Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-03@23:33:54 GMT

بهترین راه برای برطرف کردن موم و جرم گوش چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۱۲۶۹۶

بهترین راه برای برطرف کردن موم و جرم گوش چیست؟

به گزارش «القبس»، موم یا جرم گوش بخشی مفید و طبیعی از ابزار‌های دفاعی بدن است. این ماده مجرای گوش را تمیز، روان و محافظت می‌کند، به گونه‌ای که مانع از ورود گردو غبار به داخل گوش شده و رشد باکتری‌ها را کند می‌کند.

اگر انسداد گوش با موم به مشکلی تبدیل شود، بیمار یا پزشک می‌تواند اقدامات ساده‌ای را برای برداشتن موم به روش ایمن انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علائم انسداد گوش با موم

علائم و نشانه‌های انسداد گوش ممکن است شامل این موارد باشد: درد گوش، احساس پرشدگی گوش آسیب دیده، صدای زنگ یا وزوز در گوش، کاهش توانایی شنیدن در گوش آسیب دیده، سرگیجه و سرفه.

این علائم و نشانه‌ها می‌توانند نشانگر وضعیت دیگری نیز باشند. ممکن است شما فکر کنید که خودتان می‌توانید جرم گوش برطرف کنید؛ اما راهی وجود ندارد که بتوان بدون حضور فردی دیگر که غالبا باید پزشک باشد، گوش خود را معاینه کنید.

داشتن علائم و نشانه‌هایی مانند گوش درد یا کاهش شنوایی، لزوماً به معنای تجمع جرم گوش نیست. شما احتمالاً یک بیماری پزشکی دیگر دارید که گوش‌های شما را درگیر می‌کند که باید بررسی شود.

خودتان سعی نکنید که موم گوش را تمیز کنید

موم یا جرم گوش با اطمینان بیشتری توسط پزشک برداشته می‌شود. مجرای و لاله گوش لطیف است و به راحتی بر اثر جرم گوش آسیب می‌بیند.

سعی نکنید با هر وسیله‌ای که در مجرای گوش قرار داده شده است، جرم گوش را برطرف کنید؛ به ویژه اگر جراحی گوش کرده اید یا لاله گوشتان سوراخ شده و در ناحیه گوش احساس درد دارید.

گوش کودکان معمولاً به عنوان بخشی از هر معاینه پزشکی بررسی می‌شود. در صورت نیاز، پزشک می‌تواند موم اضافی گوش را  شما خارج کند.

شیوه درمان

پزشک می‌تواند موم‌های اضافی را با استفاده از ابزاری کوچک و منحنی به نام لیسه یا با استفاده از مکش در حین معاینه گوش از بین ببرد. پزشک همچنین ممکن است موم را با استفاده از یک محلول سرکه ای یا یک سرنگ گلوله‌ای لاستیکی پر از آب گرم بشوید.

اگر تجمع موم گوش یک مشکل مکرر است، پزشک ممکن است دارو‌های پاک کننده موم گوش، مانند کاربامید پراکسید (کیت حذف موم گوش دبروکس، دستگاه حذف موم گوش میورین) را توصیه کند. از آنجا که این قطره‌ها می‌توانند پوست پرده گوش و مجرای ظریف گوش را تحریک کنند، فقط طبق دستور از آن‌ها استفاده کنید.

طب جایگزین

برخی از افراد از روش شمعدان گوش استفاده می‌کنند؛ این روش برای قرار دادن شمع مخروطی توخالی در گوش در تلاش برای از بین بردن موم گوش است. این تئوری می‌گوید که گرمای حاصل از شعله فضای خنک کننده‌ای ایجاد می‌کند که در آن جرم گوش به شمع بچسبد.

با این حال، شمعدان کردن گوش یک روش توصیه شده برای انسداد مومی گوش نیست. تحقیقات نشان داده است که شمع زدن گوش مفید نیست و می‌تواند به آسیب‌هایی مانند سوختگی، مسدود شدن مجرای گوش و حتی سوراخ شدن آن منجر شود. قبل از انجام هر روش درمانی جایگزین برای از بین بردن جرم گوش، با پزشک خود صحبت کنید.

درمان‌های خانگی

اگر لاله گوش شما یک کانال یا سوراخ ندارد، این مراقبت‌های بهداشتی ممکن است به حذف موم گوش اضافی مسدود کننده مجرای گوش کمک کند:
موم را نرم کنید

از قطره‌های چشمی برای قرار دادن چند قطره روغن کودک، روغن معدنی، گلیسیرین یا پراکسید هیدروژن در کانال گوش استفاده کنید.

از آب گرم استفاده کنید

 یکی دو روز پس از نرم شدن موم، با استفاده از سرنگ لاستیکی توپی، آب گرم را به آرامی به داخل گوش بپاشید. سر خود را کج کرده و گوش خارجی خود را به سمت بالا و عقب بکشید تا مجرای گوش صاف باشد. هنگامی که پمپاژ آب را به پایان رساندید، سر خود را به یک طرف کج کنید تا آب خشک شود.

