Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-29@08:38:03 GMT

سهم کم مصرف کود در مازندران

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۹۸۶۶۵

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: هیچگونه سند، مدرک و دلیلی مبنی بر اینکه نشان دهد مصرف کود در استان مازندران خارج از استاندارد است وجود ندارد و ما بر اساس مدارکی که وجود دارد نشان خواهیم داد مصرف کود در استان از متوسط استاندارد هم کمتر است.

مجید بهادری ضمن تبریک ایام اله دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدای ایران و سنگرسازان بی‌سنگر که نقش مهمی را در دفاع از کیان و سرزمین ایران اسلامی داشتند، گفت: اقدامات ارزشمندی در جهت فعالیت‌های علمی و کاربردی استفاده از فناوری‌ها در بخش کشاورزی انجام شد که منجر به ترقی و توسعه خوبی در کشاورزی استان مازندران شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مازندران با دارا بودن ۲.۳ درصد اراضی کشاورزی، از لحاظ اقتصادی دارای رتبه نخست تولید محصولات کشاورزی در کشور است که سه برابر میانگین کشوری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مازندران رتبه دوم تولید محصولات کشاورزی و رتبه اول ارزش اقتصادی را در کشور به خود اختصاص داده است، گفت: فعالیت‌های خوبی در زمینه پژوهشی، فنی، اجرایی و آموزشی انجام شده است که توانستیم رتبه‌های خوبی را در بخش تولید محصولات کشاورزی داشته باشیم.

این مسئول به مقوله آموزش در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: دارابودن نیروی انسانی با دانش و آگاهی مطلوب بسیار مهم و اثرگذار است و جذب نیروهای مروج در سازمان جهاد کشاورزی مازندران کمک خوبی برای توسعه کشاورزی دانش محور بوده است.

وی به استفاده از بذور اصلاح شده در مزارع کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: تولید و توزیع بذور اصلاح شده از سیاست‌های محوری بخش کشاورزی است که در چند سال اخیر با جدیت پیگیری شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران تولید سالانه بذر اصلاح شده گندم از هزار تن به سه هزار و ۵۰۰ تن خبر داد و افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای سال زراعی جدید، چهار هزار و ۵۰۰ تن بذر اصلاح شده گندم در اختیار کشاورزان گندمکار قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه امسال ۶۰۰ تن بذر شبدر از استان خوزستان برای کشاورزان استان مازندران تامین شد، ادامه داد: سال گذشته ۸۰۰ تن بذر اصلاح شده برنج بین کشاورزان توزیع شد که امسال به یک‌هزار و ۶۰۰ تن و به دو برابر افزایش یافته است.

بهادری با اشاره به اینکه درصددیم تا سه سال آینده میزان تولید بذر اصلاح شده گندم، برنج، جو و سایر محصولات زراعی را به ۱۰ هزار تن در سال افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه شرکت تولیدکننده بذر در زمینه تولید بذرهای اصلاح شده فعالیت دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به بخش باغبانی هم اشاره کرد و افزود: با توجه به تولید سالانه دو میلیون و ۷۰۰ هزار تنی مرکبات در مازندران به عنوان استان نخست در تولید مرکبات کشور، در زمینه تولید نهال استاندارد بجز چند مورد، تولید نهال استاندارد خوب در استان نداریم.

این مسئول تولیدات گیاهی بخش کشاورزی مازندران اضافه کرد: با برنامه‌ریزی مدون و مشخص  به دنبال این هستیم سیاست تولید نهال را به محیط‌ ‌های بسته و ایزوله گسترش دهیم تا شاهد آفات و بیماری کمتر و تولید نهال‌های استاندارد باشیم و بتوانیم نهال‌های با کیفیتی را در اختیار باغداران قرار دهیم.

وی اضافه کرد: تا پایان امسال ۱۵ نهالستان استان را به سمت تولید نهال سالم پیش خواهیم برد و نهالستان‌های بالای یک هزار و ۵۰۰ مترمربع که در گذشته وجود داشته است را در قالب نهالستان‌های بسته و مدیریت شده اجرا می کنیم.

بهادری به استفاده از فناوری‌های نوین در بخش مکانیزاسیون در راستای توسعه کشت مکانیزه در بخش‌های مختلف کشاورزی اشاره کرد و افزود: برنج یه عنوان یک محصول استراتژیک، نشاکاری آن تا دو سال گذشته ۶۰ هزار هکتار بود که این عدد اکنون به ۱۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ۹۵ درصد برنج مازندران به صورت مکانیزه برداشت می‌شود، گفت: به عنوان نمونه در برخی از روستاهای مازندران ۹۰ درصد کشت برنج به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

این مسئول تولیدات گیاهی بخش کشاورزی مازندران به استفاده از پهپادها در مزارع کشاورزی اشاره کرد و افزود: علم جدید که به عنوان کشاورزی هوشمند در دنیا مطرح است امروزه توانسته به خوبی در بخش کشاورزی نمود پیدا کند و به همین منظور استفاده از فناوری‌های هوشمند و بکارگیری پهپادها در مبارزه با آفات، بیماری‌ها، علف‌های هرز و محلول‌پاشی تغذیه‌ای را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: سال گذشته سه هزار هکتار از مزارع گندم، جو و کلزا علیه بیماری‌های قارچی با استفاده از پهبادها سمپاشی شدند.

بهادری ادامه داد: تاکنون ۱۰۰ نفر متقاضی دریافت مجوز برای استفاده از پهپاد برای فعالیت در مزارع کشاورزی هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره حفاظت محصولات کشاورزی مازندران گفت: محصولات کشاورزی باید در زمان داشت مورد حفاظت قرار گیرد و به همین منظور در زمینه حفاظت گندم در برابر بیماری‌های قارچی اقدامات خوبی انجام شد و از کاهش عملکرد به شدت جلوگیری شد.

این مسئول اظهار کرد: عملیات رصد و پایش مزارع برای جلوگیری از آفات با همکاری مراکز تحقیقاتی استان صورت می‌گیرد و تاکنون موردی در خصوص علائم بیماری گندم مشاهده نشده است.

بهادری به مبارزه با مگس میوه در باغات اشاره کرد و افزود: اطلاع‌رسانی و نقش رسانه‌ها در این زمینه بسیار کمک کننده بود و حساسیت لازم در باغداران ایجاد شد و میزان خسارت مگس میوه کمتر از یک درصد بود به گونه‌ای که توانستیم امسال ۲۰۰ هزار تن مرکبات را صادر کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران مدیریت تغذیه را مهمترین اصل در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: اهمیت تغذیه سبب می‌شود تولید کیفی و کمی محصولات زراعی و باغی خود را به خوبی در عرصه های تولیدی شاهد باشیم.

وی بیان کرد: در برخی محافل صحبت می‌شود مصرف کود و سم در استان مازندران زیاد است اما باید گفت هنوز فاصله زیادی بر اساس استاندارد موسسه تحقیقات خاک و آب داریم و معتقدیم مصرف کود در مازندران بهینه است و قابل اعتماد و اعتناست.

بهادری ادامه داد: هیچگونه سند، مدرک و دلیلی مبنی بر اینکه نشان دهد مصرف کود در استان مازندران خارج از استاندارد است وجود ندارد و ما بر اساس مدارکی که وجود دارد نشان خواهیم داد مصرف کود در استان از نُرم استاندارد هم کمتر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره مصرف سم در استان گفت: با نُرم مصرف جهانی سم که یک و نیم لیتر ماده موثره در هکتار است هنوز فاصله داریم و کمتر از این میزان مصرف داریم.

این مسئول بخش کشاورزی با بیان اینکه تاکنون ۱۲ گواهی استاندارد را اخذ کردیم، گفت: امسال کشاورز نمونه تولید محصول ارگانیک کشور از استان مازندران است.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های ما توسعه کشت محصولات سالم است.

