Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@10:33:10 GMT

به امام خمینی(ره) گفت: امروز شما مقلد ما بشوید

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۱۸۹۲۶

تابناک : وقتی خبر شهادت حاج مهدی عراقی در چهارم شهریور 1358 منتشر شد ، قلب مبارزان دوران نهضت اسلامی به اندوه نشست و در این میان رهبر کبیر انقلاب با تأثر فراوان در جمع خانواده اش فرمودند:
من ایشان را حدود بیست سال است که مى‏شناسم. مهدى عراقى یک نفر نبود، او به تنهایى بیست نفر بود. حاج مهدى عراقى براى من برادر و فرزند خوب و عزیز من بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهادت ایشان براى من بسیار سنگین بود اما آنچه مطلب را آسان مى‏کند آن است که در راه خدا بود. شهادت او بر همه مسلمین مبارک باشد. او مى‏بایست شهید مى‏شد؛ براى او مردن در رختخواب کوچک بود.
حکایت های مجاهدت حاج مهدی ، در طول سالها زبانزد تمامی مبارزین بود و ما اینک تنها به بخش هایی از آن جهاد و فداکاری اشاره می کنیم.

سخنران فداییان اسلام در میدان بهارستان

مهدی عراقی در شانزده سالگی هنگامی که دوران دبیرستان را سپری می ¬کرد، به سبب شرکت در هیئت‌ های مذهبی، با تشکل فداییان اسلام و شهید نواب صفوی آشنا شد و پس از مدتی توانست به اتاق فکر فداییان اسلام راه یابد. برابر اسناد برجای مانده از ساواک، مهدی جوان در بیشتر نشست‌ های فداییان اسلام حضور پیوسته داشته است.او گاهی پیام ¬ها و نامه¬ های شهید نواب صفوی را در دیدار با وی دریافت می ‌کرد و در نشست ‌های فداییان برای دیگران می‌ خواند. به هنگام اوج‌ گیری جنبش ملی شدن نفت ایران، رابط میان شهید نواب صفوی، آیت¬الله سیدابوالقاسم کاشانی و دکتر محمد مصدق بود. وی از سخنرانان فداییان اسلام در میدان بهارستان تهران درباره دلایل اعدام انقلابی رزم ¬آرا هم به شمار می ¬رفت.مهدی عراقی در اعتراض به دستگیری شهید نواب صفوی به مدت هفت ماه زندانی شد و در 25 تیر 1331 از زندان رهایی یافت. با کودتای سازمان سیا آمریکا در ایران در 28 مرداد 1332 و شکست برنامه ملی کردن نفت و شهادت نواب صفوی در 27 دی 1334، حاج مهدی نیز بیشتر به فعالیت ¬های مذهبی و اجتماعی روی آورد .

جان برکف امام خمینی بود

با درگذشت آیت¬الله العظمی سید حسین طباطبایی بروجردی در دهم فروردین 1340 وی امام¬خمینی(ره) را برای مرجع و رهبر خویش برگزید و فعالیت¬ های جهادی و سیاسی خود را با کسب تکلیف از امام خمینی(ره) دنبال می¬ کرد. در خرداد 1341 با رهنمودهای امام خمینی(ره) و با یاری کسانی چون شهید حاج محمد¬صادق امانی، ائتلافی به نام هیئت ‌های مؤتلفه اسلامی را سازمان دادند.

در دهه آغازین ماه محرم و همزمان با 13 خرداد 1342، شهید عراقی با دیگر همراهان به برپایی راهپیمایی در روزهای تاسوعا و عاشورا پرداختند و راه‌ پیمایی بزرگی را از مسجد حاج ابوالفتح در میدان قیام تا دانشگاه تهران برنامه‌ریزی و اجرا کردند. مهدی در جلو در بزرگ دانشگاه به سخنرانی پرداخت. با تصمیم امام خمینی(ره) مبنی بر سخنرانی در عصر عاشورا در مدرسه فیضیه، شهید عراقی خود را بی‌ درنگ پس از پایان راهپیمایی در تهران، به قم رساند و محافظت از امام را بر عهده گرفت.

