Web Analytics Made Easy - Statcounter

رسانه ها نقش مهمی در انقلاب ها داشته اند، بر اساس آمارها تعداد رسانه های مکتوب، تلویزیونی و مجازی بعد از انقلاب اسلامی افزایش چشمگیری یافته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، رسانه در عصر حاضر یکی‌ از مهم ترین و قدرتمندترین‌ پدیده های بشری است.‌ ملتی که رسانه قوی و با نفوذی داشته باشد می تواند در عرصه های بین المللی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر‌ نگاهی به تاریخ تحولات اجتماعی در جهان بیاندازیم، درخواهیم‌ یافت که رسانه ها نقش مهمی در انقلاب ها داشته اند. انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ با استفاده از رسانه به پیروزی رسید. با استفاده از رسانه های آن زمان‌ مثل روزنامه، اعلامیه، نوار کاست و ... بود که پیام امام(ره) به مردم می‌رسید و بسیاری از روشنگری ها از این طریق صورت می گرفت.

به واسطه این پشتوانه تاریخی، پس از انقلاب‌ نیز رسانه ها در جمهوری اسلامی ایران دارای هویت مهمی شدند. بر اساس آمارها تعداد رسانه های مکتوب، تلویزیونی و مجازی افزایش چشمگیری یافته است.

پیش از انقلاب حداقل به طور جدی رسانه‌ای در سطح استان کرمانشاه فعال نبود

غلامرضا نوری علا پیشکسوت رسانه ای در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: پیش از انقلاب حداقل به طور جدی رسانه ای در سطح استان کرمانشاه فعال نبود و اگر هم رسانه ای وجود داشته انحصاری بوده به این معنا که انحصار آن در مرکزیت و در دست دولت بوده هرچند تعدادی هم رسانه خصوصی وجود داشته است.

وی با بیان اینکه همچنین فضای مجازی نیز در آن سال‌ها وجود نداشته، افزود: امروزه حدود ۱۴۰ رسانه مکتوب و غیرمکتوب در کرمانشاه وجود دارد که بخشی از آن به دلیل تغییرات رخ داده شده در جهان و بخش دیگر هم حاصل نظمی است که دگرگون شده هرچند این رسانه ها مشکلات خاص خود را دارند.

نوری علا گفت: تا جایی که به یاد دارم پیش از انقلاب به جز رادیو و تلویزیون که مقوله آن متفاوت است زنی در رسانه ها فعال نبوده است اما امروزه از حدود500- ۶۰۰ خبرنگار جمعیت قابل توجهی زن هستند.

مشکلات رسانه ها

غلامرضا نوری علا پیشکسوت رسانه ای در انتقاد به وضع رسانه های استان عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت رسانه ها در استان کرمانشاه بسیار بد است البته از این بدتر هم می تواند باشد در واقع در این میان دروغ و راست به هم آمیخته است و در کانال های تلگرامی اعضای ثابت دیده می‌شود.

نوری علا خاطر نشان کرد: همچنین رسانه هایی که دست به اغوا می‌زنند بیشتر تحت حمایت قرار می‌گیرند در حالی که رسانه‌های مستقل و دلسوز مردم به هیچ عنوان حمایت نمی‌شوند.

وی گفت: همچنین دوره های آموزشی جدی برای خبرنگاران برگزار نشده زیرا آموزش مقوله ای مستمر است .

این پیشکسوت رسانه ای افزود: برخی مسئولان برای درج اخبار خود و تخریب منتقدین به رسانه ها و کانال ها وجوهی می پردازند که باید پاسخگوی رشادت‌های جوانان در طی هشت سال دفاع مقدس و نیز انقلابیون باشند.

نوری علا گفت: برخی رسانه ها برای افزایش بازدید کنندگان متقلبانه آمار بازدید کنندگان کانال خود را افزایش می‌دهند.

وی با بیان اینکه در فضای مجازی مدیریتی دیده نمی شود بلکه رسانه‌ها به حال خود رها شده اند، افزود: این در حالی است که نیروهای کم توقع و توانمندی داریم.

