Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24- تصاویری هولناک از یک کمپ ترک اعتیاد در شیراز منتشر می‌شود و دادستانی را جدی‌تر از همیشه پای کار می‌آورد تا قاطعانه به تخلفات رسیدگی شود. یک کودک حلق‌آویز می‌شود و واکنش افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی، به اقدام سریع پلیس و دستگیری متهم می‌انجامد. ​

دست به دست شدن فیلم سیلی‌خوردن یک کودک خردسال، همه ایران را متاثر می‌کند و طولی نمی‌کشد که پرونده این کودک‌آزاری هم روی میز پلیس و قاضی باز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. . این‌ها فقط سه نمونه از اتفاقات تلخ اجتماعی هفته‌ها و ماه‌های اخیر است که با «سوت‌زنی اجتماعی کاربران» موردتوجه قرار گرفت و نتیجه‌اش سرعت گرفتن روند رسیدگی‌ها بود. حالا این نگرانی به وجود آمده است که شاید فرصت این سوت‌زنی از بین برود و کاربران شبکه‌های اجتماعی دیگر تمایلی به بازنشر عکس‌ها و فیلم‌های مشاهده‌شده نداشته باشند.

برداشت‌های غیردقیق از یک اظهارنظر

نگرانی با انتشار دو خبر آغاز و تشدید شد. خبر اول را خبرگزاری برنا (در تاریخ 10 بهمن) منتشر کرد، خبری که هرچند به نظر می‌رسد اطلاعات آن دقیق نبوده و به شکل ناقص منتشر شده است اما تا عصر دیروز بدون تغییر روی این خبرگزاری قابل مشاهده بود. این خبر نقل‌قولی از سرهنگ «رامین پاشایی» معاون اجتماعی پلیس فتا بود که گفته بود: «انتشار هرگونه تصاویر که منجر به جریحه‌دار شدن احساسات عمومی شود، همچون موارد کودک‌آزاری و حیوان‌آزاری، جرم است و فرد تولیدکننده و منتشرکننده تحت‌پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت». برجسته شدن این بخش از صحبت‌های معاون پلیس فتا، با برخی سوءاستفاده‌ها و برداشت‌ها همراه شد، درحالی‌که پاسخ غیررسمی پلیس فتا به پیگیری خراسان، این بود که منظور از آن اظهارنظر، برخورد با تهیه‌کنندگان و عاملان تولید این فیلم‌ها و تصاویر است و در زمان مناسب در این‌باره به طور دقیق و کامل اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

واکنش قابل تامل یک مدیر کل!

نگرانی دوم هم بعد از اظهارنظر مدیرکل بهزیستی فارس درباره کلیپ شکنجه معتادان به وجود آمد که با تکذیب برخی ادعاها گفت: «تیم حقوقی سازمان بهزیستی از منتشرکننده فیلم آزار و اذیت شکایت خواهد کرد، البته نه به خاطر ضبط فیلم، بلکه به‌خاطر این‌که ابتدا فیلم را در اختیار بهزیستی قرار نداده، انتشار آن در فضای مجازی مصداق تشویش اذهان عمومی است». با این اظهارنظرها، مردم نگران شدند که شاید عکس و فیلم‌هایی که به نیت سرعت گرفتن برخورد با متخلفان بازنشر می‌کنند، جرم تلقی شود، پس باید عطای این سوت‌زنی را به لقایش بخشید!

مردم دیده‌بان‌های اجتماعی‌اند

«سیدحسن موسوی‌چلک»، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، در گفت‌وگو با خراسان درباره اهمیت سوت‌زنی اجتماعی می‌گوید: دسترسی مردم به فضای مجازی و فناوری‌های نوین سبب شده است بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به سرعت رصد شود و امکان چشم پوشیدن از آن‌ها وجود نداشته باشد. وی می‌افزاید: شاید این اطلاع‌رسانی‌های مردمی خیلی حرفه‌ای نباشد و اشکالاتی داشته باشد اما به هر حال فضای مجازی بستری ارزان و در دسترس برای همه ایجاد کرده است که بتوانند یک رسانه باشند و نقش دیده‌بانی اجتماعی خود را ایفا کنند».

سیاست‌ها و الزاماتی که جایش خالی است

البته موسوی‌چلک به یک نکته هم اشاره می‌کند و می گوید: طبیعتا این‌که هر فیلم و تصویری از آسیب‌های اجتماعی به سرعت دست به دست شود، تبعات و آسیب‌هایی را هم به همراه دارد. به همین دلیل باید تلاش کنیم سازمان‌های متولی رسیدگی به آسیب‌ها، آن‌قدر قوی و توانمند شوند که مردم به جای بازنشر این فیلم‌ها و عکس‌ها، آن را برای متولیان ارسال کنند. اما این‌که چطور می‌شود به این نقطه رسید، نیازمند الزامات و آموزش‌هایی است تا افکار عمومی به طور دقیق بدانند در مواجهه با چنین آسیب‌هایی باید چه اقدامی کنند».