آيت‌الله مسعودي‌خميني درباره‌ فداکاري و ايثار شهید مهدي عراقي براي حفاظت از امام‌خميني و نگهباني از منزل ايشان بعد از حادثه‌ فيضيه اینچنین روايت کرده است‌:
«در شب حادثه، ما منزل امام بوديم. در حدود ساعت 9 بعد از ظهر بود. امام خطاب به همه گفت: اينجا خانه‌ من است من ماندن در اينجا را حرام مي‌دانم، همه از اينجا بروند نمي‌خواهم بمانيد. ما هم که احتمال مي‌داديم کماندوها به منزل ايشان حمله کنند، مخالف مي‌کرديم. ما از خانه‌ ايشان بيرون آمديم، لکن مشروط بر اينکه در بيرون بمانيم. وقتي بيرون آمديم ديديم که يک نفر جلوي منزل امام مرتب قدم مي‌زند، اول تصور کردم که ساواکي است، بعد متوجه شدم مرحوم حاج مهدي عراقي است. هيکل درشت و جالب داشت. او درحالي‌که يک چاقو در آستين‌اش پنهان کرده‌بود، قدم مي‌زد. از او پرسيدم: اينجا چه کار مي‌کني؟ پاسخ داد: اينجا آمده‌ام که اگر کسي با چشم چپ به امام نگاه کند، مقابلش بايستيم. ما از آنجا رفتيم اما حاج مهدي با عده‌اي ديگر تا صبح نگهباني دادند و بيدار ماندند.»
عراقی در جریان راهپیمایی در عاشورای سال بعد، در حالی که رهبری جمعیت را بر عهده داشت، به همراه 38 نفر دیگر دستگیر گردیدند و نزدیک به 70 روز را در بازداشت به سر بردند.

از دستگیری تا شکنجه

پس از ترور انقلابی حسنعلی منصور نخست‌وزیر پهلوی دوم در یکم بهمن ماه 1343 بسیاری از اعضای جمعیت مؤتلفه و نزدیک به 250 نفر از بازاریان، شناسایی و دستگیر شدند. شهید عراقی نیز در نوزدهم بهمن 1343، دستگیر و به شکنجه‌ گاه ساواک گسیل شد؛ او زندانی و تبعید گردید. ساواکی ها به سختی وی را شکنجه کردند و ناخن ‌هایش را کشیدند، ولی همچنان دم فرو بست و چیزی نگفت.

مقاومت عراقی به روایت ساواک

شهید حاج مهدی عراقی از جمله انقلابیونی بود که در مقابله با جریان‌های انحراف و نفاق در طول دوران مبارزه نقش بسزایی داشت. از جمله اقدامات او در این زمینه فعالیت‌های فرهنگی و علمی همراه با دیگر روحانیون در زندان بود. در سندی از اسناد مرتبط با حاج مهدی عراقی آمده است:
مشارالیه که محکوم به حبس ابد بوده در اتاق 4 بند 6 به اتفاق محی‌الدین انواری کتابی را برای رفع اشکالات مذهبی‌ها به وجود آوردند و کلیه افراد مذهبی اشکالات خود را در هنگام مطالعه کتاب یادداشت و پیش محمدمهدی ابراهیم عراقی و محی‌الدین انواری می‌برند و آن‌ها هم این اشکالات را از طریق مباحثات ایده‌آلیستی و ضدماتریالیستی بر طرف می‌کردند و یک‌بار دو نفر فوق سعی نمودند تا همین حسین مرادی دزفولی را که کتابی در مورد زبان، تفکر و شناخت مطالعه می‌کرد تحت تأثیر قرار دهند و در این کار هم تا اندازه‌ای موفق شدند.

در زندان جوانان را از انحراف عقیدتی نجات داد

یکی از شیوه‌های مقابله شهید مهدی عراقی با مجاهدین خلق (بعد از با اعلام رسمی تغییر ایدئولوژی سازمان از اسلام به مارکسیسم در سال 1354)، تلاش برای نجات فریب‌خوردگان سازمان و جلوگیری از جذب افراد جدید توسط آنها بود.
همسر شهید مهدی عراقی در اين زمينه مي‎گويد:
«ايشان برخوردشان با همه خوب بود و حتي به ديگران هم توصيه مي‏کردند که با همه با روي خوش برخورد کنيد. از لحاظ عقيدتي با آنها که تغيير ايدئولوژي داده بودند، صحبت مي‌کردند، اما با خوشرويي؛ چون معتقد بودند که با بدخلقي و اخم نمي‏‌شود کاري را درست کرد. يک آقايي بود از مجاهدين خلق که اسمش را به‌خاطر ندارم، به قدري شيفته‏ اخلاق شهيد عراقي شده‌بود که ديگر کارهاي خودشان را قبول نداشت و مي‏گفت من دين عراقي را قبول دارم».

