Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@17:53:16 GMT

تربیت نسل تمدن ساز در گفتمان تربیتی حضرت زهرا(س)

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۹۷۴۴۸

تربیت نسل تمدن ساز در گفتمان تربیتی حضرت زهرا(س)

خبرگزاری مهر، گروه دین و آئین، فاطمه علی‌آبادی: خانواده در اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است تا حدی که سالم و ناسالم بودن محیط خانواده تأثیر بسیار عمیقی در پرورش فضائل اخلاقی و یا رشد رذائل می‌تواند داشته باشد و مادر بیشترین تأثیرگذاری را بر اعضای خانواده دارد.

بیستم جمادی‌الثانی سالروز میلاد باسعادت بزرگ بانوی جهان اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین مناسبت و برای بررسی جایگاه «مادر» در خانواده مسلمان و الگو برداری از شیوه تربیتی حضرت زهرا (س) در جایگاه مادری با دکتر فرشته روح‌افزا مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و دکتر طاهره همیز مشاور و استاد حوزه و دانشگاه به گفتگو نشسته‌ایم.

دکتر طاهره همیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به جایگاه مادران در خانواده اسلامی، عنوان کرد: مادر نقش مهمی در تحکیم و انسجام بنیان و نظام تربیتی خانواده دارد تا حدی که اسلام مدیریت مادی خانواده را از عهده مادر ساقط کرده تا بتواند همه توان خود را در تحکیم بنیان خانواده و تربیت فرزندان به کار گیرد.

۸۵ درصد صفات فرزندان از مادران است

همیز افزود: نقش مادری در اسلام از این جهت پررنگ است که شاکله شخصیتی و ایمانی فرد به دست زن ساخته می‌شود، پیاژه سوئیسی در یک نظریه‌ای چنین مطرح می‌کند که ۸۵ درصد صفات فرزندان به مادران بر می‌گردد؛ اسلام نیز در انتخاب همسر توصیه می‌کند زنی را انتخاب کنید که مادر خوبی برای فرزندان شما باشد، بنابراین مادران نقش اساسی در تربیت صحیح دینی و معنوی فرزندان دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه به نقش آفرینی زنان در تربیت نسل مطهر اشاره و بیان داشت: بر اساس آیات قرآن کریم نسل مطهر از بانوان مطهر و نسل فاسد از مادران فاسد است؛ اگر امام حسین (ع) در روز عاشورا خطاب به اشقیای کربلا می‌فرمایند من فرزند فاطمه‌ام؛ مقصود حضرت به ناپاک بودن مادران اشقیای کربلا است.

وی تربیت مادران فردا را از مهمترین وظایف زن امروز برشمرد و گفت: مادران در تربیت دختران باید به این نکته توجه داشته باشند که با الگوگیری از حضرت زهرا (س) مادران فردا را تربیت کنند. حضرت فاطمه (س) را ام‌ابیها می‌دانند چون به نقش مادری کاملاً آشنا بودند.

فاطمه (س)؛ مادری بی نظیر

همیز با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا (س) الگوی تمام عیار زنان است، ابراز کرد: حضرت فاطمه (س) مادری بی نظیر و الگویی برای همه نسل‌ها و عصرها هستند، ایشان وقتی به شهادت رسیدند فرزند بزرگشان امام حسن مجتبی (ع) تنها ۶ سال داشتند اما به گونه‌ای کریمانه رفتار می‌کردند که همه را به حیرت در می‌آوردند و این نشانه تربیت اعلی است.

استاد و مشاوره حوزه و دانشگاه ادامه داد: حضرت با وجود معصومیتی که داشتند با فرزندان بازی می‌کردند چون به خوبی می‌دانستند که بازی با فرزندان لهو و لعب نیست بلکه سراسر علم است. امروز بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته چنین بیان می‌شود که بازی با کودکان زیر ۷ سال سبب می‌شود آنان ۸۰ درصد علم را حین بازی دریافت کنند. امام حسن مجتبی (ع) زمانی که پای منبر پیامبر اکرم (ص) می‌نشستند وقتی به منزل باز می‌گشتند حضرت زهرا (س) جای بلندی را همانند منبر برای ایشان در نظر می‌گرفتند و می‌فرمودند همانند پیامبر بالای منبر برو و از صحبت‌های ایشان برای من بگو؛ هدف حضرت از این اقدام تاکید بر یاد گرفتن علم و حکمت و بازگو کردن آن است.

