Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: اقتصاد مقاومتی مفهومی جدید در ادبیات اقتصادی جهان است که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه، در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده‌ی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: هر انقلاب دارای سه مرحله «قبل از پیروزی، پیروزی و بعد از پیروزی» است و در هر سه وضعیت، شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورها بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: فرانسه در قبل از انقلاب خود، از نظر اقتصادی در وضعیت بحرانی قرار داشت، اما همه فشارها بر دوش طبقه پایین جامعه بود و این فشار اقتصادی شرایط وقوع انقلاب را فراهم کرد؛ روسیه نیز که در آغاز قرن بیستم از موقعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار نبود و به دلیل بیکاری کارگران، خشکسالی و از دست رفتن زمین‌های کشاورزی، روستاییان مهاجرت کردند، اما آغاز جنگ جهانی اول باعث سوق دادن منابع مادی و انسانی به طرف جنگ شده و ضمن تشدید بحران، منجر به وقوع انقلاب در اکتبر ۱۹۱۷ شد.

وی افزود: چین هم از مدتها قبل از انقلاب به دلیل نفوذ بیگانگان دچار نابودی و ورشکستگی شده بود و شکست از ژاپن در سال ۱۸۹۵ موجب واگذاری و تصرف چندین بندر مهم چین توسط ژاپن شد؛ در نتیجه وقوع جنگ جهانی دوم و جنگ‌های داخلی بین کمونیست‌ها و ناسیونالیست‌ها، زمینه‌ی وقوع انقلاب را فراهم کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اضافه کرد: در الجزایر نیز که به دلیل اشغال این کشور توسط فرانسه فقر شدید به وجود آمده بود، در سال ۱۹۴۵ دو میلیون الجزایری از این کشور خارج شدند و سرانجام در سال۱۹۶۲ با استفاده از ضعف کشورها بعد از جنگ جهانی دوم، انقلاب کردند.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران در دوران قبل از انقلاب، خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه در رژیم شاه به پشتوانه‌ی دلارهای نفتی و حمایت بیگانگان، کالاهای تجملاتی به ایران وارد شده بود اما تنها وضع اقتصادی طبقه مرفه و وابستگان دولت خوب شده بود.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه سخنان خود در رابطه با کارآفرینی، گفت: کارآفرینی موتور محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و کارآفرین کسی است که قدرت درک بالا و توان شناسایی فرصت‌ها را داشته و از طریق پرورش ایده و تبدیل فکر خود به محصول، اقدامات ارزش آفرینی را انجام می‌دهد.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه کاهش وابستگی‌ها با تاکید بر تولید داخلی و تلاش بر خوداتکایی از جمله اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی است، افزود: ایران اسلامی پس از گذران دوران سخت با دوران هوشمندی مواجه است و در شرایطی که تحریم‌ها وضعیت کنونی را به وجود آورده، باید تفکر ناب ایرانی و اسلامی پا به عرصه گذاشته و راه حل ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه موانع و چالش‌هایی در مسیر توسعه‌ی کارآفرینی وجود دارد، اظهار کرد: خطرپذیری مالی زیاد، وجود موانع اداری، هزینه‌ها و خطرات اجتماعی، فساد اداری، فقدان مهارت‌ها، عدم به روز رسانی قوانین بانکی، مالیاتی، صادرات و واردات، فقدان زیرساخت‌های تجاری و تخصصی و فقدان حمایت مالی برای شرکت‌های جدید و در حال رشد از جمله این چالش‌ها است.

وی در ادامه با بیان راهکارهایی برای حمایت از کارآفرینان، گفت: اصلاح و بازنگری قانون کار و تجارت با رویکرد کارآفرینی، آموزش کارآفرینی در مقاطع مختلف تحصیلی، توسعه‌ی پارک‌های علم و فناوری، کاهش بروکراسی اداری در سازمان‌ها به منظور تسهیل و حذف موانع اداری غیر ضروری، جایگزینی منابع غیر نفتی به‌جای منابع نفتی و کاهش وابستگی به نفت، ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی با رویکرد کارآفرینی و تحول در شرایط اقتصادی از طریق سیاست‌های اصل ۴۴ از جمله راهکارها برای حمایت از کارآفرینان است.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم اضافه کرد: امیدواریم با حکمی که اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت به استاندار آذربایجان شرقی داده است، شاهد شکوفایی اقتصاد استان باشیم.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از ۲۰ نفر صادرکننده نمونه و برگزیده‌ی استان تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی صادرات صادرکنندگان اتاق بازرگاني اتاق بازرگانی ایران حجت الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز نماينده ولي فقيه در استان آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۱۰۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | ادبیات فارسی بر قله جهان

تعداد بازدید : 8 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دکتر اسماعیل آذر استاد ادبیات فارسی و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگیان، به ستایش از زبان فارسی پرداخته و ادبیات و زبان فارسی را بسیار بالاتر از دیگر زبان ها می داند.

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۴۰ طرح محرومیت‌زدایی و عمرانی در هفته جهاد سازندگی
  • همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی در سمنان برگزار می‌شود
  • اجرای بیش از ۴۰ طرح محرمیت زدایی و عمرانی در سروستان
  • ببینید | ادبیات فارسی بر قله جهان
  • ارایه خدمات ۳۰ گروه جهادی به جامعه هدف در بوانات
  • ۳۳۰ عنوان برنامه طی هفته بسیج سال جاری در کرمانشاه اجرا می‌شود
  • شش مولفه اقتصاد مقاومتی متعلق به مردم است 
  • نقش شوراها در تحقق شعار سال انکار ناپذیر است
  • رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی
  • در پی راه‌اندازی دهکده اقتصاد مقاومتی دیگری در مناطق شرقی کرمانشاه هستیم