Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، وی روز چهارشنبه در پیامی تصویری به همایش بین المللی «نقش اندیشه‌های عرفانی امام خمینی(ره) در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران» ادامه داد: با بیان اینکه اسلام آن است که جهانی، همگانی و همیشگی باشد، گفت: تا کسی مکتب‌های جهان را نشناسد و نداند حکمای غرب چه می‌گویند، سیاست‌مداران غرب چه می‌گویند و شرق و شمال و جنوب چه می‌گوید که نمی‌تواند قرآن را فخر آن‌ها قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت الله جوادی ملی با تاکید بر اینکه موظف هستیم تا قرآن را جهانی کنیم، اظهار داشت: کسی که از حرم تا جمکران و از جمکران تا حرم فکر می‌کند، این ممکن است جهانی حرف بزند ولی قمی فکر می‌کند. بایدبرای ترویج قرآن و اسلام جهانی حرف زد و جهانی فکر کرد.

وی با اشاره به مقام عرفانی امام خمینی(ره) گفت: امام راحل با فقه جواهری که فقه اصغر است انقلاب اسلامی ایران را راه‌اندازی کرد و با ولایت فقیه در فقه اصغر انقلاب را سامان داد و در بعد جهانی از منظر فقه اکبر که ولایت عرفانی است ولی ولایت فقیه آن را هم سازمان‌دهی کرد.

این مرجع تقلید، ادامه داد: خود امام عارفانه این معارف را طی کرد. هم سفر من الخلق الی الحق را، هم سفر من الحق الی الحق بالحق را و هم سفر من الحق الی الخلق بالحق را و هم آخرین سفر را که سازنده این انقلاب بود، من الخلق الی الخلق بالحق را طی کرد.

وی با تاکید بر اینکه امام خمینی(ره) با جامعیت بین فقه اصغر و اکبر شروع به انقلاب کرد؛ اظهار داشت: برخی تک‌بعدی هستند و فقیهانه فکر می‌کنند یا عارفانه به سر می‌برند. بعضی جمع می‌کنند بین عرفان و فقه ولی جمع مکسر. گروه اندکی جمع می‌کنند بین عرفان و فقه به جمع سالم.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه امام راحل از نوادر فقها و عرفایی بود که توانست بین عرفان و فقه جمع سالم بکند؛ آن بخش‌های فقه اصغر که در ایران اسلامی به صورت قانون اساسی درآمده است و به لطف الهی توانست این کشور را از استعمار و استبداد و استحمار و امثال ذلک به درآورد و نجات دهد.

وی با بیان اینکه مسئولیت ادامه این راه به عهده همه ماست افزود: ما موظفیم نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم و امیدواریم این کشور از گزند اختلاس و نجومی مصون بماند و از غارت و چپاول محفوظ بماند چرا که امام راحل به امید آن زمان و این زمین قیام کرد و انقلاب نمود.

این مرجع تقلید ادامه داد: اما چهره عرفانی امام که ولایت فقه اکبر را می‌طلبد نه ولایت فقه اصغر را، فصوص و فتوحات می‌طلبد نه خصوص جواهر را. جمع بین فتوحات و جواهر، به جمع سالم، کار رادمردی چون امام است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیات و روایاتی با تاکید بر اینکه مرسلین و رسولان الهی یک درجه نیستند، گفت: اگر انبیا و مرسلین در یک حد نیستند، علمای راستین که وارثان انبیایند، آن‌ها هم در یک حد نیستند.

وی افزود: بعضی فقیه فقه اصغر هستند و بعضی فقیه فقه اکبر هستند. بعضی جمع می‌کنند به جمع مکسر و بعضی جمع می‌کنند به جمع سالم که امام(ره) در این بخش سوم قرار دارد که بین فقه اصغر و اکبر جمع کرد. بین ولایت فقیه جواهری و بین ولایت فقیه فتوحاتی و فصوصاتی جمع کرده است.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) آن بزرگ مرجع جهان اسلام وقتی نامه برای گورباچف رئیس جمهور وقت شوروی می‌نویسد، آن‌جا سخن از فقه فصوص و فتوحات است. فرمود در فتوحات این است، در فصوص این است، حرف‌های ابن‌عربی این است. باید کسانی به ایران اسلامی بیایند و این معارف بلند را از حوزه پربرکت قم و امثال قم یاد بگیرند. آن‌جا نامه از فتوحات و فصوص است و این‌جا دستور از فقه جواهری است.

آیت الله جوادی که خود در هیات اعزامی از طرف امام(ره) برای ابلاغ نامه امام بهگورباچفبود، افزود: امام راحل بر مبنای این بنیان فکری قرآنی، آن قطب عظیم سیاسی را آن روز با نامه خود تعلیم کند و نه تسلیم.امام(ره) هیات اعزامی را دستور داد این نامه را تعلیم کنید نه تسلیم و هیات اعزامی هم تعلیم کرد و نه تسلیم. این مقام شامخ عرفان است.

وی ادامه داد: آن‌وقت این بزرگ مرجع، این بزرگ فقیه، این بزرگ راهنما اجازه می‌دهد کشور معاذ الله تکه تکه شود؟ سخن از اختلاس باشد، سخن از نجومی باشد؟ سخن از افتخار باشد که ما کشف بکنیم که اختلاس کرده و که نجومی برده است، گرانی باشد، آسیب اقتصادی باشد. این آسمانی فکر می‌کند نه زمینی. این الهی فکر می‌کند نه زمینی و راه امام یعنی این.

این مرجع تقلید افزود: اگر گفته شد انبیا آمدند مخصوصاً وجود مبارک پیامبر علیهم آلاف التحیه والثنا برای این‌که اخلاق را زنده کنند، اخلاق تنها تواضع فردی و خانوادگی نیست، حکومت مقدمه اخلاق است. سلطنت مقدمه اخلاق است و در این میان عدل بهترین فضیلت اخلاقی است.

وی ادامه داد: انسان عادل نه بیراهه می‌رود نه راه کسی را می‌بندد. نه دستش آلوده است و نه فکرش خطا می‌کند. اگر حکومت است، برای برقراری عدل است که از بهترین فضائل اخلاقی است.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه اخلاق، هدف است و حکومت، وسیله و باید تلاش کرد تا به این بارگاه امین افزود: امام با داشتن ولایت فقه اصغر ایران اسلامی را احیا می‌کند، از استبداد، از استعمار، از استحمار آزاد می‌کند، با جهان ارتباط برقرار می‌کند.

این مرجع تقلید اظهار داشت: امام، عزیزانه با همه کشورهایی که نه بیراهه می‌روند، نه گزندی دارند، نه مرموزانه کار می‌کنند، نه قصد ایذا دارند، رابطه سلیم و عاقلانه برقرار می‌کند، طوری که ملت زنده باشد، هم جنبه جهانی حفظ شود، هم رسالت خود امام.

همایش بین المللی«نقش اندیشه‌های عرفانی امام خمینی رحمت الله علیه در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران» روز چهارشنبه پانزدهم بهمن‌ماه 1399 در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

در این همایش اندیشمندان داخلی و خارجی پیرامون اندیشه های عرفانی معمار کبیر انقلاب آرا و نظرات خود  را ارائه کردند.

برچسب‌ها حوزه علميه انقلاب اسلامی ایران دانشگاه ادیان و مذاهب قم امام خمینی(ره) آیت الله العظمی جوادی آملی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه انقلاب اسلامی ایران دانشگاه ادیان و مذاهب حوزه علميه انقلاب اسلامی ایران دانشگاه ادیان و مذاهب قم امام خمینی ره آیت الله العظمی جوادی آملی اخبار کنکور انقلاب اسلامی ایران آیت الله جوادی آملی مرجع تقلید امام خمینی ره عرفانی امام جمع می کنند ولایت فقیه امام راحل جمع سالم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۹۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعی از معلمان با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند

همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.

این برنامه، از جمله دیدارهای سالانه رهبر معظم انقلاب است که در تکریم مقام معلم بطور پیوسته برگزار شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی امام و رهبری

دیگر خبرها

  • نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه
  • توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های امام راحل است
  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
  • مطهری امام
  • جمعی از معلمان با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش
  • آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست
  • قدردانی جمعی از استادان و شخصیت‌های حوزوی از آیت‌الله جوادی آملی
  • آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت
  • عکسی از عیادت رئیس دفتر رهبر انقلاب از آیت‌الله گرامی