راهی که نباید بست

همه می‌دانیم در میان ده‌ها فیلم و عکس از آسیب‌های اجتماعی، موارد کذب یا غیرموثق هم وجود دارد اما نمی‌توان توقع داشت کاربران فضای مجازی مسئولیت بررسی صحت و سقم آن را عهده‌دار شوند؛ چرا که ممکن است هر دقیقه تاخیر در اطلاع‌رسانی و رسیدگی، یک اتفاق تلخ را به یک فاجعه تبدیل کند. این را هم می‌دانیم که مسئولیت صحت‌سنجی این گزارش‌ها و اقدام برای برخورد با متخلفان برعهده سازمان‌های متولی از جمله سازمان بهزیستی و پلیس فتاست و راه ارتباط سریع خود با مردم را هم فراهم کرده‌اند (شماره تلفن 123 اورژانس اجتماعی و مرکز فوریت‌های سایبری در سایت cyberpolice.ir)؛ اما کمی سخت است که توقع داشته باشیم اولین انتخاب همه کاربران در این شرایط تماس با این متولیان باشد، چراکه این مهم مقدمات و اعتمادسازی و آموزش‌هایی را می‌خواهد که با آن فاصله داریم. بدون شک اطلاع‌رسانی به این متولیان بهترین انتخاب خواهد بود؛ همان طور که همین حالا هم آمار تماس‌ها با 123 و گزارش‌ها به پلیس فتا قابل‌توجه است، اما نباید راه سوت‌زنی اجتماعی در فضای مجازی را مسدود کرد و این فرصت دیده‌بانی اجتماعی را از مردم گرفت. طبعا قانون‌گذاران  نیز باید در مقام تصویب قوانین مرتبط در این حوزه، دایره سوت‌زنی اجتماعی را جز درموارد خاص و مشخص محدود نکنند.

منبع: خراسان

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سوت زنی اجتماعی اطلاع رسانی فضای مجازی پلیس فتا فیلم ها آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۲۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود

ایسنا/قزوین استاندار قزوین گفت: طرح نماد جزو طرح های خوب در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی است و باید برای اجرای هرچه بهتر آن از ظرفیت های مردمی بیشتر استفاده شود

محمدمهدی اعلایی شنبه هشتم اردیبهشت در جلسه شورای آموزش و پرورش استان قزوین اظهار کرد: همه مدیران استان باید در ایام هفته معلم برای قدردانی از زحمات این قشر زحمتکش در مدارس و جمع معلمان حضور پیدا کنند و تقسیم‌بندی لازم در این زمینه هرچه سریعتر صورت گیرد، معاونین استاندار به همراه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هم در روز معلم در یکی از شهرستان‌ها حضور پیدا کرده و از خدمات معلمان سراسر استان تجلیل کنند.

وی بیان کرد: زحمات و خدمات جامعه تعلیم و تربیت استان قزوین بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود و اقدامات خوب مدیران و دست اندکاران این حوزه مورد تأیید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم قرار گرفت و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این حجم از همدلی و همگرایی در حوزه موضوعات فرهنگی را قابل تقدیر بیان کرد.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: «طرح نماد» جزو طرح‌های خوب در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی است و باید برای اجرای هرچه بهتر آن از ظرفیت‌های مردمی بیشتر استفاده شود و در این مسیر حتی می‌توان از ظرفیت دانشجویانی که علاقه‌مندی و توانایی لازم را دارند هم استفاده کرد.

نماینده عالی دولت در استان اظهار کرد: جریان‌های مردمی باید در حوزه صیانت از دانش‌آموزان به‌کارگیری شود و آموزش و پرورش باید با نگاهی باز از ظرفیت مساجد و مجموعه‌های فرهنگی استفاده کند تا بدین وسیله شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان باشیم.

وی با بیان اینکه باید با همگرایی و هم افزایی مشکلات را کاهش داد، تصریح کرد: انجمن اولیا و مربیان می تواند با شکل جدیدی فعالیت کند و علاوه بر حوزه‌های ماموریتی خود در حوزه‌های تربیتی هم خدمت‌رسانی کند و لازم است در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان انجمن‌های مختلفی تأسیس شود تا با حمایت دولت و با دلسوزی بیشتر برخی از مشکلات را کاهش دهند.

اعلایی در پایان گفت: برگزاری اردو در افزایش روحیه و نشاط دانش آموزان بسیار مؤثر است و باید در این زمینه یک کار ویژه در استان صورت گیرد، البته استان همچنان منتظر نگاه مثبت وزارت آموزش و پرورش در موضوع اردوگاه «یانس‌آباد» است که امیدواریم هرچه سریعتر محقق شود و بتوانیم این مجموعه را به یک مجموعه اردویی فاخر در سطح کشور تبدیل کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است
  • ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • لزوم همکاری تمامی نهادها با پلیس در اجرای طزح نور
  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می‌کنیم
  • همایش کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در هفشجان
  • کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • اجرای طرح همیاران آرامش در گرگان و گنبد