دیدار با مراد و رهبر

با فضای آزاد نسبی که در سال 1356 به دستور آمریکایی ‌ها در ایران پدید آمد، عراقی پس از سیزده سال با موهای سفید از زندان آزاد شد. پس از آزادی با گروه ¬های اسلامی تازه سازمان ‌یافته که گرفتار کجروی فکری و مارکسیسم ‌زدگی نشده بودند؛ همچون گروه ‌های توحیدی صف، بشیر و منصورون ارتباط برقرار کرد و تجربه خود را در اختیار آنان گذاشت. با مهاجرت امام از عراق و استقرار ایشان در دهکده نوفل لوشاتو در فرانسه، مهدی عراقی به دیدار امام در فرانسه شتافت.

بعد از ورود عراقي به نوفل‌لوشاتو، امام‌خميني عراقي را بسيار مورد لطف و محبت قرار دادند؛ زيرا اين ديدار پس از چهارده سال دوري و تحمل زندان و تبعيد اتفاق مي‎افتاد و عراقي در اين مدت از نظر جسمي ضعيف و شکسته شده‌ بود. در حضورِ جمع امام خطاب به مهدي عراقي مي‏‏‌گويد: «مهدي من تو هستي؟ چرا اين‌قدر پير شدي؟» اما عراقي درحالي‌که از خوشحاليِ ديدار با امام اشک مي‌ريخت، گفت: «من اصلاً يادم نمي‌‏آيد که اتفاقي افتاده است».
بعد از آن نيز امام در ديدار با دانشجويان در وصف مهدي عراقي فرمودند: «در بين اينهايي که حبس بودند، پانزده سال حبس بودند. بعضي وقت‎ها که با من مصاحفه مي‎کردند، دست‌شان دستِ يک پهلوان بود و حالا که مصافحه مي‎کنند، دست يک آدم عادي شده است».او مدیریت بیت امام(ره) را برعهده گرفت. وی از آنجا نوار سخنرانی ‌های امام را به ایران می‌فرستاد.

وقتی که امام خمینی (ره) قصد عزیمت به فرودگاه جهت بازگشت به ایران کردند حاج احمد آقا برای امام جلیقه ضد گلوله تهیه می‌کنند و به شهید مهدی عراقی می‌گوید ما نمی‌توانیم به امام بگوییم که این جلیقه را بپوشد این کار شما است. به امام بگویید این جلیقه را بپوشد. حاج مهدی عراقی می‌رود به امام می‌گوید: ما یک عمری مقلد شما بودیم و هر چه شما گفتی ما گوش دادیم. امروز شما باید مقلد ما بشوید. امام لبخندی می‌زند و می‌گوید: چه چیزی پیش آمده که من باید امروز مقلد شما بشوم. حاج مهدی می‌گوید ما نگران شما هستیم. این جلیقه ضد گلوله را بپوشید. امام بنا به خواسته حاج مهدی جلیقه ضد گلوله را زیر عبایشان می‌پوشند. وقتی سوار بر هواپیما می‌شوند جلیقه را درمی‌آورند.با بازگشت امام(ره) در دوازدهم بهمن ماه 1357 به ایران، به مدرسه علوی، مهدی اداره پاره ‌ای از کارها را بر عهده گرفت.

صبح روز یکشنبه چهارم شهریورماه 1358، سه موتورسوار از گروهک فرقان ، حاج مهدی را به رگبار گلوله بستند و او و پسرش حسام را با هم به شهادت رساندند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: علی انصاریان دهه فجر حکومت پهلوی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اسدالله اسدی پیشگامان انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی حاج مهدی عراقی علی انصاریان دهه فجر حکومت پهلوی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اسدالله اسدی شهید نواب صفوی حاج مهدی عراقی فداییان اسلام امام خمینی ره مهدی عراقی مهدی عراقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۱۸۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام خمینی: باید پینه دست کارگران را بوسید

حجم ویدیو: 8.99M | مدت زمان ویدیو: 00:01:13 دانلود ویدیو

دیگر خبرها

  • شهرستان بشرویه معطر به عطر شهید تازه تفحص شده
  • امام خمینی: باید پینه دست کارگران را بوسید
  • بازدید رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) از آسایشگاه کهریزک
  • حسینیه امام خمینی(ره) حال و هوای کلاس درس گرفت
  • دیدار ۳هزار معلم از سراسر ایران با رهبر انقلاب
  • روایت شهید مطهری از کلاس درس متفاوت امام
  • دشمنان نظام و ملت ایران مرعوب تربیت یافتگان مکتب شهدا هستند
  • شوخی گل آقا با امام خمینی (ره) + فیلم
  • آثار شهید مطهری باید به نسل جوان جامعه معرفی شود
  • مطهری امام