Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام قطبی گفت: نویسندگانی که درباره حضرت زهرا(س) قلم می زنند باید شناخت و تحلیل دقیق و عمیق، انگیزه الهی و نگاه شبهه محور داشته باشند تا اثری کاربردی و موثر تولید کنند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: حضرت فاطمه زهرا(س) در 20 جمادی الثانی متولد شدند. سوره کوثر، آیه تطهیر،آیه اطعام و آیه مودت در شان و فضیلت حضرت زهرا(س) نازل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قالب های رفتاری دخت نبی اکرم(ص) در زمینه عبادت، احترام به پدر و همسر، تربیت فرزند،شجاعت، دفاع از حق و اطاعت از ولی امر قابل الگو برداری است. در حقیقت حضرت زهرا(س) بهترین الگو در ابعاد زندگی فردی، خانوادگی ، سیاسی و اجتماعی را به زنان و مردان ارایه کردند. به بهانه سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفتگویی با «حجت الاسلام هادی قطبی» رییس موسسه آموزشی و پژوهشی راه آینده، استاد حوزه و دانشگاه و نویسنده و پژوهشگر است. وی کتابی با عنوان « بانوی بی نشان » در مورد حضرت زهرا(س) نوشته است. متن گفتگو بدین شرح است:

 

چقدر طول کشید تا کتاب « بانوی بی نشان» را بنویسید و از چه منابعی برای نوشتن استفاده کردید؟

یک ماه طول کشید تا این کتاب را بنویسم. برای نوشتن « بانوی بی نشان» از منابع دست اول همچون بحارالانوار استفاده کردم و از کتاب های اساتید و مبلغان حوزه نیز بهره بردم.

 

کتاب «بانوی بی نشان» مشتمل بر چند بخش یا فصل است؟

مصحف فاطمه(س)، تعلیم دعا، عطوفت مادری،کمک به یاران حق، تجلی ایثار در مهمانی،تقسیم کار با خدمتکار، مقام روحانی،در خواست طعام از پدر،سختی کار در منزل، بیت الاحزان فاطمه(س)، گلوبند فاطمه(س)، گریه فاطمه(س)، همراز و همسنگر پدر، گذشت زغنیمت، بهترین یاور، پرهیز از همه نا محرمان، حجاب و حیا، زندگی نمونه و تربیت فرزند عناوین فصول کتاب « بانوی بی نشان» هستند.

 

 کتاب «بانوی بی نشان» چقدر مورد استقبال واقع شده است؟

خوشبختانه استقبال خوبی از این کتاب به عمل آمد، به گونه ای که به چاپ نوزدهم رسیده است.

رمز استقبال از کتاب «بانوی بی نشان» چیست؟

به نظرم دلیل اول روان بودن داستان هاست. سعی کردم به گونه ای بنویسم که دانش آموز متوجه شود و درک کند و پیام را به راحتی دریافت کند. نکته دوم این است که داستان ها را کوتاه انتخاب کردم که خارج از حوصله بچه ها نباشد. وقتی برای نوجوانان می نویسیم لازم نیست قلم فرسایی کنیم، باید روان و ساده بنویسیم.

 

مخاطب این کتاب بیشتر چه کسانی هستند؟

نوجوانان. «بانوی بی نشان» به عنوان کتاب مسابقه در مساجد و مدارس مختلفی استفاده شد. در انتهای این کتاب نیز سوالاتی برای مسابقه درج شده است. در مقدمه کتاب توضیح دادم که چگونه می توانیم از حضرت زهرا (س) الگوبرداری کنیم. در حقیقت به جای اینکه برای هر داستان مقدمه بیاورم یک مقدمه سه صفحه ای در مورد نحوه الگوگیری از حضرت زهرا (س) بیان کرد.، اینکه چطور می توانیم از نماز خواندن و عبادت، رفتار، ادبیات گفتاری ایشان الگوبرداری کنیم. خانم حضرت فاطمه زهرا (س) بر روی پوست گوسفند نماز می خواندند. بنده توضیح دادم که لزومی ندارد که امروزه ما بر روی پوست گوسفند نماز بخوانیم. پیام حضرت زهرا(س) برای ما باید ساده زیستی باشد. در واقع توضیح دادم که الگوپذیری به معنای عمدتا تقلید عینی رفتار نیست.

 

نویسندگانی که در مورد حضرت زهرا (س) کتاب می نویسند چه نکاتی را باید مد نظر داشته باشند؟

کسانی که در مورد حضرت زهرا (س) و ائمه اطهار (ع) قلم می زنند باید هدف شان خدمت به دین و کارشان برای خدا باشد. برخی افراد سفارشی کار می کنند. عده ای این کار را می کنند تا درآمد زیادی کسب کنند و اثرشان دیده شود. بنده همیشه از خدا خواسته ام که وقتی برای اهل بیت(ع) کار می کنم، کارم دلی باشد نه سفارشی. معتقدم سفارشی کار کردن برکت و روح ندارد و اثرگذار نیست. وقتی انگیزه ما فقط مادی باشد کارمان تاثیر نمی گذارد. بر این اساس نویسندگان به خاطر ترویج تفکر و رفتار حضرت زهرا (س) در مورد ایشان کتاب بنویسند تا برای جوانان ما درس آموز باشد. سعی کنیم که نگاه حضرت زهرا (س) و احادیث ایشان را ترویج دهیم، سیره و سبک شناسی کنیم. تئوری و ریشه ها را از زندگی حضرت زهرا (س) کشف کنیم و تدریس کنیم. اگر توانایی نداریم، ورود پیدا نکنیم. در این حوزه اشراف داشته باشیم تا مطلبی را کم و زیاد نکنیم. برخی از افراد به ظاهر روشنفکر مطالبی را در مورد حضرت زهرا (س) بیان کردند که دفاعی از سوی متفکران دینی نشد. باید سعی کنیم شبهه زدایی کنیم، گره ها و سوالات ذهنی نوجوانان و جوانان را باز کنیم نه اینکه با کار بد خود سیره ائمه اطهار را زیر سوال ببریم. قبل از ورود به مباحث اینچنینی معارف بنیادی و ریشه های دینی را مرور کنیم. ممکن است رفتار و گفتاری از ائمه اطهار (س) برای ما نامعلوم باشد اما مطمئنا حکمت و علتی دارد که درک ما به آن نمی رسد. بدین ترتیب نویسندگان در این حوزه باید سه اصل را مد نظر قرار دهند. با انگیزه الهی تبلیغ و ترویج کنند، نگاه شبهه محور داشته باشند و آنجایی که نمی توانیم تحلیل کنیم، ورود پیدا نکنیم.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: مریم داوری میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها بانوی بی نشان حضرت زهرا س مورد حضرت زهرا بانوی بی نشان حضرت زهرا س فاطمه س

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۴۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلایی شدن بانوی تیرانداز خراسان رضوی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،در روز پایانی رقابت‌های جهانی تیراندازی در کره جنوبی، تیم ملی کشورمان با ترکیب ساره جوانمردی، محمدرضا میرشفیعی و نسرین شاهی در ماده تپانچه ۵۰ متر خفیف P۴ موفق به کسب نشان طلا شدند.
بانوی تیرانداز خراسان رضوی دو روز قبل نیز در ماده تپانچه بادی ۱۰۰ متر انفرادی نشان طلا را به دست آورده بود.

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم روز دختر با حضور دختران دانشجو در حرم بانوی کرامت
  • رهبر شیعیان کشور مالی به زیارت حرم حضرت معصومه(س) مشرف شد
  • رهبر شیعیان کشور مالی به زیارت حرم حضرت معصومه (س) مشرف شد
  • تکمیل بخش عمده بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت تا آخر شهریور
  • توزیع ۱۰۰ بسته معیشتی در سپیدان
  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • طلایی شدن بانوی تیرانداز خراسان رضوی
  • از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت رونمایی می‌شود
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت