Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@09:25:05 GMT

چراغ اول فجر، سقوط آزاد کارگردان جریان‌ساز به خاطر شیشلیک

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۰۸۳۵۱

چراغ اول فجر، سقوط آزاد کارگردان جریان‌ساز به خاطر شیشلیک

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پس ازتصمیم گیری های متعدد راجع به برگزاری یا عدم برگزاری سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر بالاخره این رویداد فرهنگی هنری در تهران و شهرستان ها کلید خورد.

چراغ یازدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان هم از شب گذشته در نصف جهان روشن شد، طبیعتا محدودیت‌های کرونایی کاهش استقبال مردمی را درپی داشته اما قیمت بلیط های جشنواره را هم نمی توان بی تاثیر دانست، مسوولان اجرایی جشنواره بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی اهتمام داشته و مواردی مانند فاصله گذاری اجتماعی، زدن ماسک و عدم تجمع تا حد قابل قبولی اجرا میشود و سالن های سینماها با 30% ظرفیت به خدمات رسانی پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بالا و پایین استقبال و رضایت از «شیشلیک»

نخستین فیلم اکران شده در اصفهان، اثر جدید محمدحسین مهدویان بود که با استقبال نسبتا خوب مردم، هنرمندان و اصحاب رسانه همراه شد، ریشه این استقبال را می توان در سابقه مهدویان یافت که تقریبا ظرفیت سالن ها را پر کرد اما به نظر میرسد «شیشلیک» نتوانست انتظارات مخاطبان را برآورده کند.

محمدحسین مهدویان کارگردان جوان سینمای امروز که در کارنامه هنری خود ساخت فیلم‌های سینمایی پر بیننده را دارد، در جدیدترین فعالیت هنری‌اش به سراغ فیلمی متفاوت با نام «شیشلیک» رفته است، این فیلم با حضور بازیگرانی از جمله رضاعطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، مه‌لقاباقری،جمشید هاشم پور، عباس جمشیدی فر و وحید رهبانی  و همچنین به تهیه کنندگی محمدرضا منصوری و نویسندگی امیر مهدی ژوله است که طبیعتا نام ژوله برای مخاطب سینما درون مایه هایی از کمدی به ذهن می‌آورد و این امر کافیست تا مخاطب به متفاوت بودن اثر جدید مهدویان پی‌ببرد.

شیشلیک ترکیبی از چند بازیگر کمدی خوب است که کارگردان نتوانسته با وجود در اختیار داشتن رضا عطاران، پژمان جمشیدی و ژاله صامتی لبخندی عمیق بر لبان مخاطب خود بنشاند و این را می‌توان از سکوت حاکم بر سالن اکران حتی در صحنه‌های به ظاهر خندآور شاهد بود، معاشقه‌ی مکرر‌ دو مرد با یکدیگر و یا شوخی با صوت وایرال‌شده‌ «خانم جلسه‌ای» مهم­تربن بخش‌های طنز این اثر است که بنظر می‌رسد خودش با انتخاب چنین بخش‌هایی «شیشلیک» را در حد ویدئوهای اینستاگرامی می‌داند و نه بیشتر.

شاید بیش از آنکه نام اثر جدید او را به دلیل  موضوع انتخاب شده، طنز تلخ نامید، می‌توان از او به عنوان یک کمدی کثیف اسم برد چرا که مهدویان با تصویرسازی نامناسب خود از جامعه‌اش نمی‌تواند حتی مخاطب حاشیه‌نشین با همه فقر و تنگدستی‌اش با خود همراه سازد.

بنظر می‌رسد این فیلم موضوعش نداری، فقر و اختلاف طبقات و نقد سیستم،  نقد حاکمیت و دروغ و ریا است اما او  به جای پرداخت منتقدانه، یک شعارنامه سیاسی ساخته است تصورش از کشورش یک جامعه بدون شرافت است و مردمانش به دم‌دستی‌ترین شکل ممکن مدیریت می‌شوند و گوش به فرمان حاکمیت زندگی می‌کنند و  به بیگاری کشیدن  بدون توقع دستمزد، افتخار می‌کنند.

او شوی ترحم برانگیز خود را با سرمایه اول­ مارکت ساخته و برای مخاطب به نمایش می‌گذارد، یعنی همان سرمایه‌دارانی که در قسمتی از فیلم، عطاران(هاشم) با تعریف زندگی‌اش آنان را با تصور استندآپ به خنده در‌می‌آورد و این همان شوی سیاسی کثیفی است که باید فحش شوآف او را حاکمیت بخورد نه سرمایه‌دار.

