Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-03@08:51:04 GMT

جابجایی درخت علمی که به کمک محیط زیست آمد

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۰۵۷۰۸

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش شهر نشینی در شهرهای  بزرگ و صنعتی هنگام ساخت و ساز های جابجایی درختان اهمیت بسیار زیادی پیدا میکند.همانطور که میدانید درختان نسبت به محل زندگیشان حساسیت های زیادی دارند و در صورتی که جابجایی درخت بصورت اصولی و علمی انجام نشود منجر به نابودی درخت میشود.در ادامه به انواع روش های جابجایی درختان می پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

روش های جابجایی درخت:

جابجایی درخت به روش ریشه لخت یا ریشه برهنه:یکی از متداول ترین روش های جابجایی درخت میباشد. از این روش برای جابجایی درختانی با ریشه کم و جوانتر استفاده میگردد.برای مثال اگر درخت ارتفاعی کمتر از 2 داشته باشد و قطر آن تقریبا 5 سانتی متر باشد از این روش استفاده میگردد،بعد از خارج کردن درخت از خاک آن را داخل یک پارچه مرطوب قرار داده و به مکانی که قصد کاشت درخت را دارند منتقل میکنند. جابجایی درخت به روش بسته بندی یا گونی پیچ کردن ریشه درختان یا روت بال:در این روش ریشه درختان به همراه خاک های اطراف آن جابجا میشوند بدین صورت که خاک های اطراف ریشه را خالی کرده و بصورت عمقی ریشه را بیرون آورده و بلافاصله درون گونی نم دار قرار داده تا از خشک شدن ریشه جلوگیری گردد.جابجایی درخت بوسیله روش روت بال کار بسیار حساسی میباشد و باید با دقت و ظرافت بالایی انجام شود. جابجایی درختان به روش استفاده از ماشین آلات صنعتی:از این روش برای جابجایی درختان با بن های بیشتر 5 سانتی متر استفاده میشود.برای انجام این روش حتما باید خاک های اطراف ریشه نم دار باشند و درختی را که قصد جابجایی آن را دارید از چند روز قبل روزی دو یا سه مرتبه آن را آبیاری نمائید این امر باعث میشه که ریشه درخت در هنگام جابجایی آسیب کمتری ببینند.یکی از معایب این روش هزینه بسیار زیاد آن میباشد،در این روش خاک های اطراف ریشه بصورت کامل همراه با ریشه از زمین کنده میشود و سرعت عملکرد و راحتی این روش بسیار زیاد میباشد.

نکات مهم قبل از جابجایی درختان

مشاوره:حتما قبل از جابجایی درختان از کارشناسان و مشاوران در این زمینه کمک بگیرید.

زمان مناسب:جابجایی درختان باید در زمان و مکان مناسبی انجام شود براساس نوع درخت زمان مناسب را برای جابجایی آن انتخاب کنید.

سلامت درخت:این مورد یکی از مهمترین موارد در جابجایی میباشد باید از سلامت درخت قبل از جابجایی اطمینان کامل را داشته باشید که آیا درخت آنقدر سالم هست که تحمل جابجایی را داشته باشد.

موارد گفته شده از جمله سری های ارزیابی هستند که میتواندد به موفقیت در جابجایی درختان کمک کنند.

 

مراحل جابجایی درختان بصورت قدم به قدم :

مرحله اول:بررسی درختان از این نظر که آیا درخت آنقدر سالم هست که امکان انتقال را داشته باشد ،اگر درخت سلامت نباشد احتمال اینکه در حین جابجایی بر اثر شوک از بین رود بسیار زیاد است .

در نظر داشته باشید درختان با قطر تنه بیشتر از 5 سانتی متر باید توسط پیمانکار جابجا شود.

مرحله دوم:جابجایی درختان در فصل خواب درخت بسیار مناسب میباشد.بهترین زمان برای کاشت درخت زمان اواسط پاییز تا آخر زمستان میباشد.

مرحله سوم:توپ ریشه را در زیر درخت خالی کرده و درخت را بسمت بالا و خارج از سطح زمین انتقال داده میشود.برای راحتی کار در این مرحله میتوان خاک ریشه را با آب حل نمود تا راحت تر انجام شود.

مرحله چهارم:ریشه را به وسیله گونی بصورت محک پوشانده و بسته بندی میکنیم.

مرحله پنجم:قرار دادن درخت در محل جدید،باید در نظر داشته باشید که مکان جدید باید کاملا با شرایط قبلی درخت از نظر نوع خاک و باقی موارد تطابق داشته باشد

مرحله ششم :باید چاله ای تقریبا هم اندازه چاله قبلی درخت کنده شود تا همه موارد ریشه و ... در چاله جدید قرار بگیرند

مرحله هفتم:بسته بندی و گونی که به ریشه پیچیده شده است را بصورت کامل جدا کرده چرا که گونی پیچیده شده به ریشه باعث میشود اکسیژن رسانی به ریشه با محدودیت انجام شود.

