Web Analytics Made Easy - Statcounter

یادداشتی با عنوان«ما و دیوانه و چاه!» از مطالب پربحث الف در هفته گذشته بود. تعدادی از نظرات مخاطبین الف درباره این مطلب را می‌خوانید:

*چرا عده ای دائما در زیر پای دولت پوست خربزه انداختند تا کار نکند؟ مگر حب دنیا چه ارزشی دارد که عده ای برای رسیدن به قدرت مردم را دچار مشکلات عدیده کنند؟

*قول روحانی به موگرینی برای ماندن در برجام باعث شد تا ترامپ با خیال راحت از برجام خارج بشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*سنگی که فتنه گران دیوانه در سال 88 در چاه انداختند و باعث ترغیب دشمن به تحریمهای ظالمانه شدند 100 تا دولت عاقل نمی توانند از چاه در بیاورند.

* مشکلات اقتصادی از وقتی شروع شد که در دولت هاشمی نرخ ارز دولتی از 7 تومان به 144 تومان افزایش یافت یعنی 21 برابر شد.

دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار تورم و جهش ارز در تمام دولت ها هستند اما عملکرد دولتهای خاتمی و احمدی نژاد نسبتا"قابل قبول بود.

*با مدیریت اصلاح طلبان و کارگزاران در 8 سال گذشته مملکت به سمت فقر رفت و شاخص فلاکت رکورد زد.

*روحانی اردیبهشت سال 92 زمانی که رئیس جمهور نشده بود خطاب به احمدی نژاد گفت آیا کاهش ارزش پول ملی هم کار تحریم است ؟!

*خوب شد که ترامپ رفت دیگه نمی توانند ناکارآمدی خودشون را به گردن ترامپ بیندازند.

* بیچاره گی مدعیان اصلاحات بجایی رسیده که خروج ترامپ از برجام و تشدید تحریم ها را به گردن رقیب سیاسی شون می اندازند و فرار به جلو می کنند.

* مشکلات کشور به ترامپ و بایدن مربوط نیست بلکه مربوط به سوء مدیریت مدیران ناتوان و مفسدان داخلی است.

* مسئله اصلی اینجاست که بخش بزرگی از اقتصاد و سیاست دست نهادهایی خارج از دولت هست که از این نهادها حتی نمیشه انتقاد کرد و اسمشون رو آورد.

*{ پاسخ به کامنت بالا} جهت اطلاع شما 75 درصد اقتصاد دست دولت است ولی در کشورهای پیشرفته فقط تا 20درصد اقتصاد دست دولتشان است

*این دولت ؛ دولت پیرمردهای نجومی بگیر و کم تحرک و خسته است که توان راه رفتن و کار کردن ندارند و نیازی به پوست خربزه ندارند.

* حراج 20 میلیارد دلار 4200 تومانی و 62 تن ذخائر طلای بانک مرکزی نشان داد که دولت اختیارات کافی دارد اما عُرضه کار کردن ندارد.

*جناب جهانگیری این غربی ها چون عادت به حضور دیوانگان در تصمیم گیری ندارن، توانایی درآوردن سنگ از چاه براشون سخته اما ما ایرانی ها چند سال پیش یکیو داشتیم که اونم سنگ های زیادی توی چاه انداخت ولی با کلید تدبیر استاد حسن روحانی هم نشد درش بیاریم به همین خاطر بی خیالش شدیم رفت پی کارش. شنیدم دوباره میخواد با یه کامیون صخره وارد سیاست بشه

*منطق ترامپ منطق سود و منفعت بود . خیالش راحت شد که ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم ، غنی سازی 20% و تعداد زیاد سانتریفیوژ هم به دردمان نمی خورد ، تحریم هم که کارساز است ، خب برای چی باید در برجام می ماند؟

*درست روز فردای انعقاد برجام اوباما قانون تحریم ویزای امریکا برای اتباع 38 کشور که به ایران سفر می کنند را تصویب کرد و برجام را نقض کرد بعد از آنهم با غارت 2 میلیارد دلاری اموال بلوکه شده ایران و تمدید 10 ساله تحریم آیسا برجام را نقض فاحش کرد در ضمن برجام هیچ ربطی به موشک ندارد.

*کسانی که میگویند رئیس جمهور تدارکاتچی و مامور خرید است. چرا در انتخابات شرکت میکنند. پس چطوره که الان اصلاحطلب های تجدیدنظر طلب تدارکاتچی برای 1400 صف کشیدن و اینکه کدومشون کاندید بشن کارشون داره به یقه گیری میرسد.

*به یک نمونه از سیاست گذاری های این دولت دقت کنید ! اعضای هیات علمی و قضات از مالیات معافند !! در این کشور جهان سومی با مسائل و مشکلات ریز و درشتی که اعضای هیات علمی هیچ نقشی در حل مشکلات ندارند و گاها خودشان با بورس های تحصیلی غیر قانونی، حقوق های نامتعارف و ..بر این مشکلات افزوده اند، از مالیات معاف می شوند و کارگر و کارمند با حداقل دستمزد مالیات می دهد. در مورد وضعیت اسفناک قوه قضائیه هم از رووسای هر دوره قوه قضائیه ( تعابیر ویرانه، خرابه، ...) سوال نمایید. آن وقت این دو قشر که بالاترین حقوق را می گیرند و از بالاترین امکانات دولتی برخوردارند یا مالیات نمی دهند و یا مالیاتی جزئی کمتر از یک کارگر روزمزد. با حفظ احترام به اندک اعضای هیات علمی واقعی و قضات محترم، کدام کشور اسلامی، سرمایه داری، کمونیستی و ..در جهان هست که افراد در آن بالاترین حقوق را بگیرند و مالیات ندهند ؟ این تبعیض یعنی گسترش فقر، فساد، بی عدالتی و شکاف طبقاتی از این یک مورد بگیر برو بالا..همه اینا هم کار ترامپ بود ؟

* این هجمه ها و این تاخت ها چه معنی داره؟ چرا منافع حزبی و جناحی جای منافع ملی را گرفته ؟ هیچ دولتی بدون نقد نبوده و نمیتونه باشه درست . اینکه نقد زیادی به قوه مجریه وارده درسته . اما اگر واقع بینانه و منصفانه به موضوع نگاه کنیم خواهیم دید افراد و دستگاههایی در ارکان تصمیم گیری های حیاتی کشور نقش دارند که جایگاه قانونی برای پاسخگویی ندارند. برای پاسخگو بودن باید در کنارش اختیار کافی هم داشت . نمیشه هر کسی در هر تشکیلاتی خودشو صاحب نظر بدونه و به کوچکترین و بزرگترین مسائل کشور ورود پیدا کنه ولی تنها قوه مجریه پاسخگوی تصمیمات نوعا مخرب و برای کشور هزینه بر باشه . بی اخلاقی شایسته کشوری که داعیه اخلاق مداری و مبارزه با فساد و ظلم هست خودش در بدیهی ترین موضوعات هم همه اینها را مخدوش کنه .

***

مخاطبین الف درباره گزارشی با عنوان « سناریوپردازی مرکز مطالعات امنیتی اسرائیل درباره جنگ احتمالی با ایران» نظرات متعددی ارسال کردند که برخی از آنها را می خوانید:

*روحانی هرچی گفت تقریبا برعکسش دراومد احتمالا اینبار هم.... حتی سایه جنگ نیز بیشتر شد

