Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: هفت اثر فرهنگی ناملموس استان مربوط به نقاط شهری و روستایی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیدند.

احسان نورانی روز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت: پرونده ثبتی هفت اثر ناملموس شهر قزوین، روستای الولک و منطقه الموت‌ امروز با حضور کارشناسان حوزه ثبت اداره کل در نشست شورای عالی ثبت میراث ناملموس کشور مورد بررسی قرار گرفت که  پس از تایید اعضای شورا در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسوول با برشمردن آثار ثبت شده اظهار کرد: مهارت پخت جگر قلیه روستای زناسوج و مهارت پخت آش ارسوله روستای هیر منطقه الموت‌غربی، مهارت ساخت بالکش (مچ پیچ) و مهارت ساخت عروسک سنتی روستای الولک، مهارت پخت دیماج میان‌وعده سنتی مردم قزوین، مهارت تهیه مربای پوست‌پسته و مهارت تهیه آهار مهره کاغذ و پارچه قزوین، هفت اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی هستند که احکام ثبتی این پرونده‌ها از سوی وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان ابلاغ خواهد شد.

نورانی با تاکید بر ظرفیت استان قزوین برای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی افزود: استان قزوین از جمله استان‌های برخوردار در زمینه آثار تاریخی-فرهنگی، آداب و رسوم و صنایع‌دستی است و  همراهی مردم در معرفی و حفاظت از این آثار نقش موثری دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین در پایان یادآور شد: با ثبت این آثار تعداد میراث ناملموس استان که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند به عدد ۹۱ افزایش یافت./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فهرست آثار ملی میراث فرهنگی صنایع دستی استان قزوین هفت اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۷۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس

آفتاب‌‌نیوز :

آژیر قرمز برای شهری که تمام هویتش را از میراث ملموس و ناملموس خود می‌گیرد، روشن شد.

فرونشست اصفهان تا آنجا پیش رفت که حالا به میراث عظیم چند صد ساله و بلکه ۲۰۰۰ ساله اصفهان رسید و ترک‌ها با سرعت بر روی دیواره‌ها و سقف بنا‌ها پیش می‌روند. اصفهان که یکی از توریستی‌ترین مقاصد گردشگری کشور محسوب می‌شود، باید دید با قرار گرفتن در این چالش بزرگ، به مرگ توریسم و اقتصاد این بخش نزدیک می‌شود؟

بحران آب به‌واسطه برداشت‌های بی‌رویه چه در حوزه کشاورزی و صنعت و چه در حوزه گردشگری و ساخت و ساز‌های بی‌رویه، این میراث جهانی را به سکانس آخر رسانده است.

زاینده‌رودی که زمانی به زنده‌رود شهرت داشت، حالا به کمترین میزان خود رسیده و آب‌های زیرزمینی و سفره‌ها خالی از آب شده‌اند.

آبیاری‌های غیراصولی در بخش کشاورزی و توسعه بیش از حد صنایع، بلای جان اصفهان و میراث کهنش شده است.

خشکسالی، آلودگی هوا و محیط زیست، فرونشست، مهاجرت و حتی نزاع‌های قومی همه ناشی از عدم مدیریت برای مصرف آب است، که زنگ خطر را برای اصفهان روشن کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

دیگر خبرها

  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس