Web Analytics Made Easy - Statcounter

گنجی مقدم، گفت: یکی از مشکلاتی که ما در سطح استان خراسان رضوی داریم تیم های فنی وحرفه ای در حوزه هرس درختان به خوبی شناسایی نشدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابراهیم گنجی مقدم، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگارصبح توس؛ بیان کرد: یکی از برنامه‌هایی که با همکاری مدیریت ترویج و مدیریت باغبانی استان در حال اجرا است کارگاه های آموزشی در حوزه هرس و تقویت درختان میوه در ۱۰ شهرستان خراسان رضوی است که نهایتا اواخر بهمن ماه به صورت یک مسابقه هرس در سطح استان برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن اشاره به هدف از برگزاری این کارگاه های آموزشی، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که ما در سطح استان در حوزه باغداری داریم اینست که تیم های فنی و حرفه ای در حوزه هرس به خوبی شناسایی نشده و تیم فنی و حرفه ای نداریم، همواره این موارد به باغداران به طور جدی تذکر داده می شود که استفاده از نیروهای غیر فنی و حرفه ای در هرس درختان می تواند چه مشکلاتی را برای باغات ایجاد کند.

مسئول گروه تحقیقات باغبانی خراسان رضوی تاکید کرد: بحث بهداشت باغات، ابزار و ادوات مخصوص باغبانی را سعی کردیم به صورت یک برنامه ای که هم جنبه علمی داشته باشد و هم جنبه تفریحی در قالب مسابقه اجرا کنیم تا باغداران و کسانی که در حوزه هرس درختان کار می کنند در کنار هرس کاران حرفه ای قرار بگیرند و نواقص کارشان مشخص شود و اگر ابزار و ادوات مناسبی استفاده نمی کنند به آنها آموزش های لازم داده شود و در جریان خسارات و آسیب ها قرار بگیرند،  همچنین به باغدارانی که در این گونه کارگاه های آموزشی حضور دارند نسبت به عواقب استفاده از نیروهای غیر فنی و حرفه ای آگاهی های لازم داده شود و اشکالات کار نیز برطرف  شود.

 وی با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی طرقبه شاندیز، اظهار کرد: طبق آموزشهایی که امروز به باغداران ارائه شد آنها از نزدیک مشاهده کردند که اگر درختان خوب تربیت نشوند چه مشکلات و آسیب هایی در سال های چهارم و پنجم برای باغات به وجود خواهند آورد.

گنجی مقدم افزود: در شهرستان هایی که در حوزه درختان میوه دانه دار و هسته دار فعال هستند مثل؛ طرقبه شاندیز، قوچان، چناران، فریمان، درگز، سبزوار، کلات و نیشابور کارگاه های آموزشی در حال  برگزاری است و در سال آینده نیز این کارگاه های آموزشی برای محصولات تخصصی استان مثل پسته، انار و انگور برگزار خواهد شد.

وی افزود؛ استقبال از کارگاه های آموزشی از سوی باغداران شهرستان ها خوشبختانه بیشتر از حد انتظار ما بوده و نیروهای فنی و حرفه ای که کار هرس را انجام می دهند و هم باغداران بسیار خوب و علاقمند در کارگاه ها شرکت داشته اند و در هر شهرستانی که کارگاه آموزشی برگزار شده به طور متوسط بین ۵۰ تا ۶۰ نفر شرکت داشته اند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: باغداران و کسانی که در امور باغات فعالیت می کنند توجه داشته باشند هر فردی که قیچی بدست گرفت را به عنوان نیروی هرس کار به باغات خود اجازه ورود ندهند و مطمئن باشند نیروهای غیر فنی و حرفه ای می توانند خسارات زیادی هم از نظر سلامت درختان و هم از نظر افزایش هزینه ها در سال های بعد به وجود آورند.

وی خاطرنشان کرد: مسئله مهم استفاده از نیروهای متبحر، فنی و ماهر در کار هرس درختان است و امیدواریم با برگزاری کارگاه های آموزشی که در سطح استان خراسان رضوی برگزار می شود و احتمالا در سال آینده به صورت ملی برگزار شود و آموزش های لازم به باغداران در جهت رونق تولید و محصولات با کیفیت موثر باشد.

کارگاه آموزشی ترویجی اصول علمی هرس و مسابقه هرس درختان امروز با حضور بیش از ۵۰ باغدار و کشاورز از سطح روستاهای طرقبه شاندیز در محل نهالستان نوچاه شهر طرقبه برگزار شد و باغداران بعد از بهره‌مندی از کارگاه آموزشی در مسابقه هرس درختان به رقابت پرداختند و نفرات برتر این مسابقه به مرحله استانی راه یافتند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارگاه های آموزشی کارگاه آموزشی فنی و حرفه ای سطح استان خراسان رضوی هرس درختان کارگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۳۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد

به گزارش قدس خراسان به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی دادگستری خراسان رضوی، در راستای طرح بازگشت به زندگی سالم، امروز پنجم اردیبهشت ماه با حضور معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و جمعی از مدیران بهزیستی و شهرداری مشهد کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد افتتاح شد.

معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۹ مشهد در این مراسم گفت: می‌توان تهدیدی که یک معتاد برای جامعه دارد را به فرصت تبدیل کرد و آن با استفاده از به کارگیری معتادان به عنوان نیروی کار امکان پذیر است. 

گفتنی است در این طرح، از اقامت صرف معتادان پرهیز شده و در آن آموزش و مراقبت‌های بعد از خروج و اشتغال مددجویان مدنظر است. در این مرکز، مددجو از نظر مهارتی و شخصیتی توانمند می‌شود، همزمان تحت درمان قرار می‌گیرد و با جلسات آموزشی، کسب مهارت و برنامه‌های ورزشی و تفریحی روند بهبود را طی می‌کند و همزمان در یک کارگاه تولیدی مشغول به کار می‌شود و کسب درآمد می‌کند.

دیگر خبرها

  • مهارت آموزی ۱۵۰۰ بانوی بیرجندی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر رضوی برپا شد
  • چرا آموزش مهارت به کارگران ضرورت دارد؟
  • محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی
  • مشارکت زنان روستایی در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت
  • اخبار کوتاه خراسان رضوی / ۶ اردیبهشت
  • لباس شیرخوارگان حسینی در حرم رضوی دوخته می‌شود.
  • اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان
  • افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد
  • میزان برداشت سالانه آب در خراسان رضوی بیش از ۱۴ هزار لیتر در ثانیه است