*من غربگدا هستم و منطق دوستان را متوجه نمی شوم. طرف دشمنه. ما می خواهیم نابودش کنیم. خودش را و نزدیکترین متحدش را که همه مقامات بایدن نماینده همان متحد هستند. انوقت دوستان چه جور انتظار دارند که طرف از ما نفت بخره تا ما قویتر بشویم و بیشتر نابودش کنیم؟! نفرمایید که برجام بود. برجام بین دو کشور که با هم اختلاف دارند معنی می دهد نه بین دو دشمن که می خواهند دیگری را نابود کنند. ضمن اینکه برجام انجام شد تا با سادگی ظریف و دیگران بتوانند دست ایران را خالی کنند. چرا خودتان را زحمت می دهید. تا زمانیکه ما انها را دشمن می دانیم و می خواهیم نابودشان کنیم انتظار رفع تحریم را نباید داشته باشیم. مخلص همه شما . غربگدا

* قرار نیست آمریکا رو نابود کنیم فقط قصد داریم دستش رو از منافعمون کوتاه کنیم! در مورد اسرائیل هم مطمئن باش اگر ما هم دست برداریم اسرائیل از کوچکترین فرصت برای تجزیه و تضعیف ما و کشورهای منطقه استفاده خواهد کرد! اسرائیل هیچوقت یک رژیم عادی نبوده و نخواهد بود!

*لطف کن بگو تو برجام چیه دست ایران خالی شد؟ غنی سازی اورانیوم۲۰ درصد که سرجاشه سانتریفیوژهای نسل جدیدم که نصب شده و داره کار میکنه این وسط فقط ملت از فرط تورم و گرونی نابود شدن آقای مثلا غربگدا

*اسراییل بدون امریکا حتی چند روز هم در برابر ایران دووم نمیاره . چون مساحت اون خیلی کوچیکه و هر ضربه ای میتونه نابودش کنه . اما با کمک امریکا هم اگر درگیر جنگ بشه باز اونقدر آسیب میبینه که عملا نابود میشه . پس هرگز به جنگ ایران نمیاد و فقط تلاش میکنه بشینه عقب و امریکا رو بندازه به جون ایران

*لطفا مفسدین اقتصادی را هم به همین موشک ها ببندید و از کشور پرت کنید تا ریشه آنها کنده شود

*جنگ بین اسراییل و ایران بسیار نامحتمله، اولا اسراییل بمب اتمی داره و به دلیل اینکه کشور کوچکی هست و تراکم جمعیتی بالایی داره و درنتیجه اسیب پذیره، ممکنه مثل جنگ یوم کیپور به فکر استفاده از بمب های اتمیش بیفته و این مساله رو ایران به خوبی میدونه، دوما اگر ایران فرضا بمب اتم هم بسازه، با توجه به اینکه امریکا و اسراییل بمب اتمی دارند، تنها قدرت بازدارندگی ایران افزایش پیدا میکنه و باز ایران و اسراییل میدونند که نمیتونند به هم حمله کنند و وارد جنگ تمام عیار بشند. اسراییل تنها در صورتی ممکنه به ایران حمله بکنه که حزب الله و اسد کاملا خلع سلاح بشند و ایران هم موشک هاش رو بده ، امری که به وضوح خیلی بعیده.

*احتمال این جنگ بسیار ضعیفه و البته هیچ عاقلی هم از جنگ استقبال نمیکنه .....ولی از این کافی ها خیلی هست .... مثلا کافیه حزب الله یه موشک بزنه وسط تاسیسات هسته ای و مخازن آمونیاک رژیم اشغالگر قدس تو دیمونا... اونوقت میدونی اسراییل عملا دیگه وجود خارجی نداره....

*این جوسازی ها و شانتاژهای لفظی از سوی اسرائیل تازگی نداره و برای مظلوم نمائی خودش نزد جهانیان لازم دارد. ماهم از همین دشمنی های بی اساس برای توجیه ناکارامدی در مملکت داری و هدر دادن سرمایه های ملی استفاده بردیم.

***

مخاطبین الف درباره گزارشی با عنوان « بازی جدید مکرون با برجام و ریاض» نظرات متعددی ارسال کردند که برخی از آنها را می خوانید:

*سیاست یک علم است. تا موقعیکه هر کس از هر تریبون در مورد هر موضوعی نظر می دهد و حکم می راند، به اندازه موهای سرتان دشمن خواهید داشت.

