Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-01@13:22:41 GMT

۶۰۰ هزار تن سیب، چشم انتظار یک جو تدبیر

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۱۲۸۲۸

۶۰۰ هزار تن سیب، چشم انتظار یک جو تدبیر

به گزارش فارس، آذربایجان غربی به عنوان قطب تولید سیب کشور معروف است به طوری که این استان به طور متوسط سالانه بیش از یک میلیون تن سیب تولید و روانه بازارهای داخل و خارج کشور می کند.

مشکلات بازاریابی سیب و سیاست های خارجی دولت در سالهای اخیر سبب شده تا تولید کنندگان با مشکلات عدیده ای مواجه شده و سیب تولیدی استان روی دست تولید کننده ها مانده و دورریز شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال نیز با شیوع بیماری کرونا و بسته شدن مرزها، این مشکلات دوچندان شد و از سوی دیگر با ممنوعیت واردات موز و سایر میوه های گرمسیری به کشور که عموما با سیب تهاتر می شد سبب شده تا امسال 650 هزار تن سیب در سردخانه های استان انبار شود و این در حالی است که میزان نیاز کشور به سیب 300 هزار تن است.

وجود۶۵۰هزار تن سیب در سردخانه های آذربایجان غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این خصوص گفت: 75 درصد سیب کشور شامل سیب تولیدی آذربایجان غربی است و به امید اینکه امسال صادرات سیب بهبود می یابد، کشاورزان سیب را در سردخانه ها ذخیره کردند ولی امروز شاهد هستیم که 650 هزار تن سیب در سردخانه های استان ذخیره شده است و این در حالی است که 30 هزار تن از این سیب در داخل کشور مورد نیاز است.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی باغدارن استان، اعلام کرد: ممانعت تهاتر سیب با محصولات گرمسیری سبب شده تا سیب نیز در دست باغدارن بماند به طوری که سالهای گذشته اجازه ثبت سفارش موز مقابل صادرات سیب داده می شد ولی امسال ممنوعیت واردات موز صادر شده و عملا تجار نمی توانند سیب را از کشور خارج کنند، چرا که برای وارد کردن ارز حاصل از صادرات، به کشور دچار مشکل می شوند.

 

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: قیمت گذاری سیب برای صادرات نیز مربوط به سال 98 بوده و هنوز به روزرسانی نشده است.

جلیلی تصریح کرد: تعهدسپاری ارزی نیز مشکل دیگر در این زمینه است که صادر کننده نمی تواند ارز آن را تامین  و وارد کشور کند.

وی افزایش کرایه حمل و نقل داخلی را از دیگر مشکلات در این زمینه عنوان کرد و گفت: در این راستا باید پروسه تولید تا بازاریابی و صادرات به صورت هماهنگ عمل کند و دولت نیز مشوق هایی در این خصوص در نظر بگیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه مشکلات صادرات سیب به راحتی قابل حل بوده و نیازمند هماهنگی هر چه بیشتر بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت است، اظهار داشت: بارها مشکلات پیش روی باغداران استان را با مسوولان استانی در میان گذاشته ایم و از نماینده ولی فقیه در استان نیز در این خصوص کمک خواسته ایم و استاندار نیز مکاتباتی با وزارت داشته ولی تلاش های مسوولان استانی برای رفع مشکل صادرات سیب میسر نبود.

جلیلی اعلام کرد: منتظر اعلام نظر و هماهنگی بیشتر وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم تا مشکل صادرات سیب رفع شود.

وی با بیان اینکه اگر سیب تولیدی استان صادر نشود بعد از عید با مشکل پوسیدگی سیب تولیدی استان مواجه خواهیم بود، اذعان داشت: صنایع تبدیلی نیز ظرفیت کافی برای استفاده از این میزان سیب را ندارند.

این مسوول اعلام کرد: بازار سیب از دست ما خارج شده و ضرورت دارد در سطح وزارت نیز نسبت به رفع این مشکل اهتمام جدی داشته باشند.

 

ضرورت رفع موانع صادراتی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی در این خصوص گفت: آذربایجان غربی بزرگ‌ترین تولیدکننده سیب کشور با سهم ۳۶ درصدی است.

نادر صادقی تولید و بسته‌بندی، نگهداری و فرآوری، حمل و نقل و بازاریابی و صادرات را چهار محور اصلی مهم در این خصوص عنوان کرد و افزود: فراهم کردن زیرساختهای مورد نیاز در مرزهای استان می تواند ما را در زمینه صادرات هر چه بهتر سیب تولیدی استان یاری رساند.

