Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصطلاح تیم رویایی نخستین بار سال 1992 به دلیل حضور تیم ملی بسکتبال امریکا با منتخبی از فوق ستارگان NBA در المپیک بارسلون مورد استفاده قرار گرفت. هر چند که از این اصطلاح امروزه کمتر استفاده می‌شود اما بازی مقابل هر تیمی متشکل از ستارگان NBA رویای تمامی بازیکنان بسکتبال در سرتاسر جهان است!

اختصاصی طرفداری - با وجود اینکه با گسترش گونه‌های جدید و جهش‌یافته ویروس کرونا شایعاتی مبنی بر لغو المپیک 2020 توکیو به گوش می‌رسد اما کمیته بین‌المللی المپیک و دولت ژاپن با تکذیب این شایعات همچنان اصرار به برگزاری سی و دومین دوره المپیک در تابستان سال 2021 دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس قرعه‌کشی مسابقات بسکتبال المپیک در دو بخش زنان و مردان روز 14 بهمن در سوئیس انجام شد و تیم ملی کشورمان که برای سومین بار جواز حضور در المپیک را به دست آورده حریفان خود را شناخت. طبق برنامه مسابقات تیم ملی کشورمان ابتدا به مصاف حریفی می‌رود که هنوز مشخص نشده، سپس با امریکا دیدار می‌کند و در آخرین رقابت دور مقدماتی با تیم ملی فرانسه روبرو می‌شود.

تاریخچه حضور ایران در المپیک

اولین حضور رسمی کشور ایران در المپیک به سال 1948 لندن باز می‌گردد. در آن زمان مسابقات انتخابی در هیچ ورزشی برگزار نمی‌شد و حضور در مسابقات المپیک در تمام ورزش‌ها از جمله ورزش‌های تیمی آزاد بود. تیم بسکتبال که در کاروان 36 نفره ایران قرار گرفته بود با شکست مقابل فرانسه، مکزیک و کوبا و پیروزی مقابل ایرلند در گروه 5 تیمی چهارم شد تا در ادامه مسابقات برای تعیین مقام‌های نهم تا شانزدهم به میدان برود. ایران پس از شکست مقابل کانادا و حاضر نشدن مجارستان برای کسب مقام سیزدهمی بار دیگر مقابل کوبا قرار گرفت و با شکست مقابل این تیم در اولین حضور خود در یک تورنمنت رسمی در بین 23 تیم به مقام چهاردهم المپیک رسید.

حامد حدادی و اوشین ساهاکیان مقابل لوئیس اسکولا آرژانتینی در المپیک 2008 پکن

تیم ملی بسکتبال ایران که سال‌ها در سطح دوم بسکتبال آسیا قرار داشت با قهرمانی ناباورانه در مسابقات قهرمانی آسیا 2007 بار دیگر جواز حضور در المپیک را به دست آورد. شاگردان رایکو تورومن در مسابقات بسکتبال المپیک 2008 پکن با 5 شکست مقابل تیم‌های قدرتمند روسیه، لیتوانی، استرالیا، آرژانتین و کرواسی در گروه خود آخر شدند و به دلیل تفاضل امتیاز بهتر نسبت به آنگولا تیم ششم گروه مقابل بین 12 تیم به مقام یازدهم رسیدند. بهترین نتیجه تیم ملی بسکتبال کشورمان در این مسابقات مقابل آرژانتین تیم سوم مسابقات رقم خورد، جایی که تیم ملی ایران با نتیجه 82-67 مغلوب مدافع عنوان قهرمانی شد.

فرمت جدید و دقایق سختی که در انتظار ایران است

مسابقات بسکتبال المپیک برای اولین بار با فرمتی جدید و با حضور 12 تیم در 3 گروه 4 تیمی برگزار می‌شود. دلیل این تغییر که از مدت‌ها قبل اعلام شده و ارتباطی با ویروس کرونا ندارد، کم کردن تعداد مسابقات برای راضی کردن سران NBA و همینطور جلوگیری از باخت‌های عمدی برخی تیم‌ها در دور مقدماتی بود. بر اساس فرمت جدید مسابقات، دو تیم اول هر گروه همراه با دو تیم برتر سوم گروه‌های سه‌گانه به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود می‌کنند.

