Web Analytics Made Easy - Statcounter

خون میرزایی با بیان اینکه از سال گذشته رویکرد بومی سازی ساخت و تجهیزات طرح پرورش ماهی در قفس در دستور کار سازمان شیلات قرار گرفت گفت: در حال حاضر در تولید تجهیزات پرورش ماهی در قفس به خودکفایی بیش از ۷۵ درصد دست یافتیم.

«نبی اله خون میرزایی» در حاشیه سفر به استان گیلان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شبستان در انزلی گفت: از حدود سه ماه پیش بسته هزار تنی پرورش ماهی در قفس در مازندران آب اندازی شد که 75 درصد آن بومی سازی شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: در آب‌های جنوب، شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های صنعتی قفس هایی را با ضریب خودکفایی بالاتر ساختند اما شرکتی در شهرستان نوشهر توانست در این زمینه به خودکفایی 75 درصدی برسد.

 

وی تصریح کرد: سیستم های جدید تا پایان سال 99 در جنوب آب اندازی می شوند و امیدواریم که ضریب خودکفایی به بالای 80 درصد در تامین تجهیزات قفس برسد و ما بتوانیم این تجهیزات را بومی سازی کرده و نیاز خود را در داخل تامین کنیم.

 

خون میرزایی ادامه داد: به این ترتیب عقب ماندگی در این کار جبران شده و دیگر ارز ترجیهی برای این کار هزینه نخواهد شد و به پشتوانه صنایع خود، این تجهیزات بومی سازی و تکمیل شده و نیاز کشور به ساخت تجهیزات مدل قفس و تور بومی‌سازی می‌شود.

 

خون میرزایی افزود: پروژه پرورش ماهی در قفس یک تکنولوژی اروپایی بود که در داخل کشور بر اساس استاندارهای کشور نروژ اجرا شد. تفاهمات منعقد شده با دستگاهها و طرح های توجیحی و اقتصادی نیز بر مبنای این کشور نوشته شده بود که به جهت محدودیت منابع ارزی در سال‌های اخیر نتوانستیم ارز مورد نیاز با نرخ ترجیحی را در اختیار متقاضیان قرار دهیم و به همین جهت از برنامه عقب ماندیم.

 

وی اظهار داشت: قراگرفتن در یک جنگ نابرابر اقتصادی موجب شد نتوانیم ارز مورد نیاز برای تجهیزات را تهیه کنیم و کشور در شرایطی بود که اولویت های تامین ارزی اش موارد دیگری بودند.

 

رییس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: سال گذشته 12 هزار و 400 تن ماهی از پروژه های ماهی در قفس کشور استحصال شده است و امسال این میزان تولید افزایش بیشتری خواهد داشت. زمان ارزیابی برای تولیدات این پروژه پایان سال است باید تا پایان سال و فصل فروش صبر کنیم که دوره پرورش تکمیل شود و هم فروش صورت گیرد.

 

خون میرزایی در ادامه با بیان اینکه تولید بچه ماهی با اهداف مختلف صورت می گیرد، تاکید کرد: برای بازسازی ذخایری مانند ماهی و میگو و  مراکز پرورشی کشور مطابق با برنامه پیش رفته و تعهد رهاسازی را انجام دادیم و نیاز مزارع پرورشی خود را در داخل کشور تامین کردیم اما در حال حاضر نیاز به واردات تخم چشم زده قزل آلا داریم.

 

وی خاطر نشان کرد: در ساهای گذشته میزان وابستگی ما در این زمینه بالا بود اما امسال ضریب خوداتکایی ما در داخل کشور افزایش پیدا کرده و نیازمان به واردات تخم چشم زده خارجی در سال 99 بسیار کمتر از سال‌های گذشته شده است و طی یک برنامه سه ساله نیاز ضریب خوداتکایی کشور به تخم چشم زده بسیار بالاتر خواهد بود.

  

خون میرزایی استان گیلان را در تغییر رویکرد به سمت آبزی پروری از استان‌های پیشتاز کشور اعلام کرد و افزود: گیلان در بخش آبزی پروری و استفاده از فعالیت های نوین در این زمینه از استان‌های پیشتاز است. در حال حاضر نیز در برخی موارد مانند تولید ماهیان خاویاری، ماهیان گرمابی، ماهیان زینتی و تکثیر و بازسازی ذخایر از استان‌های ممتاز کشور است.

 

وی اضافه کرد: این استان در تامین وضعیت نیازمندی‌های کشور همچون تولید و پرورش بچه ماهی گرمابی، بچه ماهیان خاویاری، زنجیره فرآوری تامین خوراک، ماهیان زینتی و مواردی از این قبیل پشتیبان و تامین کننده نیاز کشور است .

 

رییس سازمان شیلات ایران افزود: استان گیلان به جهت برخورداری از سواحل مناسب و فرهنگ دریاروی که در بخش عمده ای از جامعه نهادینه شده است در رویکردی جدید پرورش ماهی در دریا را در دستور کار خود قرار داده و امیدواریم این جامعه بتواند رویکرد نوین ما را در آبزی پروری تحقق بخشد.

 

وی تاکید کرد: باید فعالیت جامعه صیادی را با تغییر رویکرد به سمت فعالیت های آبزی پروری در دریا و قفس و تلفیق فعالیت هایشان با فعالیت گردشگری در سال با توجه به پهنه هایی که تعاونی های پره در اختیار دارند در دستور کار قرار دهیم و حمایت دو جانبه ای از سوی شیلات و میراث فرهنگی و گردشگری برای توسعه و تغییر فعالیتشان صورت گیرد.

 

خون میرزایی به ظرفیت بسیار وسیع تلفیق فعالیت آبزی پروری در دریا با صنعت گردشگری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این روش می تواند در جذب گردشگر و افزایش تولید و اشتغال و رسیدن به ثبات در معیشت جامعه صیادی موثر باشد.

پایان پیام/707

منبع: شبستان

کلیدواژه: توسعه آبزی پروری رئیس سازمان شیلات ایران سازمان شیلات ایران آبزی پروری پرورش ماهی در قفس سازمان شیلات خون میرزایی آبزی پروری بومی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۳۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی بدون بو و با طعم مطبوع

266 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903091

دیگر خبرها

  • ببینید | تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی بدون بو و با طعم مطبوع
  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • خودکفایی کشور در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • خودکفایی کشور در تامین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • تولید یک شرکت دانش بنیان برای خودکفایی در تأمین ماده اولیه بنزین
  • خودکفایی در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/ مروری بر کارنامه قطار ایرانی
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/مروری بر کارنامه قطار ایرانی
  • بازگشت بنزین مرگبار به چرخه سوخت
  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم