Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران درباره دستور دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو مصوبه محدودیت ارتفاعی جماران، گفت: سازمان بازرسی کل کشور طی درخواستی از دیوان عدالت اداری، توقف عملیاتی شدن مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران را در خصوص طرح تفصیلی محدوده جماران و لغو محدودیت ارتفاعی در برخی از قسمت‌ها داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درخواست به یکی از شعبه‌های دیوان عدالت اداری ارجاع و پس از بررسی فعلا دستور موقت برای توقف اجرایی شدن مصوبه را داده است.

سالاری درباره اینکه این رای چه زمانی به تایید نهایی خواهد رسید، گفت: باید فرایند حقوقی طی شود که معمولا زمانبر هست و زمان دقیق صدور رای نهایی معلوم نیست.

او با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته درباره محدودیت ارتفاعی محله جماران، گفت: قبلا سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی خواستار کان‌لم‌یکن شدن مصوبه شده بود و با اشاره به نامه وزارت میراث فرهنگی به شورای عالی معماری و شهرسازی گفته بود، چرا به محدوده جماران که دارای حریم میراثی است، توجهی نشده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: در بررسی ما مشخص شد، ظاهرا وزارت میراث چندین ماه پیش نامه‌ای زده بود که از آن نامه اولیه این‌گونه استنباط می‌شد که غیر از حسینیه جماران و خانه‌ای که امام در آن زندگی می‌کرده است، بقیه محدوده حریم میراثی ندارد و از همین رو سازمان هیچ دغدغه‌ای در صیانت از آن محدوده ندارد.

او ادامه داد: اما پس از آن و در پی کنشگری‌های جامعه حرفه‌ای و مدنی، سازمان بازرسی کل کشور و شورای شهر، وزارت میراث دو سه ماه پیش نامه مجددی را به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال کرد.

سالاری ادامه داد: مبنای نامه این بود که از نظر این وزارتخانه، طرح تفصیلی قبلی جماران عملا ۱۴۷ پلاک را فریز کرده و برای آن محدودیت قائل شده و منظور وزارت میراث نیز از نداشتن حریم، این بوده است که همان هدف میراثی در مصوبه قبلی شورای عالی شهرسازی که در یک و نیم دهه گذشته اعمال شده بود، تحت عنوان طرح تفصیلی محله لحاظ شده بود.

سالاری با اشاره به اعتراض سازمان بازرسی به محتوای این نامه، گفت: سازمان بازرسی کل کشور در اعتراض به این نامه وزارت میراث، نامه‌ای را برای آن‌ها ارسال کرده مبنی بر اینکه چرا چنین نظری دارید و وزارت میراث پس از پاسخ به سازمان بازرسی، نامه مجددی به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال کرده بود و در نهایت این رفت و برگشت منجر به لغو مصوبه از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی نشد.

او ادامه داد: مجددا طی نامه‌ای وزیر راه و شهرسازی از شهردار تهران خواسته بود، این طرح را که با اصلاحاتی همراه بوده است، عملیاتی کند که در پی آن با درخواست سازمان بازرسی از دیوان عدالت اداری برای بررسی، با دستور موقت و صدور رای در این خصوص مصوبه متوقف شود.

کد خبر 583064 برچسب‌ها شورای شهر تهران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شورای شهر تهران شورای عالی معماری و شهرسازی سازمان بازرسی کل کشور دیوان عدالت اداری محدودیت ارتفاعی وزارت میراث نامه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۳۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مصوبه کارگروه امور زیربنایی برای ۵۷ شهرک مسکونی

به گزارش خبرگزاری مهر، ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از تشکیل دبیرخانه کمیته شهرک‌های مسکونی دولتی در این سازمان خبر داد و گفت: در سال گذشته (۱۴۰۲)، ۵۷ شهرک مسکونی مصوبه کارگروه امور زیربنایی استان‌ها را دریافت کرده و این شهرک‌ها در حال اخذ سایر مصوبات در سطح استانی و ملی هستند که از این میزان ۴ شهرک مسکونی در حال اجرا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی طراحی و ساخت شهرک‌های مسکونی دولتی را یکی از ابتکارات سازمان متبوعش در دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: با هدف طراحی، کنترل و تسریع در تصویب طرح‌های شهرک‌های مسکونی دولتی، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ضمن اصلاح دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی، مسئولیت تشکیل کمیته‌ای جهت بررسی و تصویب طرح‌های آماده‌سازی و طراحی شهری شهرک‌های مسکونی دولتی را به سازمان ملی زمین و مسکن واگذار کرده است که در همین راستا تمامی طرح‌های شهرک‌های مسکونی دولتی باید به تصویب این کمیته برسد.

وی گفت: هدف از تشکیل دبیرخانه مذکور را ایجاد شهرک‌هایی با رعایت الگوی معماری اسلامی، ایرانی و الزامات شورای‌عالی مسکن و با طرح‌هایی فاخر از اهداف مدنظر در دبیرخانه شهرک‌های مسکونی دولتی است.

این مقام مسؤول ادامه داد: در هفته جاری آخرین وضعیت تصویب طرح‌های مکان‌یابی در سطح استانی و ملی در ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های مرکزی، گیلان و لرستان مورد بررسی قرار گرفت تا در اولین جلسه کارگروه امور زیربنایی این استان‌ها در سال جاری مصوبات لازم اخذ شود.

مالکی در پایان تصریح کرد: طراحی و اجرای این شهرک‌ها با احداث واحدهای حیاط‌دار و فاخر، کمک بسیار مؤثری به تأمین زمین و اجرای قانون جهش تولید مسکن کرده است و با استقبال زیاد متقاضیان مواجه شده است.

کد خبر 6090250 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • پانوپتیکون و کاربرد آن در شهرسازی مدرن چیست؟
  • طرح‌های یادگار امام و آزاد راه شهید شوشتری زیر ذره بین شورا
  • درخواست مهم وزیر اقتصاد از وزیر راه و شهرسازی/ خودرو‌هایی که سهمیه بنزین آن‌ها قطع خواهد شد؛ کدامند؟
  • راز عبور شورای شهر قشم از محدودیت منابع
  • انجام ۱۱۱۴ مصوبه در شورای شهر علی آباد کتول
  • صدور مصوبه کارگروه امور زیربنایی برای ۵۷ شهرک مسکونی
  • ۵۷ شهرک مسکونی مصوبه کارگروه امور زیربنایی استان را اخذ کرده‌اند
  • آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم
  • پایان حفاری خطوط مترو مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴
  • محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیئت علمی لغو شد