مجرای گوش را خشک کنید

بعد از اتمام کار، گوش خارجی را به آرامی با حوله یا خشک کن دستی خشک کنید. قبل از ریزش موم اضافی، ممکن است لازم باشد این روش نرم شدن و پمپاژ موم را چند بار تکرار کنید. با این حال، عوامل نرم کننده ممکن است لایه خارجی موم را شل کرده و باعث نشستن آن در عمق کانال گوش یا لاله گوش شود. اگر علائم شما بعد از چند بار درمان بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید.

ورود عمیق به گوش ممنوع

هرگز سعی نکنید برای از بین بردن موم به اعماق گوش بروید و همچنین با استفاده از ابزار‌هایی که در دسترس دارید مانند گیره کاغذ، پنبه یا سنجاق مو، سعی در خلاص شدن از آن داشته باشید. فشار دادن بیش از حد موم به داخل گوش می‌تواند به مخاط کانال گوش یا لاله گوش آسیب جدی برساند.

دلایل بروز انسداد گوش با موم

جرم گوش توسط غدد موجود در پوست که در نیمه خارجی مجاری گوش قرار دارند ترشح می‌شود. موم و مو‌های ریز موجود در این مجاری از گرد و غبار و ذرات خارجی که می‌توانند به آناتومی عمیق مانند لاله گوش آسیب برسانند جلوگیری می‌کند.

در بیشتر افراد مقدار کمی از موم گوش به طور منظم به دهانه گوش منتقل می‌شود، جایی که پس از تولید موم جدیدی که جای آن را می‌گیرد، خارج می‌شود. اگر مقدار بیش از حد موم تولید شود یا نتوان موم گوش را به طور مؤثر از بین برد، ممکن است باعث جمع شدن آن درمجرای گوش شود.

انسداد موم گوش بیشتر در مواردی مشاهده می‌شود که افراد سعی می‌کنند گوش خود را با قرار دادن سواب پنبه یا اشیاء دیگر در گوش تمیز کنند. این کار اغلب موم را به جای خارج کردن، به گوش فرو می‌برد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: انسداد گوش مجرای گوش گوش آسیب لاله گوش موم گوش جرم گوش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۱۲۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ کشور با بهترین غذا‌ها در جهان

اگر از علاقمندان به غذا خوردن هستید پس می‌دانید که سفر و غذا لازم و ملزوم یکدیگرند. یکی از بهترین راه‌ها برای تجربه فرهنگ یک کشور، مزه کردن غذا‌های آن است و در این میان برخی از کشور‌ها به ارائه برخی از بهترین غذا‌های جهان شهرت دارند.

به گزارش روزیاتو، رده‌بندی زیر از کشور‌هایی با بهترین غذا‌ها در وهله اول به کمک کتاب‌های معروف «راهنمای رستوران و هتل میشلن» به دست آمده که با اعطای ستاره به آن‌ها به ارزیابی کیفیت غذا‌ها می‌پردازد. در مرحله بعد نیز نظرات کاربران در وبسایت‌های مختلف ازجمله سی‌ان‌ان و همچنین پلتفرم‌های گفتگو مانند ردیت و کورا در نظر گرفته شده است.

۱۰. کره جنوبی

آشپزی کره جنوبی در سطح بین‌المللی شهرت دارد و در لیست کشور‌هایی با بهترین کیفیت غذا در جهان در رتبه دهم قرار دارد. مانند بسیاری از غذا‌های آسیای شرقی، برنج جزء اصلی غذا‌های کره جنوبی است. کیمچی از موارد منحصر به فرد آشپزی در این کشور است و در اکثر خانواده‌ها مصرف می‌شود. برخی از غذا‌های کره جنوبی که در جهان معروف هستند عبارتند از: گوچوجانگ، بیبیم‌بپ و بولگوگی.

۹. سوئیس

حدود ۴۰۰ نوع غذا در سوئیس وجود دارد که در سال ۲۰۰۸ به طور رسمی در میراث آشپزی سوئیس گنجانده شدند. یک فرد در این کشور سالانه نزدیک به ۱۱ کیلوگرم شکلات مصرف می‌کند که سوئیس را به بزرگترین مصرف‌کننده شکلات در جهان تبدیل می‌کند. محصولات غذایی سوئیس بسیار متنوع و فراوان است، این کشور ۷۰۰ نوع پنیر، بیش از ۲۰۰ نوع نان و ۲۵۰۰ نوع انگور تولید می‌کند.

۸. انگلستان

غذا‌های بریتانیا به دلیل تجارت‌های این کشور با دیگر کشور‌ها به شدت تحت تأثیر غذا‌های سراسر جهان قرار گرفته است. غذا‌های بریتانیایی به‌طرز آشکاری از از غذا‌های بومی چینی، هندی، فرانسوی، ایتالیایی، ژاپنی، آمریکایی، مکزیکی، اسپانیایی، تایلندی و ترکی تاثیر پذیرفته‌اند. بسیاری از اقلام غذایی بریتانیایی در سطح بین‌المللی محبوبیت یافته‌اند نظیر پای شپردز، پای سیب و اسکون. روستای چدار در سامرست نیز جایی است که پنیر چدار اولین بار در آن ساخته شده است.