مرحله هشتم:تنه درخت را گرفته و ریشه را به آرامی درون درخت قرار داده از پرتاب کرده ریشه به داخل گودال خوداری کنید اگر درخت سنگین است از جرثقیل استفاده نمائید.

مرحله نهم :گودال را با خاک های سطحی پر کرده و از مواد مغذی برای انطباق درخت با محل جدید استفاده نمائید.

نکات مهم بعد از انتقال درختان:

بلافاصله بعد از کاشت درختان باید بصورت مداوم بسته به شرایط آب و هوایی آنها را آبیاری نمود،هفته دو یا سه بار مناسب میباشد.به این نکته توجه داشته باشید که آبیاری زیاد هم باعث پوسیده شدن ریشه گیاه میشود.

اگر درختان در فضای باز کاشته شده اند باید توجه داشت که باید برای جلوگیری از سقوط ناگهانی،درختان را مهار کرد باید توسط چند طناب شاخه درختان را به زمین وصل کرد.البته در درخت های بزرگ مهار باید توسط کارشناسان جابجایی درخت انجام شود.

نکته بعدی که بعد از انتقال درخت باید به آن توجه کرد این است که درختان به مدت یکسال نباید بصورت شدید هرس شوند .

به مدت دو تا سه سال از کود دادن به درخت اجتناب کرده و پیوند زدن درخت توصیه نمیگردد.

 

هزینه جابجایی درخت:

هزینه جابجایی درختان به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهترین این موارد بن درخت میباشد در مورد هزینه و فرآیند جابجایی درخت باید به مصوبه ای که در سال 97 و در شهر تهران توسط شورای شهر اسلامی این شهر تصویب شد اشاره نمود که به موجب آن قیمت هایی پیشنهادی برای این کار توسط پیمانکار جابجایی درخت مطرح شد. اما از آنجایی که این قیمت ها در سال 95 مطرح شدند، سالانه بر اساس متغیرهایی تغییر می کنند.

چه عواملی بر هزینه جابجایی درخت تاثیرگذار است:

- قدیم یا جدید بودن درخت

- فاصله انتقال درخت

- نوع پیمانکار

نوع و روش جابجایی درخت که می تواند به روش های ریشه برهنه، بسته بندی و با ماشین آلات باشد که معمولا با ماشین آلات انجام می شود.

شرکت ایران کاملیا:

ایران کاملیا به شما کمک می کند تا فضای سبز مورد نظر خود را طراحی، اجرا و نگهداری کنید. شرکت ایران کاملیا با سابقه فعالیت از سال 93 با کادر مجرب و متخصص شما را در طراحی، اجرا و نگهداری انواع فضای سبز، پرورش و کاشت انواع نهال های مثمر و غیر مثمر،کاشت انواع درختان، جابجایی درخت برای سازندگان، ویلا داران و عموم علاقمندان به فضای سبز، اخذ تاییدیه شهرداری و مشاوره پرونده های فضای سبز و جواز ساخت، طراحی روف گاردن همراهی می کند. انتخاب گیاه متناسب با محیط، انتخاب گیاهان سالم و فاقد آفت، نگهداری از فضای سبز با کادر حرفه ای در تمامی فصول از دیگر فعالیت های این شرکت می باشد. مناطق کاری شرکت ایران کاملیا شناور بوده و شامل تمامی مناطق تهران و اطراف تهران مانند دماوند، فشم، میگون، شهریار و... می باشد.

شرکت ایران کاملیا در زمینه جابجایی درخت با کارشناسان و متخصصین این زمینه و باغبان های مجرب با بهره گیری از بروز ترین ابزار و تجهیزات برای جداسازی، حمل و کاشت درخت، جابجایی و جایگزینی تمامی درختان مثمر، غیر مثمر، نهال، کهنسال و ... را انجام می دهد.

منبع: الف

کلیدواژه: جابجایی درخت جابجایی درختان خاک های اطراف داشته باشید بسیار زیاد بسته بندی کاشت درخت انجام شود اگر درخت فضای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۵۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مهران سحرابی نیک، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان با طراحی و ساخت دستگاهی در زمینه تصفیه آب و هوا رتبه نخست جایزه ملی محیط زیست کشور در بخش اختراعات را از آن خود کرد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شاهکار جدید در پارک لاله؛ برنامه جدید شهرداری در بوستان‌ مملو از درخت | تصویر
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • آغاز اجرای طرح پاکسازی طبیعت در استان مرکزی
  • حفظ چنار ۸۰ ساله در پروژه احداث سرای محله باغ فردوس | ببینید چطور گوهر سبز در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  • بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • شهید مطهری فرقان انقلاب بود
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • لزوم تمرکز فعالیت‌های عمرانی در معاونت فنی شهرداری تهران