Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@19:37:11 GMT

بهترین محوطه سازی چگونه طراحی می شود

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۰۶۳۲۱

بهترین محوطه سازی چگونه طراحی می شود

فضای بیرونی ساختمان یکی از موضوعاتی است که امروزه در کشور ما بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سورن بام، محوطه سازی باعث بالا بردن سطح کیفیت محل سکونت  می شود ، محوطه سازی از دیرباز تا به امروز چه در فضای داخلی چه در فضای بیرونی همواره مورد توجه انسان ها بوده و امروزه محوطه سازی باعث رقابت در شرکت های معماری گردیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محوطه سازی در واقع باعث زیباتر شدن فضای ما می شود و علاوه بر اینکه زیبایی محیط  را افزایش می دهد، باعث کاهش آلودگی هوا نیز می گردد. محوطه سازی فقط برای محل سکونت افراد نمی باشد، بلکه برای محیط های اداری، تجاری، تفریحی حتی بیمارستان ها و... نیز می توان محوطه سازی انجام داد.

برای محوطه سازی اولین کاری که ابتدا به ساکن باید انجام داد، طراحی مورد نیاز بر حسب موقعیت، شرایط اقلیمی، آب و هوایی و نوع سلیقه افراد، مقدار مساحت محوطه ما و.. می باشد.

طراحان باید دانش کافی برای محوطه سازی فضا و محوطه ویلا، باغ، باغچه، حیاط و ... را دارا باشند، همچنین با در نظر داشتن المان ها و محاسبات مساحت و جانمایی المان ها و نحوه قرار گرفتن آن ها را نیز به صورت کاملا تخصص مورد بررسی قرار گیرد.

مرحله بعدی پس از طراحی و انتخاب عناصر بر حسب شرایط، اقدامات اولیه و زیرسازی های لازم باید انجام گردد. محوطه سازی فقط مختص کاشت گیاهان نیست بلکه المان های بسیاری نظیر: آلاچیق، آبنما، برکه، چمن، دیوارهای سبز و... نیز جزئی از محوطه سازی می باشند.

مهندسین معمار برحسب مقدار فضا، شرایط آب و هوایی و.. اقدام به کاشت گیاهان می نمایند و بعد از انتخاب المان ها شروع به جانمایی آن ها می نمایند.

المان های به کار رفته در محوطه سازی عبارت است از:

آبنما:

آبنماها یکی از پرطرفدارترین عناصر برای افراد می باشند، آبنما تلفیقی است از آب، سنگ، که از عناصر طبیعت هستند. آبنماها انواع مختلفی دارند مانند : آبنمای سنگی، صخره ای، آبنمای شیشه ای، آبنمای دیواری، آبنمای موزیکال، آبنمای حبابی و....

آبنماها علاوه بر زیبایی که دارند با صدای آبی که تولید می کنند آرامش بخش بوده و همچنین باعث خنک تر شدن محیط پیرامون ما می شوند. آبنماها همچنین در اندازه های متفاوتی وجود دارند و ما می توانیم متناسب با فضای خود ابعاد آن را تغییر دهیم.

آلاچیق:

آلاچیق ها از دیگر عناصر مهم در محوطه سازی هستند زیرا محل مناسبی برای استراحت افراد در مهمانی ها، جشن ها و .. می باشند، همچنین می توان در آن با آسودگی و آرامش خاطر به مطالعه بپردازیم.

آلاچیق ها نیز در ابعاد و اندازه های مختلفی هستند و معمولا از جنس چوب، فلز، شیشه و...ساخته می شوند. این آلاچیق ها چون مسقف هستند در هنگام باران و یا آفتاب می توان در آن از محوطه خود لذت برده و اوقات فراغت خوشی را در آن سپری نماییم.

دیوارهای سبز:

دیوارهای سبز دیوارهای عمودی پوشیده از گل و گیاه هستند که بصورت طبیعی و مصنوعی وجود دارند.

فلاورباکس:

در اطراف محوطه خود می توانیم از جعبه های گل و گیاه در ابعاد و انواع مختلف از جنس چوب، فلز و...استفاده نماییم.

چمن:

برای کف سازی دز محوطه می توانیم ازچمن های مصنوعی و طبیعی استفاده نماییم و آن ها را با قلوه سنگ های سفید و رنگی زیباتر نماییم.