«زاوالا»، کمدی وحشتی با ترس و خنده پایین

برخلاف فیلم مهدویان، «زالاوا» مورد استقبال حضوری مردم قرار نگرفت و سالن های هنرمندان و مردم خلوت بود، «زاوالا» یک داستانی با مردم و سرزمین خیالی با زبان فارسی و کردی است که روایتی از دهه پنجاه دارد و بیانگر اتفاقی است که سبب ترس مردم شده و از سوی دیگر رئیس پاسگاه تلاش دارد تا امنیت را به روستا بازگرداند.

این فیلم نخستین فیلم سینمایی ارسلان امیری و به تهیه کنندگی روح‌الله و سمیرا برادری است که در آن از حضور بازیگرانی چون نوید پورفرج، هدی زین العابدین و پوریا رحیمی سا و همچنین  ده نفر از بازیگران فعال و پیشکسوت تلویزیون و تئاتر استان کردستان استفاده شده است.

 

 «زالاوا» که عنوان فیلم کمدی وحشت را یدک می‌کشت  نه آن‌قدر ترسناک است که تماشاگر را به وحشت بیاندازد و نه آن‌قدر کمدی که مخاطب را به خنده‌های عمیق وا دارد، این فیلم در دل خود عاشقانه‌ای تراژدیک یا درامی تاریخی را حمل می‌کند و به اصطلاح تبدیل به یک آش طعم و عطر تبدیل شده است که شوری، تلخی و شیرینی آن کمتر برای مخاطب قابل لمس است.

حرکت رو به عقب مهدویان

میلاد میردامادی پس از تماشای «شیشلیک» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس پیرامون این فیلم اظهار داشت: بنظر می‌رسد فیلم ساز آینده‌نگری جامعه را با یک سیاه‌نمایی در آمیخته و پس از فیلم درخت گردو به فیلم لاتاری خود بازگشته و امروز شاهد یک اثر طنز سخیف از وی هستیم.

این فعال رسانه‌ای افزود: البته این فیلم حرفی برای قشر ضعیف جامعه داشته اما بنظرم با وجورگد افت و خیزهای فراوان فیلم، کارگردان نتوانسته بود تعریف خود از این اثر را بیان کند و با استفاده از طنزهای سخیف قصد انتقال پیام به مخاطب را داشته است.

وی با آن‌که پایان‌بندی این فیلم ضعیف بود، تصریح کرد: فیلم درخت گردو این کارگردان را بسیار دوست داستم اما شیشلیک کاملا یک اثر روبه عقب برای او به حساب می‌آید.

میردامادی خاطرنشان کرد: این ضعف شاید دلیلش مشاوران کارگردان و جدایی مهدویان از تیم قبلی به خصوص تهیه کننده آثار خود آقای رضوی باشد، مهدویان شاید می‌خواسته روی پای خود بیاستد و با استفاده از بازیگران پیشکسوت همچون جمشید هاشم‌پور با مقصود خود برسد که ناکام مانده است.

این فعال رسانه‌ای اضافه کرد: مهدویان در این اثر یک دهکده‌ای را به تصور می‌کشاند که که فراد آن فقر هستند و به راحتی به‌ یک دیگر دروغ می‌گویند و این فضای سیاه را به راحتی به جامعه ایران تعمیم می‌دهد، البته ما منکر وجود مسکلات، فقر، حاشیه نشینی در جامعه نیستیم اما در این حد و تعمیم به کل جامعه صحیح نیست که به مردمی به خود و خانواده خود دروغ بگویند.

«شیشلیک»، صرفا یک سرگرمی سطحی

جهانبخش سلطانی  در حاشیه یازدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس پیرامون فیلم شیشلیک اظهار داشت‌‌:‌ این اثر یک سرگرمی سطحی محسوب می‌شد چرا که نه ادبیاتش دراماتیک بود و نه پیامی داشت و قصدش سرگرمی و خندان مردم بود که البته سرگرمی این اثر هم درحد فرهنگ و هنر نیست.

این بازیگر پیشکسوت اصفهانی ادامه داد: شیلیک در شکل ظاهر به صورت بسیار ضعیف هم طبقه کارگر را مسخره کرده و هم استکبارستیزی را مورد سخره قرار داده است و این می‌طلبد تا یادآور شوم که ما در عصر نوسنگی زندگی نمی‌کنیم بلکه در عصر اتم و تکنولوژی هستیم.

مسؤولان با چه توجیه و معیاری اجازه تولید و اکران هر اثری را می‌هند

وی در ادامه تصریح داشت: نمی‌دانم چطور مسؤولان فرزانه و فرهیخته ما به چنین آثاری اجازه ساخت و اکران می‌دهند، به‌نظر می‌رسد دلیل بروز آثاری این چنین این است که می‌خواهند مردم بخندند و سرگرم باشند اما در پشت خنده این ماجرا، اینکه چرا و به چیزی بخندند اهمیتی ندارد.

