تماشاخانه مجازی بستری مناسب در نجات تئاتر
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۰۴۵۱۳
در دومین نشست پژوهشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر تماشاخانه مجازی؛ به عنوان بستری نو برای نیازمخاطبان تئاتر در شرایط کنونی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش برنا، دومین نشست از سلسله نشستهای پژوهشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با موضوع «گشایش فضای عمل جدید تئاتری: بررسی امکانات، تعهیدات و زیبایی شناسی تئاتر در فضای مجازی» با همکاری دفترپژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی در تماشاخانه نوفل لوشاتو برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رضا حامدی خواه با اشاره به شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا گفت: در این شکی نیست که تله تئاتر مدیوم سینما است و ما ناچاریم که با شرایط موجود به دیدن تصاویر تئاتر رو بیاوریم و اکنون قدرت انتخاب نداریم و اگر در این شرایط و زمان به این سمت نرویم، تئاتر در این روزها تعطیل میشود.
او افزود: باید بگویم برای برپایی تماشاخانه مجازی در فضای آنلاین چند مدل محصول میخواهیم. نمایشهایی که میتوانند در حین اجرا به صورت زنده ضبط و پخش شوند و یا اجراهایی که از قبل ضبط و پس از آن با قرار دادن فیلم آن در فضای مجازی برای مخاطبان پخش شوند.
مدیر بخش تلهتئاتر و گزارشهای صحنهای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر درباره اجراهای آنلاین تصریح کرد: همچنین میتوانیم تئاتری را که صحنهای اجرا میشود و قابلیت اجرا در بستر مجازی دارد، ضبط و پخش کنیم. فیلم تئاتر یکی از گزینههایی است که میتواند در شرایط فعلی در بستر مجازی تئاتر را زنده نگه دارد اگرچه که تئاتر به نفس مخاطبانش زنده است و اجراهای حضوری تاثیر درگیری بر روی مخاطب دارد اما اگر شرایط در رسانههای آنلاین نیز برای اجراهای تئاتر فراهم شود مخاطبان میتوانند از این فضا برای دیدن تئاتر بیشتر استفاده کنند.
حامدیخواه بیان کرد: برای شرایط کرونا و بعد از آن میتوانیم بستر را برای تماشاخانه آنلاین و ضبط آن فراهم کنیم. در این مورد باید تیم ضبط با گروه نمایش تمرین کنند و آمادگی لازم را برای اجرا داشته باشند، از این رو میتوانیم اجرا و ضبط را همزمان با کیفیت بالا برای مخاطبان در پخش آنلاین داشته باشیم.
او با اشاره به اینکه اساسا در تئاتر رویدادها و بازخورد مخاطب در عرض یکدیگرند، اظهار کرد: اگر بخواهیم تئاترها را به تماشاخانه مجازی ببریم در شرایط کنونی باید یک گروه تئاتری برای بخشهای مختلف آن تصمیم بگیرد تا کیفیت بسترمجازی نیز مانند تماشاخانههای سنتی تا حدودی نیاز مخاطبین را رفع کند. باید در کنار تیم اجرایی و تیم هنری پلتفرم اجرا نیز با دو گروه هماهنگ شود تا کیفیت اجراهای آنلاین نیز در حد کیفیت اجراهای تماشاخانههای سنتی برای مخاطبان حفظ شود.
مدیر بخش تلهتئاتر و گزارشهای صحنهای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در ارتباط با اجراهای آنلاین ادامه داد: باید در ارتباط با پلتفرمها در زمینه تماشاخانههای مجازی مطالعات کاملی شکل بگیرد و مسئولان مربوط باید تصمیمگیریهای دقیقی داشته باشند تا بستر بهتری برای اجراهای آنلاین فراهم شود.
