آرش انیسی در نشست فیلم «مامان » اولین تجربه سینمایی اش گفت: این فیلم نامه ای بود که تصمیم گرفتم برای ساخت آن بجنگم.
به گزارش ایسنا به نقل از ستاد اطلاعرسانی جشنواره فیلم فجر، نشست پرسش و پاسخ فیلم «مامان» با حضور آرش انیسی (کارگردان)، مجید برزگر (تهیهکننده)، رویا افشار، امیر نوروزی، عرفان ابراهیمی، امیر شمس (بازیگر) زهره علیاکبری (طراحی و ترکیب صدا)، پوریا اخوان (طراح صحنه)، فرید طهماسبی (مدیر فیلمبرداری)، میلاد موحدی (آهنگساز) و با اجرای حمیدرضا مدقق بعد از ظهر امروز، جمعه ۱۷ بهمن ماه در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای این نشست، آرش انیسی درباره انتخاب این داستان به عنوان اولین فیلم سینماییاش بیان کرد: من همیشه فیلمنامههای متعددی مینوشتم و دنبال ساخته شدنش میرفتم، اما نهایتا به سرانجام نمیرسیدند.
او افزود: «مامان» فیلمنامهای بود که تصمیم گرفتم برای ساخته شدن آن بجنگم و تا انتها پیش بروم تا فیلم ساخته شود که خداراشکر موفق شدم.
مجید برزگر، درباره تهیه این فیلم و همکاری با انیسی گفت: روزهای زیادی از تصمیم ما برای ساخت «مامان» میگذرد. فیلمنامه جذاب و شخصیتپردازی مناسب و شخصیت آرش انیسی، همه از عواملی بود که توجه من را برای حضور در این اثر سینمایی جلب کرد.
رویا افشار در این نشست با آرزوی سلامتی برای همه، درباره بازی کردن نقش «نانسی» توضیح داد: شخصیت مقتدرانه این شخصیت، مهربانی و مادر بودنش من را برای ایفای این نقش جذب کرد.
امیر نوروزی، درباره ایفای کاراکتر «فریدون» گفت: مثل همه انسانها که نقاط شخصیتی متفاوتی دارند، فریدون نیز نیت پلیدانهای ندارد و نمیتوانم صفت خاصی را به او اطلاق کنم. این شخصیت بر حسب موقعیت دست به این تصمیم میزند.
در ادامه عرفان ابراهیمی درباره حضور در پروژه «مامان» توضیح داد: شخصیت «احمد» راوی فیلم است. من و آرش انیسی جلسات فراوانی درباره چگونگی رسیدن به نقش داشتیم و خوشحالم که امسال در اینجا حضور دارم.
امیر شمس دیگر بازیگر این فیلم گفت: از چند سال گذشته قرار بود من این نقش را بازی کنم؛ اما از آنجا که فیلم ساخته نشد این موقعیت به تعویق افتاد تا در نهایت توانستم در این فیلم سخت حضور داشته باشم.
فرید طهماسبی درباره فیلمبرداری این فیلم توضیح داد: در فیلم کوتاه شما حدود یک تا ده روز فیلمی را فیلمبرداری میکنید و کار تمام میشود. اما در فیلم بلند این که حدود چهل روز باید پشتسر هم سر صحنه بروی و همهچیز را مدیریت کنی، موقعیتی متفاوت و سخت است.
او ادامه داد: این فیلم برای من متفاوت بود و از نتیجه کارم راضی هستم.
طهماسبی گفت: اکثر صحنههای فیلمبرداری این کار داخلی بود. من و آرش انیسی برای چگونگی روایت این فیلم از منظر فیلمبرداری جلسات متعددی در پیش تولید داشتیم و زمان فیلمبرداری چالش جدی نداشتیم.
میلاد موحدی نیز در خصوص آهنگساز «مامان» اظهار کرد: ما در اوایل کار با هم درگیر چالشهایی میشدیم چون نگاه من نقطه نظر یک ناظر بود. اما آرش انیسی موسیقی را در بیان احساس صحنهها میدید. خوشبختانه نگاه و شناخت این کارگردان نسبت به موسیقی خیلی درست بود و من امیدوارم نتیجه خوبی شده باشد. بخشی از موسیقی مرهون نگاه این کارگردان است.
پوریا اخوان درباره طراح صحنه توضیح داد: کار کردن با کارگردان فیلم اولی خیلی سخت است، زیرا همه مشکلات سر راه فیلمساز اول قرار میگیرد. امیدوارم نتیجه خوبی حاصل شده باشد. الان که فیلم را دیدم به این نتیجه رسیدم که شاید صحنه به خوبی دیده نشود و در خدمت فیلم است. این اتفاق یعنی من رسالت خود را درست انجام دادهام.
زهره علی اکبری گفت: کار کردن با آرش انیسی دلچسب و در عین حال سخت بود. این کار کاراکترمحور است و تمامی عوامل بدون به چشم آمدن باید در خدمت فیلمنامه قرار میگرفتند. من کار خلوت و ساده و تمیز را بیشتر میپسندم و هدفمان این بود که بخش صدا هم ساده به نظر برسد و به چشم نیاید.
رویا افشار، درباره نقشهایی مختلفی که به عنوان مادر بازی کرده است، گفت: وقتی سناریو را میخوانی، فاصلهگذاری را در ذهنت انجام میدهی. من سعی میکنم کارهایم شبیه به هم نباشد. همه فیلمهایم را دوست دارم و برای همه آنها زحمت کشیدهام. حضور در کنار آرش انیسی نیز برای من ارزشمند بود. «سرکوب»، «دشمنان» و «مامان» ویژگیهای مخصوص به خود را دارند و فیلمسازانشان هر سه جوان هستند. ما این روزها به فیلمسازان مولف نیاز داریم.
در ادامه این نشست، انیسی درباره اسمهای مختلف شخصیت «مامان» توضیح داد: جنوبیها معمولا با پرسنل خارجی مراوده بسیاری دارند و اغلب دو اسم دارند برای مثال «نسرین» میشود «نانسی» یعنی در اداره پتروشیمی اینگونه صدا میشده. فامیلی خودش هم «روستا» است؛ اما از آنجایی که سعی میکند جای پدر را بگیرد در شغل فعلی که دارد از فامیلی پدر استفاده میکند.
او ادامه داد: اگر مجید برزگر نبود، این فیلم امکان نداشت ساخته شود. ایشان بر اساس نگاهی که از پیش دارد فیلمنامهها را برای ساخت انتخاب میکند. فکر میکنم که آقای برزگر کاملا میداند چه هدفی دارد و چه کاری دوست دارد انجام دهد.
برزگر در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه در فیلمنامه دخالت داشته است؛ گفت؛ من هیچ نقشی در فیلمنامه نداشتم، فقط آن را انتخاب و تحسینش کردم. هیچگاه سطح خودم را به قدری پایین نمیآورم که در متن یک کارگردان دست ببرم.
او افزود: حتی اغلب سر صحنه نمیروم، چون اعتقاد دارم که مبحثی به اسم «اعتماد» باید میان ما جاری باشد.
وی با ابراز خوشحالی برای حضور در این پروژه بیان کرد: «مامان» نفس، ریتم و حال خوبی دارد. من مدیون گروه بازیگرانم هستم و هرچهقدر از آنان تشکر کنم باز هم کم است. فیلمهایی شبیه به «مامان» تماشاگر خاص خودش را دارد و من از آن مطمئن هستم.
تهیهکننده «مامان» ادامه داد: فیلمهای پرفروش متر و معیار ما نیستند و ما مخاطبانمان را از گروه دیگری از مردم برمیگزینیم.
انیسی درباره مشکلاتی که برای ساخت این فیلم داشت، گفت: ما در ابتدا به این دلیل که شورا اعتقاد داشت این فیلم «تجربی» است، پروانه نگرفتیم و این موضوع مطرح شد که بهتر است نسخه ویدیویی آن ساخته شود. از این تاخیر ناراحت هم نیستم چون فکر میکنم «مامان» امروز خیلی بهتر از چیزی شد که اگر در آن سالها ساخته میشد.
این کارگردان در پاسخ به چرایی خودکشی مادر، توضیح داد: مامان در فیلم خودکشی نکرد. آن اتوبوس آتش گرفت و من خودم هم نمیدانم مادر زنده ماند یا نه. این کاراکتر قطعه زمینی دارد که برایش تنها نقطه امید برای بازگشت دوباره به خوشبختی و زندگی است.
