Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-08@12:38:24 GMT

گزارش تسنیم از دردی جانکاه در سکونتگاه‌های غیررسمی مازندران + فیلم

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۱۴۲۹۰

گزارش تسنیم از دردی جانکاه در سکونتگاه‌های غیررسمی مازندران + فیلم

‍‍‍‍‍‍

گروه استان‌ها - ۳۴ سکونتگاه و مناطق حاشیه نشین مازندران که با دردی جانکاه، نگاهی همت گونه همه دستگاه‌های اجرایی استان را می‌طلبد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مازندران، وقتی همراه همکاران وارد آن منطقه شدیم خیلی برای ما تعجب برانگیز بود، چون تفاوت آن منطقه که به اندازه یک کوچه 500 متری می‌شد با کوچه مجاورش شاید به 10 متر هم نمی رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تفاوت چشمگیری که با نمای آجرها و مصالح اش در خانه‌هایی کلنگی و 50 متری در دل یک شهری نهفته است.

در گذشته به این مناطق حاشیه نشین می‌گفتند و امروزه در لفظی پیشرفته با عنوان سکونتگاه‌های غیررسمی نام می برند. سکونتگاه‌هایی که با ورودتان به آن منطقه نه تنها تفاوت در ظواهر بلکه در نوع سبک زندگی آنها نیز مشاهده می‌کنید.

آنها مردمانی بودند که به گفته کارشناسان اجتماعی و فرهنگی در گذشته امورات معیشتی شان بر حرفه آهنگری تامین می‌شد اما اکنون خانواده ای را با داشتن چنین شغلی در آن مناطق پیدا نمی‌کنید بلکه متاسفانه اکثریت به حرفه نامتعارف موادفروشی روی آوردند.

طرح محله محور بهزیستی در سکونتگاه‌های غیررسمی اصفهان اجرایی می‌شودانتقاد مقام مسئول وزارت راه از برنامه دولت برای سکونتگاه‌های غیررسمیوجود 60 سکونتگاه غیررسمی در گلستان/ 17 پایگاه فرهنگی اجتماعی در این مناطق ایجاد می‌شود

اینکه چگونه به سمت و سوی این نوع درآمد غیرقانونی رفتند نیاز به بررسی جداگانه ای دارد که کارشناسان امور اجتماعی باید به آن ورود پیدا کنند. اما موضوعی که مطرح است بر تفاوت در نوع طبقه بندی زندگی این قشر از افراد در این نظام است.

قشری که ممکن است در همه استان مشاهده شود، در مازندران 34 نقطه از مناطق شهری و حاشیه ای به نام مناطق حاشیه نشینی شناسایی و ثبت شده است. و دو منطقه رضوان 38 و امت آباد( دباغچال) شهرستان آمل جزو این مناطق ثبت شده مازندران هستند.

وقتی وارد رضوان 38 شدیم تمام نگاه‌ها به سمت مان کشیده شد و اینکه از چه ارگانی هستیم و برای چه کاری وارد آنجا شدیم. نگاه‌هایی که کودکان 7 تا 14 ساله آن منطقه از ابتدای ورودمان تا انتهای آن کوچه با ما و همراه ما بوده که بپرسند می توانیم برایشان گوشی اندروید فراهم کنیم تا با شیوع بیماری کرونا و کلاس‌های آنلاینی از درس و تحصیل جا نمانند.

زنانی که دور بساط یک مغازه ای شبیه دکه میوه و تره، در کنارش خشکبار جمع شده بودند، اشاره شان به زمین سنگلاخی و شن ریزی شده ای بود که چه زمانی ساخت مسجد در اینجا شروع می‌شود و ما صاحب مسجد می‌شویم؟

زمین ورزشی بزرگ‌ترین آرزوی کودکان رضوان 38 آمل

و یا آن دو کودک هشت و 9 ساله ای که دورمان کردند و با خنده‌های بر لب گفتند: خانم چرا برای ما زمین ورزشی یا سالن ورزشی نمی‌سازند، ما دلمان می خواهد فوتبال بازی کنیم و تیم داشته باشیم. کودکانی که به گفته ریاست اداره بهزیستی آمل در این منطقه 20 نفرشان شناسنامه ندارند.

 با نگاه بر این کوچه دلمان می‌گیرد چون در خانه‌های نمور و تاریک، بدون داشتن سرویس بهداشتی، حمام، چاه خانگی و آب شرب روزگار می‌گذرانند.

خانه‌هایی که برخی به شکل مخروبه نشینی محلی برای استعمال انواع مخدر معتادان از اقصی نقاط شهر به این منطقه شده است و بر آن نامی چون پاتوق اسم می برند و یا خانه‌هایی که با نداشتن سقفش، پدر و دختری با کودک سه ساله اش را آواره کوچه می‌کند و تنها انتظارشان چشم امیدی از سوی مسئولان دستگاه های اجرایی بر مرمت خانه آنان است. 

رفع مشکل اقتصادی کشور منوط بر رفع معضل اجتماعی

وحید حسین زاده، معاون امور اجتماعی بهزیستی مازندران در آخرین بازدید از منطقه رضوان 38 با برگزاری نشست تخصصی کمیته راهبردی مناطق حاشیه نشین این استان معتقد است که تا زمانی مشکلات اجتماعی یک جامعه رفغ نشود، مشکلات اقتصادی رفع نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای رسیدگی به امور اجتماعی استان 16 پایگاه اجتماعی فعال است که به ارائه خدمات می پردازند. سال‌های سال است برای ساماندهی این مناطق در وزارت کشور ستاد و کار گروه‌های متعدد تشکیل شده است تا معضلات این مناطق حل و رفع شود و حتی سالانه بودجه ای برای رفع این امورات مصوب و اختصاص می یابد اما همچنان کاستی‌ها و ضعف‌های زیادی در مناطق حاشیه نشینی استان مازندران مشاهده می‌شود.

مصوباتی که با هر دوره از بازدید و نشست‌ها فقط بر روی کاغذ آورده می‌شود و عملیات اجرایی آن دستور کار قرار نمی‌گیرد.

کمرنگ بودن حضور مسئولان اجرایی برای رسیدگی مشکلات مناطق کم برخوردار 

معاون امور اجتماعی سپاه ناحیه آمل در گفت وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه چهار منطقه آسیب رضوان 38،  امت آباد، اسپیاری و مصیبتان یا فاطمیه در این شهر شناسایی شدند، گفت: برای ساماندهی این مناطق نیاز به همت همه دستگاه‌های اجرایی است تا مشکلات و معضلات این مناطق رفع شود.

سرهنگ‌ پاسدار سید خلیل موسوی با بیان اینکه فضاسازی پارک امت آباد داریم که انجام نشده است، افزود: 100 خانه در این چهار منطقه شناسایی شدند که نیاز به تعمیر سطحی چون تامین لوازم سرویس‌های بهداشتی، سقف منازل است.

وی ادامه داد: به لحاظ تحصیلی کودکان این مناطق بسیار در مضیقه هستند و با توجه به بیماری کرونا و آموزش مجازی نیاز به گوشی‌های اندروید است که باید تامین شوند.

موسوی با تاکید براینکه در خصوص شناسنامه برخی کودکان بی هویت نیاز است هر چه زودتر رسیدگی و انجام شود، اظهار داشت: با توجه به وقفی بودن سند مالکیت برخی از منازل این مناطق نمی توان برای گرفتن کنتور آب، برق و گاز اقداماتی انجام داد، لازم است که اداره اوقاف همکاری داشته باشد تا این خانوارهای مناطق آسیب با وجود سرما از مزایای خدماتی بهره مند شوند.

مسئول امور اجتماعی سپاه ناحیه آمل با بیان اینکه پاکسازی رودخانه امت آباد، روشنایی و نصب دوربین مداربسته به منظور ایجاد امنیت مناطق از دیگر مصوباتی که لازم به ورود دستگاه‌های اجرایی است، گفت: بسترسازی اشتغال برای مردان این مناطق با کمک صاحبان واحدهای تولیدی و دستگاه های ذیربط از ضروریات است تا معضل بیکاری و اجتماعی افراد این مناطق ریشه کن شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران در نشست اخیر کار گروه اجتماعی مناطق حاشیه نشین مازندران در کوچه رضوان 38 آمل مجموع اعتبار این استان برای مناطق حاشیه نشین را دو میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این اعتبار ابلاغ و برای هفت نهاد دولتی اختصاص یافته است.

علی رجبی با دستور بر اداره بهزیستی آمل مبنی بر پیگیری ثبت شناسنامه برای کودکان بی هویت مناطق آسیب یادآور شد: کودکان این مناطق در صورت نداشتن کسی طبق ماده 45 قانون اساسی بهزیستی در جایگاه مدعی العموم می تواند برای آنها تقاضا شناسنامه کند.

وی افزود: با توجه به زمین موجود در رضوان 38 می‌توان با احداث سه طبقه اهالی این منطقه را از داشتن سالن ورزشی، حسینیه و پایگاه اجتماعی بهره مند کرد.

رجبی با بیان اینکه به زودی کتابچه ای به منظور شرح وظایف دستگاه‌ها برای مناطق آسیب طراحی  و به عنوان سند در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: امیدواریم تا پایان سال چند کار موقتی انجام و مابقی در سال آینده انجام شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران گفت: حدود سه هزار سرویس بهداشتی در مناطق آسیب این استان احداث شود که این تعداد شامل منطقه رضوان 38  آمل نیز احداث می‌شود.

به گزارش تسنیم، اگر چه در این منطقه قدم‌هایی آن هم کوچک چون حفر چاه فاضلاب، ساخت یک واحد خانه از سوی سپاه، پایگاه اجتماعی، مهد کودک اما برای ساماندهی این کوچه کمتر از 500متری همت‌های زیادی می طلبد و مدیرانی دلسوز و کارآمد تا مشکلات عدیده نه تنها در منطقه آسیب رضوان 38 آمل بلکه دیگر مناطق و سکونتگاه‌های غیررسمی مازندران رفع شود.

گزارش و فیلم از کبریا مقدس

انتهای پیام/ 685/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سکونتگاه های غیررسمی دستگاه های اجرایی مناطق حاشیه نشین امور اجتماعی مناطق آسیب دستگاه ها امت آباد آن منطقه رضوان 38

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۱۴۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه

دریافت 3 MB

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از ثبت‌ گونه در خطر انقراض جهانی یک فرد پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه برای دومین بار خبر داد.

سعید یوسف‌پور با اعلام این خبر افزود: ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست استان در حین گشت و کنترل در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه موفق به ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ایرانی برای دومین بار شدند.

به گفته وی، این تصاویر توسط محیط‌بان "ملک‌آرا خلیل طهماسبی" در منطقه حفاظت شده سبزکوه ضبط شده است و پیش از این نیز، حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده سبزکوه ۱۱ اسفندماه پارسال توسط "محمدرضا احمدی" مسوول منطقه حفاظت شده سبزکوه ثبت شد و پیش‌بینی می‌شود حضور پلنگ در دیگر مناطق حفاظت شده استان نیز به ثبت برسد.

وی با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی گونه در خطر انقراض جهانی است و از گونه‌های حمایت شده، حفاظت‌شده و همچنین با ارزش به شمار می‌رود، گفت: گونه پلنگ در راس اکولوژیک قرار دارد و حفاظت از آن به معنای حفاظت از کل زیستگاه است.

تصاویر دیدنی از پلنگ ماده و توله‌اش در ارتفاعات برفی گیلان | ببینید

به گفته وی، در حال حاضر ۴۳۲ گونه جانوری در مناطق حفاظت شده استان ثبت شده که از این تعداد، ۴۶ گونه از مجموع پستانداران به شمار می‌روند.

یوسف‌پور گفت: از مجموع گونه‌های در معرض خطر نیز تاکنون چهارگونه شامل بالابان، کرکس مصری، اردک سر سفید و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌ و بختیاری به ثبت رسیده است.

کد خبر 849655 منبع: ایرنا برچسب‌ها استان چهار محال و بختیاری حیوانات - حیات وحش خبر مهم حیوانات - انقراض گونه‌ها سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • تشدید بارش‌های بهاری در آسمان مازندران
  • هدف رادیکال‌ها از تبلیغ سبک زندگی غیررسمی چیست؟ / ادعای یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره یک لیست انتخاباتی!
  • احتمال وقوع سیلاب و جاری شدن روان آب در مازندران
  • ۱۷۴ هنرمند صنایع‌دستی مازندران بیمه شدند
  • کشف بقایای یک سکونتگاه 7 هزارساله در صربستان (+عکس)
  • ثبت‌نام ۳۴ هزار نفر در طرح بیمه رایگان مادران غیرشاغل مناطق روستایی و عشایری
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند
  • کادوی روز معلم معلمان مناطق عشایری سوژه شبکه‌های اجتماعی شد/ عکس
  • رگبار باران و رعدوبرق در ۶ استان کشور طی امروز / بارش‌ها در کدام مناطق تشدید می‌شود؟