Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@16:05:27 GMT

بازارهای موازی تولید باید حذف شود

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۱۱۰۹۱

بازارهای موازی تولید باید حذف شود

به گزارش خبرنگار مهر، سعید زرندی شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ هزار ۶۰۰ طرح بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی را به عنوان طرح‌های با احتمال بالای تحقق در کشور داریم، افزود: علاوه بر این حدود ۳۸۰۰ طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد را در کشور داریم.

وی با یادآوری اینکه در بسیاری از حوزه‌ها شاهد افتتاح طرح‌ها هستیم، تصریح کرد: در همین راستا ۶۷ طرح بزرگ را طی دهه‌فجر امسال به بهره‌برداری خواهیم رساند که امروز نیز ۵ طرح بزرگ صنعتی در استان زنجان با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زرندی با اشاره به اینکه امروز ظرفیت شمش فولاد کشور با افتتاح این واحد در استان زنجان به ۴۰ میلیون تن رسید که بی‌تردید خبر بسیار مسرت‌بخشی برای مردم ایران است، ادامه داد: برنامه‌ریزی شده است تا سال ۱۴۰۴ تولید شمش فولاد در کشور به ظرفیت ۵۵ میلیون تن برسد.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طی سال گذشته و امسال بر روی راه‌اندازی واحدهای تعطیل متمرکز شدیم، اظهار کرد: امسال ۱۳۲۲ واحد تعطیل را راه‌اندازی کردیم.

وی بیان کرد: همچنین راه‌اندازی ۲۰۰ طرح ملی جزو برنامه‌های امسال بود که عمده این طرح‌ها تا به امروز به بهره‌برداری رسیده است و تا پایان امسال نیز این آمادگی را داریم که به ارزش ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز بهره‌برداری از طرح‌ها داشته باشیم.

زرندی با اشاره به اینکه در حوزه تکمیل طرح‌ها نیز اقدام به اتصال سرمایه‌گذاران به طرح‌های نیمه‌تمام و راکد کرده‌ایم، عنوان کرد: جهت‌گیری که در وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش رو داریم، توسعه ۵ تا ۱۰ برابری سرمایه‌گذاری با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه است که عمده این سرمایه‌گذاری‌ها شامل سرمایه‌گذاری داخلی خواهد بود.

وی تاکید کرد: معتقدیم سرمایه به اندازه کافی در اختیار سرمایه‌گذاران وجود دارد و نگاه‌مان این است که سرمایه‌گذار ایرانی باید بزرگ‌تر شده و بتوانیم در اشل جهانی، سرمایه‌گذار بزرگ داشته باشیم.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اولویت سرمایه‌گذار، فراهم بودن بستر امنیت و آرامش برای سرمایه‌گذاری است تا بتواند با فراغ بال در این فضا حضور پیدا کرده و اقدام به سرمایه‌گذاری کند، متذکر شد: زمانی که این شرایط در کشور فراهم می‌شود، شاهد حضور پرتعداد سرمایه‌گذاران در عرصه‌های مختلف نیز هستیم.

زرندی با اشاره به اینکه اگر خواهان این هستیم که سرمایه‌گذاری در کشور به عنوان یک محور باشد، باید بازارهای موازی تولید را تضعیف کنیم، گفت: نمی‌توان در شرایطی که برخی از بازارها از جمله سکه، ارز، ساخت و ساز و … سودی ده‌ها برابر تولید داشته باشد، آن وقت انتظار داشته باشیم سرمایه‌گذاران، سرمایه خود را وارد عرصه تولید کنند.

وی تصریح کرد: به همین خاطر این تغییر نگاه امروز باید متناسب با شعار سال و در راستای جهش تولید باشد و باید به عنوان استراتژی ملی ما مطرح شود تا بتوانیم حوزه توسعه تولید را مد نظر داشته باشیم. اگر این اتفاق رخ دهد، خود به خود بسیاری از مشکلات جاری واحدهای تولیدی نیز برطرف خواهد شد.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: بیشترین سرمایه‌گذاری در کشور در پایین‌دست پتروشیمی بوده و سپس در حوزه‌های معدنی طی چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

کد خبر 5139305

منبع: مهر

کلیدواژه: سعید زرندی وزارت صنعت معدن و تجارت اشتغال دهه فجر چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ویروس کرونا کرمانشاه بوشهر گرگان انقلاب اسلامی ایران شیراز آمار کرونا شهرستان کرج عکس استانها افتتاح طرح عمرانی شهرکرد مشهد سرمایه گذاران سرمایه گذاری معدن و تجارت داشته باشیم طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۱۱۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امارات واردات سیمان ایران را ممنوع کرد

یک تولیدکننده سیمان اعلام کرد: ارزان فروشی سیمان صادراتی باعث شد بعد از عراق، کشور امارات عربی متحده نیز واردات سیمان و کلینکر از ایران را به استناد قوانین ضد دامپینگ با گذاشتن تعرفه گمرکی ۶۷ درصدی عملاً ممنوع نماید. - اخبار اقتصادی -

ابراهیم غلام زاده در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه متأسفانه با سیاست گذاری های اشتباه در بازار صادراتی عراق باعث از دست رفتن این بازار بزرگ شده‌ایم، گفت: در حال حاضر علاوه بر کشور امارات ، سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس همچون کویت و عمان نیز در صدد اعمال محدودیت به استناد قوانین ضد دامپینگ هستند.

وی افزود: به دلیل تفاوت قیمت سیمان داخلی و قیمت های جهانی سیمان که یک اختلاف حدوداً 50 درصدی دارند، واسطه‌ها سیمان را به قیمت داخلی خرید کرده و با کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف صادر می‌نمایند  و این باعث آسیب به بازارهای صادراتی سیمان ایران شده است.

این تولیدکننده سیمان تصریح کرد: پیش از این صادرات سیمان صرفاً توسط کارخانجات سیمان مجاز بود که همین باعث کنترل بهتر بازارهای صادراتی می شد اما متاسفانه در یکی دو سال اخیر این ممنوعیت برداشته شده و در حال حاضر هر شخصی می تواند بهر قیمتی صادرات سیمان و کلینکر انجام دهد و به قیمت داخلی خرید نموده و صادر نماید.

به گفته وی، عمده ارزان فروشی صادراتی متأسفانه توسط کارخانجات دولتی و شبه دولتی اتفاق می افتد.

غلام زاده اضافه کرد: در حال حاضر وزارت صنعت معدن تجارت باید با ورود به موضوع قیمت سیمان و کلینکر صادراتی مانع از دست رفتن بازارهای صادراتی کشور شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امارات واردات سیمان ایران را ممنوع کرد
  • «رامهرمز» ظرفیت مناسبی برای تولیدات پایین دستی پتروشیمی دارد
  • صادرات مرغ تا پایان سال به ۳۰۰ هزارتن می‌رسد
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • شهرک انرژی در تهران احداث می‌شود
  • بازارهای نوظهور جهان با سریع‌ترین رشد در دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹
  • ظرفیت‌های استان بوشهر برای مشارکت مردم در جهش تولید پای کار بیاید
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