۷. چین (ماکائو و هنگ کنگ)

غذا‌های چینی ازجمله معروف‌ترین غذا‌های دنیا هستند. کیفیت غذا در این کشور بی عیب و نقص است و چین دارای نزدیک به ۲۱۵ رستوران ستاره دار در «میشلن» است. غذا‌هایی مانند دیم سام و هات‌پات در میان غذا‌های چینی بسیار معروف هستند و در کشور‌های دیگر نیز رواج دارند.

۶. آلمان

غذا‌های آلمانی غنی و متنوع هستند، زیرا از مواد اولیه موجود در هر فصل در آن‌ها استفاده می‌شود. غذا‌های رایج در این کشور عبارتند از: براتوورست، کوفته سیب زمینی، کلم ترش، شنیسل و اشترودل. در طول جشنواره اکتبر این کشور، غذا و نوشیدنی آلمانی با شور و اشتیاق جشن گرفته می‌شود. Sauerbraten غذای ملی این کشور محسوب می‌شود.

۵. ایالات متحده

آشپزی آمریکایی یک آش شلم‌شوربای واقعی است، زیرا به دلیل عوامل زیادی مانند مهاجرت، تغییرات منطقه‌ای و تاثیرات فرهنگی تنوع گسترده‌ای دارد. ایالات متحده آمریکا بزرگترین کشور صادرکننده مواد غذایی در جهان است. در حالی که فرهنگ فست فود در این کشور بیداد می‌کند، دارای رستوران‌های با استاندارد بالاست و بیش از ۲۳۰ رستوران ستاره‌های میشلن را دریافت کرده‌اند.

۴. اسپانیا

اسپانیا به دلیل آب و هوای منطقه‌ای متنوع و تأثیرات فرهنگی، غذای بسیار متنوعی دارد. علاوه بر این، مادرید و بارسلونا به ترتیب ۵۳ و ۴۸ غذای بومی ارائه می‌دهند. غذا‌های اسپانیایی از مواد تازه و باکیفیت تشکیل می‌شوند. مواد تشکیل‌دهنده از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است و انواع مختلفی از غذا‌های دریایی، گوشت پخته شده، انواع پنیر و زعفران در غذاهایشان زیاد به کار می‌رود.

۳. ژاپن

غذا‌های ژاپنی به دلیل ارزش زیبایی شناختی، مواد اولیه تازه و طعم‌های متعادل شناخته شده است. در حالی که سوشی یک غذای معروف ژاپنی به حساب می‌آید، غذای ملی این کشور کاری با برنج است که در این منطقه بسیار مصرف می‌شود. سایر غذا‌های ژاپنی که معمولاً در کشور‌های دیگر موجود است عبارتند از: ساشیمی، سوپ میسو، ماچا و رامن. ماچا یک صادرات مهم مواد غذایی این کشور است و به ایالات متحده، چین، سریلانکا و هند عرضه می‌شود.

۲. ایتالیا

طبق یک مطالعه، غذا‌های ایتالیایی معروف‌ترین و پیتزا شاخص‌ترین و محبوب‌ترین وعده غذایی در جهان است. میراث آشپزی ایتالیایی غرق در آشپزی خانگی سنتی است که از مواد ساده، اما خوش طعمی مانند روغن زیتون، گوجه فرنگی، سیر و ریحان استفاده می‌کند. روغن زیتون ازجمله صادرات مهم این کشور است.

۱. فرانسه

فرانسه در صدر فهرست کشور‌های با بهترین کیفیت غذا در جهان قرار دارد. این کشور دارای بیشترین رستوران‌های ستاره‌دار میشلن در جهان است که نشان‌دهنده تمرکز این کشور بر رستوران‌های با استاندارد بالا است. صدف و حلزون از بهترین غذا‌های لذیذ فرانسوی به حساب می‌آیند. فرانسه با مصرف ۲۱.۶۷ کیلوگرم به ازای هر نفر، سومین مصرف‌کننده سرانه پنیر در سال در جهان است. هنر آشپزی فرانسوی یکی از مهم‌ترین‌ها در جهان است و نقش عمده‌ای در آکادمی‌های آشپزی مدرن دارد.

دیگر خبرها

  • ۱۰ کشور با بهترین غذا‌ها در جهان
  • مصدومیت آرمان رمضانی برطرف شد
  • ویرجیل فن دایک بهترین هم تیمی‌اش در لیورپول را انتخاب کرد / فیلم
  • آمادگی بسیج سازندگی برای برطرف کردن مشکلات و کمبود‌های عشایر
  • بهترین بازی‌های لیگ ایران آبکی از آب درآمد!
  • مشکل طولانی شدن ترخیص مواد اولیه دارو برطرف می‌شود
  • آمادگی بسیج سازندگی برای برطرف کردن مشکلات و کمبودهای عشایر
  • خشکسالی یزد با بارندگی‌های اخیر برطرف نمی‌شود
  • هری کین یک تنه بیشتر از مهاجمان تاتنهام گل زده است!
  • حالمان گرفته شد چون باید رئال را می‌بردیم