از دیگر عناصر محوطه سازی برکه ها هستند. این برکه ها با سنگ های لاشه ای کوچک و بزرگ ساخته می شوند و محوطه ما بسیار به طبیعت نزدیک تر می گردد.

نورپردازی:

نورپردازی ها تکمیل کننده ی محوطه سازی ما می باشند. با نورپردازی محوطه خود،علاوه بر مدرنیته کردن فضا، یک زیبایی خیره کننده ای به فضای ما می بخشد.

چگونه یک دیوار سبز  مدرن و سبز طراحی کنیم:

دیوارهای سبز علاوه بر اینکه مزایای بصری دارند، مزایای زیستی را نیز دارا می باشند. در گذشته دیوارهای سبز به صورت کاملا طبیعی در محیط پیرامون ما شکل می گرفتند مانند: گیاهان رونده و پیچک ها که به صورت طبیعی بر روی دیوار رشد می کردند و به صورت عمودی روی دیوار شکل می گرفتند.

معماران از این پدیده طبیعی الهام گرفته و به ساخت دیوارهای سبز مدرن پرداخته که قابل اجراء در فضای داخلی و بیرونی می باشند. امروزه با تکنولوژی مدرن امکان ساخت دیوارهای سبز در ابعاد و اشکال مختلف امکان پذیر می باشد.

نکته حائز اهمیت در ساخت دیوار های سبز انتخاب مناسب پوشش های گیاهی می باشند که باید با شرایط محیطی و اقلیمی هر منطقه مطابقت داشته باشند، تا گیاهان در محیط خود به راحتی رشد کنند و یک فضای همیشه سبز را به محوطه ما ببخشند.

نحوه اجراء دیوار های سبز:

همانطور که در مطلب بالا اشاره شد، دیوارهای سبز قابل اجراء در فضاهای داخلی و بیرونی می باشند و در ابعاد و اشکال مختلف قابلیت اجرایی دارند. قبل از ساخت دیوار سبز نکاتی که مورد توجه قرار می گیرد، طی مراحل زیر می باشد:

در مرحله اول طبق ابعاد دیواری که به ساخت GREEN WALL ویا همان دیوار سبز اختصاص داده شده است، استراکچرهایی در همان ابعاد ساخته می شوند، قبل از نصب استراکچرها روی دیوار مربوطه را با عایق های مخصوص عایق بندی می کنیم تا از نفوذ آب و هر گونه نشتی آب به دیوار جلوگیری شود.

گیاهان که در دیوار سبز قابل کاشت می باشند عبارتند از:

. پیچ امین الدوله

. پاپیتال

. لیزوماکیا

. یاسمن

. ناز فرانسوی

. هوستا

. مارانتا

. شمشیری آتشین

. پیتوس

. سرخس برگ شمشیری

. کروتن

. گندمی و ...

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دیوار سبز دیوارهای سبز ساخت دیوار محوطه سازی دیوار سبز المان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۶۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنی در بم بعد از ۴ روز گرفتاری بین دیوار، نجات یافت

رئیس سازمان آتش نشانی شهرستان بم گفت: زن بمی که چهار روز بین دو دیوار گرفتار شده بود، توسط آتش نشانانان نجات پیدا کرد.

محسن حدادیان در گفت و گو با ایسنا از نجات فرد گرفتار در بین دو دیوار خبر داد و اظهار کرد: پس از تماس با سامانه ۱۲۵، نیروها به محل اعزام شدند و فرد گرفتار که خانم بود و برای جمع‌آوری ضایعات وارد محل شده بود را نجات دادند.

وی افزود: آتش نشانان پس از شکافتن دیوار منزل همسایه توانستند فرد گرفتار را نجات بدهند.

حدادیان سن فرد گرفتار بین دیوار را بین ۳۰ تا ۴۰ سال اعلام کرد و گفت: وی پس از نجات، تحویل اورژانس داده شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • زنی در بم بعد از ۴ روز گرفتاری بین دیوار، نجات یافت
  • خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان
  • رشته‌ها و سطوح برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • ضرورت اقناع سازی مخاطبین در خصوص فرزندآوری توسط رسانه‌ها
  • رشته‌ها و سطوح المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • ماشین مغزشویی صهیونیست‌ها به دیوار خورد!
  • حجاب و عفاف یکی از ابعاد مهم حیات فرهنگی است
  • خلق اثر هنری شگفت انگیز دیوار چین (فیلم)
  • آغاز عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح در فضای مجازی