*هیچ کشوری در خاور میانه به اندازه ما خرج نکرده است.

*{پاسخ به کامنت بالا}به گفته خود ترامپ امریکا در خاورمیانه 7 تریلیارد دلار هزینه کرد و در نهایت با خفت و خواری و شکست مواجه شد.

*حرف شما از روی بی اطلاعی است میزان خرجی که عربستان برایجاد داعش و جنگ در یمن و تسلیحات پرداخته بالغ بر ۸۰۰ ملیارد دلار و شاید هم بیشتر است

*آفرین درست گفتی،حالا که ترامپ نیست مکرون میخواد زرنگی کنه و دوشیدن بن سلمان رو شروع کنه

* ایران قبل از انقلاب گاو شیرده امریکا بود و 50 درصد نفت مون را یانکی ها مفتی می بردند و با کاپیتولاسیون تحقیرمون می کردند و فقر و زاغه نشینی در کشور بیداد می کرد.

*هر چه قدر گفتگو دو طرفه رو در رو با آمریکا به تعویق بیافتد، بازیگران سیاسی دیگری وارد میدان می شوند. بایدن یک سیاستمدار کهنه کار و یک جنتلمن است. باید از این فرصت استفاده شده تا خصومت ها با آمریکا کاهش یابند.

*{پاسخ به کامنت بالا} ساعت خواب تا الان بالای 10 بار با آمریکا به طور مستقیم در مورد مسائل مختلف مذاکره کردین چه کشور فروشی و چه از بحت اقتدار ولی آخرش هم محور شرارت و تروریست شدین و هم دبه کردن

* تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خصومت و شیطنت امریکا را نشان می دهد.

* جایگزین عدم مذاکره با امریکا جنگ نبوده و نیست 90 درصد مردم ایران با مذاکره با دشمن بدعهد و پیمان شکن مخالف هستند.

*چرا ایران روابطش را با عربستان و امارات و بحرین و ....... تیره و تار کرد؟ آیا اگر سفارت عربستان در تهران و مشهد آتش نمی گرفت، کار به اینجا ها می کشید؟

*{پاسخ به کامنت بالا}چرا سفارت این کشور در کشورهای غربی حمله می شود قطع رابطه نمی کنند؟!! هر چند بماند که 2 هفته قبل ماجرای سفارت همه اموالشون را فروخته بودن

*انفعال دولت و وزارت خارجه در قضیه کشتار 500 زائر ایرانی در منا و تجاوز به 2 نوجوان ایرانی در فرودگاه جده باعث حمله به سفارت عربستان شد البته بنده حمله به سفارت را تایید نمی کنم.

* مشکل اینجاست که آمریکا با علم بر این که ایران توانمندی زیادی دارد بازی موش و گربه برای فروش نفت را به میدان می کشاند تا همچنان ما پاشنه آشیل به این پول باشیم چون مسوولان با نفت راحت درمانی می کنند!

*مکرون خودش هم آلت دست است بعدش هم سال دیگه انتخابات فرانسه هست، خب پول لازم داره، دوم وضعیت اقتصادی فرانسه قبل از کرونا خوب نبود، حالا که دیگه هیچ. خب همه اینها باعث میشن که مکرون این حرفها را بیاد بزنه. محل بهش ندیدن. امیدوارم اگر یه روزی تحریمها برداشته شدند!، شرکتهای فرانسوی هرگز جایی در بازار ایران نداشته باشند، مخصوصا خودروهای بی کیفیتشون.

*فرانسه از زمان فتحعلیشاه‌ قاجار و جنگهای ایران و روس تا جنگ ایران و عراق و تا همین حالا همیشه از پشت به ایران خنجر زده. در آینده باید پیشینه روابط سیاسی با این کشور خائن در نظر گرفته بشه.

