Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان با بازگشایی مدارس در مهرماه سال ۱۳۵۷ فرهنگیان و دانش آموزان فعالیت های خود را در مبارزه با حکومت پهلوی گسترده تر کردند.

در تظاهرات آخر مهرماه ۱۳۵۷، دانش آموزان دبیرستان های دخترانه و پسرانه همدان، عده ای از آنها توسط مأموران انتظامی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و گروهی نیز بازداشت و زندانی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله بازداشت شدگان، دانش آموز دختری به نام «م-الف» که در دبیرستان پروین اعتصامی مشغول تحصیل بود و پس از آزادی اش از بازداشتگاه شهربانی همدان شایعه شد که وی در روز ۲۹ مهرماه خودکشی کرد و علت این عمل وی رفتار غیرانسانی و هتک ناموس او توسط سرگرد هاشمی و مأموران شهربانی همدان اعلام شد.

به محض پخش خبر مذکور در شهر همدان اهالی متدین این شهر، اعم از فرهنگی، روحانی، بازاری و ... به حرکت درآمدند و تظاهرات بی سابقه ۳۰ مهرماه را به وجود آوردند که به شهید و مجروح شدن بسیاری از تظاهرکنندگان منجر شد. البته علاوه بر نامبرده، چند دانش آموز دختر دیگر نیز رفتار غیرانسانی مأموران شهربانی و انتظامی را با دختران بازداشت شده مورد تأیید قرار دادند. 

روزنامه کیهان در این باره نوشت: «یک خانواده همدانی با تسلیم شکایتی به دادگستری، خواستار مجازات مسببان خودکشی دختر خود شد. خانواده این دختر در شکایت خود مدعی شده است که به علت رفتار وقیحانه افراد پلیس شهربانی همدان، دختر جوانشان خود را کشته است. «م-الف» دانش آموز سال اول نظری دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی همدان، در تظاهراتی که چند روز قبل در همدان صورت گرفت، توسط مأموران شهربانی دستگیر شد و پس از آزادی از زندان، خود را کشت. علت خودکشی را خانواده اش، رفتار زننده ای که نسبت به وی اعمال شده، ذکر کردند و شکایت آنها توسط رستمی جم، وکیل دادگستری به دادستان تسلیم شد. منابع مطلع گفتند خودکشی این دختر در دبیرستان پروین اعتصامی، سبب بروز شورش همدان شده است. علاوه بر «م-الف» دو دختر دیگر دستگیر شده نیز با آنها بدرفتاری شده بود. خانواده «م-الف» شکایتی تهیه کرده و به مقامات دادگستری داده و خواسته است شخص یا اشخاصی که مسئول بدرفتاری هستند، به مقامات قضایی تسلیم شوند.»

این در حالی بود که خبرگزاری دولت پارس، طی خبری به شرح ذیل این اقدام را و حتی وجود فردی که مورد هتک قرار گرفته بود، تکذیب کرد: «همزمان با ادامه آشوب های همدان، خبرنگار ما گزارش داد که خبرهای مربوط به خودکشی دختری به نام «م-الف» پس از آزادی از زندان، شایعه ای بیش نیست و مسئولان دبیرستان پروین اعتصامی، وجود چنین دانش آموزی در آن دبیرستان را تکدیب کرده اند. خبرنگار ما پس از مراجعه به منابع مختلف، از جمله خانم مینوبخش، رئیس دبیرستان پروین اعتصامی گزارش داد که در همدان و در این دبیرستان دختری با این نام و نشانی وجود ندارد.»

این در حالی بود که اکرم معتضد، دبیر دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی و عده ای از والدین دانش آموزان دبیرستان مذکور اعلام داشتند که روز شنبه ۲۹ مهر، عده زیادی از مأموران شهربانی به محوطه دبیرستان که دانش آموزان در آن جمع شده بودند، حمله و آنها را مضروب و مجروح کردند و تعدادی نیز مورد بی حرمتی قرار گرفته و ترس و وحشت موجب بیهوشی و به حال اغما افتادن عده ای از آنها شد. این عده همچنین اظهار داشتند در چنین حالتی تا زمانی که امنیت نداشته باشیم و پلیس در کار مدارس دخالت نکند و تا زمانی که مسببان حوادث اخیر به مجازات نرسند، از فرستادن فرزندان خود به مدارس جلوگیری خواهیم کرد. در همان زمان، چند تن از دختران دبیرستان پروین اعتصامی که با باتوم کتک خورده و مضروب و مجروح شده بودند، شکایت هایی علیه مأموران پلیس به هیئت اعزامی وزارت کشور تسلیم کردند.

حجت الاسلام غلامحسن بهرامی درباره فساد اخلاقی سرگرد هاشمی می گوید: «سرگرد هاشمی با خانم یک مغازه دار با آبرو طرح دوستی ریخته بود. برای اینکه از دست شوهر او راحت شود، در مغازه این انسان سرمایه دار و با آبرو تریاک گذاشت و بدین وسیله او را راهی زندان کرد و با زن او که زیبا و آرایشگر بود، بدون مزاحمت به خوشی می گذراند. وقتی انقلاب اوج گرفت، این آقا از زندان آزاد شد، آمده بود به خانم خود گفته بود، بلند شو تو را ببرم طلاق بدهم. آن خانم با کیف خود را آنجا گذاشته بود که بروند. این دست برده بود تلفن سرگرد هاشمی را از کیف او بیرون آورده بود و ساعت یک بعد از نیمه شب آمدند زنگ منزل ما را زدند. گفت: من فکر کردم که در این دل شب کجا بروم، غیر از خانه شما جایی را سراغ نداشتم. آمدم، این جور گمان می کنم تلفن سرگرد هاشمی باشد. من همان تلفن را به کمیته آوردم و از آنجا با تهران تماس گرفتند و همان شب سرگرد هاشمی را دستگیر کردند.»

در ظاهر شایعه خودکشی دانش آموز مذکور، موجب تظاهرات خون بار ۳۰ مهرماه همدان شده بود، این در حالی بود که بنا به گفته روحانیون و مبارزان همدان، این واقعه فقط یک شایعه بود که از سوی هیچ مرجعی مورد تأیید قرار نگرفت.

قیام ۳۰ مهرماه به هر علتی که بود و قتل عام مردم و دانش آموزان به وسیله مأموران، موجب انزجار مردم و اعلام حمایت فرهنگیان و مقامات قضایی، روحانیون و دانشگاهیان از مردم، دانشجویان و دانش آموزان شد.

منبع: کتاب انقلاب اسلامی در همدان، نوشته ابوالفتح مؤمن نویسنده و کارشناس مرکز اسناد همدان

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری انقلاب اسلامي ايران دهه فجر خودکشی دانش آموز حماسه 30 مهر دبیرستان فرهنگيان دانشجويان دانش آموزان دبیرستان پروین اعتصامی مأموران شهربانی دانش آموزان دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۱۸۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سرمازدگی به باغداران همدانی

حجت الله شهبازی افزود: باتوجه به پیش بینی هواشناسی استان در کاهش محسوس دما بروز پدیده کاهش دمای سطح خاک طی ۲ روز آینده تا نزدیک به صفر درجه اتفاق خواهد افتاد، وقوع خسارت سرمازدگی در محصولات باغی به ویژه باغات انگور دور از انتظار نیست و باید تمهیدات لازم از سوی باغداران اندیشیده شود.

وی افزود: می‌توان از عملیات غرقابی در باغات استفاده کرد و از خاک ورزی مانند شخم و دیسک نیز باید خودداری شود.

مدیر باغباینی جهاد کشاوری استان همدان تاکید کرد: برای کاهش اثرات سرمازدگی می‌توان از پوشش دادن خاک مانند پلاستیک‌های پوششی سیاهرنگ و همچنین از بخاری‌های باغی استفاده کرد.

وی بر ایجاد دود با استفاده از باقیمانده‌های گیاهی مانند کاه و کلش تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • فیلم ضدحال خنده‌دار دختر دانش آموز به معلم بابت ماه تولد
  • چاقو کشی دختر دانش آموز علیه معلمان در انگلستان
  • برآورده کردن آرزوی دانش آموز توسط معلم هنرمند و مهربان
  • عاملان تعرض به ۲ دختر دانش آموز به اعدام محکوم شدند
  • هشدار سرمازدگی به باغداران همدانی
  • ضارب ۳ دختر دانش‌آموز دستگیر شد ؛ او هم یک نوجوان است
  • حکم اعدام برای آزارگران ۲ دختر دانش‌آموز | ما را به بیابان‌های ورامین بردند و...
  • اعدام و حبس برای عاملان تعرض به ۲ دختر دانش آموز
  • حکم عاملان تعرض به ۲ دختر دانش آموز اعلام شد
  • این مردان شیطان صفت ورامین به اعدام محکوم شدند/ آزار سیاه ۲ دختر دانش آموز توسط ۲ برادر و پسرعمویشان