Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@06:30:42 GMT

سرنوشت طرح ملی مسکن در دولت بعد

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۱۲۰۳۵

سرنوشت طرح ملی مسکن در دولت بعد

محمود محمودزاده در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در یک سال گذشته و چند ماه پیش رو تا پایان دولت دوازدهم اظهار داشت: بخش مسکن از آنجایی که یکی از اصلی ترین دغدغه‌های خانوارهاست، از اهمیت بالایی برخوردار است. به گونه‌ای که شروع خانواده و زندگی مشترک و همچنین فرزندآوری و افزایش جمعیت به حوزه مسکن مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به همین لحاظ در این یک و ۲ ماه که معاون مسکن وزارت راه بودم، پروژه‌های متعددی تعریف شد که در حال حاضر شاهد آغاز اجرایی شدن این پروژه‌ها در سطح کشور هستیم. بیشتر پروژه‌های اقدام ملی مسکن از زمین بالا آمده‌اند و پیشرفت فیزیکی این پروژه‌های مسکونی مشهود است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: خیلی‌ها وقتی این طرح آغاز شد، خوشبین نبودند و می‌گفتن امکان ندارد اجرا شود به خصوص که شرایط اقتصادی دولت ایجاب نمی‌کرد تا کمک‌های یارانه‌ای به این طرح کند؛ طرح اقدام ملی مسکن، هیچ کمک یارانه‌ای ندارد؛ همه دستگاه‌های مربوطه در حال کمک به این طرح هستند آن هم در شرایط سخت بودجه‌ای که وجود دارد.

دولت بعد پاسخگوی طرح مسکن ملی خواهد بود؟

محمودزاده گفت: فارغ از اینکه در ماه‌های پایانی دولت قرار داریم، مرتباً در حال طراحی و شروع پروژه‌های مسکونی جدید هم هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح اقدام ملی مسکن ممکن است به سرنوشت طرح مسکن مهر دچار شده و علاوه بر اینکه به دوش دولت بعدی بیفتد، مشمول مرور زمان و فرسایشی شدن هم بشود؟، تصریح کرد: همواره از ابتدای اجرای مسکن ملی مطرح شده که با قیمت تمام شده عرضه می‌شود و هیچ گاه نرخ ثابتی برای آن اعلام نکرده‌ایم؛ این واقعیت وجود دارد که ما فقط زمین آن را تأمین می‌کنیم و با اعطای تسهیلات، بخشی از هزینه ساخت را پوشش می‌دهیم؛ بنابراین هیچ متقاضی ای نمی‌تواند بگوید که از اول به من گفته‌اند n میلیون تومان هزینه ساخت واحد مسکونی مورد نظر خواهد شد.

مسکن مهر را هم دولت نساخت / ‬مردم اشتباه برداشت کردند

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه هیچ گاه ساخت مسکن بر عهده دولت نبوده است، یادآور شد: یکی از دلایلی که در طرح‌های قبل این برداشت وجود داشته، درک اشتباه آنها از طرح‌های قبلی بوده است؛ چون ساخت و ساز مسکن هیچ زمانی با دولت نبوده است؛ دولت فقط زمین می‌دهد و بعضاً مساعدت‌هایی در زمینه مالیات و بیمه و صدور پروانه داشته است.

محمودزاده درباره مساعدت‌های دولت به طرح اقدام ملی گفت: مساعدت‌ها در خصوص هزینه پروانه ساخت در اکثر پروژه‌ها اعمال شده و شهرداری‌ها کمک کرده‌اند اما در برخی پروژه‌ها شهرداری‌ها هنوز کمک‌های لازم را نداشته‌اند و ما در حال مذاکره هستیم؛ به خصوص که لزوم همکاری شهرداری‌های با ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها، مصوبه شورای عالی مسکن است؛ ضمن اینکه وزارت کشور هم همکاری بسیار گسترده‌ای با ما داشته و بارها به استان‌ها بخشنامه کرده است.

وی درباره افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن ملی از ۱۰۰ به ۱۵۰ میلیون تومان گفت: کارهای آن انجام شده و در مراحل نهایی قرار دارد؛ امیدواریم هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.

با ۲۷۰ میلیون تومان می‌توان خانه ساخت؟

محمودزاده درباره اینکه آیا با وام ۱۵۰ میلیون تومانی و دو فقره آورده ۴۰ میلیون تومانی و مجموعاً ۲۷۰ میلیون تومان، می‌توانیم به تکمیل پروژه‌های مسکن ملی امیدوار باشیم یا خیر؟، اظهار کرد: این موضوع بستگی به مدت زمان ساخت و هزینه تمام شده آن دارد؛ به عنوان مثال یکی از پروژه‌های مسکن ملی در سیرجان را در تاریخ ۱ آذر امسال افتتاح کردیم؛ ساخت این پروژه از اواخر سال ۹۷ یا ابتدای سال ۹۸ آغاز شده بود.

پروژه مسکن ملی که با ۱۰۰ میلیون تومان ساخته شد

وی ادامه داد: این پروژه‌ها با ۱۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی به اتمام رسید؛ ۴۰ میلیون تومان وام ساخت و ۶۰ میلیون تومان آورده متقاضی بود؛ برخی دیگر از متقاضیان که در میانه راه به پروژه ملحق شدند، هزینه تمام شده برای ساخت و ساز واحد آنها، به ۱۷۰ میلیون تومان افزایش یافت بنابراین در یک پروژه با توجه به زمان شروع و اتمام آن، تا ۷۰ میلیون تومان اختلاف قیمت دیده می‌شود؛ آن هم یک پروژه تعاونی که حساب و کتاب آن کاملاً در اختیار اعضای تعاونی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پروژه‌های مسکن ملی بستگی به زمان پرداخت آورده‌های متقاضیان دارد؛ به خصوص که قراردادهای اعطای تسهیلات هم امضا شده و وام مورد نظر در موعد مقرر پرداخت می‌شود و آماده تزریق به پروژه است.

کد خبر 5139330

منبع: مهر

کلیدواژه: طرح ملی مسکن طرح اقدام ملی مسکن مسکن مهر محمود محمودزاده قیمت دلار بانک مرکزی ایران قیمت نفت شاخص کل بورس دلار 4200 تومانی قیمت یورو قیمت طلا بورس تهران لایحه بودجه ۱۴۰۰ تولید نفت محمد اسلامی بازار سهام اسیا اقتصاد مقاومتی بورس راه و شهرسازی میلیون تومان اقدام ملی مسکن ملی ملی مسکن پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۱۲۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ هزار خانواده فاقد مسکن در لرستان شناسایی شده است

 ارسلان مالکی  در جلسه شورای مسکن در استانداری لرستان اظهار داشت: نمی‌توان برای این ۱۰۰ هزار خانواده بدون مسکن برنامه نداشته باشیم، بلکه باید این موضوع رسیدگی و حل آن نیازمند یک هم افزایی و همدلی بین دستگاهی است.

وی افزود: با مطالعه و بررسی‌های انجام شده ظرفیت‌های استان لرستان شناسایی شده است که نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها هستیم و در این بین سازمان جهاد کشاورزی نقش موثرتری دارد تا مساله تامین زمین حل شود.

رییس سازمان ملی زمین و مسکن یادآور شد: برای حل مشکل زمین می‌توان از زمین‌های دستگاه‌های مختلف بهره گرفت که اجازه قانونی وجود دارد.

مالکی با تاکید بر اینکه مساله تامین زمین مسکن را باید بعنوان یک مساله جدی در لرستان مورد توجه باشد، گفت: لرستان در ارزیابی‌های مسکن ملی آخرین استان است که باید با همدلی و همکاری از مرحله تامین زمین عبور کمیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در سفر‌های استانی سایر استان‌ها از مرحله تامین زمین گذشته اند و ملاک ارزیابی‌ها تعداد وحد‌های تحویل داده شده است در لرستان، اما متاسفانه پس از گذشت سه سال از دولت همچنان در مرحله تامین زمین باقی مانده است.