امیر شمس که با دو فیلم در جشنواره سیونهم حضور دارد، گفت: فیلم «مامان» برای من بسیار ارزشمندتر از فیلم «مصلحت» است. شخصیت این فیلم بسیار از من دور بود و سر تک تک پلانهای آن اذیت میشدم؛ چون هیچگاه نمیتوانم با مادرم اینگونه رفتار کنم.
انیسی درباره تدوین مجدد فیلم گفت: من در این لحظه فکر میکنم اثر خوبی ساختم و نیاز به تدوین مجدد ندارد. روایت فیلم بر اساس کاراکترهاست و آشنا شدن با آنها درام فیلم را شکل میدهد.
او افزود: ساخته شدن این فیلم ضروری بوده، چراکه ما ناگزیر از قضاوت کردن دیگران هستیم و این قبیل فیلمها شاید قضاوت ما را نسبت به دیگران بهتر کند.
مجید برزگر گفت: کارگردانی را به تهیهکنندگی ترجیح میدهم اما گمان میکنم آثاری را تهیه میکنم که کمتر تهیهکنندهای حاضر به ساخت آنها میشود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: فجر 99 فیلم مامان جشنواره فیلم فجر 99 مجید برزگر آرش انیسی برای ساخت فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۱۴۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دوره فشره کافیشناسی در مستند «الکافی»
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، حجتالاسلاموالمسلمین سیدمسعود مرتضوی چهارشنبه شب، ۱۹ اردیبهشتماه، در همایش بزرگداشت شیخ کلینی در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت اظهار کرد: ساخت مستند الکافی کار ارزشمندی است و توصیه مهم این است که با توجه به اینکه در دورهای هستیم که محدودیت بسندگی فعالیتهای علمی و پژوهشی در قالب کتاب اگرچه لازم است اما با توجه به حجم فضای مجازی و رسانهها این بسندگی یک چالش و بحران به حساب میآید.
وی با اشاره به تغییر ذائقه و سلیقه جامعه اضافه کرد: امروز نسل جوان و نوجوان ما بر اساس آمار منتشر شده اقبال کمتری به کتاب و کتابخوانی دارند، اما استقبال از فیلم، پادکست و فضای مجازی بالا است.
مرتضوی بیان کرد: تغییر سلایق برگرفته از یک پدیده خاص اجتماعی و سیاسی نیست بلکه به دلیل هزینه کرد دشمنان در تولید محتوای فضای رسانهای است که منجر به تغییر سبک جامعه ایمانی ما شده است، لذا ما باید در این مسیر حرکت کنیم.
مدیر هیئت اندیشهورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه مستند الکافی یک دوره فشرده از کافیشناسی است، خاطرنشان کرد: امروز نیازمند ۲ نهضت و فعالیت جهادی هستیم نهضت اول در حوزههای علمیه است که اندیشمندان و پژوهشگران مطالعات خود را نه تنها در حد پژوهش بلکه به سمت تولید محتوای رسانهای سوق دهند.
وی گفت: نهضت دوم اینکه باید ذائقه مخاطب نسبت به حمایت از آثار رسانهای و تولیدات مورد نیاز جامعه امروز تغییر کند؛ در این راستا باید هزینه مطالعاتی، زمانی و مالی گذاشته شود.
مرتضوی عنوان کرد: باید همه بخشهای خصوصی و دولتی پای کار بیایند تا با همت متدینین و دغدغهمندان خروجی موسسات حوزوی و هنری تبدیل به مستندی مثل الکافی شود که این مستلزم هزینههای مالی و زمانی بوده است.
مدیر هیئت اندیشهورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: برای بزرگان نسل معاصر ما مستند و پرتره ساخته نشده، اما کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه داستانپردازیها و فیلمهایی درباره شخصیتهای تاریخی خود ساخته و تحریف تاریخی نیز در آنها صورت گرفته است که میتوان به ساخت سریالی در کشور مصر که موضوعی مورد بحثی نیز دارد، اشاره کرد.
انتهای پیام/