Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش«نماینده» محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان معاون اول رئیس جمهور درباره رد کلیات لایحه بودجه در مجلس مبنی بر اینکه «اگر اینها بعد از آن نامه یک جلسه با دولت می‌گذاشتند، مسائل حل می‌شد»،گفت: ما که هر روز با دولت جلسه داشتیم.

وی افزود: اگر منظور آقای جهانگیری جلسه با آقای رئیس جمهور بود که باید بگوییم رئیس جمهور در جلسات قانونی که باید شرکت می‌کرد نیز نیامده و معاونان خود را فرستاده است اما اگر منظور از جلسه تیم سازمان برنامه و بودجه و کارشناسان دولت است که باید بگویم که کمیسیون تلفیق مجلس هر روز با حضور اکثر معاونان سازمان برنامه و بودجه مباحث را پیگیری کرده و جلسات برگزار می‌شد، بنابراین اینکه گفته می‌شود اگر جلسه‌ای با دولت می‌گذاشتند، خیلی جالب نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنگنه یادآور شد: البته آقای جهانگیری باید بداند که آقای روحانی به جلساتی که در سطح سران قوا برگزار شده نیز متعهد نبوده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر این جمله که برخی‌ها می‌گویند چرا مجلس بودجه را در کمیسیون تلفیق رد نکرد، گفت: از همان ابتدا که لایحه بودجه به مجلس تقدیم شد نظر مجلس درباره آن منفی بود چون مشکلات اساسی در چهارچوب بودجه دیده می‌شد اما آقای روحانی در جلسه‌ای که با آقای قالیباف داشتند و آقای نوبخت هم در اولین جلسه کمیسیون تلفیق که ضبط شده آن هم وجود دارد قول دادند که ما آمادگی داریم که این بودجه را به مجلس بدهیم و مجلس هر اصلاحی صورت دهد مورد قبول است و آقای روحانی هم تعهد داده بود که مجلس هر اصلاحاتی صورت دهد را می‌پذیرد.

وی گفت: اعضای کمیسیون تلفیق مجلس با این تعهد آقای روحانی به کلیات بودجه در این کمیسیون رأی دادند و آن را تصویب کردند اما در مسیر یک ماهه‌ای که لایحه در کمیسیون تلفیق بررسی می‌شد شاهد آن بودیم که هر بندی که ما تصویب می‌کردیم فردای همان روز آقای روحانی علیه آن مصوبات صحبت می‌کند به عبارتی عملاً التزام عملی دولت به تعهداتی که در جلسات متعدد قبل از آغاز بررسی بودجه داده بود، رعایت نشد.

زنگنه با اشاره به جلسه رأی‌گیری کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس گفت: علیرغم زحماتی که دوستان ما در کمیسیون تلفیق به صورت شبانه‌روز برای اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ کشیدند اما باز هم ایرادات اساسی این لایحه حل نشده بود چرا که بخشی از این ایرادات اساسی در کمیسیون حل شده بود و قرار بود بخش باقیمانده آن در صحن مرتفع و حل شود.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس تأکید کرد: سخن ما این بود که اگر این اصلاحات را صورت دهیم دولت نسبت به اصلاحات بودجه تمکین دارد یا خیر، چرا که براساس قانون دولت باید لایحه بودجه را بنویسد و سقف تغییرات لایحه بودجه توسط مجلس از لحاظ قانونی محدود است چرا که اگر تغییرات بیش از حد باشد شورای نگهبان می‌تواند آن را رد کند اما در یک صورت شورای نگهبان تغییرات اساسی مجلس در لایحه بودجه را می‌پذیرد و آن این است که دولت اعلام کند تغییرات در لایحه بودجه را می‌پذیرد و اجرا می‌کند.

وی می‌گوید که دولتی‌ها در جلسات نخست کمیسیون تلفیق که قرار بود درباره کلیات لایحه بودجه رأی‌گیری صورت بگیرد وعده می‌دادند که اصلاحات در لایحه بودجه ۱۴۰۰ را اجرا می‌کنند و حتی آقای نوبخت در این کمیسیون این عبارت را به کار بردند که «دوستان تلفیق، شما به کلیات بودجه رأی بدهید و ما در کنار شما هستیم و هرگونه اصلاحی که تشخیص دادید اعمال کنید و ما با دل و جان آن را اجرا می‌کنیم.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه تصویب کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به دلیل اعتماد مجلس به دولت بود، گفت: اینکه مجلس را متهم می‌کنند که ۲ ماه وقت کشور را گرفت، باید بگوییم که ما وقت دولت و مردم را نگرفتیم بلکه ما براساس تعهدی که دولت به مجلس داده بود و آن تعهد شرعاً، عرفاً و قانوناً باید عملی می‌شد لایحه بودجه را تصویب، بررسی و آن را اصلاح کردیم، اگر همین امروز هم دولت تعهد بدهد که آنچه که از مجلس بیرون می‌آید را اجرا و به قانون تمکین کند، دولت دو هفته بعد همان لایحه را به مجلس برگرداند، گزارش کمیسیون تلفیق هم بر روی آن قرار بگیرد و مجلس نیز آمادگی این را دارد که به آن رأی بدهد اما مشکل این است که دولت تمکین به اجرای اصلاحات در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نمی‌کند.

منبع: نماینده

کلیدواژه: بودجه جهانگیری حسن روحانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه برنامه و بودجه لایحه بودجه آقای روحانی عضو کمیسیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۰۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرهای جدید از افزایش تعطیلات آخر هفته از زبان یک نماینده مجلس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به مراعا ماندن تصمیم‌گیری درباره تعیین دومین روز تعطیل آخر هفته لایحه‌ اصلاح ماده ۷۸ قانون خدمات کشوری در کمیسیون اجتماعی، گفت: پیوست‌های اقتصادی این لایحه تقریباً مشخص شده‌ است اما پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی آن هنوز به صورت جامع بررسی نشده است؛ به همین دلیل نیز کمیسیون لایحه مذکور را فعلاً مراعا نگه داشته تا با استفاده از نظرات کارشناسی مرکز پژوهش‌ها و کانون‌های اصلی تصمیم گیری در کشور بتوانیم تصمیمات خوبی در این زمینه بگیریم.

وی در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که آیا جزئیات لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته تا پیش از پایان دوره مجلس یازدهم در صحن مجلس رسیدگی می‌شود؟ اظهار کرد: اعلام نظر نهایی کمیسیون اجتماعی درباره این لایحه نیازمند برگزاری یک الی دو جلسه دیگر است؛ با این حال با توجه به اینکه یک جلسه نیز با آقای قالیباف رئیس مجلس جهت جمع بندی در این زمینه برگزار شود، این احتمال وجود دارد که در این دوره جزئیات بررسی لایحه مذکور به صحن برسد.

کمیسیون اجتماعی مجلس دهم شورای اسلامی در آبان ۱۳۹۸ اجرای طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و کاهش ساعت کاری در سراسر کشور را تصویب کرده بود، اما بررسی آن به عمر مجلس دهم نرسید. با این حال در مجلس یازدهم این طرح با اصلاحیه‌ای مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها در کمیسیون اجتماعی کلید خورد. همان زمان هم این موضوع مطرح شد که هدف دولت از تعطیلی سراسری روزهای پنجشنبه در کشور، ایجاد اوقات فراغت برای خانواده و فراهم‌شدن شرایط برای سفرهای کوتاه‌مدت به‌منظور رونق گردشگری و ایجاد نشاط در خانواده‌ها بوده، اما از سوی دیگر جمعی از نمایندگان طرحی را تدوین کردند که بر اساس آن شنبه‌ها به‌جای پنج‌شنبه‌ها تعطیل شود.

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ در جریان رسیدگی به کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری با کلیات این لایحه موافقت کردند، اما درباره روز دوم تعطیلی تصمیم گیری بر عهده کمیسیون اجتماعی مجلس سپرده شد و در جلسه روز یکشنبه ۲۶ فروردین کمیسیون اجتماعی، اعضای این کمیسیون با موافقت دولت، پنجشنبه‌ را به عنوان دومین روز تعطیل آخر هفته تعیین کردند؛ تصمیمی که با مخالفت و انتقاد بسیاری از فعالان بخش خصوصی مواجه شد.

بر اساس تقویم منتشر شده از سوی مجلس شورای اسلامی، صحن مجلس طی هفته آتی ۳ روز جلسه علنی خواهد داشت و پس از آن بعد از یک هفته تعطیلی جهت حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه تا روز ۲ خرداد، ۶ روز دیگر تشکیل جلسه خواهد داد؛ بنابراین در صورتی که طی ۹ جلسه باقی مانده، کمیسیون اجتماعی تصمیم نهایی خود را درباره لایحه‌ اصلاح ماده ۷۸ قانون خدمات کشوری به صحن ارجاع ندهد، عملا این لایحه نهایی نخواهد شد و رسیدگی تا به امروز آن صرفا اتلاف وقت بوده است و برای نهایی شدن باید در مجلسی دیگر دوباره از ابتدا روندی را که گذرانده است طی کند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899355

دیگر خبرها

  • لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت
  • بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در جلسات هفته جاری مجلس
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت
  • لایحه افزایش تعطیلات نهایی می‌شود یا فراموش؟
  • لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می شود یا فراموش؟
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟
  • خبرهای جدید از افزایش تعطیلات آخر هفته از زبان یک نماینده مجلس