Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: انقلاب اسلامی ضریب نفوذ مدرنیته را به قعر مناسبات روستا‌های ایران وارد کرد با این وجود ما نباید خود را با ظواهر زودگذر، بی ارزش و کم عمق دو سه سال آخر رژیم شاه مقایسه کنیم، چون اگر آن ظواهر کارساز بود انقلاب بلاموضوع می‌شد. به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سعید لیلاز عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در وبینار «جایگاه مستضعفین در جمهوری اسلامی ایران» که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: بعد از انقلاب اسلامی در حوزه اقتصادی و به ویژه در حوزه توزیع ثروت عملکرد موفقی نداشته ایم؛ البته عملکرد فعلی جمهوری اسلامی با وجود فشارها، نقص‌ها و کاستی‌ها از این حیث به مراتب از سال‌های پایانی رژیم طاغوت بهتر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه من اساساً انقلاب اسلامی را یک انقلاب ضد تبعیض و یک انقلاب اقتصادی می‌دانم، تصریح کرد: در سال‌های آخر رژیم طاغوت یک گروه خاص بر ثروت و دارایی‌های کشور تسلط داشتند به گونه‌ای که در تاریخ خاور میانه، کل آسیا و ایران چنین تسلطی وجود نداشته و بعد از آن هم تکرار نشده است.

لیلاز با اشاره به اینکه در دوره پهلوی نسبت درآمدی دهک اول به دهک دهم حدود ۳۸ درصد بوده، اما در حال حاضر وضع ما در توزیع ثروت بیش از دوبرابر بهتر از آن دوره بوده، به همین دلیل رژیم طاغوت با آن سرعت باور نکردنی مشروعیت خود را از دست داد، اظهار داشت: من عمیقاً معتقدم انقلاب اسلامی یک انقلاب اقتصادی، طبقاتی و ضد تبعیض بوده با این وجود کسانی که می‌گویند ماهیت انقلاب فرهنگی بوده در حرکت بعدی نمی‌توانند به این مسئله که چرا شرایط فرهنگی ما در حال حاضر به مراتب بدتر از گذشته است پاسخ دهند و اینجاست که ما نمیدانیم چطور باید از انقلاب دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه در دوره انقلاب اسلامی با وجود تمام کمبود‌ها وضعیت کشور از بعد تبعیض و شکاف طبقاتی بهتر از دوره پنج ساله آخر حکومت پهلوی بوده، افزود: ۱۰ سال نخست پیروزی انقلاب دوران با جنگ و بی ثباتی همراه بود و در سه دهه سوم د نیز حداقل ۱۰ سال آن را در نوک پیکان شدیدترین تحریم‌ها بودیم با این وجود در نیمه دوم دهه ۸۰ تا پایان سال ۱۳۹۰ در اثر تلاطم‌های اجتماعی و طبقاتی که در کشور وجود داشت یک دوره اقتصادی بسیار ناب برای پیشرفت و تبعیض زدایی را از دست دادیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه ما در این چهار دهه توجه چندانی به تولید ثروت نکرده‌ایم و این یک نقطه مغفول به شمار می‌رود، تصریح کرد: ما معمولاً فراموش می‌کنیم که اگر بخواهیم به توزیع ثروت تکیه و تاکید کنیم قبل از آن باید ثروتی وجود داشته باشد که بر سر آن دعوا کنیم از این رو مسئله‌ای که وجود دارد این است که ما نتوانستیم در حوزه تولید ثروت موفقیت زیادی به دست بیاوریم.

لیلاز اضافه کرد: متوسط رشد اقتصادی ایران در سال‌های بعد از انقلاب بسیار کم و به طور متوسط کمتر از دو درصد بوده پس با وجود این رشد اقتصادی اندک و از طرفی تداوم رشد جمعیت به طور کلی تولید ثروت سالانه در ایران آنقدر نیست که ما حتی اگر می‌خواستیم این ثروت را به درستی توضیح کنیم رقم به درد بخوری برای توزیع باقی بماند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به عنوان نماینده روستائیان ایران علیه اقلیت موجود در هسته مرکزی شهر در انجام اصلی‌ترین ماموریت خود یعنی مبارزه با تبعیض موفق بوده، افزود: بین سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۵ درآمد ارزی ایران به یکباره از ۸۰۰ میلیون دلار به سه میلیارد دلار در سال رسید و ۵۰ برابر شد با این وجود در دو سه سال آخر دوره پهلوی یک رونق شکننده شکل گرفت و امروز نیز رسانه‌های خارجی و یا در فضای مجازی معمولا به این دو سال استناد می‌شود و این در حالی است که این رونق لایه بسیار نازکی برعمق بسیار زخیمی از مشکلات جامعه ایران بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه دو سوم مردم ایران در سال ۱۳۵۴ در دوره قرون وسطائی زندگی می‌کردند به گونه‌ای که علم نیز در خاطرات خود می‌گوید من تعجب می‌کنم که چرا در ایران انقلاب نمی‌شود، گفت: در حال حاضر روستای بالای ۲۰ نفر جمعیت که آب، برق، گاز و تلفن نداشته باشند، نداریم و اغلب روستا‌های کشور اینترنت دارند و اساسا ما با انقلاب اسلامی وارد حوزه صنعتی شدن، شدیم.