* شرکتهای فرانسوی پژو رنو و سایر شرکت نفتی توتال بیشترین بهره را از جمهوری اسلامی برده اند وخواهند برد. هرچقدر هم باج بدهید باز هم تحقیرتان می کنند. هم چوب را می خورید وهم پیاز را

*اگر قرار بر مذاکره است چرا مستقیما با امریکا مذاکره نکنیم تا این زیاده خواهیها را شاهد نباشیم؟ چه کسی گفته مذاکره یعنی ذلت؟ قطعا مذاکره کردن بهتر از مذاکره نکردن است. منتها تجربه برجام باید چراغ راه ما در مذاکرات آینده باشد.

منبع: الف

کلیدواژه: مخاطبین الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۱۴۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظریف: تصور نکنیم اگر FATF را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم

محمدجواد ظریف می‌گوید در جهان امروز دیگر قطب نخواهیم داشت، اما یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود. اعراب منطقه و اسراییل به همین دلیل با برجام مخالف بودند که نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند.

به گزارش جماران، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران در سلسله نشست‌های چهلمین سال تاسیس انتشارات اطلاعات و در نشست اول آن با عنوان «ژئوپلیتیک خلیج‌فارس» به سخنرانی پرداخت که مهمترین اظهارات او به شرح زیر است:

دنیا گرفتار چالش شناختی است.

خطا‌هایی که بعضا صورت می‌گیرد به دلیل شناخت و ادراک نادرست است.

دوستان ما در جنوب خلیج فارس ادراک خود را اصلاح می‌کنند و ما در اصلاح این ادراک تا حدودی عقب هستیم.

هنوز این تفکر غلط خرید امنیت در این کشور‌های عربی وجود دارد البته ان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند با وابستگی به یک قطب برای خود امنیت تامین کنند.

کویت قبل از اینکه به کشتی‌های خود پرچم امریکا بزنند پرچم شوروی را نصب کرده بودند.

این کشور‌ها این مشکل ادراکی را کماکان دارند که باید امنیت را خرید و نخستین آن‌ها صدام بود. آن‌ها تلاش کردند امنیت را با کمک صدام بخرند.

یکی از رهبران کشور‌های حاشیه خلیج فارس شخصا به آقای روحانی گفتند که ما ۷۵ میلیارد دلار به صدام پرداخت کردیم.

زمانی که ایران قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت و طارق عزیز گفت تا مذاکره صورت نگیرد، آتش بس صورت نمی‌گیرد، دبیرکل وقت سازمان ملل به وزیرخارجه وقت دولت ریگان زنگ زد و او به دبیرکل جواب داد که ما در مهرماه که به نیویورک بیاییم با شما در این باره گفتگو خواهیم کرد. می‌دانید که تاریخ را نمی‌توان فراموش کرد. وقتی این شرایط پیش امد دبیرکل به پادشاه وقت سعودی زنگ زد و ملک فهد در تماس با صدام، او را به پذیرش آتش بس متقاعد کرد. پادشاه وقت به صدام می‌گوید: «غرور ایرانی را زیر پا نگذار.» عربستان در ان زمان این فهم را داشت که نمی‌تواند کاملا به صدام اعتماد و تکیه کند، اما در عمل متفاوت هم عمل می‌کرد.

وقتی سیاست خرید امنیت از عراق شکست خورد، این کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس برای خرید امنیت به سراغ شوروی و امریکا رفتند.

همین کشور‌ها امروز برای خرید امنیت به سراغ اسراییل رفتند و متوجه نیستند که اسراییل در تاریخ خود از هیچکس حمایت نکرده و حتی به امریکایی‌ها در مذاکرات آزادی گروگان‌ها لگد زده اند. اسراییل در تاریخ تقلبی خود به هیچکس رحم نکرد. این اشتباه شناختی کنار نرفته است.

زمانی که آرامکو را تیر غیب زد، سعودی‌ها انتظار حمایت از آمریکا داشتند و حالا هم به دنبال خرید امنیت از اسراییل هستند.

اشتباه ادراکی دوم ما و اعراب این است که فکر می‌کنیم امریکا به دنبال گسترش حضور خود در منطقه است، اما امریکا به انتقال حضور و نفوذ به خارج از این منطقه است.

امریکا دیگر قدر قدرت نیست. ما قدرت بزرگ داریم، اما هژمون نداریم. در جهان امروز دیگر قطب نخواهیم داشت، اما یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود. اعراب منطقه و اسراییل به همین دلیل با برجام مخالف بودند که نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند.

امریکا در حال برون سپاری تامین امنیت به اسراییل است و کشور‌های عربی منطقه که به دنبال عادی سازی رابطه با اسراییل هستند باید بدانند که دیر یا زود قربانی تامین منافع اسراییل خواهند شد.

اشتباه ادراکی سوم که به ما هم بازمی گردد این است که اگر با چیزی مخالفت کردیم و، چون خود را مرکز مشروعیت عالم می‌دانیم اگر به چیزی مشروعیت ندهیم جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا نمی‌کند. در کاسپین این اشتباه را مرتکب شدیم و در مذاکرات شرکت نکردیم و بستر دریا را در غیاب ما تقسیم کردند.

عدم حضور به معنای عدم شکل گیری از ترتیبات امنیتی خلیج فارس نیست بلکه به معنای عدم تامین منافع شما است. مگر جلوی طالبان را توانستیم بگیریم؟ خیر؛ از روند مذاکره حذف شدیم. همین قاعده درباره مسیر‌های مواصلاتی هم هست که از این مسیر‌ها دور ماندیم و بعضا حذف هم شدیم.

در دنیای کنونی هم امریکا نمی‌تواند با وتو در شورای امنیت، مانع از قدرت مقاومت مردم غزه شود. جنگ اسراییل با مردم غزه هفت ماه است که ادامه پیدا کرده، اما جنگ اسراییل با کشور‌های عربی شش روزه تغییر کرده است. آمریکا نمی‌تواند تصمیم گیری‌ها را وتو کند و این را دنیا و مردم و افکار عمومی این را ثابت کرده اند.

دو مبنای بازدارندگی، نصر خدا و قدرت مردم هستند.

مهم‌ترین کاری که می‌توانستیم پس از جنگ غزه بکنیم این بود که پیشنهاد توافق منع تجاوز به کشور‌های منطقه داده و کنش ایران هراسی را نابود کنیم.

تصویر ترسناک ساختن از ایران، هدف اسراییل است و ما هم نباید در این تله بیفتیم.

این اشتباه ادراکی ما که خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد اشتباه است. تصور نکنیم اگر fatf را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم و با تبعات ان روبه رو نمی‌شویم.

دنیای امروز هرروز در حال تغییر است و ما هم هرروز باید فکر خود را نو کرده و تفکر جهان دو قطبی را کنار بگذاریم و واقعیت‌ها را ببینیم.

بسیاری از انگاره‌های ما درباره نظم جهانی و حتی مردم خودمان غلط است.

همسایه‌ها برای ما فرصت هستند.

مردم برای ما فرصت هستند نه تهدید. به فرصت، امکان بالندگی بدهیم.

دیگر خبرها

  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • حمایت قاطع مردم پشتوانه فرماندهی انتظامی کشور برای ادامه طرح نور
  • فیلم‌های تبلیغاتی در هند احساسات ضد اسلامی را تقویت می‌کند
  • حمایت از رژیم کودک‌کش اسرائیل تبلور شیطنت آمریکا در منطقه است
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • روایت سلیمی نمین از تندروهای مهدی نصیری / او تا نقطه سقوط کامل پیش خواهد رفت / اصلاح‌طلبان پرچم‌داری او را نخواهند پذیرفت
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • ظریف: تصور نکنیم اگر FATF را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • اصلاح طلبان در کدام حوزه های انتخابیه کاندیدا دارند؟