بر اساس قوانین جدید حریف هیچ تیمی در مرحله حذفی از قبل مشخص نیست. در پایان دور گروهی، 3 تیم سرگروه به همراه بهترین تیم دوم گروه‌ها در گلدان یک قرار می‌گیرند و چهار تیم دیگر نیز گلدان دوم را تشکیل خواهند داد تا قرعه کشی مجدد تکلیف مرحله حذفی مسابقات المپیک را مشخص کند. با ذکر این نکته که تیم‌های هم‌گروه دور اول در مرحله یک‌چهارم نهایی به یکدیگر برخورد نخواهند کرد. قانون جدید و اهمیت تفاضل گل سبب خواهد شد تا حریفان تیم ملی کشورمان در هیچ لحظه‌ای از زمان مسابقه دست از تلاش نکشیده و حتی در صورت اطمینان از کسب پیروزی نیز به دنبال افزایش امتیازات خود باشند.

آخرین مسابقه تیم بسکتبال ایران در مرحله گروهی مسابقات المپیک روز 31 جولای مقابل فرانسه خواهد بود و تیم کشورمان در صورت حذف در مرحله گروهی باید حدود دو هفته بعد و از روز 16 آگوست در مرحله نهایی مسابقات کاپ آسیا در اندونزی به مصاف رقیبان آسیایی برود! ایران، ژاپن و استرالیا سه تیم حاضر در المپیک خواهند بود که مدتی کوتاه پس از مسابقات توکیو باید در مهم‌ترین تورنمنت قاره آسیا شرکت کنند. استرالیا در دوره قبل کاپ آسیا در اولین حضور خود در رقابت‌های آسیایی بدون استفاده از نفرات شاغل در NBA با شکست تیم ملی کشورمان در فینال مسابقات قهرمان آسیا شد.

سابقه حضور تیم ملی امریکا در المپیک

تیم ملی بسکتبال امریکا به عنوان قدرت بلامنازع بسکتبال جهان از 19 دوره مسابقات المپیک در 18 دوره آن شرکت کرده که موفق به کسب 15 طلا، 1 نقره و 2 برنز شده است. پس از صدور مجوز حضور بازیکنان حرفه‌ای در المپیک که از سال 1992 اتفاق افتاد، تیم امریکا تنها در سال 2004 و در المپیک آتن از کسب مدال طلا باز ماند اما در شش دوره دیگر بدون حتی یک شکست به مدال طلا رسید.

فدراسیون بسکتبال امریکا پیش از هر دوره از مسابقات جام جهانی و المپیک تمام ستارگان بسکتبال این کشور را به تیم ملی دعوت می‌کند، دعوتی که لزوما از سوی بازیکنان NBA پذیرفته نمی‌شود. هر تیم برای قهرمانی در معتبرترین لیگ بسکتبال جهان با احتساب مسابقات فصل عادی و پلی‌آف باید حدود 100 مسابقه برگزار کند، به همین دلیل و فشردگی مسابقات NBA برخی از ستارگان این لیگ در سالیان گذشته تمایل چندانی برای حضور در مسابقات ملی از خود نشان نداده‌ و ترجیح می‌دهند تا در فصل تابستان با استراحت مناسب خود را برای فصل بعد مسابقات باشگاهی آماده کنند. جام جهانی و المپیک دو تورنمنت عمده بسکتبال جهان می‌باشند که بازیکنان نامدار NBA معمولا با انصراف از حضور در جام جهانی که بازتاب رسانه‌ای بسیار کمتری در امریکا دارد هر 4 سال یک بار در مسابقات المپیک به عنوان بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان شرکت می‌کنند.

تیم امریکا با هدایت مایک شیشفسکی قهرمان المپیک 2008 پکن

امریکا پس از شکست در المپیک 2004 آتن در سه المپیک بعدی با استفاده از جمع کثیری از ستارگان نامدار خود مقتدرانه به مدال طلا رسید، ترکیب امریکا در سه المپیک قبلی و نتایج این تیم را در ادامه مشاهده می‌کنید. کارملو آنتونی با سه طلا و یک برنز المپیک پرافتخارترین بسکتبال امریکایی این مسابقات است.