وی با اشاره به آثار قبلی مهدویان همچون ماجرا نیمروز و ردخون گفت: آقای مهدویان اهل قلم، اهل درد و فریاد و در حوزه کارگردانی متبحر است اما به نظر می‌رسد در این اثر فقط قصد خندادن مردم را داشته چرا که کسی که اهل تفکر و تعقل باشد، نه تنها به مردم توهین نمی‌کند بلکه آن‌ها را تحمیق هم نمی‌کند.

سلطانی تاکید داشت: پرونده هنری مهدویان گویا و رسا و فریادی برای گوش‌های کر بوده است ولی حیف و در عین اینکه از او معذرت می‌خواهم باید بگوییم شیشلیک یک فیلمی بود برای اینکه فقط در سطح بخندیم و نه در عمق.

بازیگر سریال «یوسف پیامبر» اضافه کرد: برای رشد و تعالی و مانایی سینما همیشه گفته می‌شود که خلق کن و زیبا خلق کن چرا که اهل خرد، دانش و معرفت سعی می‌کند، خلاقیت که حرف اصلی و محور فرهنگ و هنر هست را با زیبایی استحکام دهد و اگر دغدغه داشته باشید دوست دارید با مردم همدرد، هم فریاد و هم زبان باشید ولی نه اینکه ناخودآگاه مردم در سطح مسخره شوند.

وی در پایان صحبت‌های خود ابراز داشت: من قصد توهین به هیچ هنرمندی را ندارم اما:

«تا زدم لاف هنر خواجه به هیچم نخرید

بی­هنر شو که هنرهاست در این بی­هنری»

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ج۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: جهانبخش سلطانی شیشلیک محمد حسین مهدویان جشنواره فجر جشنواره فجر اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۸۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری رشیدی کوچی: افرادی محکومیت قطعی داشتند، اما به دلیل نزدیکی شان به دولت در مجلس آینده حضور دارند / می‌خواهند ریاست را هم به جریان پایداری نزدیک کنند

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس گفت: به وضوح مشخص است که در انتخابات مجلس اعمال نفوذ زیادی شکل گرفت، چه الان و چه در بحث تایید یا ردصلاحیت‌ها شاهد بودیم افرادی که به نظر می‌رسید طبق نظر نهاد‌های امنیتی نباید تایید می‌شدند، اما با رایزنی‌هایی از طرف همان افرادی که اشاره کردم تایید شدند. حتی ما افرادی را داشتیم که محکومیت قطعی در پرونده شان بود، اما، چون نزدیک به تفکر دولت بودند و باید در این مجلس حضور داشته باشند؛ مشاهده کردیم که تایید شدند.

به گزارش صدای ایران از ایلنا،نماینده مردم مرودشت در مجلس گفت: اینکه الان دولت با مجلس و به ویژه آقای قالیباف درخصوص مسائل مختلفی که مردم شاهد آن هستند اختلاف پیدا کرده دقیقا برای ریاست دور بعد مجلس است.

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که «در هفته‌های اخیر بحث‌های پرچالشی بر سر مسائل ارزی میان دولت و مجلس به وجود آمد، به نظر شما این اختلافات تا چه اندازه جدی است؟»، گفت: دولت خودش را از هر اشتباهی مبرا می‌داند یا اگر هم مبرا نمی‌داند علی الظاهر و به صورت دکوری صحبت‌هایی درخصوص استقبال از انتقاد مطرح می‌کند که برای همه مشخص است، ما با یک دولت تمامیت‌خواه و غیرقابل انتقاد مواجه هستیم.

اختلاف دولت و مجلس برای ریاست دوره بعد پارلمان است

وی ادامه داد: اینکه الان هم دولت با مجلس و به ویژه آقای قالیباف درخصوص مسائل مختلفی که مردم شاهد آن هستند اختلاف پیدا کرده دقیقا برای ریاست دوره بعد مجلس است. یعنی در مسائلی که دارد مطرح می‌شود نگاه من این است که به دنبال این هستند که بر ریاست مجلس دور بعد اثرگذار باشند و من فکر می‌کنم که ریاست آقای قالیباف برای دولت مطلوب نباشد.

رشیدی کوچی خاطرنشان کرد: اینکه می‌گویم دولت، به معنای کل شاکله دولت نیست، برخی‌ها در دولت آقای رییسی آنهایی که باعث آسیب اول به خود آقای رییسی هستند و بعد به مملکت؛ دست‌های پشت پرده‌ای که از نزدیکان ایشان هستند، بعضی از اقوام نسبی و سببی آقای رییسی؛ اینها با تفکر خامی که دارند فکر می‌کنند این اقدامات به نفع آقای رییسی و یا کشور خواهد بود که قطعا اینطور نیست، به نظرم عقلا باید برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند.

