Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-09@07:36:27 GMT

منتفعان واردات خودرو از مناطق آزاد

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۰۲۶۷۵

منتفعان واردات خودرو از مناطق آزاد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ محمد‌باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه که روز سه‌شنبه برای دفاع از لایحه بودجه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده بود، ضمن دفاع از ارز‌۴۲۰۰ تومانی، انتقاداتی نیز به مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مبنی بر واردات خودروهای دست‌دوم از مناطق آزاد مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوبخت در این جلسه خطاب به نمایندگان مجلس عنوان کرد که «من یک سوال از شما دارم؛ شما که مجلس انقلابی هستید چرا اجازه دادید برای دریافت ۱۷‌هزار میلیارد تومان درآمد، خودروهای لوکس وارد کشور شود؟ مگر واردات آنها ممنوع نبود؟! شما که به بخش فرودست متعهد هستید چه پاسخی برای آنها خواهید داشت؟ چه کسانی پشت این خودروها هستند؟ آیا به نرخ ارز فشار وارد نمی‌شود؟»

آنچه مشخص است پیش‌بینی درآمدی از  واردات خودرو به کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۰ با جنجال‌هایی از سوی موافقان و مخالفان همراه ‌شد. ورود خودرو به کشور از سال ۹۷ متوقف شد؛ به‌طوری‌که دولت در این دو سال درآمدی از ناحیه واردات این محصولات در بودجه برای خود در‌نظر نگرفته بود. با توجه به اعمال تحریم‌های بین‌المللی دولت به‌منظور ساماندهی ارزی کشور از همان سال‌های ۹۷ عنوان کرد که برنامه‌ای برای گشایش واردات خودرو به کشور ندارد چرا‌که این مسیر را هدردهی منابع ارزی در شرایط کنونی می‌دانند. با این حال اما در بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده که برای سال آینده دولت‌۲۰۴۰ میلیارد تومان از محل حقوق ورودی خودرو درآمد کسب کند. این بند از لایحه مجلس در شرایطی رونمایی شد که در همان زمان شائبه‌‌هایی در مورد آزاد‌شدن واردات خودرو در سال آینده بر سر زبان‌ها افتاد، با این حال به فاصله اندکی سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که این حقوق ورودی به معنای آزاد‌سازی واردات خودرو نیست و در حال‌حاضر تعدادی از خودروها به دلایلی از جمله مشکل قضایی در گمرک دپو مانده است که هنوز در مورد ترخیص آنها تصمیم‌گیری نشده و ممکن است در سال آینده با رفع موانع ترخیص شوند، بر این اساس حقوق ورودی آن به‌عنوان یکی از محل‌های درآمدی دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است. به این ترتیب با این توضیحات سازمان برنامه و بودجه، دولت بار دیگر نشان داد که علاقه‌ای به آزادسازی واردات خودرو به کشور ندارد و برنامه‌ای هم برای سال‌های آتی در نظر نگرفته است‌. با این حال‌ محمد‌باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه همزمان با ارسال بودجه به مجلس شورای‌اسلامی در تشریح بودجه ۱۴۰۰‌ باز‌هم شرایط آزادسازی واردات خودرو را اعلام کرد. وی با اشاره به اینکه اگر کشور به حالت عادی بازگردد و واردات خودرو لطمه‌ای به منابع ارزی نزند، واردات آزاد خواهد شد؛ عنوان کرد که اگر شرایط فعلی کشور تداوم یابد، قطعا تا زمانی‌که محدودیت‌ها باشد به دلیل لطمه به منابع ارزی واردات به شکل فعلی خواهد بود. با وجود اعلام مخالفت دولت با واردات خودرو، اما مصوبه کمیسیون‌تلفیق مبنی بر آزادسازی واردات خودروهای دست‌دوم بار دیگر جنجال‌آفرین شد.

در مصوبه کمیسیون‌تلفیق تاکید شده که  دولت به‌منظور تنظیم بازار خودروهای وارداتی مکلف است ضمن شناسایی خودروهای خارجی غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد با اخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی متناسب با معیارهای مشخص‌شده، ظرف مدت یک‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون نسبت به ثبت‌سفارش و اجازه واردات خودروهای غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد تجاری و صنعتی اقدام کند. در ادامه این مصوبه همچنین آمده است که نرخ سود بازرگانی در‌ تناسب با نوع خودرو و سال ساخت باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که در مقایسه با قیمت‌های کف بازار، منجر به سود غیرمتعارف بیش از ۲۰‌درصد برای واردکنندگان نشود و در صورت مشاهده روند فزاینده تفاوت میان قیمت‌های کف بازار و وارداتی، دولت می‌تواند نسبت به تجدیدنظر در نرخ سود بازرگانی اقدام کند. این مصوبه کمیسیون تلفیق پس از عمومی شدن در شرایطی با انتقادات زیادی روبه‌رو شد که هیچ‌یک از اعضای کمیسیون تلفیق حاضر به گفت‌و‌گو با رسانه‌ها در باب تشریح این مصوبه نبودند. در ابتدا تصور بر این بود که اعضای کمیسیون در نظر دارند تا درآمد پیش‌بینی شده در لایحه ۱۴۰۰ را از طریق واردات خودروهای مستعمل مناطق آزاد پوشش دهند حال آنکه سخنگوی ستاد بودجه سال۱۴۰۰ در این‌باره یادآور شد که مصوبه اخیر تلفیق در مورد واردات خودرو از مناطق آزاد و درآمد دولت از محل دریافت حقوق ورودی این خودروها ارتباطی با آن حقوق ورودی ۲۰۴۰‌میلیاردی در لایحه ندارد و هر آنچه که از این محل کسب شود به پیش‌بینی‌های قبلی حقوق ورودی برای درآمد دولت اضافه خواهد شد.

بدین ترتیب کمیسیون تلفیق برخلاف قوانین بالادستی که واردات خودروی مستعمل به کشور را ممنوع  اعلام کرده، در شرایطی زمینه آزادسازی ورود این محصولات به کشور را فراهم ساخته که نزدیک به سه سال است خودروی صفرکیلومتر وارد مناطق آزاد نشده، همچنین طبق مقررات ورود خودرو به کشور باید دست‌کم یک سال از زمان تولید خودروهای خارجی گذشته باشد تا امکان شماره‌گذاری آن در نیروی انتظامی فراهم شود. بدین ترتیب کمیسیون تلفیق با نادیده گرفتن بسیاری از مقررات مربوط به واردات این محصولات تنها به‌منظور حفظ منابع ارزی، واردات خودروهای مستعمل به کشور را آزاد اعلام کرده است. هرچند هنوز اعضای این کمیسیون به دلایل تصویب این طرح نپرداخته‌اند اما آنچه مشخص است ورود خودروهای مستعمل مناطق آزاد دردی از بازار خودرو دوا نمی‌کند و تنها فضایی برای بهره‌برداری عده‌ای خاص ایجاد می‌کند.

پربیننده ترین فروش فوری دنا پلاس توربو دنده‌ای آغاز شد قیمت محصولات ایران خودرو امروز ۹۹/۱۱/۱۴ قیمت شاسی‌بلندهای چینی در بازار پایتخت +جدول قیمت خودرو امروز ۹۹/۱۱/۱۴ قیمت پراید به ۱۲۷ میلیون رسید +جدول

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: فروش خودرو سازمان برنامه و بودجه واردات خودروهای کمیسیون تلفیق خودرو به کشور واردات خودرو حقوق ورودی منابع ارزی مناطق آزاد پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۲۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵ برابری بودجه مناطق ۲۲‌گانه تهران در دوره ششم مدیریت شهری

معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران از افزایش پنج برابری بودجه مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران در دوره ششم مدیریت شهری خبر داد.

به گزارش ایسنا، شعبانی در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های شهری شهرداری منطقه ۱۵ که در قالب صدونوزدهمین پویش «امید و افتخار» برگزار شد، گفت: منطقه ۱۵ یکی از مناطق بالای جدول در رده‌بندی مناطق ۲۲‌گانه است و در حقیقت جزو مناطقی است که خدمت روزافزونی نسبت به سنوات گذشته به شهروندان ارائه می‌دهد.

وی اضافه کرد: بودجه مناطق شهر تهران از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری یعنی سال ۱۴۰۰ تاکنون تقریبا پنج برابر شده است. امسال نیز به همت شورای اسلامی شهر تهران بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان در سطح مناطق پروژه اجرایی شده است. به این ترتیب مدیریت شهری همت خود را برای خدمت‌رسانی بیشتر به شهروندان تهرانی جذب کرده است.

وی ادامه داد: ۴۸۰ هزار تن آسفالت در سال ۱۴۰۰ در سطح مناطق ۲۲‌گانه تهران توزیع شده بود این در حالی است که در سال گذشته تنها در منطقه ۱۵، ۱۰۱ هزار تن آسفالت‌ریزی انجام شده و در سطح کل مناطق نیز یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آسفالت‌ریزی انجام شده است.

وی تاکید کرد: این اقدامات نشان می‌دهد در شهر تهران جای کار بسیار وجود دارد و با توجه به این‌که بودجه ما نسبت به سال گذشته ۲.۵ برابر شده باید در سطح مناطق ۱۰ برابر خدمت افزایش پیدا کند. امروز تنها در سطح منطقه ۱۵، ۱۵۰ پروژه به بهره‌برداری می‌رسد در حالی که تاکنون در قالب پویش‌های امید و افتخار۱۲۶۷ پروژه در سطح مناطق با اعتبار ۱۰.۵ همت به بهره‌برداری رسیده است. امروز مناطق ۲۲‌گانه تهران بالاترین پیشرفت فیزیکی به لحاظ کار اجرایی را تجربه می‌کند.

معاون هماهنگی امور شهرداری مناطق تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که در سال گذشته در پروژه‌های طرح «من شهردارم» ۱۰۸۸ پروژه از طریق رای مردم اجرایی شده است، افزود: از این تعداد پروژه تنها ۹ پروژه که با مشکل تملکی مواجه بود به صورت کامل اجرایی نشده و مابقی پروژه‌ها تحویل شهروندان تهرانی شده است. قطعا شأن مردم تهران بالاتر از این حجم از خدمت است و باید ارائه خدمات به آنها به گونه‌ای افزایش پیدا کند که همراه با جلب رضایت آنها باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مجوزهای زیست محیطی واردات خودروی برقی
  • سلاجقه: مجوزهای زیست محیطی واردات خودروی برقی صادر می‌شود
  • افزایش ۵ برابری بودجه مناطق ۲۲‌گانه تهران در دوره ششم مدیریت شهری
  • چرا خارجی خریدیم؟ / شهرداری تهران توجیه می کند یا توهین؟
  • جنجال جدید شهرداری تهران درباره واردات اتوبوس
  • بیلبورد‌های شهرداری تهران در حمایت از خرید اتوبوس از چین
  • برگِ سبزِ دولت برای پایان دادن به پروژه‌های نیمه تمام در کشور
  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • در سال گذشته ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم / تا دو سال آینده در همه حوزه‌های بحران خواهیم داشت
  • رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا: ۲۶۵۰۰ خودرو در انبارهای غیررسمی پیدا کردیم / مسئولان از خودروهای شوتی حمایت می‌کنند