Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@00:19:19 GMT

کانون تمرکز تروریست‌ها در عراق کجاست؟

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۰۴۰۴

کانون تمرکز تروریست‌ها در عراق کجاست؟

به گزارش ایرنا، چهار سال پیش بود که کشور عراق پیروزی بر گروه تروریستی داعش را با همیاری نیروهای مسلح خود بویژه سازمان الحشد الشعبی این کشور اعلام کرد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور برادر و همسایه عراق نیز از همان دوره آغاز یورش گروه تروریستی به عراق به یاری ملت عراق شتافت و از هرگونه کمکی برای چیره شدن بر این گروه تروریستی و شکست دادن آن دریغ نکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود شکست گروه تروریستی داعش بعد از سه سال نبرد در سال ۲۰۱۷ میلادی اما برخی بقایای این گروه تروریستی و هسته های خفته آن باقی ماندند که نیروهای مسلح عراق همچنان درحال سرکوب و از بین بردن نهایی آنها هستند.

اساسا ظهور گروه تروریستی داعش ماحصل یک توطئه خارجی – داخلی بود که عراق همچنان با آثار و عواقب ناگوار آن دست و پنجه نرم می‌کند و یکی از عللی که از سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون نیز عراق نتوانسته است به طور کامل به حضور بقایا و هسته های خفته داعش پایان دهد، ادامه توطئه و تداوم برخی حمایت های خارجی از بقایای این تروریست ها است که کارشناسان امنیتی و تحلیلگران عراقی و خارجی نیز همواره نام آمریکا و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را به عنوان حامیان بقای داعش ذکر کرده اند و از وجود اطلاعات و مدارک دراین زمینه سخن گفته اند.

در سایه این حمایت ها است که بقایای گروه تروریستی داعش در چند ماه گذشته بویژه دو هفته اخیر بر شدت تحرکات تروریستی خود در برخی مناطق عراق افزوده اند که شاید اوج آن را در حمله تروریستی اخیر در میدان الطیران در مرکز بغداد و متعاقب آن دو حمله به نیروهای الحشد الشعبی عراق دانست.

شهر بغداد پس از آرامشی طولانی دوم بهمن ماه جاری شاهد دو انفجار تروریستی همزمان بود. این انفجارهای انتحاری در میدان الطیران در مرکز شهر پایتخت عراق با استفاده از کمربند انفجاری روی داد و به جان باختن ۳۲ عراقی و زخمی شدن ۱۱۰ نفر دیگر منجر شد.

متعاقب آن نیز ناحیه «العیث» در منطقه «حمرین» در استان صلاح الدین عراق شاهد حمله تروریست‌ها به نیروهای سازمان الحشد الشعبی عراق بود که باعث شهادت ۱۱ نیروی این سازمان از جمله «حسین سعیدان گاطع ابو علیاء الحسیناوی» فرمانده گردان سوم تیپ ۲۲ و زخمی شدن ۱۲ نفر دیگر از این نیروها شد.

چهاردهم بهمن ماه نیز پنج نیروی سازمان الحشد الشعبی عراق از جمله سه معاون تیپ یکم این سازمان در جریان حمله عناصر گروه تروریستی داعش در ناحیه نفت خانه در استان دیاله به شهادت رسیدند.

به دنبال آن نیز برخی نیروهای ارتش و پلیس فدرال عراق در نبرد با بقایای عناصر تروریست جان باخته یا زخمی شدند.

این تحرکات تروریست‌ها باعث شد تا نیروهای مسلح عراق بر شدت عملیات خود علیه بقایای گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف این کشور افزوده و در طول دو هفته اخیر شمار زیادی از سرکردگان تروریست از جمله سرکرده ارشد داعش در عراق موسوم به «جانشین خلیفه و والی عراق» در این گروه را به هلاکت رسانده و شمار دیگری از آنها را بازداشت و مقرها و مخفیگاههای آنها را منهدم کردند که این عملیات همچنان ادامه دارد.