وی با بیان اینکه استانداری آذربایجان غربی برای تسهیل در صادرات سیب استان، مکاتابات لازم را انجام داده است، گفت: امسال در صادرات سیب استان با مشکلات متعددی مواجه هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: همسایگی استان با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان، بسیاری از محصولات تولیدی استان می تواند در بازارهای همسایه حضور داشته و به فروش رود ولی ضرورت دارد در این خصوص همکاری بین بخشی افزایش یابد.

صادقی افزود: در همین راستا وزارت امور خارجه با نقش تسهیل گری در تجارت و صادرات می تواند در رونق و جهش تولید نقش داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به لزوم توجه به قراردادهای حذف ترجیحات متقابل با کشورهای همسایه در روابط اقتصادی و بین المللی خود با چندین مشکل رایج مواجه بوده ایم که بحث تعرفه های گمرکی، مسائل مربوط به گمرکات و مسائل و تبادلات بانکی است که در این موضوعات دستگاه دیپلماسی نقش مهمی در حل آنها می تواند ایفا کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی افزود: با رایزنی های مستمری که وزارت امور خارجه باید داشته باشد، می توان برخی بانکها که اشتیاق زیادی برای همکاری با ایران داشته و در کنار آن نسبت به تحریم ها نیز آسیب پذیری ندارند را شناسایی و از طریق آن مسیر تجارت را گشود و به توسعه تجارت کمک کرد.

وی اظهار داشت: امید می رود تمام مشکلات پیش رو در اندک زمان باقی مانده رفع شود تا بعد از عید شاهد فاسد شدن سیب تولیدی استان نباشیم.

باغداران آذربایجان‌غربی چشم انتظار تدبیر مسوولان

با وجود وعده های متعدد مسوولان استانی و کشوری برای حل مشکل صادرات سیب آذربایجان‌غربی هنوز اتفاق عملی که منجر به صادرات سیب شود اتفاق نیافتاده است.

این تعلل و اکتفا به مصاحبه و وعده و وعید باعث شد در هفته گذشته حجت الاسلام قریشی امام جمعه ارومیه در خطبه های نماز جمعه این شهر با تذکر جدی به مسوولان خواهان اقدام عملی برای رفع موانع صادرات سیب استان شد.

باید دید نتیجه صحبت‌های مسوولان چه خواهد شد و آیا دردی از دردهای باغداران استان را دوا خواهد کرد؟

و باید پرسید ؛در حالی که این موضوع سال‌ها است که به عنوان چالش این استان مطرح است چرا از قبل برای این موضوع چاره اندیشی نمی‌شود و قرار است هر ساله ادامه پیدا کند؟

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: سیب تولیدی استان آذربایجان غربی سردخانه ها جهاد کشاورزی هزار تن سیب صادرات سیب سیب تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۱۲۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امداد رسانی به نوجوان قطع عضو شده

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،حمید محبوبی؛ مدیرعامل هلال احمر آذربایجان غربی گفت:ساعت ۱۹:۱۲ روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳؛ در جاده مهاباد - ارومیه با مراجعه حضوری مصدومی ۱۲ ساله که به علت افتادن از روی موتور سیکلت دچار قطع عضو انگشت کوچک پا شده بود، نجاتگران هلال‌احمر پایگاه امداد و نجات سه راهی دارلک مهاباد بلافاصله اقدامات لازم را انجام دادند.   وی افزود: بعد از انجام شستشو، کنترل خونریزی، فیکس کردن، قرار دادن کمپرس سرد برروی عضو قطع شده و سرم تراپی، مصدوم تحویل عوامل اورژانس شد.

دیگر خبرها

  • نشست هیات مدیره شرکت گاز آذربایجان‌غربی
  • آخر هفته‌ی بارانی در انتظار آذربایجان شرقی
  • دولت از فعالان بازار لوازم خانگی انتظار معجزه دارد
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • امداد رسانی هلال احمر به نوجوان قطع عضو شده
  • امداد رسانی به نوجوان قطع عضو شده
  • ۵۵۰ هزارهکتار اراضی زراعی آذربایجان غربی دارای سند تک برگ شده اند
  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 
  • توقیف محموله داروهای قاچاق در گمرک سرو ارومیه
  • جزئیات دستگیری ۵ نفر از اعضای شورای شهر سردشت