2008

پکن

کارلوس بوزر، جیسون کید، لبران جیمز، درون ویلیامز، مایکل رد، دواین وید، کوبی برایانت، دوایت هاوارد، کریس باش، کریس پاول، تیشان پرینس، کارملو آنتونی چین 101-70، آنگولا 97-76، یونان 92-69، اسپانیا 119-82، آلمان 106-57، استرالیا 116-85، آرژانتین 101-81، اسپانیا 118-107

2012

لندن

تایسون چندلر، کوین دورانت، لبران جیمز، راسل وستبروک، درون ویلیامز، آندره ایگودالا، کوبی برایانت، کوین لاو، جیمز هاردن، کریس پاول، آنتونی دیویس، کارملو آنتونی فرانسه 98-71، تونس 110-63، نیجریه 156-73، لیتوانی 99-94، آرژانتین 126-97، استرالیا 119-86، آرژانتین 109-83، اسپانیا 107-100

2016

ریو

جیمی باتلر، کوین دورانت، دی‌آندره جردن، کایل لاوری، هریسون بارنز، دمار دروزن، کایری اروینگ، کلی تامپسون، دمارکوس کازینز، پل جورج، دریموند گرین، کارملو آنتونی چین 119-62، ونزوئلا 113-69، استرالیا 98-88، صربستان 94-91، فرانسه 100-97، آرژانتین 105-78، اسپانیا 82-76، صربستان 96-66

در 24 مسابقه‌ای که تیم ملی امریکا با ستارگان خود در سه دوره اخیر المپیک برگزار کرده در 6 مسابقه با اختلاف 10 امتیاز یا کمتر مقابل حریف به پیروزی رسیده که تیم اسپانیا با دو شکست یک رقمی مقابل امریکا بیش از سایر تیم‌ها برای ستارگان NBA دردسر ایجاد کرده است. تیم‌های صربستان، فرانسه، لیتوانی و استرالیا نیز در سالیان اخیر شکست با 10 امتیاز یا کمتر را مقابل بهترین تیم جهان تجربه کرده‌اند.

ملی‌پوشان امریکا در المپیک 2016 ریودوژانیرو

جام جهانی بسکتبال پس از المپیک معتبرترین تورنمنت ملی در بسکتبال جهان است، امریکا از سال 1994 به جز یک دوره در سال 1998 که با تیمی منتخب از بازیکنان امریکایی شاغل در اروپا در مسابقات حاضر شد، در سایر ادوار جام جهانی با منتخبی از بازیکنان NBA در رقابت‌ها شرکت کرده اما نمایندگان امریکا در مسابقات جهانی معمولا سطح فنی پایین‌تری نسبت به تیم‌های المپیکی این کشور داشته‌اند. از 6 دوره‌ای که امریکا با بازیکنان شاغل در NBA در جام جهانی شرکت کرده، این کشور در سه دوره به مدال طلا دست یافته است، در سال 2002 در خانه با نتایجی عجیب ششم شد، در سال 2006 علی‌رغم در اختیار داشتن لبران جیمز با شکست مقابل یونان به مدال برنز رسید و در آخرین دوره جام جهانی در سال 2019 نیز با دو شکست مقابل فرانسه و صربستان به عنوان هفتم جهان بسنده کرد.

آیا فوق ستارگان NBA در المپیک حاضر خواهند بود؟

تا قبل از شیوع بیماری کووید 19 و دردسرهای ویروس کرونا بسیاری از فوق ستارگان بسکتبال امریکا برای حضور در المپیک توکیو در تابستان 2020 اظهار تمایل کرده بودند. فدراسیون بسکتبال امریکا در آغاز سال 2020 یک لیست 44 نفره از بازیکنان مورد نظر سرمربی مشهور این تیم گرگ پاپوویچ منتشر کرد که نام تمامی ابرستارگان امریکایی حاضر در NBA مانند جیمز، هاردن، دورانت، اروینگ، لنارد، کری، لیلارد، وستبروک، باتلر، لاوری و دیویس در این لیست به چشم می‌خورد، لیستی که نشان از علاقه این بازیکنان حداقل در آن مقطع زمانی برای حضور در المپیک داشت. اما اتفاقات ناشی از گسترش ویروس کرونا تمام معادلات را برهم زد، المپیک به تابستان سال بعد منتقل شد و فصل 2019-2020 اتحادیه ملی بسکتبال NBA با تاخیر فراوان در اکتبر سال 2020 به پایان رسید. با تصمیم سران NBA فصل جاری این مسابقات به شکل فشرده و با تعداد بازی کمتر برگزار می‌شود تا مرحله پلی‌آف پیش از شروع بسکتبال المپیک به پایان رسیده و ستارگان NBA در صورت تمایل فرصت حضور در المپیک را از دست ندهند. اما فاصله کم استراحت بین دو فصل و همینطور فشردگی فصل جاری NBA ممکن است بسیاری از این ستارگان را از حضور در المپیک منصرف کند.

بر اساس تقویم اعلام شده برای فصل جاری مسابقات NBA در صورتی که کووید 19 مشکلات بیشتری در مسیر برگزاری این لیگ ایجاد نکند، فصل عادی NBA در تاریخ 16 می سال 2021 به پایان می‌رسد. این یعنی بازیکنانی که در فصل عادی از دور مسابقات کنار رفتند فرصتی دو ماهه برای آماده سازی حضور در المپیک خواهند داشت، علاوه بر آن تمامی این بازیکنان می‌توانند در مرحله نهایی مسابقات اتخابی المپیک که به میزبانی 4 کشور در اواخر ماه ژوئن برگزار می‌شود نیز شرکت کنند. پس از برگزاری مسابقاتی بین تیم‌های هفتم تا دهم لیگ اصلی در هر کنفرانس، پلی‌آف NBA از 22 ماه می رسما آغاز خواهد شد و در طولانی‌ترین حالت ممکن تا 22 جولای به طول خواهد انجامید، این در حالی است که مسابقات بسکتبال المپیک از روز 25 جولای یعنی سه روز پس از دیدار احتمالی هفتم فینال NBA آغاز خواهد شد!

زمان دقیق برگزاری مسابقات پلی‌آف با توجه به احتمال کشیده شدن رقابت‌های هر مرحله به دیدار هفتم مشخص نیست اما حضور بازیکنانی که در مراحل اول و دوم پلی‌آف حذف شوند در صورت تمایل خود بازیکنان مشکل چندانی ندارد، حضور در فینال هر کنفرانس به منزله از دست دادن قطعی مسابقات انتخابی المپیک است اما همچنان احتمال حضور در المپیک توکیو برای این بازیکنان وجود دارد. اما سوال بزرگ‌تر در مورد سرنوشت بازیکنان دو تیمی است که به فینال NBA صعود کنند. بازیکنان دو تیم فینالیست در صورت تمایل به حضور در المپیک باید بدون استراحت مستقیما راهی ژاپن شده تا در ترکیب تیم ملی کشورشان قرار بگیرند. انجام تنها 6 بازی در ژاپن برای بازیکنانی که در طول فصل بیش از 100 مسابقه دشوار برگزار می‌کنند چندان امر دشواری به نظر نمی‌رسد اما باید دید که گرگ پاپوویچ باتجربه به فوق‌ستارگانی که با تیم تمرین نکرده و تنها چند روز پیش از مسابقات به تیم ملحق خواهند شد اعتماد می‌کند یا ترکیب نهایی خود را بر اساس بازیکنانی که از 2 یا 3 هفته قبل از مسابقات در اختیار دارد انتخاب خواهد کرد.

گرگ پاپوویچ در جام جهانی 2019 نیز سرمربی تیم ملی امریکا بود

بر اساس شایعات فدراسیون بسکتبال امریکا برای 60 بازیکن شاغل در NBA دعوت‌نامه حضور در تیم ملی را ارسال کرده که تمام 44 بازیکن حاضر در لیست قبلی (به استثنای کلی تامپسون مصدوم) در این لیست حضور دارند. به نظر می‌رسد نام تیم‌های صعود کننده به مراحل بالای پلی‌آف تاثیر چشمگیری بر ترکیب 12 نفره تیم ملی امریکا در المپیک توکیو خواهد داشت. لبران جیمز فوق ستاره بسکتبال امریکا که در سه حضور قبلی خود در مسابقات المپیک 2 طلا و 1 برنز کسب کرده در آخرین اظهار نظر احتمال حضور در المپیک را صفر محسوب نکرده است! جیمز ابراز علاقه کرده بود که به خاطر شخص گرگ پاپوویچ مایل به حضور در المپیک است اتفاقی که در صورت صعود لس‌آنجلس لیکرز به فینال NBA یا حتی فینال کنفرانس غرب وقوع آن بعید به نظر می‌رسد.