نوری علا خاطرنشان کرد: استان کرمانشاه در عکاسی و خبرنگاری افراد توانمندی دارد اما مدیریت نمی شوند.

وی عنوان کرد: کرمانشاه دارای قدیمی ترین تاریخچه روزنامه نگاری پس از تهران است؛ با بیش از صد سال تاریخچه روزنامه بیستون و نشریات معتبر دیگری داشته است.


رسانه ها نسبت به پیش از انقلاب از نظر کمیت افزایش چشمگیری یافته اند

غلامرضا منتظری در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران در درجه نخست یک انقلاب فرهنگی است.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: رسانه ها در عرصه فرهنگ نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارند.

منتظری تصریح کرد: این انقلاب توسط رسانه های دیداری، شنیداری و بخش رسانه‌ های برون مرزی به نقطه نقطه جهان معرفی شد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رسانه ها نسبت به پیش از انقلاب از نظر کمیت افزایش چشمگیری یافته اند و از نظر کیفیت نیز شاهد تحولاتی در برخی رسانه‌ها هستیم.

منتظری گفت: در عرصه رسانه ها باید تلاش کنیم مشکلات و مسائلی که نقش‌آفرین هستند، مطرح شوند.

وی عنوان کرد: این کمیت و کیفیت قابل تحسین است اما نباید به آن بسنده کنیم.

منتظری با بیان اینکه عمق بخشی به رسانه‌ها مسئله مهم است، گفت: استفاده از روش ها و شیوه های جذاب و اثر بخش باید در ادامه مسیر در دستور کار قرار گیرد.

وی عنوان کرد: در حوزه رسانه ملی نیز شاهد تغییرات و تحولات فراوانی بوده ایم به گونه ای که افزایش شبکه‌های مختلف تخصصی را شاهد هستیم.

منتظری خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب تنها چند شبکه وجود داشته اما اکنون افراد با تخصصی شدن شبکه ها، می توانند بر اساس ذائقه و نیاز از رسانه ملی استفاده کنند.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین شبکه های برون مرزی افزایش یافته اند.

منتظری تصریح کرد: در حوزه مطبوعات هم از تنوع و تکثر چشمگیری برخوردار هستیم.

منتظری گفت: در بحث آزادی بیان نیز اگر فردی به استانداردهای تعیین شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پایبند باشد می‌تواند مباحث خود را به راحتی مطرح کند در واقع نقد عادلانه و صادقانه و صریح خود را ابراز کند.

وی افزود: در حوزه دانشگاهی نیز رشته های مرتبط با رسانه و هم در حوزه رسانه‌های مکتوب، رسانه‌های دیداری و شنیداری رشد خوبی داشته داشته است.

 

شمار بانوان در حوزه رسانه نسبت به قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست

مظفر تیموری در گفت‌وگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: شمار بانوان در حوزه رسانه، خبرنگاری  و مدیریت خبرگزاری ها و نشریات نسبت به قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: از هشت خبرگزاری که مورد تایید فرهنگ و ارشاد اسلامی است مدیریت دو خبرگزاری را بانوان بر عهده دارند.

تیموری با بیان اینکه بانوان در عرصه خبرنگاری نیز حضور فعالی دارند، گفت: زمینه برای فعالیت بانوان در عرصه رسانه بسیار مساعد است در حالی که پیش از انقلاب  کار کردن در رسانه محدودیت داشت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بانوان در عرصه رسانه به خوبی فعالیت می‌کنند و البته اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حمایت می کند.

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: حتی شاهد کارآفرینی در حوزه رسانه نیز هستیم.

تیموری بیان کرد: در حال حاضر ۱۰۶ نشریه محلی، ۶۴ نمایندگی سراسری، ۸ خبرگزاری، ۵۱ هفته نامه، ۲۰ ماهنامه، ۱۱ دو هفته نامه، 9 فصلنامه و شش دو فصلنامه و دو روزنامه در استان کرمانشاه فعالیت می کنند.

وی عنوان کرد: امروزه بانوان پا به پای مردان در حوزه رسانه فعالیت می‌کنند.

به گزارش مرصاد اما در کنار پیشرفت های چشمگیری که در حوزه رسانه ها دیده می شود، مشکلاتی نیز در این عرصه وجود دارد که نیازمند پیگیری است. هر چند که این مشکلات بیشتر در حوزه مدیریتی وجود دارد.

رسانه پس از انقلاب اسلامی دارای پیشرفت های چشمگیری بوده است؛ هر چند  نقدهایی در این میان مطرح است اما پیشرفت ها در این میان میتواند بسیار امیدوار کننده باشد.

در این میان بایستی مسئولین فرهنگی با استفاده از تجربیات پیشرفت های پس از انقلاب، نقص های موجود را رفع کنند تا شاهد بهبود وضعیت رسانه ها و افزایش تعداد رسانه های در تراز انقلاب اسلامی باشیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: افزایش چشمگیری یافته فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه انقلاب اسلامی حوزه رسانه پیش از انقلاب رسانه ای پیشرفت ها رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۶۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش چشمگیر شمار اخراج‌های پناهندگان از آلمان

بر اساس جدیدترین آمار‌ها در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴ شمار اخراج پناهجویان از آلمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از نشریه "دی سایت" آلمان، بر اساس جدیدترین آمار‌ها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ حدود ۴۸۰۰ پناهجو از آلمان اخراج شدند که ۱۲۰۰ نفر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. به گفته مقامات این اعداد ممکن است در طول مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

به این ترتیب تعداد اخراج‌ها از آلمان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به میزان قابل توجهی افزایش یافت. سخنگوی وزارت کشور فدرال آلمان اعلام کرد که از ژانویه تا مارس ۲۰۲۴ در مجموع ۴۷۹۱ پناهجو از این کشور اخراج شده اند این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تعداد آن‌ها ۳۵۶۵ مورد بوده است.

یک سخنگوی این وزارتخانه ارقام گزارش اشپیگل را که به تحلیل محرمانه این وزارتخانه اشاره داشت تایید کرد. بر این اساس، در ماه مارس حدود ۲۳۴۰۰۰ نفر که موظف به ترک کشور بودند در آلمان زندگی می‌کردند.

بر اساس این گزارش، در محافل امنیتی آلمان این نگرانی وجود دارد که به دلیل فشار بر مقامات پیرامون مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا در تابستان، تعداد اخراج‌ها به شدت کاهش یابد. از طرفی به دلیل افزایش کنترل‌های مرزی و استقرار بیشتر، احتمالاً افسران کمتری برای انجام این کار در دسترس خواهند بود.

به گزارش اشپیگل در مجموع، نهاد‌های آلمانی از ابتدای سال جاری میلادی شاهد کاهش جزئی مهاجرت غیرقانونی بوده اند. با این وجود، مهاجرت همچنان در این کشور در سطح بالایی قرار دارد. به زعم نهاد‌های آلمانی اعداد و ارقام نباید به این نتیجه برسد که "مهاجرت غیرقانونی اکنون تحت کنترل است.

اداره فدرال مهاجرت آلمان تعداد درخواست‌های جدید پناهندگی ارسال شده در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ را ۶۵۴۱۹ مورد گزارش کرد. در سه ماهه مشابه سال گذشته ۸۰۹۷۸ درخواست اولیه وجود داشت.

منبع: تابناک

دیگر خبرها

  • گروه‌های جهادی بسیج مایه فخر و مباهات کشور هستند
  • چرا در پارک لاله حصار کشیده شده/ شهردار تهران اطلاع‌رسانی درست انجام دهد
  • حضور چشمگیر در مرحله دوم انتخابات پشتوانه‌ای برای نماینده است
  • سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!
  • افزایش چشمگیر شمار اخراج‌های پناهندگان از آلمان
  • حضور دانش‌بنیان‌ها در حوزه حمل‌ونقل شهرها پررنگ شده است
  • وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود
  • خبر مهم وزارت رفاه درباره ادامه طرح کالابرگ / جزئیات برنامه دولت برای تداوم طرح فجرانه
  • تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی در خصوص فضای مجازی
  • دولت بزرگ‌ترین کنش‌گر رسانه‌ای و ارتباطی در کشور است