اما پرسش مهمی که مطرح می شود، این است که اساسا کانون تمرکز تروریست ها در کجا قرار دارد و معنا و مفهوم آن چیست؟

با نگاهی به نقشه درگیری های نیروهای مسلح عراق با بقایای گروههای تروریستی در ماههای گذشته بویژه هفته های اخیر مشخص می شود که این درگیری ها بیشتر در استان های صلاح الدین، دیاله، کرکوک و الانبار درجریان است.

استان های دیاله، کرکوک و صلاح الدین در طول ماههای اخیر شاهد نفوذ و رخنه های امنیتی بقایای گروه تروریستی داعش بوده که نگرانی را درباره فعالیت این تروریست ها در نزد افکار عمومی ایجاد کرده است؛ هرچند که اکثر سرکردگان ارشد این گروه کشته شده اند.

مسئولان امنیتی و نظامی بلندپایه عراقی می گویند که بقایای گروه تروریستی داعش ضعیف هستند و از توان زیادی برای سازماندهی و امکان برخورد و رویارویی مستقیم با نیروهای مسلح عراق برخوردار نیستند و نمی تواند یک منطقه یا مساحت جغرافیایی را تحت کنترل خود در بیاورد و از همین رو، از سه شیوه بمبگذاری، کمین کردن بر سر راه نیروهای مسلح عراق و عملیات تک تیراندازی بویژه در مناطق قبلا آزادشده از دست این گروه استفاده می کنند.

برخی منابع امنیتی عراقی می گویند که گروه تروریستی داعش در طول یکسال اخیر ۱۴ سرکرده ارشد خود را در حملات هوایی و عملیات ویژه عراق در سه استان صلاح الدین، دیاله و کرکوک از دست داده است و از این رو، بدنبال سرکردگان جدید و گمنام و عمدتا جوان رفته است.

«علی جعفر» از کارشناسان امنیتی عراقی معتقد است که فعالیت اخیر داعش در سه استان کرکوک، دیاله و صلاح الدین بیانگر رخنه های امنیتی و وجود مناطقی است که بقایای گروه تروریستی داعش از آنجا برای احیای فعالیت خود بهره برداری می کنند.

وی می افزاید: عملیات موفقیت آمیز اخیر در منطقه «وادی الشای» در نزدیک کرکوک و کشته شدن سرکردگان ارشد داعش در این عملیات نشان می دهد که مناطق دیگری نظیر وادی الشای هم هست که عناصر داعش در آنجا پنهان شده اند.

استان دیاله به عنوان کانون دیگر فعالیت تروریست ها مطرح است و در همین ارتباط یک مسئول سازمان الحشد الشعبی عراق می گوید که محدود جغرافیایی تلاقی مرزهای اداری سه استان دیاله، کرکوک و صلاح الدین از مهمترین کانون های تمرکز تروریست ها است که هر سه این استان ها را از نظر تهدید امنیتی تحت تاثیر قرار می دهد.

«صادق الحسینی » سخنگوی محور استان دیاله در سازمان الحشد الشعبی عراق تصریح می کند: منطقه «المطیبیجه» در مرزهای اداری استان صلاح الدین و همجوار با استان های دیاله و کرکوک است. این منطقه لانه افعی های داعش است که خطر و چالشی بزرگ برای این سه استان به شمارمی روند و دستورات عملیات تروریستی از آنجا صادر می شود و کنترل بر این منطقه از طریق عملیات پاکسازی ثبات و همیشگی می تواند ضربه ای قوی به بقایای گروه تروریستی داعش باشد.

به اعتقاد وی، هسته های گروه تروریستی داعش از منطقه المطیبیجه به سایر مناطق نفوذ می کنند زیرا این منطقه از راههای فرعی زیاد و پیچیدگی های جغرافیایی برخوردار است.

در کنار این سه کانون اصلی فعالیت و تحرکات تروریست ها، استان الانبار در غرب عراق و در مرز سوریه نیز یکی دیگر از مناطق فعالیت تروریستها است؛ بویژه که این استان از یک سو هم مرز با سوریه است و از سوی دیگر، پایگاه عین الاسد آمریکا در آنجا قرار دارد و به گفته شماری از کارشناسان امنیتی و تحلیلگران عراقی، آمریکایی ها کار جابجایی تروریست ها بین سوریه و عراق را در پوشش کاروان های نظامی خود برعهده دارند و آنها را بین دو کشور جابجا می کنند.