روایت دست‌های پشت پرده در انتخابات

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شورا‌ها در پاسخ به این سوال که «فکر می‌کنید آن‌ها دنبال حاکم کردن کدام جریان در مجلس آینده هستند؟»، عنوان کرد: ببینید این بحثی که مطرح می‌کنم اثبات شدنی نیست، اما به وضوح مشخص است که در انتخابات مجلس اعمال نفوذ زیادی شکل گرفت، چه الان و چه در بحث تایید یا ردصلاحیت‌ها شاهد بودیم افرادی که به نظر می‌رسید طبق نظر نهاد‌های امنیتی نباید تایید می‌شدند، اما با رایزنی‌هایی از طرف همان افرادی که اشاره کردم تایید شدند. حتی ما افرادی را داشتیم که محکومیت قطعی در پرونده شان بود، اما چون نزدیک به تفکر دولت بودند و باید در این مجلس حضور داشته باشند؛ مشاهده کردیم که تایید شدند.

وی افزود:، اما یک عده‌ای هم که منتقد دولت بودند یا ردصلاحیت شدند یا در انتخابات به مشکلات جدی برخوردند، من یکی از این‌ها را مثال می‌زنم، آقای مهدی عسگری ایشان در تهران ثبت نام کرد ولی به او اجازه ندادند که برود کرج و مجبور شد در تهران رقابت کند که اگر کرج بود به نظرم قطعا ایشان رأی می‌آورد. در مجموع یک عده‌ای را ردصلاحیت کردند، یک عده را به این شکل مدیریت کردند و در مورد یک عده‌ای هم شاید با شیوه‌های دیگری که می‌شد بر انتخابات اثر گذاشت و دخالت کرد، اقدام کردند و از مسیر کنار زدند؛ واقعا دست آن افراد نزدیک به دولت در انتخابات مشهود بود ولی خب قابل اثبات نیست.

تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها

نماینده مردم مرودشت در مجلس ادامه داد: نکته دیگر اینکه به نظرم می‌آید که دولت و در واقع آن افراد خیلی تلاش خواهند کرد که ریاست مجلس را به جریان پایداری نزدیک کنند. چون جریان پایداری و بعد دانشگاه امام صادقی‌ها به آن افراد خیلی نزدیک هستند و من امیدوارم که این اتفاق رخ ندهد، به نمایندگان دوره دوازدهم و عقلای دوره آینده امید دارم که این اتفاق محقق نشود.

رشیدی کوچی در پاسخ به این سوال که «چقدر احتمال می‌دهید ریاست در سال اول به قالیباف داده شود تا کاندیدای ریاست جمهوری نشود و بعد در سال دوم او را کنار بزنند؟»، گفت: این یک تحلیل است، من نگاهم بر این است که آقای قالیباف کاندیدای ریاست جمهوری نخواهد شد و نگاهش به تداوم فعالیت در ریاست مجلس باشد. اما درباره ریاست ایشان فکر می‌کنم که آقای قالیباف سال اول با یک رأی پایین نه با آن آرایی که در مجلس یازدهم کسب کرده بودند ریاست مجلس را در اختیار داشته باشد، اما سال‌های دوم و سوم را نمی‌دانم.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوار‌ها خاطرنشان کرد: به نظرم می‌آید یک سری افرادی که اشاره کردم به شدت به دنبال ایجاد تنش در مجلس باشند، امیدوارم مجلس دوازدهم به این سمت و سو نرود، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که حواشی‌اش بر متن حتما غلبه خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • بررسی از پروژه تأمین‌کننده آب آشامیدنی منطقه جنوب استان در سمیرم
  • فولاد 0-2 تراکتور؛ سقوط آزاد!
  • نمایشگاه کتاب تهران متعلق به جریان فرهنگ و ادب کشور است
  • افشاگری رشیدی کوچی: افرادی محکومیت قطعی داشتند، اما به دلیل نزدیکی شان به دولت در مجلس آینده حضور دارند / می‌خواهند ریاست را هم به جریان پایداری نزدیک کنند
  • اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی
  • افزایش سرعت سقوط آزاد سوناک بعد از انتخابات محلی انگلیس
  • جلوی سقوط آزاد کاهش جمعیت گرفته شد
  • تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها
  • شیب سقوط آزاد کاهش موالید کم شده | 76 هزار ماما داریم و فقط 7 هزار پروانه فعال مامایی
  • جلسات محسن رضایی با احزاب و جریان‌های انقلاب