Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@14:37:11 GMT

کشاورزی خلخال از شیوه معیشتی خارج می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۰۲۳۹۲

کشاورزی خلخال از شیوه معیشتی خارج می‌شود

محمد شادخاطر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: عمر کشاورزی سنتی و معیشتی به  سرآمده و تلاش می‌شود با بکارگیری روش‌های نوین کشاورزی از جمله اصلاح الگوی کشت ، آبیاری تحت فشار ، جایگزینی ارقام پرمحصول و مقاوم در مقابل سرما و همچنین ترویج زراعت و باغداری مکانیزه در بین بهره‌برداران بخش کشاورزی منطقه ، کشاورزی اقتصادی با بهره‌وری بیشتر و خسارات کمتر جایگزین کشاورزی معیشتی و زیان‌ده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اولویت کاری واحد ترویج و آموزش مدیریت جهاد کشاورزی برگزاری دوره‌های آموزشی وترویجی با دعوت کارشناسان مجرب مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در هر ۲ بخش زراعت و باغداری است.

وی گفت: برای جایگزینی کشاورزی مکانیزه به جای سنتی میزان واگذاری تراکتور به بهره‌برداران بخش کشاورزی این شهرستان امسال به سه برابر تراکتور تحویلی به متقاضیان رسیده است.

او همچنین با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای اجرای طرح سرشاخه‌کاری گردو در سه بخش مرکزی ،شاهرود و خورش‌رستم خلخال اظهارکرد: سرشاخه‌کاری راهی برای جوان‌سازی درختان گردو و مصون‌سازی باغت گردو از خسارات سالانه سرمای دیررس بهاره است.

شادخاطر از تخصیص سه میلیارد ریال اعتبار برای ادامه اجرای طرح سرشاخه‌کاری گردو در باغ‌های گردوی این شهرستان خبرداد و بیان کرد: در سال آینده طرح سرشاخه‌کاری درختان قدیمی گردو با همکاری کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی وزارت جهاد کشاورزی انجام و در این راستا بیش از ۱۱ هزار سرشاخه‌کاری در باغات گردو انجام خواهد شد.

وی گفت: در سال‌های دور مشکل سرمازدگی باغ‌های گردو کمتر برای کشاورزان اتفاق می‌افتاد ولی با تغییر اقلیم در سطح جهانی و منطقه‌ای در سال‌های اخیر مخاطرات مربوط به سرمازدگی سردرختی درختان میوه بویژه گردو به شدت افزایش یافته و چاره‌ای جز تغییر الگوی باغداری و اجرای طرح‌های ترویجی نیست.

شادخاطر افزود: در حالی که با تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر بارها سرمازدگی شکوفه و سردرختی درختان میوه را از بین برده است، مشکل نداشتن بیمه، تک محصولی بودن و از بین رفتن بیشتر محصولات گردو موجب از بین رفتن درآمد یک ساله کشاورزان و وارد شدن خسارات مالی جبران‌ناپذیر به باغداران میوه بویژه گردوکاران منطقه شده است.

او بیان کرد: اجرای طرح سرشاخه‌کاری گردو با هدف کاهش خسارات ناشی از سرمازدگی درختان گردو و پیوندزنی ارقام گردوی مقاوم در مقابل سرما و دیربرگ‌ده در بهار اجرا می‌شود و علاوه بر افزایش مقاومت درختان گردو در مقابل سرما و دیرگل‌دهی و برگ‌دهی درخت در فصل بهار با افزایش محصول به پنج تا ۶ تن در هکتار به ارتقای سطح کیفیت تولید نیز کمک می‌کند.

او اظهارکرد: طرح سرشاخه‌کاری در باغ‌های گردوی این شهرستان از سال ۹۶ آغاز و در سال آینده نیز عملیات اجرایی این طرح با بهره‌گیری از کارشناسان امور باغبانی مدیریت و فارغ‌التحصیلان خبره در این زمینه ادامه خواهد داشت.

شهرستان خلخال با داشتن ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار  باغ گردو یکی از قطب‌های تولید گردو در استان اردبیل است ، برغم اینکه گردوی این شهرستان از لحاظ طعم و کیفیت مغز ، زبانزد خاص و عام است ولی چند سالی است که گردوکاران منطقه با مشکلات سرمازدگی دست و پنجه نرم می‌کنند و زحمات چند  ساله خود را با سرمای دیررس بهاره از دست می‌دهند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی خلخال استان اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی خلخال استان اردبیل وزارت جهاد کشاورزی خلخال استان اردبیل اخبار کنکور طرح سرشاخه کاری اجرای طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۲۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنگنای معیشتی کارگران در سال ۱۴۰۳/ جامعه کارگری مخالف ورود مجلس به موضوع تعیین مزد است

عضو شورایعالی کار با اشاره به چالش‌های جامعه‌کارگری در سال ۱۴۰۳، نسبت به موضوع ورود نمایندگان مجلس برای تعیین تکلیف دستمزد سالانه کارگران مخالفت کرد.

گروه کار و تعاون بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «آیت اسدی» عضو کارگری شورایعالی کار در گفتگو با بازارنیوز پیرامون وضعیت جامعه کارگری و چالش‌های این قشر از جامعه اظهار کرد: در دیدار کارگران با مقام معظم رهبری، ایشان به اهم مسائل جامعه ما اشاره‌های ویژه‌ای داشتند. قرارداد موقت، امنیت شغلی و معیشت کارگران از جمله مواردی بودند که رهبر انقلاب در این دیدار به طور خاص به آن‌ها پرداختند.


این عضو شورایعالی کار افزود: مقام معظم رهبری در آن جلسه به معیشت و نقش اثرگذار آن بر نشاط کارگران تاکید ویژه‌ای کردند. عدم اشتیاق جوانان به کار از دیگر موارد مد نظر رهبر انقلاب در آن دیدار بود که به نظر می‌رسد پایین بودن میزان دستمزد و همچنین عدم همخوانی برخی مشاغل با میزان تحصیلات آنان از جمله عوامل مهمی هستند که مانع از ورود جوانان به بازار کار کشور می‌شود.


وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان جامعه‌کارگری درخواستی برای بازبینی در میزان دستمزد سال ۱۴۰۳ دارند یا خیر، گفت:تقریباً از یک ماه و نیم از سال ۱۴۰۳ گذشته، اما با این حال نمایندگان جامعه کارگری هنوز درباره میزان دستمزد کارگران با دولت و کارفرمایان به توافق نرسیده‌اند؛ در حال حاضر مصوبه آن جلسه همچنان بدون امضای نمایندگان جامعه کارگری مانده است و ما کماکان مخالف آن میزان افزایش حقوق هستیم.


اسدی تصریح کرد: مطالبه نمایندگان جامعه‌کارگری از دولت این بود که حداقل حقوق دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ مطابق با ماده ۴۱ قانون کار و بر اساس نرخ تورم و همچنین سبد معیشت کارگران تعیین شود، اما این درخواست نادیده گرفته شد. اعتقاد ما بر این است که نرخ تورم و سبد معیشت هر ماه متفاوت است.


این نماینده جامعه کارگری درباره دلیل شرط تعیین دستمزد کارگران بر اساس نرخ تورم و سبد معیشت، گفت: علت این موضوع از آن جهت بوده که ممکن است که عدد سبد معیشت کارگران از نرخ تورم بالاتر شود؛ به عنوان مثال، در تعیین نرخ تورم تغییر قیمت تقریباً ۱۰۰ قلم کالا در نظر گرفته می‌شود، اما برای تعیین عدد سبد معیت فقط تغییر قیمت ۵۰ قلم کالای مورد بررسی قرار می‌گیرد.


وی همچنین درباره عملکرد نمایندگان جامعه کارفرمایی در جلسات شورایعالی کار توضیح داد: در جلسات سال گذشته این نمایندگان دولت بودند که در طرف مقابل نمایندگان جامعه‌کارگری قرار داشتند. متاسفانه در این جلسات دولت اصل بی‌طرفی را رعایت نکرد.


اسدی همچنین درباره مد نظر قرار گرفتن حداقل عدد سبد معیشت کارگران هم گفت: بر اساس قانون باید میانگین این نرخ در نظر گرفته می‌شد؛ در حال حاضر کارگران با متوسط قیمت سبد معیشت هم نمی‌توانند اقلام موجود در آن سبد را تهیه کنند.


نماینده جامعه کارگری درباره مرجعیت اعلام نرخ تورم هم گفت: در قانون کار به صراحت اعلام شده که نرخ تورم اعلامی سوی بانک مرکزی باید مبنای محاسبات قرار بگیرد، ولی دولت با پشتوانه مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی بر مرجعیت قرار گرفتن نرخ تورم مرکز آمار اصرار دارد.


وی تصریح کرد: قوه قضاییه برای سال ۱۴۰۳ کلیه نرخ‌های بیمه‌ای و دیه افراد را بر اساس نرخ تورم بانک مرکزی اعلام کرد؛ لذا، این امکان وجود دارد که در برخی موارد قانونی مرجعیت مرکز آمار کشور هم فاقد اعتبار شود.


اسدی تاکید کرد: سال ۱۴۰۳ هنوز به طور کامل شروع نشده، اما معیشت کارگران در تنگنا قرار گرفته است. متاسفانه در تعیین دستمزد امسال دولت و مجلس وظیفه نظارتی خود را به خوبی انجام نداده‌اند.


این عضو شورایعالی کار در پایان پیرامون پیشنهاد دولت برای ورود مجلس برای تعیین دستمزد کارگران گفت: نمایندگان جامعه‌کارگری با این تصمیم مخالف هستند، زیرا این موضوع به نفع کارگران نخواهد بود.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: کارگر ، جامعه کارگری ، وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی ، شورایعالی کار ، آیت اسدی ، حقوق کارگران ، دستمزد کارگران ، بانک مرکزی ، تورم لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9v

دیگر خبرها

  • تنگنای معیشتی کارگران در سال ۱۴۰۳/ جامعه کارگری مخالف ورود مجلس به موضوع تعیین مزد است
  • توزیع ۴۰۰ بسته معیشتی در بین ایتام خراسان شمالی
  • مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است
  • پیش بینی گردو خاک و کاهش کیفیت‌هوا در البرز
  • سه منبع گیاهی و فوق‌العاده امگا۳
  • زخمِ کاری «قطع درختان» مرثیه‌ای بر پیکر سبز سنندج
  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ
  • علم الهدی : برای حل مشکلات معیشتی کارگران نمی‌توانیم تنها به دنبال افزایش دستمزد باشیم
  • پروژه فاضلاب مسکن ملی خلخال با عدم تامین اعتبار روبرو است
  • زمینه بهبود وضعیت معیشتی‌ کارگران فراهم شود