Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@00:32:31 GMT

تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله تصاعدی شد

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۰۱۴۶۷

تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله تصاعدی شد

به گزارش ایرنا ، محیط زیست مازندران چهارشنبه شب در سلسله اطلاعیه هایی که شبانه منتشر می کند ، نوشت : با توجه به وقوع تلفات غیرعادی در پرندگان مهاجر آبزی در تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان، به اطلاع می رساند، عملیات پایش و جمع آوری لاشه پرندگان مهاجر آبزی نیز امروز چهار شنبه ۱۵ بهمن ماه ۹۹ با اعزام چند اکیپ از محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست شهرستان های گلوگاه، بهشهر و اداره کل انجام که ۴۴۳ قطعه پرنده مهاجر آبزی از گونه های چنگر معمولی، فلامینگو و مرغابی تلف و از سطح خلیج و ساحل جمع آوری و برای دفن بهداشتی تحویل اداره دامپزشکی بندرگز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این اطلاعیه آمده است : با احتساب تلفات ۶ وز گذشته، مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع آوری شده، به عدد یکهزار و ۲۸۲ لاشه رسیده است.
محیط زیست مازندران همچنین اعلام کرد که صبح امروز مدیران کل حفاظت محیط زیست استان های مازندران و گلستان برای دومین بار به همراه مسئولین فرمانداری و دامپزشکی شهرستان های گلوگاه و بندرگز، ضمن بازدید از تالاب میانکاله و خلیج گرگان، با حضور در اداره محیط زیست بندرگز در جلسه ای بر هماهنگی بیشتر و تداوم همکاری ها  در خصوص جمع آوری ، انتقال و دفن بهداشتی لاشه پرندگان تصمیم گیری و تاکید کردند.

تلفات مشکوک پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله از پنجشنبه هفته گذشته شروع و روز شنبه به صورت غیررسمی رسانه ای شد تا این که محیط زیست مازندران اطلاعیه شماره یک خود را یکشنبه شب منتشر کرد و از جمع آوری ۷۵ لاشه در همان روز خبر داد. در این اطلاعیه همچنین اعلام شده بود که مجموع لاشه های جمع آوری شده طی چهار روز به ۱۱۷ قطعه رسید.

اطلاعیه دوم محیط زیست مازندران هم دوشنبه شب منتشر و اعلام شد که ۲۱۴ قطعه پرنده مهاجر آبزی از گونه های چنگر معمولی، فلامینگو و مرغابی تلف و از سطح خلیج جمع آوری شد و تعداد کل لاشه های جمع آوری شده طی پنج روز هم به ۳۳۱ قطعه رسید.
محیط زیست مازندران در اطلاعیه شماره سه خود که سه شنبه شب منتشر شد ، اعلام کرد که با اعزام چند اکیپ از محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست شهرستان های گلوگاه، بهشهر و اداره کل انجام که ۵۰۸ قطعه پرنده مهاجر آبزی از گونه های چنگر معمولی، فلامینگو و مرغابی تلف و از سطح خلیج جمع آوری و برای دفن بهداشتی تحویل اداره دامپزشکی بندرگز شد. در این اطلاعیه مجموع تلفات ۶ روزه هم ۸۳۹  قطعه اعلام شد.

ممنوع کردن ورود خبرنگاران 

تلفات مشکوک پرندگان مهاجر در تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان در حالی فردا پنجشنبه وارد هشتمین روز خود می شود محیط زیست مازندران از دیروز ورود افراد اعم از گردشگر و طبیعت‌گرد به منطقه میانکاله را ممنوع کرد و از رسانه‌ها هم خواست برای رفتن به این منطقه با روابط عمومی هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

عکاس ایرنا طی ۲ روز گذشته اجازه نیافت برای عکاسی وارد میانکاله شود. روابط عمومی محیط زیست مازندران اعلام کرد که پس از به ثبات رسیدن وضعیت به رسانه ها اجازه بازدید از منطقه را خواهد داد.

بررسی علت یا علل مرگ مشکوک پرندگان مهاجر را سازمان دامپزشکی در دست پیگیری دارد. در حالی که محیط زیست مازندران در تمامی اطلاعیه هایش تاکنون اعلام کرده است که علت مرگ پرندگان مشخص نیست ، ولی رییس سازمان دامپزشکی کشور دوشنبه شب در گفت و گو با ایرنا علت اولیه تلفات را طبق نتایج آزمایشگاهی بوتولیسم اعلام کرده بود.

بوتولیسم نوعی بیماری برای پرندگان و آبزیان است که بر اثر دو باکتری "کلوستریدیوم " و " بوتولینیوم" ایجاد می شود و به آن مسمومیت طبیعی هم گفته می شود. این باکتری ها به طور وسیع در خاک وجود دارند و برای فعالیت و تولید سم به گرما ، منبع پروتئین و محیط بی هوازی نیاز دارند.

دکتر علی صفر ماکنعلی علت بروز بوتولیسم در تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان  را ناشی از  ورود مواد آلی خاکی حاصل  لاشه موجودات زنده ، برگ پوسیده درختان و سایر فلورهای طبیعی دیگر اعلام کرد .

وی بااین وصف گفت که علاوه بر بوتولیسم ، سایر عوامل تاثیر گذار بر روند افزایشی تلفات پرندگان که شامل  فلزات سنگین، سموم و عوامل باکتریایی نیز باشد ، در دست بررسی قرار دارد .

پارسال نیز دستکم ۵۰ هزار بال پرنده مهاجر در میانکاله بر اثر بیماری مشکوک تلف شدند و دامپزشکی پس از بررسی های آزمایشگاهی علت آن را بوتولیسم اعلام کرده بود.

تالاب بین المللی میانکاله به وسعت حدود ۴۸ هزار هکتار در شرق استان مازندران واقع است. طبق آمارهای رسمی به طور میانگین از حدود ۱.۵ میلیون بال پرندگان مهاجری که ایران کوچ می کنند بین ۶۰ تا ۷۰ درصدشان تالاب میانکاله را به عنوان زیستگاهشان انتخاب می کنند.

برچسب‌ها آنفلوآنزای پرندگان اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران تالاب میانکاله نابودی پرندگان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آنفلوآنزای پرندگان اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران تالاب میانکاله آنفلوآنزای پرندگان اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران تالاب میانکاله نابودی پرندگان اخبار کنکور تالاب بین المللی میانکاله میانکاله و خلیج گرگان محیط زیست مازندران حفاظت محیط زیست تالاب میانکاله پرندگان مهاجر پرنده مهاجر جمع آوری شد مهاجر آبزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۱۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در سال گذشته با مشارکت بیش از ۵ هزار نفر در قالب بیش از ۵۰ گروه متشکل از سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های خودجوش مردمی، در طرح ملی مسیر سبز- ایران پاک در استان مقدار ۹۱۲ هکتار از اراضی استان و به مقدار حدود ۶۱۳ تن زباله جمع آوری و به محل دفن بهداشتی و مجاز منتقل شد.

مهدی اله پور افزود: برای فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست و کاستن از آسیب‌هایی که به آن وارد می‌شود، پرداختن به مشارکت در حوزه محیط زیست بسیار مهم و حیاتی است و مشارکت آگاهانه مردم می‌تواند، از هزینه‌های هنگفتی که بر محیط پیرامونی ما که همان محیط زیست است وارد می‌شود، جلوگیری نماید.

وی گفت: در همین راستا این پویش با اجرای ۱۴ محور کاری در استان پیگیری و اجرا شد  که استقرار مخازن جمع‌آوری پسماند در مناطق تفرجگاهی، توزیع پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر پسماند میان گردشگران، پاکسازی مناطق تحت مدیریت با حضور مسوولان ادارات و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های زیست محیطی، پاکسازی زیست محیطی محوطه‌های فرهنگی و تاریخی شهرستان‌ها و پاکسازی ورودی و حریم‌های راه‌های مواصلاتی با همکاری مردم و سایر دستگاه‌های متولی از محور‌های این پویش به شمار می‌رود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: نصب پارچه نوشته آموزشی و بروشور اطلاع رسانی در جهت فرهنگ‌سازی و تنویر افکار عمومی گردشگران با محور حفاظت از محیط زیست و طرح جمع‌آوری سبزه هفت سین و رهاسازی ماهی‌های قرمز در استخر پارک‌های شهری از دیگر اقدامات در قالب پویش مزبور است.

دیگر خبرها

  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی