Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیوسک بین الملل تابناک:  هشدار فرانسه درباره وقوع اقدامات‌ گسترده تروریستی در اروپا، رایزنی وزرای خارجه آمریکا و امارات درباره تنش‌های منطقه‌ای، انتخاب ویلیام برنز به عنوان رئیس سازمان سیا، توصیه کنگره به بایدن برای تعویق خروج نیروهای آمریکا از افغانستان و معرفی ترکیه به عنوان کشور اشغال گر از سوی دیدبان حقوق بشر از جمله مهمترین خبرها، وقایع و رویدادهای ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هشدار فرانسه درباره وقوع اقدامات‌ گسترده تروریستی در اروپا

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

مدیر اداره کل امنیت خارجی فرانسه هشدار داد که تروریستها در منطقه ساحل به فکر حمله به اهدافی در اروپا هستند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، برنارامیه، مدیر اداره امنیت خارجی فرانسه اعلام کرد : تروریستها در مالی روی حملات علیه ما و شرکای ما کار کرده اند، آنها به فکر حمله به منطقه و اروپا هستند.
الن رودیه، افسر ارشد سابق سرویس های اطلاعاتی فرانسه در گفتگو با اسپوتنیک گفت: وقتی برنار امیه هشدار حمله تروریستی توسط گروه های ساحل در قاره اروپا می دهد، به این معناست که خطری بزرگ در کمین است.

با این حال رودیه سناریوی حمله تروریستی از ساحل را بعید دانست. وی گفت : به نظر من، گروه های تروریستی در ساحل نه توانایی و نه اراده ای برای انجام این کار دارند. حمله یکی از این گروه ها به خاک فرانسه، واکنشی سخت را به همراه خواهد داشت که برای گروه یا گروههایی که تصمیم به انجام چنین اقداماتی دارند، سازنده نخواهد بود.

وی ادامه می دهد : حمله یکی از این گروه ها به خاک فرانسه یا اروپا واکنش نظامی وسیعی به خودی خود به همراه خواهد داشت و حتی حمایت شرکای اروپایی که در تردید کمک به فرانسه در این منطقه هستند، در پی خواهد داشت. به همین خاطر است که تاکنون این گروه ها چنین اقدامی نکردند.
این افسر ارشد سابق سرویس های اطلاعاتی فرانسه توضیح می دهد که اگر حمله ای در خاک فرانسه صورت گیرد، بیشتر توسط فردی که شستشوی مغزی شده است، انجام خواهد گرفت.

از ۴۲ تروریستی که از سال ۲۰۱۵ در خاک فرانسه حمله ای انجام داده اند، تنها ۲ تای آنها از منطقه ساحل بوده اند.

رایزنی وزرای خارجه آمریکا و امارات درباره تنش‌های منطقه‌ای

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه دولت جدید ایالات متحده بامداد پنجشنبه با «عبدالله بن زائد آل نهایان» همتای اماراتی خود به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

به نوشته وبگاه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در این تماس، درباره توافق سازش امارات عربی متحده با رژیم صهیونیستی، همکاری برای دفاع از امارات در برابر تهدیدهای منطقه‌ای و اقدام مشترک جهت کاهش تنش‌ها و پایان بحران‌های منطقه‌ای رایزنی کرد.

بر این اساس، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با عبدالله بن‌زائد، از حصول پیشرفت در کاهش اختلافات کشورهای عربی با قطر استقبال کرد.

وی همچنین بر فرصت‌های پیش‌روی امارات جهت کمک بیشتر و ایفای نقش مؤثرتر در ساختن «خاورمیانه‌ای آرام‌تر» تاکید کرد.

بلینکن پیش از این نیز با «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درباره پاره‌ای از مسائل از جمله روابط دوجانبه، ایران و توافق‌های سازش تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

تماس بلینکن و بن‌زائد در حالی است که چند روز قبل، وزارت خارجه آمریکا قراردادهای فروش تسلیحات پیشرفته از جمله جنگنده‌های «اف-۳۵» به امارات را تعلیق کرده بود.

پس از امضای توافق عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ابوظبی بود که برخی رسانه‌های صهیونیستی فاش کردند، یکی از بندهای سری توافق صلح با امارات فروش جنگنده اف-۳۵ به طرف اماراتی است؛ مسئله‌ای که در ابتدا، انکار مقام‌های رژیم صهیونستی را در پی داشت بطوریکه مقام‌های این رژیم می‌گفتند که در صورت صحت این موضوع، این معامله «برتری نظامی» تل‌‌آویو را در منطقه در معرض خطر قرار خواهد داد.


انتخاب ویلیام برنز به عنوان رئیس سازمان سیا

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

کاخ سفید روز گذشته (چهارشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا رسماً «ویلیام برنز» سفیر سابق آمریکا در روسیه را نامزد تصدی ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا»، به سنا معرفی کرد.
بنا بر گزارش خبرگزاری روسی تاس، کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «نامزدها به سنا معرفی شدند. ویلیام جوزف برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی خواهد بود».

ویلیام برنز در صورت تأیید نهایی، جانشین «جینا هسپل» رئیس فعلی سیا خواهد شد.

تصمیم بایدن برای نامزد کردن برنز برای تصدی ریاست سیا در ۱۱ ژانویه (۲۲ دی ماه) اعلام شده بود و در حال حاضر کمیته‌های مربوطه سنا باید جلسه استماعی را برای وی تشکیل داده و برنز در این جلسه به سؤالات سناتورها پاسخ داده و سپس سنا برای تأیید نهایی نامزدی وی رأی‌گیری نهایی را انجام می‌دهد.

در صورت تأیید صلاحیت برنز به عنوان رئیس سیا در سنای آمریکا، او اولین کسی خواهد شد که با تجربه کار در وزارت خارجه به ریاست این نهاد اطلاعاتی مشغول می‌شود.

برنز در دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بعنوان معاون وزیر خارجه در بحث مذاکرات هسته‌ای ایران نیز ایفای نقش کرده است.

در ابتدای دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا که واپسین روزهای حضورش در قدرت را طی می‌کند، وی «مایک پامپئو» را که رئیس سیا در دولت او بود به عنوان وزیر خارجه تعیین کرد.
«ویلیام جوزف برنز» که ۶۴ ساله است، در حال حاضر رئیس اندیشکده «موقوفه کارنگی برای صلح بین‌المللی» در پایتخت آمریکا است.

برنز از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ در زمان دولت باراک اوباما قائم مقام (نفر دوم) وزارت خارجه آمریکا بود و در همین سال بعد از ۳۳ کار در این وزارتخانه، اعلام بازنشستگی کرد.

وی از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ سفیر آمریکا در اردن، از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ دستیار وزیر خارجه در امور خاور نزدیک، ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ سفیر آمریکا در روسیه و ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ به عنوان معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا فعالیت داشت.

توصیه کنگره به بایدن برای تعویق خروج نیروهای آمریکا از افغانستان

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

 گزارشی که به سفارش کنگره آمریکا تحت عنوان «گروه مطالعه افغانستان» تهیه شده است، خواستار تعویق ضرب‌الاجل اول ماه می (۱۲ اردیبهشت ماه) برای خروج کامل نظامیان آمریکایی شد و تأکید کرد که واشنگتن می‌بایست کاهش نظامیان از افغانستان را به پیشرفت در مذاکرات صلح و همچنین کاهش خشونت‌های طالبان و مهار القاعده منوط کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، در بخشی از این گزارش ضمن آنکه بر لزوم ادامه فرایند صلح افغانستان تأکید شده است، تصریح می‌کند که شرایط برای موفقیت این فرایند تا ضرب الاجل اول ماه می که در توافق آمریکا و طالبان مورد اشاره قرار گرفته، محقق نخواهد شد.

در این گزارش هشدار داده شده است که خروج زودهنگام تمامی نظامیان آمریکایی از افغانستان می‌تواند به جنگ داخلی منجر شود و منطقه را بی‌ثبات کرده و مجدداً تهدید القاعده را رواج دهد.

گزارش گروه مطالعه افغانستان تأکید کرد که ایالات متحده «نباید... به سادگی پیروزی را به طالبان منتقل کند».

ریاست گروه مطالعه افغانستان بر عهده «جوزف دانفورد» رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش آمریکا و «کلی آیوت» سناتور سابق جمهوری‌خواه بوده است.

دانفورد در جمع خبرنگاران گفت که این گزارش را در اختیار دستیاران «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از جمله «زلمی خلیلزاد» مسئول مذاکرات آمریکا با طالبان قرار داده است و این گزارش را مفید دانسته‌اند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که دولت بایدن قصد دارد از فرایند صلح افغانستان حمایت کند و در حال ارزیابی تعهدات طالبان برای کاهش روابط با القاعده، کاهش خشونت و تعامل آنها در گفت‌وگوهای صلح هستند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا ماه گذشته میلادی، دستور کاهش نظامیان آمریکایی در افغانستان به دو هزار و پانصد نیرو را صادر کرد.

هفته گذشته نیز وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که طالبان به وعده خود در توافق صلح با آمریکا از جمله کاهش خشونت و قطع روابط با القاعده عمل نکرده امـا طالبان می‌گوید که نیروهای القاعده دیگر در افغانستان حضور ندارند.

در بخشی از این گزارش تأکید شده است که ایالات متحده باید با اصلاح سیاست خود، اطمینان حاصل کند که مذاکرات صلح افغانستان در دوحه بین طالبان و هیأتی از مقام‌های دولت افغانستان به یک راه‌حل پایدار منتهی می‌شود.

این گزارش در حالی منتشر شده است که یکشنبه هفته گذشته، چهار مقام ارشد ناتو به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که نظامیان بین‌المللی قصد دارد بیش از مهلت ماه می، که در توافق میان طالبان و ایالات متحده پیش‌بینی شده، در افغانستان باقی بمانند.

معرفی ترکیه به عنوان کشور اشغال گر از سوی دیدبان حقوق بشر

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

«مایکل بیچ» معاون بخش غرب آسیا و شمال آفریقای سازمان دیدبان حقوق بشر، ترکیه را کشوری «اشغالگر» نامید و گفت که طبق قانون، باید به حقوق مردمان تحت اشغال خود احترام بگذارد.

او به وبگاه شبکه روداوو، گفت که ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان همسو با این کشور در اکتبر تا دسامبر سال ۲۰۱۹ شهروندان غیر نظامی را در شمال شرق سوریه به شکل خودسرانه بازداشت کرده و برای محاکمه به خاک ترکیه منتقل کردند و دادگاه این افراد نیز در اکتبر ۲۰۲۰ بر مبنای اتهامات اثبات نشده برگزار شده و هر کدام از آن‌ها به دهها سال زندان محکوم شده‌اند.

این مقام سازمان دیدبان حقوق بشر گفت که در لوایح اتهامات این افراد، آمده است که آن‌ها در قالب یگان‌های مدافع خلق کُرد، فعالیت داشتند، در حالیکه اکثرشان به کار غیر نظامی و اداری مشغول بوده و تاکنون سلاح در دست نگرفته‌اند.

در این راستا سازمان دیدبان حقوق بشر نیز در گزارشی جداگانه‌ای دولت ترکیه و شبه‌نظامیان همسو با این کشور را به بازداشت خودسرانه شهروندان سوری و محاکمه آن‌ها در خاک ترکیه، متهم کرد.
در این گزارش به نقل از منابع محلی در شمال شرق سوریه، آمده است که تروریست‌های همسو با آنکارا، ۶۳ شهروند سوری را بازداشت کرده و به شکل غیر قانونی به خاک ترکیه جهت «محاکمه نا عادلانه» آن‌ها منتقل کرده‌اند.

این سازمان جهانی افزود: «بین اکتبر تا دسامبر ۲۰۱۹ این بازداشت‌ها در رأس‌العین در شمال شرق سوریه رخ داده است. بازداشت شدگان شامل مردان کرد و عرب هستند که به خاک ترکیه منتقل شده‌اند تا طبق قوانین این کشور محاکمه شوند، در حالیکه جرم ادعایی آن‌ها در سوریه رخ داده بود.»
ترکیه و تروریست‌های همسو با این کشور در اکتبر ۲۰۱۹ با حمله به مناطق کردنشین، یک منطقه مرزی به طول ۱۲۰ کیلومتر میان شهرهای «تل ابیض» و «رأس العین» را هدف حملات خود قرار دادند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: علی انصاریان دهه فجر حکومت پهلوی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اسدالله اسدی فرانسه اروپا امریکا امارات بایدن افغانستان ترکیه علی انصاریان دهه فجر حکومت پهلوی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اسدالله اسدی وزارت خارجه آمریکا برنز به عنوان رئیس دیدبان حقوق بشر ایالات متحده منطقه ای رئیس سازمان ویلیام برنز خاک فرانسه رئیس جمهور وزیر خارجه خاک ترکیه گروه ها تنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۸۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس دانشگاه تهران: اندیشه امت‌سازی به سرعت در حال تحقق است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛سید محمد مقیمی, رئیس دانشگاه تهران در حمایت از تجمعات دانشجویی در آمریکا و اروپا و در واکنش به سرکوب اعتراضات گسترده در ده‌ها دانشگاه آمریکا گفت: امروز اعتراض های ماه‌های اخیر مردم جویای نور و بری از ظلمت در کشورهای حامی رژیم خونخوار صهیونیستی، دیگر محدود به تظاهرات مردم در خیابان‌ها نیست بلکه با شکلی منسجم‌تر، خود را در قالب شکل‌گیری و گسترده شدن اعتراضات و تجمعات دانشجویی در قلب آمریکا و کشورهای اروپایی نشان می‌دهد؛ اعتراضاتی که بی‌شک با ورود اساتید و دانشجویان، لرزه بر دستگاه‌های حامی صهیونیسم انداخته است.
مقیمی افزود:گسترده شدن اعتراضات در ده‌ها دانشگاه آمریکا و کشیده شدن زبانه‌های آن به دانشگاه‌هایی در انگلیس و فرانسه، با خطاهای محاسباتی که از طرف حکام این کشورها در قبال این حرکت صورت می‌گیرد، رژیم صهیونیستی و ایادی آن را در باتلاقی به مراتب دهشتناک‌تر و عمیق‌تر از آنچه در آن فرو رفته‌اند، می‌بلعد؛ و تازه این آغاز ماجراست.
رئیس دانشگاه تهران افزود: دانشجویان عدالت‌خواه و استادان پیشگام آزادی در آمریکا و اروپا؛ پیام ما را دریافت کنید، از پای ننشینید، رهایی هزینه دارد, ما دانشگاهیان ایران اسلامی به برکت خون شهیدان‌مان، آزادانه آرمان آزادی فلسطین را فریاد می‌زنیم؛ باشد که با ایستادگی و رادمردی، همپای همه آزادی‌خواهان جهان، سرافرازانه در جشن آزادی، شکرگزار باری تعالی باشیم، به یکدیگر سلام دهیم و به ارواح شهدای مقاومت درود فرستیم.

دیگر خبرها

  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • رئیس دانشگاه تهران: اندیشه امت‌سازی به سرعت در حال تحقق است
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • دیدار بایدن و اردوغان به تعویق افتاد
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • انتصاب فرستاده جدید آمریکا در خاورمیانه؛ نمایش جدید بایدن در غزه
  • هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید