Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله ابوالقاسم علیدوست شامگاه جمعه در دیدار با دست اندرکاران همایش بین المللی «حضرت ابوطالب (ع)» با اشاره به عظمت حضرت ابوطالب (ع) و کاری که در قالب همایش در حال انجام است گفت: این کار به قدری بزرگ است که ما و شما بزرگی آن را درک نکنیم و ارزش و بزرگی آن فرای تصور است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه به یقین کسانی که غبار مظلومیت را از چهره حضرت ابوطالب (ع) برطرف کنند موجبات خشنودی خداوند متعال و پیامبر (ص) را فراهم کرده است و این بی شک توفیق الهی است، افزود: ما در تولید محتوا خوب عمل می‌کنیم، اما در توزیع آن ضعیف هستیم به گونه‌ای که در میان عرب‌ها به کشور همایش‌ها معروف شده‌ایم و این در حوزه هم جاری است به گونه‌ای که محتواهای توزیع نشده باعث می‌شوند که برخی فکر کنند حوزه علمیه پس کسانی نظیر شهید مطهری عالمان جدیدی ندارند تا محتوای جدیدی تولید کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه همایش را هر سال نمی‌شود تکرار کرد، یک سال برگزار می‌شود و بعد از آن به فراموشی سپرده می‌شود، بنابراین لازم است با اتفاقات ماندگار پیوند بخورد و آن انتشار محتوای همایش در قالب کتاب است، ادامه داد: نمی‌شود جریان زندگی حضرت ابوطالب (ع) را دنبال کنیم و به تاریخ نپردازیم و باید برای تحلیل تاریخی حساب ویژه ای باز کنیم.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست با بیان اینکه شخصیت ابوطالب (ع) و شرایط زندگی ایشان را که بررسی می‌کنیم این شرایط را به مثابه یک پازل می‌یابیم و وقتی این پازل را بشناسیم در خواهیم یافت که محال است کسی چون حضرت ابوطالب (ع) کافر باشد، بنابراین در چنین مسائلی نیاز به تحلیل تاریخی داریم، گفت: در حال حاضر ما کسانی را داریم که می‌توانند به لحاظ علمی به همایش کمک کنند و به لحاظ علمی به ثبوت رسیده‌اند اما مشهور نیستند و لازم است سراغ چنین افرادی برویم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه بحث پیرامون حضرت ابوطالب (ع) بحثی نیست که بگوییم به تاریخ پیوسته است و عجله در آن صحیح نیست همانطور که پشت گوش انداختن آن نیز صحیح نیست، افزود: همایش همیشه باید یک گام به جلو باشد و گرچه ایشان بسیار مظلوم اند اما این نباید سبب شود تا آثار ارائه شد به لحاظ محتوایی ضعیف باشند و این کار یا به لحاظ شکلی و یا به لحاظ محتوایی چیز نویی داشته باشد.

آیت الله علیدوست با ابراز تأسف از هتک حرمت‌هایی که در فضای علمی صورت می‌گیرد، گفت: ممکن است در فضای علمی با مخالفت‌هایی روبرو شوید اما نباید این مخالفت‌ها شما را دلسرد کند و از طرفی هم باید از مقابله به مثل بپرهیزید.

این استاد حوزه علمیه گفت: یکی از وجوهی که باید در همایش برجسته شود نکات اخلاقی، اجتماعی و در مجموع جلوه‌های انسانی شخصیت ابوطالب (ع) است که در بین همه انسان‌ها مورد وفاق است و در کنار این نباید به غلو و خرافات بپردازیم.

در ابتدای این جلسه نیز حجت الاسلام جعفری فراهانی با اشاره به همایش‌های برگزار شده توسط مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: مجمع تاکنون همایش‌های متعددی را برگزار کرده است اما در خصوص حضرت ابوطالب (ع) کاری صورت نگرفته بود.

وی با بیان اینکه مراجع تقلید آیت الله نوری همدانی و مکارم شیرازی بر برگزاری این همایش تأکید ویژه داشتند و حتی آیت الله مکارم فرمودند: «عیب است برای حوزه علمیه که این همه همایش‌های متعدد برگزار کند اما همایشی برای ابوطالب (ع) نداشته باشد و ایشان که پدر امیرالمؤمنین (ع) هستند همچنان مظلوم باشند».

داودی دبیر اجرایی همایش نیز اهمیت چنین رویدادی درباره شخصیت حضرت ابوطالب (ع) را یادآور شد و گفت: اتفاق مهم در این همایش این بود که اهل سنت پای کار آمدند و علاوه براینکه برخی از اندیشمندان از الازهر و دیگر دانشگاه‌ها در این همایش اعلام حضور کردند با شخصی از اهل سنت برخورد کردیم که در دفاع از حضرت ابوطالب (ع) کتاب نوشته است.

وی افزود: در بین علمای اهل سنت از کشورهای لبنان، اردن، سوریه و دیگر کشورها افراد بسیاری هستند که برای شرکت در همایش اعلام آمادگی کرده و به اینها باید برخی بزرگان مسیحی و نیز دانشمندانی از دانشگاه‌های مختلف دنیا را نیز اضافه کرد.

داودی با اشاره به اینکه تولیدات علمی مخاطب خاص خود را دارد، اما برای زدودن غبار مظلومیت از چهره ابوطالب (ع) نیازمند این است تا برخی از مخاطبین عمومی نیز درگیر این موضوع شوند به همین خاطر تلاش شد تا همایش در دو بعد انجام شود بعد علمی و بعد فرهنگی و هنری تا بتوان از این طریق جامعه عمومی ایران و جهان اسلام درگیر این موضوع شوند، گفت: به دنبال این هستیم تا به خاطر شخصیت ویژه حضرت ابوطالب (ع) به عنوان کفیل و حامی پیامبر به عنوان یک یتیم ۲۶ رجب به عنوان روز ملی حمایت از ایتام ثبت شود و همچنین به دنبال حمایت از پایان نامه‌های با موضوع ابوطالب (ع) هستیم و در همین راستا بناست تا بنیاد مستضعفان جایزه ملی ابوطالب را تقبل کند و در کنار اینها کارهای هنری نیز در این همایش دیده شده است.

حجت الاسلام فاضلی نیز با اشاره به همکاری مذاهب مختلف اسلامی در این همایش گفت: با توجه به اینکه این همایش بر جنبه انسانی زندگی ابوطالب (ع) تأکید دارد از این رو بسیاری از اندیشمندان مسلمان و حتی غیر مسلمان بر آن شدند با ارائه آثار خود در این همایش دخیل شوند.

وی افزود: علمای اعم از شیعه و سنی و حتی از مسیحیان با رائه مقالات خود در همایش شرکت کردند و بیش از ۸۰ مقاله به زبان عربی به دبیرخانه همایش رسیده است.

گفتنی است همایش بین المللی حضرت ابوطالب (ع) در تاریخ ۲۵ تا ۲۷ رجب (۱۹ تا ۲۱) اسفندماه مصادف با ایام رحلت ایشان در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

کد خبر 5139778

منبع: مهر

کلیدواژه: قم ابوالقاسم علیدوست حوزه علمیه مجمع جهانی اهل بیت ع جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حضرت ابوطالب دهه فجر ویروس کرونا چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کرمانشاه خطبه های نماز جمعه بوشهر گرگان انقلاب اسلامی ایران آمار کرونا شیراز عکس استانها شهرستان کرج مشهد ایلام حضرت ابوطالب حوزه علمیه همایش ها آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۱۷۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد

حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبدالمهدی کربلایی، متولی شرعی حرم امام حسین (علیه السلام) و نماینده حضرت آیت الله سیستانی در جریان استقبال هیئتی از کارشناسان، داوران بین المللی و علاقمندان به امور قرآنی از داخل و خارج عراق که در چهارمین دوره ملی آموزش داوران قرآنی که توسط دارالقرآن الکریم آستان مقدس حسینی برگزار شد، شرکت کرده بودند، گفت: توجه به دانش آموزان و دانشجویان و تربیت شخصیت قرآنی آنان را از طریق توجه به دوره ها و حفظ، امری ضروری است.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی در این دیدار گفت: فعالیت‌هایی که موجب پرورش و مراقبت از این پتانسیل ها می‌شود، بسیار حائز اهمیت است، زیرا علاقه زیادی به داوری و ارزشیابی قرائت قرآن کریم وجود دارد. اکنون این دوره ها برگزار شده است تا ما تعداد کافی داور داشته باشیم که از طریق آنها بتوانیم این قرائت ها و سایر امور را در همه استان ها یا حتی خارج از عراق سامان بخشیم.

وی ادامه داد: همچنین یکی از اهداف بی نیازی در داور است به گونه ای که نه تنها در مناطق وابسته به اهل بیت (علیهم السلام) بلکه در هر مکان در مسابقات بین المللی شرکت کرده و برتری خود را به نمایش بگذارند.

متولی شرعی حرم امام حسین بیان داشت: هدف دیگر این است فعالانی در عرصه قرآن کریم باشند که آن را به درستی درک کنند و دغدغه، توجه، اراده و عزم را برای کار روی این مطالب مهم داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: باید به موضوع تفسیر و چگونگی شکل گیری شخصیت قرآنی و این جنبه ها نیز توجه داشته باشند، به ویژه در مورد دانش‌آموزان از ابتدایی تا مقطع متوسطه و دانشگاه که از مهمترین اقشار جامعه محسوب می شوند، تمرکز داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین کربلایی تصریح کرد: بله، ما باید به همه اقشار جامعه توجه داشته باشیم، اما دانشجویان در آینده جایگاه های مهمی را به خود اختصاص خواهند داد، بنابراین امیدوارم از طریق دوره های قرآنی و حفظ قرآن، توجه و اهتمام ویژه ای به دانشجویان و دانش آموزان شود.

شایان ذکر است که دارالقرآن الکریم وابسته به دبیرخانه آستان مقدس حسینی با هدف گسترش علوم قرآنی در بین جامعه در داخل و خارج از کشور عراق، فعالیت ها و اقدامات متنوعی را در داخل و خارج از حرم مطهر حسینی انجام می دهد و به فارغ التحصیلی قاریان قرآن کریم و برگزاری فعالیت های داخلی و بین المللی بسیار، توجه ویژه ای دارد.

دیگر خبرها

  • تشریح ظرفیت‌های فرهنگ ولایی خراسان شمالی در دهه کرامت ضروری است
  • عفاف و حیا حافظ حریم انسانی و شخصیت وجودی زن و مرد است
  • قدردانی جمعی از استادان و شخصیت‌های حوزوی از آیت‌الله جوادی آملی
  • همایش روز شوراهای خراسان جنوبی برگزار شد
  • همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد