Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای کاهش تاثیر منفی آلودگی هوا بر ریه، ماسک‌های مخصوص به خود را دارد تا ذرات معلق در هوا وارد ریه نشود. در حالی که این ماسک‌هایی که استفاده میکنیم فقط از انتقال بیماری از شخص ناقل به دیگران گرفته می‌شود، و تاثیری بر کاهش تاثیر منفی آلودگی هوا ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با میزان، گفت: براساس نظر سنجی‌هایی که صورت گرفته این سوال پرسیده شده است که اگر روزی بخواهید از تهران بروید، دلیل رفتنتان چه چیزی می‌تواند باشد؛ نتیجه این نظر سنجی بدین صورت بود، که در الویت اول ترافیک و الویت دوم آلودگی هوا هست؛ که این نتیجه نشان می‌دهد که برای مردم آلودگی هوا پر اهمیت ترین مسئاله است که تاثیر بسیار زیادی بر زندگی و سلامتی دارد.

وی توضیح داد: با توجه به دغدغه مردم، مسیولین هم باید برنامه‌هایی برای کاهش آلودگی داشته باشند، و این نظر سنجی نشان می‌دهد که مسئولین باید طبق الویت درخواست مردم، اجرا کنند، البته مصوبات و حکم‌های بسیار زیادی در خصوص کاهش آلودگی هوا و قانون هوای پاک تصویب و به دستگاه‌ها ارسال شده است، ولی هنوز درصد بسیار بالایی از این مصوبات اصلا اجرایی نشده اند.

اشجعی مطرح کرد: برای مشکل رفع آلودگی هوا باید بودجه‌ای کلان، بدون توجه به مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی تخصیص داده شود، چون در درجه اول سلامت مردم در الویت نخست باشد همانطور که از آغاز بیماری کرونا برای حفظ جان مردم جلسات، طرح ها، و اهداف و برنامه‌های بسیاری تصویب و تاکنون اجرایی شده است، چون سلامت مردم درالویت اول است. آلودگی هم اگر بیشتر و حادتر از بیماری کرونا نیست قطعا کم اهمیت‌تر هم نیست، که هرساله طبق آماری که داده می‌شود تعدادی از هموطنانمان بر اثر آلودگی هوا بصورت مستقیم و تعدادی هم به تدریج جان خود را از دست می‌دهند.

دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این مسیله که در حال حاضر ماسکی که به خاطر جلوگیری از انتقال بیماری کرونا استفاده میکنم از ورود آلودگی هوا به درون ریه را کمتر می‌کند، کاملا اشتباه است، چون برای آلودگی هوا ماسک‌های مخصوص به خود را دارد تا ذرات معلق در هوا وارد ریه نشود. در حالی که این ماسک‌هایی که استفاده میکنیم فقط از انتقال بیماری از شخص ناقل به دیگران گرفته می‌شود، و تاثیری بر کاهش تاثیر منفی آلودگی هوا ندارد.

وی افزود: طبق نظر پژوهشگران سلامت، ویروس کرونا به واسطه ذرات آلوده‌ای که در اثر سرفه، عطسه، صحبت و تنفس شخص مبتلا پخش می‌شوند، انتقال پیدا کند. این ذرات، اندازه‌های متفاوتی دارند، اما کوچکترین آن‌ها که هواپخش‌ها هستند، می‌توانند به راحتی منتقل شوند بنابراین استفاده از ماسک می‌تواند تا حد زیادی افراد را از خطر دور نگه دارد. ولی همین ماسک‌ها مانع از ورود ذرات معلق در هوا نمی‌شوند و به آسانی از ماسک رد و وارد ریه می‌شود که خطرات بسیار زیادی برای سلامت بدن دارد.

بیشتر بخوانید:
راه‌های مقابله با ریزگرد‌ها چیست؟
انتهای پیام/ برچسب ها: محیط زیست آلودگی هوا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: محیط زیست آلودگی هوا آلودگی هوا محیط زیست ذرات معلق ماسک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۷۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست «افزایش اختیارات آتش‌نشانی در برابر ساختمان‌های ناایمن» به مجلس می‌رود

قدرت اله محمدی درباره مقررات تائیدیه ایمنی ساختمان‌ها گفت: سازمان آتش‌نشانی، موظف است تمام ساختمان‌های شهر را از نظر ایمنی مورد بازدید و بررسی قرار دهد. در واقع هر ساختمان جدید برای دریافت پایان کار و سند باید از آتش‌نشانی، تائیدیه ایمنی دریافت کند. همچنین ساختمان‌های قدیمی و به خصوص ساختمان‌های عمومی و پرجمعیت نیز توسط تیم‌های ویژه مورد بررسی و بازدید حضوری قرار می‌گیرند.

وی افزود: کارشناسان ایمنی ما از ساختمان‌ها و مراکز مختلف بازرسی به عمل می‌آوردند و مشکلات ایمنی را آن‌ها را تشخیص می‌دهند. سپس با ایجاد یک دستورالعمل، نحوه ایمن‌سازی را به مالکان ساختمان‌ها ارائه می‌دهند و همچنین پس از رفع نواقص، ساختمان‌ها را دوباره بررسی کرده و برایشان تائیدیه ایمنی صادر می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اشاره به مانع تراشی‌های ایجاد ایمنی در ساختمان‌ها ادامه داد: مشکل سازمان آتش‌نشانی از جایی آغاز می‌شود که متاسفانه برخی مالکان ساختمان‌های شخصی یا حتی برخی ارگان‌های دولتی، اجازه ورود آتش‌نشانان را به این مراکز نمی‌دهند و این‌گونه در مسیر ایجاد ایمنی، مانع تراشی می‌کنند.

محمدی گفت: از آنجایی که در قوانین، سازمان آتش‌نشانی به عنوان ضابط معرفی نشده است؛ مالکان می‌توانند مانع ورود کارشناسان ما شوند و از ایجاد ایمنی طفره بروند. به همین دلیل نیز ما این خواسته خود را برای تغییر در قوانین، در برنامه جامع گنجانده‌ایم و قرار است به زودی به مجلس ارسال شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: امیدوارم این خواسته ما که به نفع همگان است و باعث افزایش ضریب ایمنی می‌شود؛ تحقق پیدا کند.

محمدی گفت: در صورت تصویب این قانون، سازمان آتش نشانی برای ورود به ساختمان‌ها دیگر نیازمند اجازه مالک نخواهد بود و می‌تواند به عنوان ضابط وارد عمل شده و ساختمان‌ها را مجبور به اجرای نکات ایمنی کند؛ وگرنه پلمب در انتظار آن‌ها خواهد بود. در واقع این قانون اختیارات آتش‌نشانی را در برابر ساختمان‌های نا ایمن افزایش خواهد داد.

وی همچنین گفت: البته درحال حاضر نیز دستگاه قضایی هماهنگی خوبی درباره ساختمان‌های نا ایمن با آتش‌نشانی دارد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • بروکراسی فلج‌کننده اداری مانع ورود تولیدکنندگان به اقتصاد می‌شود
  • افزایش ذرات معلق هوا در پایتخت
  • افزایش ذرات معلق هوا در آسمان پایتخت
  • درخواست «افزایش اختیارات آتش‌نشانی در برابر ساختمان‌های ناایمن» به مجلس می‌رود
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای اصفهان و ۵ شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • هوای اصفهان و ۶ شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر در دام بدافزار‌ها می‌افتند؟
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • رسانه عبری زبان: کشورهای عربی مانع تلاش ترکیه برای ورود به پرونده غزه شدند