Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@21:34:41 GMT

سنگینی بار دلار روی دوش بورسی‌ها

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۱۰۳۰۸

سنگینی بار دلار روی دوش بورسی‌ها

وابستگی روند حرکت بازار سرمایه به نرخ دلار باعث میشود با هر وعده سیاست گذاران درمورد قیمت این ارز، شاخص کل بورس هم بالا و پایین شود. به طوریکه پیش بینی مسئولان از نرخ دلار ۱۵ هزار و یا حتی ۲۰ هزار تومانی به روند نزولی بورس دامن زد تا عمر چراغ قرمز این بازار به درازا بکشد.

به گزارش ایسنا، بازار سرمایه سالی پرتلاطم را پشت سر می گذارد و درحالی که شاخص کل این بازار در پنج ماهه نخست سال جاری برای نخستین مرتبه تا دو میلیون واحد افزایش یافت، با آغاز روند نزولی بورس از اواخر مردادماه،  شاهد کاهش این شاخص تا کانال یک میلیون و صد هزار واحد نیز بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان موضوعات مختلفی باعث سقوط شاخص شد، اتفاقاتی که اعتماد سهام داران را از بین برد و به نظر میرسد تمامی ندارند! از اختلاف دو وزیر بر سر دومین ETF دولت بگیر تا قیمت گذاری دستوری در صنایع مختلف و وعده و وعیدهای سیاست گذاران درمورد کاهش نرخ ارز.

وعده های دلاری!

هنوز یک ماه از وعده دلار ۱۵ هزار تومانی رئیس جمهور نگذشته است که رئیس کل بانک مرکزی از دلار ۲۰ هزار تومانی صحبت میکند. درواقع ماجرا از این قرار است که زمانی که نرخ دلار نیمایی حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان بود، یعنی حدودا یک ماه قبل، حسن روحانی اعلام کرد اگر هفت میلیارد دلار ایران که نزد کره جنوبی است، آزاد شود، دلار تا ۱۵ هزار تومان کاهش خواهد یافت. در آن روزها ترمز روند افزایشی دلار کشیده شد و نرخ این ارز تا ۲۱ هزار تومان نیز کاهش یافت. مشخص است که دلار به ۱۵ هزار تومان نرسید اما این سیگنال از سوی دولت به بازار سرمایه داده شد که دلار ارزان خواهد شد و تاثیر منفی خود را روی بورس گذاشت.

در همان زمان نیز بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که حتی اگر به غیر از هفت میلیارد دلار ایران که نزد کره جنوبی است، منابع ارزی دیگر ایران نیز آزاد شود، دلار ۱۵ هزار تومانی محقق نخواهد شد. در هر صورت دلار تا ۲۱ هزار تومان کاهش یافت و بعد از مدت کوتاهی دوباره به حدود ۲۵ هزار تومان رسید. در چنین شرایطی عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی به عنوان یک سیاست گذار و صاحب نظر، دلار  زیر ۲۰ هزار تومانی را مطرح کرده است. موضوعی که باعث شد برخی شرکت های لیدر در بازار، فروش خود را با دلار ۲۰ هزار تومانی پیش بینی کنند و این اتفاق هم به هیجانات بازار دامن زد.

احتمال بازگشت ارز به کشور

این وعده درحالی مطرح شده است که بر همگان واضح است که همیشه چشم انداز کاهشی یا افزایشی نرخ دلار روی بازار سرمایه تاثیر میگذارد تا بازار در بلند مدت خود را نرخ دلار وفق دهد. از سوی دیگر بحث برداشت تحریم و مذاکره مطرح است، هرچند که زمان آن مشخص نیست اما در نهایت با توجه به روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا، انتظار  میرود مذاکره بین ایران و امریکا شکل گیرد. بنابراین چشم انداز کاهش تحریم است و نخستین سیگنال کاهش تحریم ازادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر و بازگشت ارز به کشور است.

البته نباید از این موضوع غافل شد که اگر تحریم ها کاهش یابند، روی مقدار فروش شرکت ها تاثیرگذار است و این شرکت ها میتوانند بخشی از صادرات دست رفته خود را که به واسطه تحریم ها از دست داده بودند به دست بیاوند. البته یعنی شاید نرخ فروش با کاهش نرخ دلار کاهش یابد اما مقدار فروش میتواند افزایش یابد.

در نهایت باید گفت چنانچه نرخ دلار در کشور کاهش یابد، باعث خوشحالی همه از جمله سهام داران بورسی است اما آنچه که باعث ناخشنودی این افراد می شود همان کاهش دستوری نرخ دلار و عدم ثبات در قیمت این ارز است. زیرا با چنین نوساناتی، امکان تحلیل وضعیت مالی شرکت ها از سهام داران بورسی برای افق حداقل ۶ ماه تا یک سال گرفته خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دلار بورس ۲۰ هزار تومانی ۱۵ هزار تومان بازار سرمایه نرخ دلار شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۱۰۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکان شدید قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، دنا، رانا و کوییک + جدول

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو با بدون تغییر به قیمت ۳۵۰ میلیون تومان و پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نیز به قیمت ۳۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رود.

در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در بازار ۱۷ میلیون تومان افزایش یافته و ۶۴۵ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ هم با کاهش ۲ میلیون تومانی، ۷۹۵ میلیون تومان به فروش رفت. اما پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۳ با کاهش ۱۰ میلیون تومانی، یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ با افزایش ۱۲ میلیون تومانی ۷۰۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. اما پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ با کاهش ۵ میلیون تومانی، به قیمت ۸۳۰ میلیون تومان رسید. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ اما ۸۵۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.

بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار با افزایش ۵ میلیون تومانی به قیمت ۹۷۵ میلیون تومان و تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۳ نیز ۸۱۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳، با کاهش ۲۰ میلیون تومانی یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان قیمت خورد. دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲ هم بدون تغییر، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

راناپلاس مدل ۱۴۰۳ در حدود ۶۴۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. راناپلاس مدل ۱۴۰۲ در بازار بدون تغییر، ۶۲۰ میلیون تومان به فروش رفت. همچنین ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۳ در بازار با کاهش ۵ میلیون تومانی ۴۳۵ میلیون تومان و ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۲ هم ۴۱۰ میلیون تومان قیمت خورده است. اما سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار بدون تغییر ۸۱۰ میلیون تومان فروخته شد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم ۵ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه و ۸۴۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۲ در بازار با افزایش ۵ میلیون تومانی به قیمت ۸۲۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ به قیمت ۴۴۳ میلیون تومان به فروش رفت. کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۲ هم به قیمت ۴۲۰ میلیون تومان رسید.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904425

دیگر خبرها

  • تکان شدید قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، دنا، رانا و کوییک + جدول
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / منطقه معاملاتی امن دلار شکل گرفت؟
  • ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو
  • طلای جهانی ثابت شد
  • افت ۵۰۰ هزار تومانی نرخ سکه در بازار
  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / خوشبینی به مذاکرات هسته‌ای بازار طلا را کاهشی کرد؟
  • حضور ناموفق دلار در کانال ۶۰/ سیگنال مو‌رد نظر به بازار مخابره نشد
  • تغییر شدید قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت سمند، دنا، رانا، کوییک و شاهین + جدول
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • سرک دلار به کانال ۶۰