Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-04@00:10:17 GMT

معاون قوه قضاییه: وکالت نباید یک شغل قلمداد شود

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۰۲۲۶

معاون قوه قضاییه: وکالت نباید یک شغل قلمداد شود

علی باقری‌کنی در نشست مجازی حقوقی با عنوان «حق کرامت انسان و حقوق بانوان»، با اشاره به تفاوت نگاه دینی و نگاه غربی به زنان، اظهار داشت: خواست قدرت‌ها تحمیل فرهنگ غربی به دیگر جوامع است؛ اما باید بین نگاه دینی و نگاه­‌های دیگر نسبت به زن تفاوت قائل شویم زیرا آنها نگاه ابزاری به زن دارند اما نگاه دینی برای زنان حرمت و کرامت به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: موضوع حقوق زنان یکی از مسائل متداول امروز است. حقوق زنان ارتباط تنگاتنگی با تعریف از هویت و شخصیت زن دارد و باید به ابعاد وجودی زن اشراف کامل داشته باشیم تا بتوانیم درباره آن نظر بدهیم.

باقری‌کنی اولویت­‌دادن به مسئولیت­‌ها نسبت به حقوق را لازمه ترویج حیات طیبه در یک جامعه دانست و گفت: امکان ندارد که جامعه فقط با توجه به حقوق به آرامش برسد، بلکه باید هم مسئولیت‌های زن نسبت به دیگران و هم مسئولیت‌های دیگران نسبت به زن مبنای حرکت جامعه باشد.

وی گفت: کرامت قابل اعطا از سوی هیچ موجودی نیست بلکه یک موهبت الهی است. از افتخارات ما مسلمانان که در قرآن هم آمده این است که کرامت را خداوند به بنی آدم عطا کرده و در مکاتب دیگر چنین عنصر پایه‌ای وجود ندارد.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: کرامت گرفتنی نیست؛ کرامت بخشیدنی است، وقتی کرامت‌بخشی در دستور کار ما  قرار بگیرد، کرامت ما هم قطعا رعایت می‌شود. بنابراین کرامت بالاتر از حقوق است و نگاهی متعالی‌تر نسبت به عدالت دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه وکالت در کنار قضاوت یک بال برای تحقق عدالت است، گفت: زنان در عرصه وکالت از ویژگی‌هایی برخوردار هستند که در این عرصه برتری دارند و آن این است که در مسیر وکالت همیار و کمک‌کار تحقق عدالت برای دستگاه قضا هستند و اما وجه دیگر آن همراهی، همدلی و هم‌ذات پنداری با موکل است و به جز آن، ارتباط سازمانی با موکل خود، ارتباط معنایی هم پیدا می‌کند و باید موکل و احساسات و دغدغه‌های او را درک کند.

باقری کنی اظهارداشت: در وجه نخست کار وکالت می‌­تواند به­ عنوان یک شغل محسوب شود اما جنبه دوم که همدلی و همراهی با موکل است، شغل نیست بلکه هنر است و در این عرصه زنان مزیّت نسبی و حتی می‌­توان ادعا کرد مزیّت مطلق نسبت به مردان دارند.

در ادامه این نشست مجازی ، سکینه‌السادات پاد، عضو کمیسیون امور بانوان مرکز وکلای خراسان رضوی، با اشاره به کسب و کار خواندن وکالت از سوی نمایندگان مجلس آن را نقض کرامت وکالت دانست و از باقری‌کنی درخواست کرد در ستاد حقوق بشر برای صیانت از حقوق عامه و دفاع از وکلا در خصوص طرح‌هایی که وکالت را از شرافت آن دور می‌کند، دفاع کند.

باقری‌کنی گفت: یکی از ارکان صیانت از مردم، نهاد وکالت است و تعامل ستاد حقوق بشر با نهاد وکالت در سراسر کشور، در صیانت و ارتقاء حقوق مردم بسیار کمک کننده خواهد بود .

در این نشست که از سوی کمیسیون امور بانوان و خانواده مرکز وکلای خراسان رضوی برگزار شد، کبری خزعلی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده نیز حضور داشت و نظرات خود را در خصوص موضوعات زنان و خانواده تبیین و تشریح کرد.

47232

کد خبر 1483596

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: قوه قضاییه وکالت ستاد حقوق بشر باقری کنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۰۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رئیس قوه قضاییه از نمایشگاه دستاورد‌های قضایی هرمزگان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس؛ این نمایشگاه در ۱۸ غرفه از دستاورد‌های قضایی در بخش‌های ادارات کل پزشکی قانونی، زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی، بازرسی، ثبت اسناد و املاک و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، معاونت‌های مالی پشتیبانی، منابع انسانی و امور فرهنگی اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم وآمار و فناوری اطلاعات، تعزیرات حکومتی، بنادر، گمرکات و اموال تملیکی، مقابله با قاچاق سوخت، حقوق عامه، حفظ حقوق بیت‌المال، ساماندهی پارکینگ‌ها و اقتصاد مقاومتی، مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، مرکز حل اختلاف، دیوان عدالت اداری و حفاظت اطلاعات و روابط عمومی و ارتباطات به نمایش در آمد.

بیشتر بخوانید؛ اختصاص ۴۱۹ میلیارد تومان برای رفع مسائل و مشکلات مراکز و واحد‌های قضایی هرمزگان
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در حاشیه این بازدید گفت: از مجموع ۵۰ هزار فقره پرونده قابل سازش استان هرمزگان در سال گذشته، ۲۲ هزار مورد منتهی به صلح و سازش شده است.
وی افزود: بیش از ۹۰ درصد اراضی موقوفه، کل اراضی حریم دریا و بیش از ۹۰ درصد جزایر استان هرمزگان حدنگاری شد.

دیگر خبرها

  • حضور معاون وزیر ورزش و جوانان در اردوی تیم ملی هاکی سالنی بانوان
  • بازدید رئیس قوه قضاییه از نمایشگاه دستاورد‌های قضایی هرمزگان
  • راهکار‌های رئیس دستگاه قضا برای حمایت از حقوق کارگران
  • راهکارهای رئیس دستگاه قضا برای حمایت از حقوق کارگران
  • مراسم دسته روی شهادت امام جعفر صادق (ع)در مازندران برگزار می شود
  • شفافیت حقوق مدیران در راستای دانستن مردم است
  • دین اسلام مدافع اصلی حقوق زنان است
  • آیت‌الله نوری همدانی: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • کنایه روحانی به جنجال ساخت مسجد در پارک قیطریه
  • بانوان آمریکای لاتین نسبت به کشتار زنان در غزه موضع بگیرند