لرستان و ظرفیت ساخت دهکده شهری

روح اله اکبری، مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز در جلسه شورای مسکن با تاکید بر اینکه لرستان از ظرفیت خوبی برای ساخت دهکده شهری برخوردار است، گفت: دهکده شهری چیزی بین شهر و روستا است که در کشاورزی باغات حفظ می‌شود.

وی افزود: با توجه به امکاناتی اعم از آب و برق و سایر خدمات رفاهی که در روستا‌ها فراهم شده است بنوعی زیرساخت لازم برای دهکده‌های شهری فراهم است و فرایند تصویب ساخت آن در داخل استان قابل حل و فصل است.

اکبری با انتقاد از اینکه برخی دستگاه‌ها در اجرای مسکن ملی موضع سلبی دارند گفت: این طرح یک فعالیت بین بخشی است و نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها وجود دارد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: استان لرستان به لحاظ توپوگرافی خشنی که دارد از نظر تامین زمین مورد نیاز شرایط سخت تری دارد، اما در بخش‌هایی از جمله بافت فرسوده سهم استان پررنگ‌تر در نظر گرفته شده است.

مهلت یک هفته‌ای استاندار لرستان برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن

استاندار لرستان هم در این جلسه ضمن تعیین مهلت یک هفته‌ای برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن، خواستار همکاری جدی دستگاه‌های مسئول در تامین زمین مورد نیاز ۱۱۶ هزار واحد مسکونی سهم لرستان شد.

ابوطالب شفقت با اعلام مهلت یک هفته‌ای به معاونت امور عمرانی استانداری، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، مسکن و شهرسازی و سایر اعضا آنها را موظف به ارائه آمار کسری زمین در روستا و شهر، شناسایی و تامین زمین مورد نیاز کرد.

وی با اشاره به اینکه مالکیت زمین در کشور از سه حالت خارج نیست، افزود: زمین‌های شهری متعلق به مسکن و شهرسازی است که باید آنرا بر اساس قانون و مجوز لازم در اختیار دولت برای ساخت و ساز قرار دهد، یا در بخش روستایی دولت گسترش داده که بخشی از زمین‌های زارعی خود مالکی در طرح هادی روستا قرار گرفته اند که بنیاد مسکن اجازه ساخت را صادر نماید و بخشی منابع طبیعی که آنهم می‌شود سهم دولت بنیاد مسکن و منابع طبیعی کمک کنند واگذار شود.

وی اضافه کرد: بافت‌های فرسوده و زمین‌های متعلق به شهرداری که با رابطه مناسب دولت و شهرداری باید آنها هم به ظرفیت زمین‌های طرح ملی اضافه شود.

استاندار لرستان با تاکید بر تدوین جدول شهر‌ها و روستا‌های بلاتکلیف در تامین زمین افزود: پس از عبور از این سه راه حل مسکن و شهرسازی و منابع طبیعی موظفند کسری زمین را تامین کنند.

شفقت افزود: اگر شرایط لازم در استان مهیا و قوانین کشوری اجازه واگذاری نداد از طریق هیئت دولت و وزرای محترم موضوع را پیگیری و به نتیجه خواهیم رساند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • تکمیل ۴۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در یزد/ خرید و فروش امتیاز مسکن ملی ممنوع
  • مسکن اقتصادی قابل مصادره نیست
  • رتبه اول قم از لحاظ سرعت ساخت در نهضت ملی مسکن
  • ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی در تهران | این خانه ها در چه متراژ و قیمتی ساخته می شوند؟
  • تامین زمین برای ۹۰ هزار واحد مسکن ملی در سیستان و بلوچستان
  • ساخت ۲هزار و۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی تا دو هفته آینده کلید زده می شود
  • استفاده از خاک جزیره هرمز برای ساخت نهضت ملی مسکن
  • تامین زمین برای ساخت بیش از ۹۰ هزار واحد مسکونی در شمال سیستان و بلوچستان
  • اتفاقی که ممکن است در بازار مسکن بیفتد ؛ پیش‌بینی جدید قیمت مسکن در 1403
  • ۱۰۰ هزار خانواده فاقد مسکن در لرستان شناسایی شده است