لیلاز با بیان اینکه کشاورزی ایران علی رغم اینکه جمعیت کشورمان دو برابر شده هفت برابر افزایش پیدا کرده و تولیدات پتروشیمی ما نیز بدون اغراق ۷۰ برابر شده، اضافه کرد: انقلاب اسلامی ضریب نفوذ مدرنیته، شهرنشینی و مدنیت را به قعر مناسبات روستا‌های ایران وارد کرد با این وجود ما نباید خود را با ظواهر زودگذر، بی ارزش و کم عمق دو سه سال آخر رژیم شاه مقایسه کنیم، چون اگر آن ظواهر کارساز بود انقلاب بلاموضوع می‌شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: انقلاب سعید لیلاز شهید بهشتی ایران عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی انقلاب اسلامی تولید ثروت روستا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۹۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه یکی از مهمترین عناصر نقش آفرین در ارتقای قدرت نرم است

سردار سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی؛ معاون فرهنگی و جنگ نرم ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: با توجه به اینکه رسانه های نظام سلطه و استکبار جهانی به صورت منسجم و یکپارچه با آرایش جنگی، نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت دلاور ایران را مورد هجوم همه جانبه قرار داده اند، رسانه های جبهه انقلاب اسلامی نیز بایستی با آرایش جنگی و به صورت منسجم، هماهنگ، همگرا و با همدلی ضمن دفاع از امنیت و منافع ملی در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، دفاعی، امنیتی، سیاسی و ... نقش آفرینی کنند.

سردار شکارچی ضمن اشاره به حماسه آفرینی مردم سلحشور استان ایلام در طول دوره انقلاب اسلامی بیان داشت؛ مردم استان ایلام دارای سه شاخصه و ویژگی مهم، شامل صبر و مقاومت، اخلاص و مجاهدت هستند و در این رابطه شهدای والامقامی را تقدیم نموده که یکی از شهدای شاخص و ملی کشور، دانشمند هسته ای ایران، شهید بزرگوار داریوش رضایی نژاد می باشد که تربیت یافته این سرزمین شهید پرور و مجاهد پرور است.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید نمودند: مسئولان و فعالان رسانه ای کشور در عرصه جنگ نرم و شناختی؛ فرماندهان، افسران و جهادگران فی سبیل الله هستند که بایستی با استفاده از همه فرصت ها و ظرفیت ها علاوه بر دفاع همه جانبه از ملت، منافع ملی و آرمان های انقلاب اسلامی، آرایش تهاجمی بگیرند تا بر دشمن غلبه نمایند.

معاون فرهنگی و جنگ نرم ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه، گفت: در شرایط کنونی، دستیابی به پیروزی در جنگ سخت و نیمه سخت وابستگی شدید به کارکرد هوشمندانه و هنرمندانه در عرصه جنگ نرم و شناختی در قبل، حین و بعد از هر اقدام دارد که چنانچه در این خصوص قصوری صورت پذیرد بسیاری از افتخارات و دستاوردهای انقلاب اسلامی از بین خواهد رفت لذا ضرورت دارد مسئولان و فعالان رسانه ای جبهه انقلاب اسلامی با بهره گیری از همه ظرفیت ها و فرصت ها و با شناخت کافی از ضعف ها و نقاط آسیب دشمنان کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با آرایش جنگی مناسب اعم از دفاعی و تهاجمی، به صورت هوشمندانه، هدفمند و منسجم در این عرصه وارد شوند و متناسب با لایه ها و سطوح جنگ نرم و شناختی(احساسات و هیجانات، ادراک، اندیشه، افکار و رفتار) برنامه ریزی و اقدام نمایند.

سردار شکارچی در پایان، ضمن تشکر از همه مسئولان و فعالان رسانه ای کشور در تمام سطوح، اعم از راهبردی، عملیاتی و راهکنشی در تبیین اراده رهبری، نیروهای مسلح و ملت ایران در قبل، حین و بعد از عملیات غرور آفرین و دشمن شکن وعده صادق که امت اسلامی و ملت های آزادیخواه جهان را غرق در شادی و سردمداران کفر و نفاق، استکبار جهانی و صهیونیست ها را ذلیل، خوار و ناامید ساخت، بیان داشت: امید است این هماهنگی، همگرایی، وحدت و همدلی که در عملیات وعده صادق وجود داشت در تمام عرصه های مورد نیاز انقلاب اسلامی تداوم داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • تولید بیماری‌های احتمالی برای نسل آینده؛ حاصل بی‌توجهی به مامایی
  • لزوم کاربردی کردن محصولات پژوهشی برای تبدیل علم به ثروت
  • گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا فراگیر شده است
  • جمهوری اسلامی ایران مدافع تمامی مظلومان جهان است
  • رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا: رهبر انقلاب از وضعیت موجود رضایت مطلق ندارند
  • دریادار سیاری: دسترسی به دریا یک منبع بسیار مهم برای تولید قدرت و ثروت است
  • رسانه‌های جبهه انقلاب اسلامی باید آرایش تهاجمی بگیرند
  • درخواست جدید سردار شکارچی از مسئولان
  • ضرورت آرایش‌جنگی رسانه‌ها دربرابر رسانه‌های نظام سلطه
  • رسانه یکی از مهمترین عناصر نقش آفرین در ارتقای قدرت نرم است