تیم‌های مدعی صعود به فینال دو کنفرانس و بازیکنانی که احتمالا از این تیم‌ها شانس حضور در ترکیب 12 نفره تیم ملی امریکا را داشته باشند:

لس‌آنجلس لیکرز لبران جیمز، آنتونی دیویس بروکلین نتس جیمز هاردن، کوین دورانت، کایری اروینگ لس‌آنجلس کلیپرز کوای لنارد، پل جورج میلواکی باکس بروک لوپز، کریس میدلتون یوتا جاز داناوان میچل، مایک کانلی بوستون سلتیکس کمبا واکر، جیلن براون، جیسون تیتم، مارکوس اسمارت فیلادلفیا سونی سیکسرز توبیاس هریس فرانسه; خاطره جام جهانی 2014 تکرار می‌شود؟

یکی از بهترین مسابقات تاریخ تیم ملی کشورمان در مسابقات جهانی 2014 مقابل فرانسه اتفاق افتاد، ایران در روز آخر مرحله گروهی در حالی به مصاف فرانسه رفت که در صورت پیروزی مقابل این تیم شانس صعود به دور بعد نیز وجود داشت. در این دیدار جذاب تیم فرانسه قهرمان اروپا که در دقایق پایانی تحت تاثیر بازی ملی‌پوشان کشورمان قرار گرفته بود نهایتا با نتیجه خفیف 81-76 به پیروزی رسید. فرانسه در آن مسابقات برای اولین بار در تاریخ موفق به کسب مدال برنز جهان شد.

ایران و فرانسه در جام جهانی بسکتبال 2014، صمد نیکخواه بهرامی مقابل نیکولا باتوم

تیم ملی بسکتبال فرانسه تاکنون دو مدال نقره المپیک و دو مدال برنز جام جهانی کسب کرده و در آخرین دوره جام جهانی نیز با شکست امریکا در مرحله یک‌چهارم نهایی به مقام سوم جهان رسید. در حال حاضر 10 بازیکن فرانسوی در تیم‌های مختلف NBA حضور دارند که البته برخی از آنان تقش تاثیرگذاری در تیم خود ایفا نمی‌کنند. رودی گوبر (یوتا جاز)، نیکولا باتوم (لس‌آنجلس کلیپرز)، ایوان فورنیه (اورلاندو مجیک)، کیلین هیز (دیترویت پیستونز)، ونسان پواره (فیلادلفیا سونی سیکسرز) و فرانک انتیلیکینا (نیویورک نیکز) از جمله بازیکنان مطرح فرانسوی حاضر در NBA هستند که شانس بالایی برای حضور آنان در المپیک توکیو وجود دارد. به این جمع می‌توان ناندو دکولو بازیکن فنرباحچه ترکیه را اضافه کرد که در سال 2016 ارزشمندترین بازیکن یورولیگ شناخته شد. آمات امبای و فابین کوزر دیگر بازیکنان فرانسوی شاغل در اروپا هستند که احتمالا در ترکیب 12 نفره ونسان کوله سرمربی تیم ملی این کشور جای بگیرند.

یونان، کانادا، ترکیه یا جمهوری چک | کدام تیم حریف ایران می‌شود؟

سومین هم‌گروه تیم ملی کشورمان که اولین رقیب تیم ملی ایران در مسابقات المپیک است طی یک تورنمنت انتخابی در شهر ویکتوریا کانادا اواخر ماه ژوئن و حدود یک ماه پیش از برگزاری المپیک مشخص می‌شود. در این مسابقات 6 تیم یونان، چین، اروگوئه، کانادا، جمهوری چک و ترکیه در سه گروه به مصاف یکدیگر رفته و در نهایت پس از انجام مراحل نیمه نهایی و فینال تیم قهرمان مسابقات جواز حضور در المپیک را کسب می‌کند. با توجه به قدرت دو تیم چین و اروگوئه به نظر می‌رسد رقابت اصلی برای کسب سهمیه المپیک بین 4 تیم دیگر باشد. به جز تیم چین که به دلیل حضور در قاره آسیا بارها مقابل تیم کشورمان قرار گرفته است،  تیم ایران سابقه دیدار با دو تیم کانادا و یونان در مسابقات رسمی را نیز در کارنامه دارد که به ترتیب در المپیک 1948 لندن و مسابقات انتخابی المپیک 2016 ریو مقابل این دو تیم تن به شکست داده است.

یانیس آنته‌تکومپو مقابل حامد حدادی در مسابقات انتخابی المپیک 2016 در تورین ایتالیا

یونان به عنوان سرگروه این تورنمت روی کاغذ شانس اول صعود به المپیک است اما نامشخص بودن حضور یا عدم حضور یانیس آنته‌تکومپو ارزشمندترین بازیکن فصل گذشته NBA سرنوشت تیم یونان را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. ستاره نیجریه‌ای الاصل بسکتبال یونان که همواره اشتیاق خود را برای حضور در تیم ملی کشورش نشان داده در صورت صعود تیم میلواکی باکس به مراحل بالای پلی‌آف NBA امکان همراهی تیم ملی یونان را در مسابقات انتخابی کانادا نخواهد داشت، یانیس همراه دو برادرش کوستاس و تاناسیس تنها بازیکنان یونانی شاغل در فصل جاری NBA هستند. اما بسکتبال یونان بدون ارزشمندترین بازیکن NBA نیز مدعی صعود به المپیک خواهد بود. نیک کالاتیس، یوانیس پاپاپترو، گئورگیوس پرینتزیس و کوستاس اسلوکاس دیگر ستارگان بسکتبال یونان هستند که در بهترین تیم‌های یورولیگ بازی می‌کنند.

نیک کالاتیس، بازی‌ساز بارسلونا و تیم ملی یونان

نیک نرس پس از قهرمانی تیم تورنتو راپترز در فصل 2018-2019 در حالی هدایت تیم ملی کانادا را پذیرفت که همسایه شمالی امریکا قرار بود با استفاده از ستارگانش راهی جام جهانی بسکتبال در چین شود اما انصراف اکثریت بازیکنان مطرح این کشور سبب شد تا کانادا با ترکیبی ناقص وارد مسابقات شده و با شکست مقابل فرانسه و لیتوانی در همان دور نخست حذف شود. فدراسیون بسکتبال کانادا با امید استفاده از تمامی ستارگانش با پرداخت هزینه‌ای گزاف میزبانی یکی از مسابقات انتخابی المپیک فیبا را بر عهده گرفت تا بتواند با انگیزه حضور در المپیک ستارگان نامدارش را به حضور در تورنمنت خانگی متقاعد کند. اما ویروس کرونا و اتفاقات ناشی از آن سبب شد تا حضور بسیاری از این بازیکنان در این تورنمنت در شهر ویکتوریا در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. کوری جوزف (ساکرامنتو کینگز)، آر جی برت (نیویورک نیکس)، اندرو ویگینز (گلدن استیت وریرز)، جمال ماری (دنور ناگتس)، کلی اولینیک (میامی هیت)، دوایت پاول (دالاس موریکس)، خم بیرچ (اورلاندو مجیک)، تریستان تامپسون (کلیولند کاوالیرز) و شی گیلجس الکساندر (اوکلاهاما سیتی تاندرز) تنها بخشی از بازیکنان کانادایی شاغل در NBA هستند که در صورت صعود تیم باشگاهی خود به مرحله فینال کنفرانس هیچ شانسی برای حضور در تورنمنت انتخابی کانادا نخواهند داشت. سرمربی تیم ملی کانادا نیز در صورت صعود تورنتو رپترز به فینال کنفرانس شرق نمی‌تواند تیمش را در این مسابقات همراهی کند! حتی در صورت حذف زودهنگام تیم‌های باشگاهی این بازیکنان (که محتمل به نظر می‌رسد) نیز نیک نرس و فدراسیون بسکتبال کانادا کار راحتی برای متقاعد کردن آنان برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک نخواهند داشت.