حامدی خواه اظهار کرد: دنبال ایدههای جدید در بستر مجازی هستیم. البته باید بگویم در کنار تیم اجرایی و تیم هنری باید پلتفرم اجرا نیز با دو گروه برای اجرا هماهنگ باشد. باید ساز وکاری فراهم شود که بخش تولید را سروسامان دهیم تا بخش تولید نیز با رسانههای جدید همراه شود و نیاز مخاطب را پاسخ دهد.
بهزاد آقا جمالی، مدیر پنلهای پژوهشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر دیگر سخنران این نشست در ارتباط با تماشاخانههای آنلاین گفت: در این جا سوالی مطرح میشود که در شرایط الان تماشاخانهها چه کنند و اجراها به چه صورت پخش شود؟
آقا جمالی ادامه داد: در بستر آنلاین باید فضایی برای انتخاب صحنه از نگاه مخاطبان تئاتر فراهم شود تا آنها هرکدام از قسمت صحنه را که دوست دارند برای مشاهده انتخاب کنند. به نظرم باید فضایی برای سوییچ کردن تصاویر برای مخاطبها در فضای آنلاین وجود داشته باشد.
او ادامه داد: سوالی در اینجا مطرح میشود که علاوه بر انتخاب دوربین و پلتفرمی که کارگردان در نظر گرفته است ایا در تماشاخانه مجازی امکان مدیریت دوربین برای مخاطب میتواند فراهم شود؟
مدیر پنلهای پژوهشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه ذات مخاطب تئاتر، عام نیست، تصریح کرد: در تماشاخانه آنلاین هر تماشاگری میتواند اجراهای دلخواهش را انتخاب کند و ببیند و فضای مجازی برخی از محدودیتها را از بین میبرد.
محمد عمرآبادی، مدیر سایت تیوال دیگر سخنران این نشست نیز با اشاره به اینکه تماشاخانه مجازی با خود نسبت به تماشاخانه متعارف ویژگیهایی جدیدی همراه دارد، گفت: اگر نمایشی در سایت به اجرا درآید، دیگر ویژگیهای تماشاخانه مجازی دارد که پلتفرم دیجیتال یا همان تماشاخانه مجازی است و در این بستر مخاطب نیز با آن ویژگیها به تماشای تئاتر خواهد نشست.
عمرآبادی افزود: تماشاخانه مجازی محدودیت زمانی و جغرافیایی را از بین میبرد و همه میتوانند در هرجایی از دنیا آن اثر را تماشا کنند که این بسیار اتفاق خوبی خواهد بود.
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه تا 20 بهمن در حال برگزاری است.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: تله تئاتر تماشاخانه مجازی تماشاخانه نوفل لوشاتو تماشاخانه مجازی اجراهای آنلاین تماشاخانه ها برای مخاطب فراهم شود تله تئاتر برای اجرا صحنه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۴۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف بستری برای ارائه عملکرد واقفین
حجتالاسلام والمسلمین سید محمد کاظم موسوی متقی، مدیر کل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه درمورد اقدامات معاونت فرهنگی این سازمان و اولویتها برای سال جدید بیان کرد: نمایشگاه دستاوردهای وقف، خود را در سه حوزه معرفی میکند. ابتدا بحث تثبیت و حفظ موقوفات است که با اخذ سند و مباحث حقوقی و اوقافی این کار انجام میشود. مسئله دوم، بهره وری از موقوفات و درآمدزایی آن هاست که با معاونت بهره وری اقتصادی موقوفات این کار حاصل میشود. بخش سوم، اجرای نیات است که درواقع، شاید این بخش مهمترین بخش کار باشد؛ یعنی ثمره آن دو بخش خود را در اجرای نیات نشان میدهد.
مدیر کل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اگر موقوفات به بهره وری برسند و تثبیت شوند ولی نیات اجرا نشوند هدف اصلی واقف محقق نشده است. چون واقف مال خود را به نیت و هدف و آمال و آرزویی وقف کرده است تا اجرا شود. این اجرای نیت متفاوت هستند. بخشی از آن، مباحث خیریه هستند و بخش دیگر شامل مباحث قرآنی میشوند و بخشی هم مرتبط با مباحث اجتماعی و مذهبی است و هر کدام از این اجرای نیات به دست یکی از بخشهای سازمان وقف صورت میگیرند؛ به طوری که نیات قرآنی را مرکز امور قرآنی و نیات خیریه را مرکز امور خیریه انجام میدهند و نیات فرهنگی و اجتماعی را معاونت فرهنگی و امور اجتماعی انجام میدهند و هر یک از بخشهای سازمان موظف هستند درآمدی که از تثبیت موقوفات بهره وری و بهره مندی و ایجاد درآمدها حاصل شده است به شکل درست و صحیح و مطابق وقف نامهها اجرا کنند.
حجتالاسلام موسوی متقی ادامه داد: در بحث اجتماعی، نیات مختلفی داریم. مثلاً مهر تحصیلی برای کمک به دانش آموزان بی بضاعت درنظر گرفته شده است یا اعزام زائران به حرم حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و حرم حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام و یا کمک به نیازمندان برای تهیه دارو و انجام درمان آنها و کمک به آزادی زندانیان و ایتام و... نیتهایی هستند که سازمان اوقاف، منابع آن را احصا میکند و سعی میکنیم به نحو شایسته و آبرومندانه اجرا کنیم و در اجرای نیت، کرامت انسانی برای سازمان بسیار مهم است تا جایی که هیچ موقع، این اجازه را به خودمان نمیدهیم در راستای فرآیند اجرای نیت کرامت عزیزانی که قرار است از موقوفات بهرهمند شوند، خدشه دار شود و همه این موارد مورد ملاحظه قرار میگیرند.
او افزود: بستههای مهر تحصیلی که تولید میشوند به هیچ عنوان اجازه نمیدهیم روی آنها برچسب اوقاف نصب شود در حالی که شاید اگر جایی دیگر باشد این اجازه داده شود. زیرا تبلیغ برای آنها به شمار میآید. دلیل انجام ندادن این کار توسط سازمان اوقاف به این خاطر است که بچه دانش آموز کیف و وسایل و دفتر را برمیدارد و به مدرسه میبرد و کنار همکلاسی هایش مینشیند. به همین دلیل، نمیخواهیم اشاره کنیم این بسته از محل موقوفات مرتبط با کمک به نیازمندان است تا احساس خجالت به او دست ندهد و نباید این طور باشد. چون فرزندان میهن هستند و ما باید امانت دار درستی باشیم.
مدیر کل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ما در نمایشگاه به ارائه گزارش این اقدامات مردمی در حوزههای فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و... میپردازیم. درواقع، نمایشگاه ارائه عملکرد خود مردم، هیئت امنا و واقفین است و ما در سازمان اوقاف فقط در بخش موقوفات امانت داری کرده و در زمینه بقاع متبرکه هدایت کردیم.
حجتالاسلام والمسلمین موسوی متقی افزود: ویکی فقه جزء مجموعههای حمایتی سازمان اوقاف و دارای منابع عظیم حوزههای علمیه است که هم متن و هم صوت این درسها به صورت بسیار عالی در آن جا دیده شده و استفاده شده است و ویکی فقه، تمام فروعات فقهی و بخشهای فقه را مدنظر قرار داده و به طور مفصل، کار کامپیوتری و تحقیقی صورت گرفته است و میتوان گفت یک دانشنامهی بسیار کاملی در حوزه فقه است و در حوزه علمیه به آن بسیار توجه میشود و دفاتر مراجع عظام، بسیار به ویکی فقه علاقهمند هستند و به ما هم سفارش میکنند تا دست حمایتی خود را برنداریم. زیرا به حمایت بسیار سنگینی نیاز دارد و درس خارج همه اساتیدی که در قم و مشهد و اصفهان و در خارج از کشور؛ لبنان و عراق و حتی سوریه و کشورهای دیگر است به صورت روزانه در این سایت بارگذاری میشوند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت