Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-29@10:16:06 GMT

ناامیدی محققان از وجود حیات در زهره

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۹۸۴۹۰

گروهی از دانشمندان بر این باورند که گاز کشف شده در سیاره زهره دی‌اکسید گوگرد بوده است و نه فسفین و متاسفانه این گاز ربطی به وجود حیات ندارد.

خبرگزاری میزان _ ایسنا به نقل از سالون نوشت: در مقاله‌ای که به عنوان پیش‌چاپ در مجله‌ی Astrophysical Journal موجود است و قرار است به صورت عمومی منتشر شود گروهی از دانشمندان معتقدند که گاز کشف شده در مقاله‌ی اصلی دی‌اکسید گوگرد بوده است و نه فسفین!

دی‌اکسید گوگرد در زهره به فراوانی موجود است و متاسفانه ربطی به وجود حیات ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر ویکتوریا مدوس (Victoria Meadows) استاد ستاره‌شناسی در دانشگاه واشنگتن که در نوشتن مقاله جدید نقش داشته می‌گوید: داده‌ها نشان می‌دهد که به جای فسفین در ابر‌های سیاره‌ی زهره در آن دی‌اکسید گوگرد یافت شده است. دی‌اکسید گوگرد سومین عنصر فراوان در جو زهره است و نشانه‌ای از وجود حیات نیست.

برای درک بیشتر این موضوع باید کمی در علم دقیق شویم تا علت آن که چرا دانشمندان در وهله‌ی اول تصور کردند فسفین در جو زهره وجود دارد را بیابیم.

از آن جا که انسان‌ها هیچ کاوشگر فعالی برای اندازه‌گیری هوا در سطوح فوق داغ زهره ندارند تنها راه بررسی ترکیب ابر‌های زهره، مشاهده‌ی طیف‌های جو است. طیف‌ها الگو‌ها نوری هستند که توسط یک عنصر یا ماده‌ی شیمیایی ساطع می‌شوند و از آن‌جا که عنصر طیف و طول موج مشخصی دارد دانشمندان می‌توانند آن‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند تا به مواد شیمیایی هر کدام دست‌یابند. مشکل اصلی این جاست که متغیر‌های زیادی به عنوان "نویز" وجود دارند که می‌توانند در داده‌های به دست آمده از این طیف‌ها خلل ایجاد کنند و باعث به دست آمدن نتایج غلط شوند. در واقع اگر جو دارای مواد شیمیایی متفاوت زیادی باشد جداسازی آن‌ها و تشخیص هر یک امری پیچیده است.

در مورد این سیاره نیز دانشمندان باور دارند که نویسندگان مقاله اصلی دی‌اکسید کربن در جو زهره را به حساب نیاورده‌اند و به اشتباه فکر کردند که داده‌های آن‌ها از ابر زهره گرفته شده است. در حالی که این داده‌ها از لایه‌ی مزوسفر جو بوده که در ارتفاع ۵۰ کیلومتری قرار دارد.

البته اگر مقاله‌ی جدید درست باشد و فسفینی در جو زهره نباشد به این معنا نیست که دانشمندان مقاله‌ی اصلی اشتباهی انجام داده‌اند. روش‌های علمی ایجاب می‌کند که فرضیه‌ها دوباره بررسی شوند. دانشمندان مقاله‌ی اصلی در مورد تحقیقات و مشاهدات‌شان شفاف عمل کردند و اجازه دادند دانشمندان دیگر یافته‌های آن‌ها را دوباره بررسی کنند.

بیشتر بخوانید: تلسکوپ «هابل» از فضا تصاویر جدیدی منتشر کرد +عکس

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: سیاره زهره نجوم

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سیاره زهره نجوم دی اکسید گوگرد جو زهره وجود حیات داده ها مقاله ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۸۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یاس و ناامیدی موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، ماموستا "رسول احمدسیوچ" امام جمعه موقت شهربانه در خطبه های عبادی سیاسی جمعه این هفته در جمع نمازگزاران و مومنان شهر بانه با اشاره به مشکل و معضل و بلای خانمان سوز یاس و ناامیدی که متاسفانه سایه خود را بعضا بر جامعه ما گسترانده اظهار داشت: یکی از معضلاتی که متاسفانه موجب ویرانی زندگی خانواده ها و از هم گسیختگی و از هم پاشیدگی خانواده ها شده است، یاس و ناامیدی در زندگی است؛خداوند متعال در قرآن کریم در شش جا امر فرموده که ای انسانها مایوس نشوید از رحمت و مغفرت پروردگار متعال.

وی گفت: متاسفانه یاس و ناامیدی در زندگی  موجب نابودی زندگی بسیاری از افراد و جوانان شده و بسیاری از خانواده ها را از هم پاشیده است و جوانان به دلیل اینکه از زندگی خود مایوس و ناامید شده اند و رحمت و الطاف خداوند متعال در دل آنها نفوذ نمی کند به زندگی خود پایان می دهند که از نظر شریعت اسلام کاری بسیار ناروا و ناشایست است.

ماموستا احمدسیوچ در ادامه افزود: صفت یاس و ناامیدی صفت انسان مومن و ایماندار نیست بلکه باید بسیار مواظب باشیم که این صفت انسان‌های گمراه و کافر و بی دین است.

وی به آثار یاس و ناامیدی اشاره کرد و اظهار داشت: عواقب و آثار یاس و ناامیدی که از صفات بارز کفار و گمراهان است یکی از آثار یاس و ناامیدی بی ادبی در حق پروردگار است و طبق نظر اجماع علمای اسلام، مایوس بودن عملی حرام است و فرد مرتکب از اسلام بیرون می شود و از جوانان خواست که خدای نکرده با یاس و ناامیدی در دل و درون خود ، خودشان را از اسلام بیرون نکنند و مایوس نشوند و یکی دیگر از آثار یاس این است که خداوند را به درستی نمی شناسند و همچنین یکی از عواقب یاس، زیاده روی از ترس است که نباید از رحمت و الطاف بیکران خداوند غافل شویم.

خطیب نماز جمعه شهرستان بانه تصریح کرد: عامل و مسبب یاس و ناامیدی رفاقت و دوستی با افراد ناباب و ناسالم است و یکی دیگری تعلقات به مسایل دنیوی است که شکرانه خداوند را به جای نمی آورند.

ماموستا احمدسیوچ خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم صبر پیشه کنیم و از خداوند و توکل به او غافل نشویم و در تنگناها و مشکلات از خداوند یاری بخواهیم و دلبستگی به تعلقات زندگی دنیوی یکی دیگر از مشکلات جامعه بشری است که خود از آثار مهم  یاس و ناامیدی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صحبت های زهره هراتیان درباره درگذشت دکتر اشرفی: هر مسابقه‌ای باید تحت نظر فیفا باشد؛ آمبولانس و دکتر آنجا نبود!
  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم
  • رابطه این فیلم ایرانی با ماجرای قتل بابک خرمدین
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • حضور اکسید در نمایشگاه خودروی پکن
  • علم گرفتار سانسور و تبعیض رسانه‌ای/ وقتی اسمی از دانشمندان آسیایی و آفریقایی به میان نمی‌آید
  • روایتی از تشابه ماجرای بابک خرمدین با فیلمی که نامش تغییر کرد
  • با وجود ناامیدی از دقایق بازی اندک، ویتور روکه به ترک بارسلونا فکر نمی‌کند
  • یاس و ناامیدی موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود
  • حضور اکسید در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۲۴