نیک نرس در حال هدایت تیم ملی بسکتبال کانادا

ترکیه نایب قهرمان مسابقات جهانی 2010 که با سرمایه‌گذاری گسترده در سال‌های اخیر به یکی از قطب‌های بسکتبال اروپا تبدیل شده، پس از ناکامی در جام جهانی 2019 این بار با امید صعود به المپیک راهی مسابقات انتخابی کانادا می‌شود. ترکیه در حال حاضر سه بازیکن شاغل در NBA دارد که ممکن است نتواند از آن‌ها در مسابقات انتخابی کانادا استفاده کند. انس کانتر (پورتلند تریل بلیزرز)، فورکان کورکماز (فیلادلفیا سونی سیکسرز) و جدی عثمان (کلیولند کاوالیرز) سه بازیکنی هستند که احتمالا در صورت حذف زودهنگام تیم‌های باشگاهی خود به کمک تیم ملی کشورشان خواهند رفت. اما حتی بدون این سه بازیکن نیز ترکیه ترکیب قدرتمندی در داخل کشورش و در مسابقات لیگ داخلی در اختیار دارد، شین لارکین یکی از ستارگان یورولیگ به تازگی تابعیت ترکیه را پذیرفته و در مسابقات انتخابی المپیک در ترکیب این تیم به میدان خواهد رفت. علاوه بر وی سرتاچ شانلی، ملیح محموت‌اوغلو و برکان دورکاز دیگر ستارگان تیم ملی ترکیه در مسابقات پیش رو خواهند بود. ترکیه در جام جهانی بسکتبال علی‌رغم نمایش درخشان مقابل امریکا (که در نهایت به شکست در وقت اضافه منتهی شد) با باخت غافلگیرانه مقابل جمهوری چک خیلی زود از دور مسابقات کنار رفت.

شین لارکین امریکایی پس از حضور موفق در آنادولو افس از این پس برای تیم ملی ترکیه به میدان می‌رود

شاید جمهوری چک در حضور سه مدعی اصلی شانس کمتری برای صعود به المپیک داشته باشد اما موفقیت این تیم در جام جهانی 2019 که در نهایت به کسب عنوان ششم منتهی شد، این تیم را نیز در زمره مدعیان صعود از تورنمنت کانادا قرار می‌دهد. توماش ساتورانسکی در ترکیب شیکاگو بولز تنها بازیکن فعلی جمهوری چک در NBA است اما این تیم که در جام جهانی با حذف ترکیه، برزیل و یونان شگفتی‌ساز شد ستارگان دیگری نیز در اختیار دارد. یان وسلی ستاره فنرباحچه در لیگ ترکیه که در سال 2019 ارزشمندترین بازیکن یورولیگ شد، دیگر ستاره نامدار بسکتبال جمهوری چک است که به دلیل مصدومیت در جام جهانی 2019 حاضر نبود.

لحظات جذاب دو دیدار تاریخی ایران مقابل فرانسه و امریکا

تنها مسابقه رسمی تیم‌های ملی ایران و امریکا در جام جهانی 2010 ترکیه اتفاق افتاد، تیم امریکا که ستارگان گذشته و آینده بسکتبال از جمله استفن کری، کوین دورانت، دریک رز، کوین لاو و راسل وستبروک را در اختیار داشت 88-51 تیم کشورمان را شکست داد. ایران در حالی راهی مسابقات جهانی ترکیه شده بود که دو بازیکن ترکیب اصلی ایران صمد نیکخواه بهرامی و حامد آفاق به دلیل مصدومیت شانس حضور در مسابقات را از دست داده بودند.

ایران دو مسابقه رسمی نیز مقابل تیم ملی فرانسه برگزار کرده که شکست 62-30 در المپیک 1948 لندن و 81-76 در مسابقات جهانی 2014 اسپانیا حاصل کار ایران در دو دیدار مقابل فرانسه بوده است. ایران در کوارتر چهارم دیدار دو تیم در جام جهانی 2014 در حالی که 17 امتیاز از برنده مدال برنز آن مسابقات عقب بود به بازی برگشت و در آستانه پیروزی مقابل قهرمان سال 2013 اروپا نیز قرار گرفت.

لحظات جذاب دیدار ایران و فرانسه در جام جهانی 2014 اسپانیا و همینطور ایران و امریکا در جام جهانی 2010 ترکیه را در ویدیوی زیر مشاهده می‌کنید:

همچنین بخوانید:

همه چیز در مورد قرعه‌کشی بسکتبال المپیک؛ احتمال 50 درصدی هم‌گروهی ایران با امریکا

قرعه‌کشی بسکتبال المپیک؛ ایران با امریکا و فرانسه هم‌گروه شد

اخبار داغ 

نیما نکیسا: به مرگ مادرم حال علی انصاریان خوب است/ هرچه می شنوید دروغ است حذف بایرلورکوزن از دی اف بی پوکال با درخشش فوق العاده دانیال داوری علت مرگ سها رضانژاد در جنگل کردکوی اعلام شد استایل جدید «لیلا اوتادی» با لبهایی خندان + عکس نتیجه بنیتو موسولینی به تیم جوانان لاتزیو پیوست نگاهی به بهترین بردهای تاریخ لیگ برتر انگلیس؛ منچستریونایتد و تکرار برد 9-0

منبع: طرفداری

کلیدواژه: مسابقات انتخابی المپیک مسابقات بسکتبال المپیک ارزشمندترین بازیکن مسابقات انتخابی جام جهانی بسکتبال مسابقات المپیک حضور در المپیک فدراسیون بسکتبال حضور در المپیک تیم ملی بسکتبال تیم ملی کشورمان حضور در مسابقات المپیک توکیو جام جهانی 2019 بسکتبال امریکا انتخابی کانادا تیم ملی امریکا صعود به المپیک مسابقات جهانی کارملو آنتونی شکست مقابل نظر می رسد ستارگان NBA بسکتبال جهان مقابل فرانسه صورت صعود برای حضور ویروس کرونا گرگ پاپوویچ کوین دورانت فوق ستارگان لبران جیمز مدال برنز شاغل در NBA قرار گرفت جمهوری چک جهانی 2014 قرعه کشی مدال طلا لس آنجلس فصل جاری بر اساس هم گروه پلی آف دو تیم تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۸۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدافع موردعلاقه نکونام آماده حضور مقابل آبی پوشان

عارف آقاسی پیش از دیدار با استقلال به ترکیب اصلی تراکتور بازگشت.

به گزارش ورزش سه، عارف آقاسی مدافع تیم تراکتور پس از تعویض عجیب در بازی با ذوب آهن و پشت سر گذاشتن محرومیت یک هفته‌ای به ترکیب اصلی این تیم بازگشت و در بازی مقابل ذوب آهن به میدان رفت.

او در بازی هفته بیست و سوم در لیگ برتر مقابل ذوب آهن خمس را خشمگین کرد و خیلی زود از ترکیب این تیم خارج شد و در بازی بعد هم به دلیل محرومیت در ترکیب این تیم حضور نداشت.

آقاسی در بازی با ذوب آهن 120 دقیقه در زمین حضور داشت و پنالتی خود را هم به زیباترین شکل ممکن به گل تبدیل کرد و در پیروزی این تیم تاثیر گذار بود.

او در نیمه دوم بازی با حرکتی تکنیکی درون محوطه جریمه تراکتور مهاجم ذوب آهن را از جریان مسابقه خارج کرد و توپ را به تسلط تراکتور درآورد و مورد تشویق نیمکت نشینان این تیم قرار گرفت و ورزشگاه را هم تحت تاثیر قرار داد، در حالی که کورس سریعی بین او و مهاجم ذوب آهن بود با پشت پا توپ را به عقب انداخت و با چرخش سریع توپ را به سود تیم خود در اختیار گرفت.

بازگشت مدافع تاثیرگذار تراکتور که در نیم فصل نخست عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت پیش از بازی با استقلال یک اتفاق جالب خواهد بود، مدافع مورد علاقه در دیدار حساس مقابل تیم سابق خود قرار خواهد گرفت و انگیزه‌های خود را دنبال خواهد کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: جواد نکونام: هواداران ببخشند رفتار نکونام کودکانه است!

دیگر خبرها

  • احتمالی: ترکیب اصلی تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌ها
  • ترکیب احتمالی سپاهان مقابل پرسپولیس
  • یک امتیاز، نتیجه رقابت نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد با حریفان در مسابقات هندبال کشور
  • آشنایی با حریفان جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • الکلاسیکوی برگشت ایران بدون 5 بازیکن مشترک
  • به دنبال نایب‌ قهرمانی؛ ترکیب احتمالی بارسلونا برای جدال با والنسیا
  • کمیته ملی المپیک قهرمانی تیم ملی فوتسال را تبریک گفت
  • شرایط حضور حسن یزدانی در المپیک پاریس مشخص شد
  • مدافع موردعلاقه نکونام آماده حضور مقابل آبی پوشان
  • حذف نمایندگان ایران در روز نخست شمشیربازی انتخابی المپیک در منطقه آسیا