Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در حاشیه آیین بهره برداری از این طرح که در پنجمین روز از دهه فجر با حضور مسوولان در بخش بیارجمند شهرستان شاهرود انجام شد، در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این مرکز شامل یک مجموعه ۷۰۰ هکتاری برای پرورش طعمه است تا در آینده در صورت موفقیت تکثیر یوزپلنگ ها برای شکار به این مجموعه منتقل شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر عبدوس اضافه کرد: در کنار این مجموعه، بخش دیگری به مساحت پنج هکتار برای آموزش شکار طعمه و همچنین بخش دیگر محل‌هایی برای نگهداری یوزپلنگ ها، ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه این سه بخش توسط کریدورهایی به یکدیگر متصل است، تصریح کرد: سکویی نیز برای بازدیدکنندگان ایجاد شده است تا در قالب تورهای علمی، تحقیقاتی و تفریحی به گونه‌ای که آرامش یوزها برهم نخورد، بتوانند با فاصله مناسب از این مجموعه بازدید کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان یادآور شد: برای تأمین آب آشامیدنی یوزها نیز در حال حفر چاه هستیم اما هنوز به منبع آب پایدار دست نیافتیم و به همین دلیل اکنون آب مصرفی مجموعه با تانکر تأمین می شود.

عبدوس با اشاره به استفاده از برق خورشیدی در این مرکز تحقیقاتی، ابراز کرد: مرکز مجهز به دوربین مداربسته و درهای هیدرولیکی است و این درها برای زنده گیری طوری طراحی شده است که پس از ورود حیوان به صورت خودکار بسته می شود.

وی مرکز تحقیقاتی ذخیره گاه زیستکره توران را در کل قاره آسیا بی نظیر خواند و گفت: از آنجایی که یوزپلنگ آسیایی تنها در ایران باقی مانده و از مجموع هفت استان میزبان این حیوان، فقط پارک ملی توران شاهد زادآوری یوز است، باید برای مراقبت از این جمعیت بسیار تلاش کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: از فروردین ۹۹ تاکنون حدود ۲۴ قلاده یوز در ذخیره گاه زیستکره توران مشاهده شده است که از این تعداد ۱۲ قلاده خانواده بودند و این موضوع نشان می دهد جمعیت یوز توران زایاست و اگر از دست برود، این حیوان در کل دنیا منقرض می شود.

همچنین عبدوس هزینه اجرای این طرح را ۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: اما با توجه به اینکه عملیات ساختمانی آن به طور کل توسط دوستداران محیط زیست به صورت داوطلبانه انجام شد، هزینه تمام شده به یک چهارم تغییر یافت.

وی اضافه کرد: محل تامین منابع آن نیز اعتبارات ملی سازمان حفاظت محیط زیست و کمک های صندوق ملی محیط زیست بوده است.

ذخیره‌گاه زیستکره توران در شهرستان شاهرود با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار و ۶۴۰ هکتار بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران است که پس از سرنگتی آفریقا واقع در کشور تانزانیا دومین منطقهٔ زیست‌کرهٔ جهان به‌شمار می‌آید. توران پس از پناهگاه حیات وحش نایبندان در طبس لقب دومین مجموعهٔ حفاظت‌شدهٔ وسیع ایران را با خود یدک می‌کشد.

برچسب‌ها قاره آسیا سازمان حفاظت محیط زیست شاهرود یوزپلنگ آسیایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاره آسیا سازمان حفاظت محیط زیست شاهرود قاره آسیا سازمان حفاظت محیط زیست شاهرود یوزپلنگ آسیایی اخبار کنکور ذخیره گاه زیستکره توران حفاظت محیط زیست ذخیره گاه زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۸۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید برخورد محیط زیست با سودجویان اراضی ملی

ایسنا/گیلان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شفت با اشاره به رفع تصرف دو هکتار از اراضی ملی واقع در منطقه حفاظت شده سیاهمزگی، گفت: محیط زیست با سودجویان اراضی ملی مطابق قانون برخورد می‌کند.

یاسر ریاضی امروز ۱۷ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به تشدید برخورد با متخلفان تصرف اراضی ملی، اظهار کرد: به منظور حفظ حقوق بیت‌المال و برخورد با تصرفات اراضی ملی، ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان با همکاری یگان حفاظت منابع طبیعی در محدوده منطقه حفاظت شده سیاهمزگی با دستور مقام قضائی اقدام به رفع تصرف دو هکتار از اراضی ملی جنگلی کردند.

وی افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان شفت بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای حفاظت از انفال و جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی به صورت شبانه‌روزی و حتی در ایام تعطیل در راستای حراست و صیانت از اراضی ملی در حال گشت و کنترل مناطق تحت مدیریت است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شفت گفت: دوستداران محیط‌زیست می‌توانند گزارشات خود را در خصوص تخریب، تصرف و آلودگی محیط‌زیست به اطلاع اداره حفاظت محیط زیست برسانند و محیط‌بانان و حافظان طبیعت را یاری کنند تا با سودجویان مطابق قانون برخورد قاطع انجام شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اصفهان قطب مدیریت پسماند در کشور است
  • خروج شهرک صنعتی آبندانک نوشهر از مجموعه محیط زیست
  • خروج شهرک صنعتی آبندانک نوشهر از مجموعه محیط زیست پس از ۳۰ سال
  • شهرک صنعتی آبندانک نوشهر از محدوده محیط زیست خارج شد
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • تشدید برخورد محیط زیست با سودجویان اراضی ملی
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • تحویل یک قطعه بوتیمار به محیط زیست