وی افزود: حضرت زمانی که می‌خواستند فرزندان را بخوابانند لالایی که برای آنان زمزمه می‌کردند جنبه سیاسی و اجتماعی داشت به گونه‌ای که در برخی اشعار آمده که حضرت می‌فرمایند: حسن جان مثل پدرت باش و از گردن حق طناب را باز کن؛ مادران امروز در خواندن لالایی‌هایی که برای فرزندان می‌خوانند باید به تأثیر مطلوب محتوا توجه داشته باشند. حضرت در تربیت فرزندان سطح اعلی را می‌بینند و زمانی که می‌خواهند فرزندان را مورد خطاب قرار دهند کرامت فرزندان را حفظ می‌کردند.

همیز با تاکید بر اینکه خطبه فدکیه را حضرت زینب (س) نقل فرموده است، اظهار داشت: ایشان وقتی خطبه فدکیه را از مادر گرامی‌شان می‌شنیدند تنها چهار سال سن داشتند؛ مادران امروز با الگو برداری از حضرت زهرا (س) می‌توانند فرزندان فهیم تربیت کنند و این امر نیازمند آن است که خود مادران نیز فهیم باشند.

تمدن سازی حضرت زهرا (س) و نقش زن در تربیت نسل تمدن ساز

طاهره همیز با بیان اینکه انسان با خودسازی و تزکیه نفس است که فهیم می‌شود، گفت: امروز مادران شهدا با خودسازی و تزکیه نفس توانستند فرزندان تمدن ساز و نسل مطهر به جامعه تحویل دهند چون می‌دانستند فرزندان ظرفیت دریافت کمالات را دارند.

وی با تاکید بر اینکه مادر نقش سازنده در شخصیت انسان دارد و انسان‌ها با مادران به کمال می رسند، اظهار داشت: نقش مادر در قرآن کریم اصلی و تراز تربیت الهی معرفی می‌شود و حضرت فاطمه از همه مادران برتر هستند زیرا از تبار ایشان یازده امام تربیت شدند که هر یک الگوی تمام عیار برای بشریت به شمار می‌روند.

همیز با تاکید بر اینکه مادران امروز با برقراری ارتباط معرفتی و اخلاقی با فرزندان می‌توانند آنان را به خود جذب کرده و مانع گرفتار شدنشان در معضلات و آسیب‌های موجود شوند، تصریح کرد: حضرت زهرا (س) تنها یک زن خانه نبودند بلکه به فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی نیز توجه می‌کردند برای مثال خطبه‌ای که ایشان در دفاع از ولایت قرائت فرمودند بیانگر این مهم است. زن مدرن امروز باید با الگوگیری از حضرت زهرا (س) تمدن ساز باشد.

در ادامه دکتر فرشته روح‌افزا مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا (س)، تمام نسخه انسانیت است، اظهار داشت: امام راحل در پیامی می‌فرمایند: تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در حضرت فاطمه زهرا (س) جلوه کرده بود.

وی افزود: امام همچنین می‌فرمایند: حضرت زهرا (س) یک زن معمولی نبوده است؛ یک زن روحانی، یک زن ملکوتی، یک انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان. او زن معمولی نیست؛ او موجود ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلکه موجود الهی جبروتی است که در صورت یک زن ظاهر شده است.

مادران و نشر معارف حقیقی اسلام

مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با استناد به کلام بنیانگذار کبیر انقلاب مبنی بر اینکه زن انسان ساز است و قرآن کریم انسان ساز است، گفت: مادران با اقتدا به حضرت زهرا (س) و توجه به نیازهای عاطفی فرزندان می‌توانند انسان کامل تربیت کنند.

وی افزود: مادر امروزی با توجه به خودسازی خود و تربیت خویشتن می‌تواند با نهادینه کردن تمام صفات الهی در وجودش الگوی عملی برای فرزندش باشد. باید بدانیم نیاز فرزندان فقط نیازهای مادی و روزمرگی‌های زندگی نیست. بلکه سعادت فرزندان در گرو صداقت و راستی است. نه چشم و هم چشمی و رقابت‌های غلط.

روح‌افزا ادامه داد: زنان باید فرزندانی تربیت کنند که حداقل بتوانند خودشان را از منجلاب تزویر و ریا نجات دهند؛ بنابراین مادران برای ساختن تمدن نوین و یا همان اسلام حقیقی باید به تربیت صحیح یعنی همان تربیتی که از فساد و مادیات فاصله دارد، بپردازند.

جهان معاصر تشنه معارف ناب اسلام است و مادران مسلمان می‌توانند با تربیت نسل فاطمی، اسلام ناب محمدی را به اقصی نقاط جهان صادر کنند و زمینه فراگیری اسلام و ظهور منجی را فراهم آورند و این امر تنها با تربیت نسل تمدن ساز امکان پذیر است.

کد خبر 5138219

منبع: مهر

کلیدواژه: حضرت زهرا س مادر تربیت فرزندان مادرانه تمدن تمدن اسلامی حضرت فاطمه س فرشته روح افزا انقلاب اسلامی ایران قرآن حضرت زهرا س قرآن کریم ولادت حضرت زهرا دهه فجر چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی مداحان فعالیت های قرآنی انقلاب رادیو معارف ایران حضرت فاطمه زهرا تربیت کنند حضرت زهرا تربیت نسل تمدن ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۷۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری طلایه دار مبانی فکری انقلاب اسلامی بود

اسماعیل دستگزار در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری را روز معلم نامیده اند چرا که ترسیم طرحی از اراده، ایمان، اخلاص برای تلاش و تکاپو در تربیت انسان و هدایت دلسوزانه اوست که سرمشق معلمان مخلص میهن اسلامی ما است.

وی خاطرنشان کرد: شهید مطهری یکی از سرمایه های عظیم و از طلایه داران مبانی فکری انقلاب اسلامی به شمار می رود که برای ایجاد تحولات فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مجاهدت ها کرد و هنوز نیز خیر و برکت آثار ایشان در جامعه اسلامی ساری و جاری و در تربیت نفوس و هدایت نسل ها مؤثر و ماندگار است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود گفت: روز معلم روز بزرگداشت علم و عالم و تجدید میثاق با دین و دانش و بصیرت و تقواست.

دستگزار ادامه داد: البته این شرافت و فضیلت برای معلم، زمانی ارزشمند است که بتواند این موهبت الهی را در وجود خود محقق سازد و با تمام وجود در جهت کمال جامعه به تعلیم و تربیت بپردازد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود تصریح کرد: معلم، استاد و مربی باید خود را وقف سیر تکاملی انسان ها بکند و در این راه روز و شب نشناسد و همواره دغدغه هموارتر نمودن راه سعادت و پیشرفت نسل‌ها را داشته باشد

دستگزار افزود: علامه بزرگوار شهید مرتضی مطهری الگویی به تمام معنا در این راه بود که در ادای امانتش از هیچ کوششی دریغ نورزید و جان پاکش را در ادای رسالت معلمی تقدیم کرد.

وی بیان کرد: فلسفه و رمز نامگذاری این روز به عنوان روز عقیدتی و سیاسی در سپاه و بسیج بیانگر ضرورت تجلّی و تبلور دائمی همین تفکر در این نهاد مقدس است زیرا رسالت مربیان و معلمان به ویژه در شرایطی که شبهات زیادی از سوی افراد چه با انگیزه یافتن پاسخ قانع‌کننده برای پرسش های خود و چه با انگیزه های شیطانی برای سست نمودن باورهای جامعه اسلامی طرح می‌گردد، رسالتی بسیار خطیر و مهم است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود تصریح کرد: مبنا و بنیان دین اسلام تعلیم و تربیت است و معلمی یکی از شئون الهی است که در وجود انبیاء و پیامبران نهاده شده است تا رسالت تعلیم و تربیت را برعهده گرفته و معلم بشریت باشند، به همین دلیل است که معلمی را شغل انبیاء نامیده‌اند و در تمام جوامع بشری معلم دارای ارزش، شأنیت و جایگاهی ویژه است.

کد خبر 6093317

دیگر خبرها

  • تربیت شدگان مکتب اسلام بهترین ذخایر آن هستند
  • شهید مطهری طلایه دار مبانی فکری انقلاب اسلامی بود
  • هدایت و تربیت، مهمترین رسالت معلمان
  • فضای مجازی سبب شده تا از تربیت فرزندان غفلت شود
  • ثبت نام ۲۴ هزار مادر دارای سه فرزند در طرح بیمه رایگان
  • کارگاه آموزشی مامان مربی؛ محصول جدید تلوبیون برای مادران ایرانی
  • روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • تعلیم و تربیت زیر ساخت اصلی سعادت و پیشرفت کشور است
  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است