درهمین راستا نیز برخی کارشناسان امنیتی عراقی از انتقال چهار هزار تروریست داعشی از جانب آمریکا از سوریه به عراق در برهه اخیر خبر داده اند؛ بویژه که این استان نیز نظیر استان های صلاح الدین و دیاله با استان بغداد هم مرز است.

اخیرا نیز استان بابل در جنوب غربی استان بغداد و به طور مشخص منطقه راهبردی «جرف النصر» شاهد تحرکات تروریست ها بوده است و برخی منابع امنیتی عراقی گفته اند که آمریکا تروریست ها را در این ناحیه در پشت مواضع نیروهای الحشد الشعبی عراق برای درگیری با این نیروها هلی برن کرده بود.

در مجموع از تحرکات بقایای گروه تروریستی داعش در ماهها و بویژه هفته های اخیر اینگونه بر می آید که کانون تحرکات آنها در استان های دیاله، صلاح الدین، الانبار و کرکوک است و نکته قابل توجه این است که سه استان اول هم مرز با استان بغداد است که خود این موضوع اهمیت برخورد با این تروریست ها را هرچه بیشتر نشان می دهد و از این رو، برخی کارشناسان عراقی نیز خواهان تقویت امنیت در مناطق موسوم به کمربند امنیتی بغداد شده اند.

برچسب‌ها گروه تروریستی داعش دیاله کرکوک الحشد الشعبی بغداد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گروه تروریستی داعش دیاله کرکوک گروه تروریستی داعش دیاله کرکوک الحشد الشعبی بغداد اخبار کنکور بقایای گروه تروریستی داعش سازمان الحشد الشعبی عراق گروه تروریستی داعش نیروهای مسلح عراق کارشناسان امنیتی تحرکات تروریست امنیتی عراقی استان دیاله صلاح الدین تروریست ها استان ها سه استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۰۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله تروریستی به المپیک خنثی شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ پلیس فرانسه یک نوجوان 16 ساله را به ظن تدارک حمله تروریستی در بازی‌های المپیک پاریس بازداشت کرد.

به نقل از تسنیم بر اساس گزارش روزنامه Le Parisien؛ سرویس‌های اطلاعاتی به دلیل پایبندی نوجوان 16 ساله به اسلام‌گرایی افراطی او را تحت نظر گرفتند. او همچنین در پیام‌رسان تلگرام پیامی نوشت و به دنبال خرید مواد مورد نیاز برای ساخت کمربند انفجاری بود. او در این پیام‌ها اشاره کرده بود که می‌خواست به نام یکی از گروه‌های تروریستی بمیرد.

2 روز قبل مظنون در خانه پدر و مادرش دستگیر و در آنجا تفتیش شد. این نوجوان سپس به ایستگاه پلیس منتقل شد و در آنجا اعتراف کرد که می‌خواسته در جریان بازی‌های المپیک 2024 همراه با کمربند انفجاری دست به حمله بزند و وقتی بازداشت شود، بر اثر گلوله‌های پلیس جان خود را از دست بدهد.

در طول بازرسی، بازرسان اسناد دست‌نویس، از جمله سوگند وفاداری به یکی از گروه‌های تروریستی را پیدا کردند. گوشی تلفن همراه متهم کشف و ضبط و برای بررسی ارسال شد.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899456

دیگر خبرها

  • هلاکت ۷۰ عضو گروه تروریستی «الشباب» در سومالی
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • سمن‌ها و گروه‌های مردمی بر حوزه دانش آموزان تمرکز کنند
  • نتیجه حمایت آمریکا از تروریست‌ها، عملیات آنان در ایران و روسیه است
  • حملات تروریست نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است
  • واکنش در اروپا به گنجاندن سپاه در لیست تروریست‌ها
  • برگزاری بیش از ۲۵ تظاهرات در ادلب برای سرنگونی «الجولانی»
  • داعش در افغانستان از بین رفته است
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • حمله تروریستی به المپیک خنثی شد