برچسب ها: مازندران ، کشاورزی سالم ، کود لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000MNH

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: مازندران کشاورزی سالم کود کشاورزی اشاره مصرف کود در استان محصولات کشاورزی استان مازندران بخش کشاورزی بذر اصلاح شده تولید نهال انجام شد هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۸۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حداقل سهم مازندران در هیئت دولت، حضور یک وزیر کشاورزی یا ورزش از نخبگان این استان است

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از مازندران، روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت‌۱۴۰۳، علی بابایی کارنامی، نماینده مردم شهرستان‌های ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی پس از خوش‌آمدگویی به مهمانان آئین تودیع و معارفه استاندار مازندران با اشاره به انتخاب یوسف نوری، استاندار مازندران، بدون مشورت‌های لازم با مجمع نمایندگان استان، افزود: جلساتی در حین و پس از انتصاب با استاندار مازندران از سوی مجمع نمایندگان استان، انجام شد و با شناختی که از ایشان و خدمات ارزنده‌ای که در دولت سیزدهم داشتند دغدغه‌های نمایندگان با ایشان مطرح شد.

وی تصریح کرد: طبیعتاً وظیفه مدیریت استان با دولت است و نظارت بر این روند بر عهده نمایندگان مردم است.

بابایی با تقدیر از زحمات و تلاش‌های فراوان استاندار سابق در مقابله با مشکلات به طریق برنامه‌های ریشه‌ای و استراتژیک افزود: موضوعاتی مانند پسماند زباله، اقتصاد دریاپایه، حفاظت از جنگل، مدیریت تنش آبی، رفع مشکلات کشاورزی، مرکبات، مسکن، کاربری زمین، ساخت و ساز غیرمجاز، بیکاری و غیره از اولویت‌های مهم استان است که امیدواریم با برنامه‌های استاندار مازندران، به انها رسیدگی شود و در ابتدا برنامه‌های ناتمام استاندار سابق به اتمام برسد.

وی با درخواست از وزیر کشور، گفت: مشکلات استان را به هیئت دولت برسانید چون استان مازندران به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی خود، میزبان ۲۰ میلیون جمعیت شناور است و این امر نیازمند اختصاص بودجه‌های ملی است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط ویژه استان، لازم است که استاندار مازندران دارای اختیارات تام باشد تا بتواند تأثیرگذار باشد و بتواند موضوعات فرا استانی را پیگیری و حل کند؛ اینگونه نمی‌شود که درآمد استانی باشد ولی ارائه خدمات، کشوری باشد.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت تنش آبی موجود در استان، گفت: با وجود تلاش‌های فراوان استاندار سابق، همچنان کشاورزان مازندرانی مشکلاتی دارند، به عنوان مثال حداقل ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به دلیل تنش آبی به زیر کشت نرفت؛ حال آن‌که واردات بی‌رویه برنج هم به مشکلات آنان می‌افزاید.

بابایی ضمن اشاره‌ به تصویب منطقه آزاد مازندران، اضافه کرد: منطقه آزاد مازندران، تصویب شد اما نتیجه آن باید به سفره مردم بیاید و مردم، عایدی آن را حس کنند و لازم است که دولت در این زمینه کمک کند.

خبرنگار: مجتبی نجاتی

انتهای پیام/

کد خبر: 1228250 برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی کشاورزی

دیگر خبرها

  • تقویت زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی مازندران
  • زنجیره های ارزش کشاورزی در مازندران تقویت شود
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود
  • ۲۰ درصد پرونده های محاکم مازندران مربوط به اراضی کشاورزی است
  • جهش تولید در بخش کشاورزی با دانش بنیانی محقق می شود
  • حداقل سهم مازندران در هیئت دولت، حضور یک وزیر کشاورزی یا ورزش از نخبگان این استان است