Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@11:33:05 GMT

زورآزمایی خیابانی با تزار

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۰۲۴۱۳

زورآزمایی خیابانی با تزار

ساعت 24-منتقد ولادیمیر پوتین بودن در روسیه به خودی خود از شما یک شخصیت ویژه می‌سازد اما زمانی که تا یک قدمی مرگ بر اثر ترور با نوویچوک بروید و بعد با آگاهی کامل از عواقب تصمیم‌تان دوباره به سرزمین تزارها بازگردید تا در برابر پوتین، رییس‌جمهور بی‌رقیب روسیه بایستید شرایطی را رقم زده‌اید که دست‌کم در قرن بیست‌ویکم نمونه‌ای تاریخی برای آن نمی‌توان یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الکسی ناوالنی با دارا بودن تمام این ویژگی‌های نادر برای رسانه‌ها به ویژه انواع غربی آن جذاب است اما اینکه آیا این جذابیت می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت او در عرصه سیاست روسیه شود یا ناوالنی نیز نظیر بسیاری از دیگر منتقدان پوتین خیلی زود به فراموشخانه تاریخ سپرده خواهد شد، مساله‌ای که «زمان» سرنوشت آن را مشخص خواهد کرد. دادگاهی در مسکو سه‌شنبه شب اعلام کرد، الکسی ناوالنی شرایط آزادی مشروط خود را از دست داده و دو سال و نیم آینده را باید در زندان سپری کند؛ حکمی که ناوالنی آن را غیرمنطقی دانست و گفت شما می‌توانید مرا زندانی کنید اما قادر نخواهید بود تا تمام مردم روسیه را به زندان بیندازید.
صدور حکمی سنگین از سوی دادگاه علیه یکی از مطرح‌ترین منتقدان رییس‌جمهور روسیه در حالی رقم خورد که تحلیلگران آن را نقطه عطفی در کارنامه پوتین توصیف می‌کنند و معتقدند این اقدام یا می‌تواند برای مدتی طولانی صدای مخالفان را خاموش کرده و آنان را منزوی کند یا اینکه باعث خواهد شد، قبح و هراسی که در‌خصوص اعتراض و انتقاد به پوتین وجود دارد، شکسته شود و روسیه دوره جدیدی را از نظر سیاسی تجربه کند.
ناوالنی جوان پیش‌تر با تحقیقات گسترده درباره فساد در ساختار سیاسی روسیه و ساختن ویدیوهایی مرتبط با این موضوع خبرساز شده بود و بسیاری او را الهام‌بخش تعدادی از بزرگ‌ترین اعتراضات خیابانی علیه پوتین می‌دانستند.کاخ کرملین در گذشته سعی داشت با صدور حکم‌های حبس چند هفته‌ای برای ناوالنی، او را از رقابت‌های سیاسی حذف کند و همزمان مانع از آن شود که این چهره منتقد به یک «قهرمان» یا «شهید» بدل شود اما شواهد نشان می‌دهد، موفقیت خاصی در این زمینه کسب نکرد تا بخواهد دست به دامان راهی خشن‌تر شود. مقامات غربی می‌گویند مسکو تلاش داشته در ماه‌های گذشته با بهره‌گیری از سم نوویچوکف ناوالنی را مسموم و او را ترور کند اما در پی نجات یافتن معجزه‌وار ناوالنی از این سوء‌قصد حالا کاخ کرملین در پی شلیک تیر آخر برآمده و تصمیم دارد با حبس طولانی‌مدت این چهره منتقد، زمینه حذف کامل او را از صحنه سیاست در روسیه فراهم کند.

دفاع  در  دادگاه، تقابل  در  خیابان
برای ناوالنی که به نقش رسانه و افکار عمومی در پیشبرد اهداف خود آگاه بود، جلسه دادگاه نیز به تریبونی برای جلب‌توجه و افزایش قدرت سیاسی می‌ماند. او در روز سه‌شنبه تصمیم گرفت تا محاکمه خود را به نشستی برای طرح انتقادات علیه پوتین تبدیل کند و رییس‌جمهور روسیه را به یک «قاتل» تشبیه کرد. ناوالنی دولت روسیه را به نقش داشتن در سوءقصد علیه  خود متهم کرد و مسمومیت اخیر خود را اقدامی برنامه‌ریزی شده از سوی سازمان‌های اطلاعاتی مسکو توصیف کرد؛ موضوعی که کاخ کرملین قویا آن را رد می‌کند.
ناوالنی در این جلسه گفت:«یکی از بزرگ‌ترین دلایل دشمنی پوتین با من این است که زین پس در تاریخ از ولادیمیر پوتین به عنوان یک قاتل و یک مسموم‌کننده یاد خواهد شد. در تاریخ چهره‌های زیادی با القاب و رفتارهایشان توصیف شده‌اند که  از مهم‌ترین نمونه‌های آن می‌توان به الکساندر آزادی بخش یا اورسالوف حکیم اشاره کرد. حالا برای همیشه تاریخ ما یک  ولادیمیر مسموم‌کننده خواهیم داشت.» ناوالنی ادامه داد:«من اینجا از سوی پلیس احاطه شده‌ام و هزاران پلیس هم در شهر مستقر هستند تا جلوی هرگونه اعتراض را بگیرند. همه اینها به این دلیل است که ما ثابت کردیم رییس‌جمهوری وجود دارد که لباس زیر منتقدان خود را می‌دزد و آن را به عامل شیمیایی آغشته می‌کند.»
گریه‌های همسر او نیز در طول جلسه دادگاه جالب توجه بود. در واکنش به این گریه‌ها، ناوالنی برای همسرش یولیا تصویر یک قلب را روی شیشه کشید و هنگامی که در پایان جلسه پلیس‌ها سعی داشتند او را به زندان بازگردانند، خطاب به یولیا گفت «خداحافظ، نگران نباش. همه‌ چیز درست خواهد شد.»
نیویورک تایمز گزارش داده که همزمان با این دادگاه اعتراضاتی در خیابان‌های مسکو جریان داشت و طرفداران ناوالنی به خیابان آمده بودند تا با شعارهای «پوتین دزد است» یا «او را آزاد کنید» خواستار آزادی فوری این چهره منتقد شوند. تصویری که این گزارش از فضای مسکو در روز سه‌شنبه ارایه می‌کند، تصویر شهری مملو از نیروهای پلیس است که شکل‌گیری تجمعات بزرگ و پرجمعیت در آن عملا ناممکن می‌نماید و نیروهای پلیس نیز دستور دارند تا با قاطعیت تمام با معترضان خیابانی برخورد کنند. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از گروه OVD از گروه‌های حقوق بشری فعال در روسیه، تعداد دستگیرشدگان در روز سه‌شنبه را 1377 نفر عنوان کرده و نوشته است که نیروهای پلیس با خشونت، معترضان را متفرق می‌کردند.
دانیل استیوکوف،کارگر 19 ساله‌ای که برای اعتراض به خیابان آمده بود، می‌گوید:«این بی‌قانونی است. صاحبان قدرت هر کاری دل‌شان می‌خواهد انجام می‌دهند و هیچ محدودیتی برای خود قائل نیستند.» ادوارد میخالویچ مددکار 37 ساله‌ای که تا پیش از 23 ژانویه سال جاری در هیچ تظاهرات سیاسی حاضر نشده بود، انگیزه خود را حضور در اعتراضات واکنشی به وضع موجود می‌خواند و معتقد است:«آنچه برای ناوالنی رخ داده فراتر از بسیاری از حدود است که در گذشته وجود داشت.»
با وجود این اعتراضات در پایان جلسه دادگاه قاضی ناتالیا رپنیکووا کیفرخواست دادستان در‌خصوص ضرورت ابطال عفو مشروط ناوالنی را وارد دانست و حکم به زندانی شدن این منتقد روس داد. بر‌اساس حکم دادگاه مدت زمان 9 ماهی که ناوالنی در حبس خانگی بوده به عنوان بخشی از حکم او لحاظ می‌شود و در نتیجه ناوالنی باید حدود 2 سال و نیم را در زندان سپری کند. تاتیانا استانوویا، رییس اندیشکده آر‌پولیتیک در توییتر خود نوشت:«امروز زمانی مبهم برای ریاست‌جمهوری پوتین است.» به نوشته او برای اولین ‌بار طی 20 سال گذشته دولت روسیه با وضعیتی روبه‌رو است که نمی‌تواند اعتراضات را کانالیزه کرده و نمی‌تواند نارضایتی عمومی را در مسیری قابل کنترل هدایت کند.»
واشنگتن پست این سلسله اعتراضات را یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات سیاسی تاریخ روسیه جدید دانسته که طی آن در بیش از 100 شهر روسیه، ده‌ها هزار نفر به خیابان آمدند و خواستار آزادی ناوالنی شدند. به نوشته این روزنامه وقوع چنین اعتراضاتی نگرانی‌های مسکو پیرامون وقوع انقلاب رنگی در روسیه را افزایش می‌دهد چرا‌که ولادیمیر پوتین نگران است اتفاقاتی نظیر آنچه در سال‌های 2004 تا 2005 در اوکراین یا آنچه  در سال‌ 2003 گرجستان رخ داده برای روسیه نیز اتفاق بیفتد.

واکنش  بین‌المللی  به یک  حکم
صدور حکم زندان برای الکسی ناوالنی با واکنش‌های بسیاری در عرصه بین‌المللی روبه‌رو شد. شورای اروپا در بیانیه‌ای این حکم را برخلاف تعهدات بین‌المللی روسیه در حوزه حقوق بشر دانست و از مسکو خواست هرچه سریع‌تر این چهره منتقد را آزاد کند. آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا نیز در توییتر ضمن انتقاد از دستگیری و بازداشت ناوالنی به محض ورود به روسیه و بعد صدور حکم حبس برای او نوشت:«ایالات متحده عمیقا نگران اقدامات روسیه علیه الکسی ناوالنی است. ما خواستار آزادی بی‌قید و شرط او و تمامی کسانی هستیم که برای به دست آوردن حقوق خود تلاش می‌کنند.» همچنین امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه در توییتی با «غیرقابل قبول» خواندن صدور حکم علیه ناوالنی تصریح کرد:«مخالفت سیاسی هیچ‌گاه یک جرم تلقی نمی‌شود. ما خواهان آزادی فوری او هستیم. احترام به حقوق اساسی بشر در راستای آزادی داخلی قابل مذاکره نیست.» دامینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا از دیگر کسانی بود که به این اتفاق واکنش نشان داد. او تاکید کرد که بریتانیا انتظار دارد هم ناوالنی و هم تمامی معترضان و خبرنگارانی که طی دو هفته گذشته بازداشت شده‌اند، آزاد شوند.
در پی این واکنش‌ها،کرملین بار دیگر در پی کوچک نمایاندن این اتفاقات برآمد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگویی ابراز امیدواری کرد که آینده روابط روسیه و اروپا به «چنین موضوعات احمقانه‌ای» گره زده نشود و برخی با بزرگنمایی درصدد بهره بردن از شرایط فعلی  برنیایند.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: چهره منتقد الکسی ناوالنی رییس جمهور صدور حکم خواهد شد سه شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۲۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین طی نشست سران گروه ۲۰ در اوساکا ژاپن - ژوئن ۲۰۱۹

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • پوتین: شاخص‌های کلان اقتصادی روسیه بالاتر از پیش‌بینی هاست
  • آمریکا: پوتین دستور مرگ الکسی ناوالنی را صادر نکرده
  • اعتراف آمریکا به دست نداشتن پوتین در مرگ ناوالنی
  • وال استریت ژورنال: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پوتین را در مرگ ناوالنی دخیل ندانستند
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • آمریکا هیچ مدرکی دال بر دخالت مسکو در مرگ ناوالنی پیدا نکرد