Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@00:42:03 GMT

کدام نمایندگان استان اردبیل موافق طرح شفافیت آرا بوده‌اند؟

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۰۶۸۴

کدام نمایندگان استان اردبیل موافق طرح شفافیت آرا بوده‌اند؟

‍‍‍‍‍‍

خبرگزاری فارس - اردبیل؛ سرویس سیاسی: شفافیت آراء و نظر نمایندگان جزو مواردی است که همواره در طول سالیان مختلف طرح شده اما در ادوار مختلف مجلس با محدودیت‌ها، مشکلاتی روبرو شده و عملاً به بن بست خورده است.

شفافیت آرای نمایندگان بر این باور استوار است که عملکرد و رای وکیل نمی‌تواند از موکل پنهان باشد و شفافیت در مبارزه با فساد و ویژه خواری نقش مهمی دارد و تجارب بسیار موفق جهانی را نیز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس دهم گرچه مطرح شد اما عملا با بی‌توجهی نمایندگان آن دوره به بن بست خورد و این طرح بعد از دو سال کش و قوس، بالاخره در شهریور ماه سال گذشته با قید فوریت در صحن علنی مطرح شد اما نمایندگان به رد فوریت شفاف‌شدن آرای خود رای دادند.

* مجلس دهم؛ طرح شفافیت آرا نمایندگان اولویت امروز جامعه نیست

در طرح به میان آمده در مجلس دهم بر اساس تبصره نخست قرار بود در تمامی مواردی که به موجـب ایـن قانون رأی‌گیری به عمل می‌آید جهـت اطلاع مردم، اسامی نمایندگان موافق، مخالف و ممتنع منتشر ‌گردد؛ بدین منظور علاوه بر درج اسامی در مشـروح مذاکرات، هیات رئیسـه موظف است نسبت به ایجاد سامانه الکترونیکـی بـه طـوری کـه قابلیـت دسترسی به آن برای آحاد ملت فراهم باشد، اقدام نماید.

دیگر تبصره‌ی این طرح نیز ناظر به این بود که در موارد استثنائی با تقاضای پانزده نفر از نمایندگان مجلس و با رأی موافق اکثریت مطلق حاضران، رأی‌گیری بـه صـورت مخفی انجام می‌گیرد؛ اما بعد از اینکه نمایندگان مجلس در شهریور ماه قبل به یک فوریت طرح شفافیت آرای خود رای نداده بودند؛ در هفته نخست مهر با یک فوریت طرح دیگری موافقت کردند که در واقع به این معنا بود که به شرط شفافیت آرای تمام نهادهای تصمیم‌گیر، حاضرند شدند نخستین گام را در روشن شدن آرای خود بردارند.

طرح دوم مجلس برای شفافیت آرای نمایندگان می‌گفت: تمامی شوراها، مجامع و نهادهای موثر در فرآیند قانون‌گذاری و نهادهای تصمیم‌گیرنده که صلاحیت سیاست‌گذاری یا وضع قانون و مقررات دارند از جمله مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، شوراهای شهر و روستا، خبرگان رهبری و شورای نگهبان موظف به علنی سازی رای اعضا و انتشار آن و همچنین علنی‌سازی مذاکرات در درگاه اینترنتی خود هستند.

این طرح در واقع بعد از آن از سوی جمعی از نمایندگان مجلس طراحی شد که رای مخالف به فوریت «طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس» با واکنش‌های بسیاری از سوی مردم و ناظران سیاسی و اجتماعی مواجه شد، طرح نخست با این استدلال از سوی برخی نمایندگان رد شده بود که معتقد بودند طراحان آن از یک طیف سیاسی خاص هستند که شفافیت شعار آن‌ها نبوده است اما طرح شفافیت آرای نظام تقنینی همه با آن همه هیاهو گرچه در مجلس با اقبال روبرو شد اما از ۷ مهر دیگر مسکوت ماند در نهایت هم نمایندگان مجلس دهم ۲۵ دی ماه سال گذشته با این استدلال که طرح شفافیت آرا نمایندگان اولویت امروز جامعه نیست با در اولویت قرار گرفتن آن در مجلس مخالفت کردند.

* شفافیت آراء؛ وعده مشترک نمایندگان انقلابی برای حضور در مجلس یازدهم

پس از این که مجلس دهم در شفافیت و احیای شعار شفافیت ناکام ماند و عملاً رفوزه شد، کاندیداهای انقلابی در دوران تبلیغات انتخاباتی خود یک شعار مشترک داشتند و آن‌هم شفافیت آراء بود.

مجلس یازدهم پرقدرت‌تر و موثرتر از همیشه این بحث جدی را مطرح کرد و این یک گام و امتیاز مثبت برای این مجلس به شمار می‌آمد، همین موضوع موجب شد تا امید مردم برای شیشه‌ای شدن رویدادهای مجلس بیشتر شود و انتظارات بالاتر رفت.

عموم نمایندگان حال حاضر مجلس شورای اسلامی نظر مثبت نسبت به این طرح دارند و طرح شفافیت آراء نمایندگان در این ماه‌های ابتدایی مجلس یازدهم نیز گام‌های خوبی برداشته شده و بررسی‌ها و پیگیری‌ها نشان داده است که این موضوع در اولویت‌های این مجلس قرار دارد.

* ۱۵ بهمن ماه ۹۹ و عدم تصویب تنها با ۳ رای کمتر

پانزدهم بهمن ماه امسال، بالاخره پس از بررسی‌های کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس، گزارش طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با عنوان "شفافیت آرای نمایندگان" در نشست علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و با ۱۵۳ رای موافق و ۶۳ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از ۲۲۸ رای ماخوذه تصویب نشد.

این طرح برای تصویب به دو سوم آرای نمایندگان نیاز داشت و طبیعتاً طرح برای تصویب باید ۱۵۶ رای می‌آورد اما با کسب ۱۵۳ و تنها سه رای کمتر طرح شفافیت آرای نمایندگان تصویب نشد تا شفافیت آرا در مجلس یازدهم نیز رای نیاورد.

پس از اعلام این موضوع، مطالبه‌ی به حقی از سوی مردم، جریانات انقلابی و رسانه‌ها شکل گرفت، عموم نمایندگان موافق نیز اعلام کردند که قطعا این طرح را مجدداً به مجلس خواهند آورد و باید دید بالاخره تکلیف آن چه خواهد شد.

* نمایندگان اردبیل و طرح شفافیت آرای نمایندگان

پس از بررسی رخدادهای اخیر طرح شفافیت آرای نمایندگان، حال باید بررسی کنیم که هفت نماینده استان اردبیل در این باره چه نظراتی داشته‌اند.

این موضوع برای تمامی اهالی استان مهم است، چرا که نه تنها شعار شفافیت را در انتخابات سر داده‌اند بلکه حق طبیعی و مطالبه‌ی راستین آن‌ها اعلام شفاف مواضع نمایندگانشان است.

* نیکزاد: با طرح شفافیت آرا موافق هستم/حق طبیعی مردم است از آرای ما به‌طور شفاف آگاه باشند

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یازدهم است و در بهار ۹۹ پس از انتخاب به عنوان منتخب مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین موافقیت خود را درباره‌ی این طرح با توئیتی اعلام کرد و گفت: «مردم ولی نعمتان انقلاب هستند و ما منتخب مردم هستیم، پس حق طبیعی آنان است که از عملکرد و آرای ما به‌طور شفاف آگاه باشند؛ ما در مجلس یازدهم هم از #طرح_شفافیت_آرا همراه با عقلانیت حمایت خواهیم کرد.»

نیکزاد پس از مدتی در گفت‌وگو با صداوسیما نیز نظر مثبت خود را اعلام کرده بود و اخیراً قبل از رای‌گیری در صحن علنی مجلس در برنامه تلویزیونی پایش که از شبکه یک سیما پخش شد، در پاسخ به پرسش مجری برنامه نسبت به طرح شفافیت آرای نمایندگان گفت: «بله، بنده عضو کمیسیون آئین نامه مجلس هستم و صحن مجلس این طرح را به کمیسیون ارجاع داده است؛ اقدامات آن نیز سپری شده و برای رای‌گیری و تصویب به صحن خواهد آمد؛ در مجموع بنده با شفافیت آرای نمایندگان موافق هستم.»

* بدری: خواستار رای‌گیری مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان هستیم

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین که در مجلس دهم نیز حضور داشت، در همان زمان نیز نظر مثبت خود را نسبت به طرح شفافیت آرا اعلام کرده بود و پس از عدم رای آوری این طرح در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های محلی استان اظهار کرد: طی نامه‌ای به هیات رئیسه مجلس، خواستار اعمال ماده ۱۳۰ قانون آیین‌نامه داخلی جهت ‎رای‌گیری مجدد شفافیت آرای نمایندگان شدیم.

وی افزود: متاسفانه برای تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان سه رای کم آوردیم و طرح شفافیت آراء نمایندگان زمینه‌ای فراهم می‌کند تا مردم بدانند چه کسانی موافق یا مخالف طرح‌ها و لوایح مجلس هستند.

* انتشار ویدیوی رای مثبت ولی اسماعیلی به شفافیت آراء

ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی و انگوت بلافاصله پس از رای‌گیری درباره‌ی طرح شفافیت آرای نمایندگان، ویدیویی را کانال شخصی خود منتشر کرد که حاکی از رای مثبت وی به این طرح بود.

* نظری و عباس‌زاده جزو موافقان شفافیت

سید غنی نظری نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی نیز در توئیتی اعلام کرد که به این طرح رای موافق داده است و این طرح را جزو سازوکارهای لازم برای کارآمدی دانسته است.

محمود عباس زاده نماینده مردم مشگین شهر نیز با انتشار تصویری از لیست موافقان این طرح، نظر و رای موافق خود به مردم اعلام کرده و از ثبت نام خود برای صحبت در صحن علنی به عنوان نیز خبر داد.

* نمره قبولی نمایندگان استان اردبیل در طرح شفافیت آرا

با بررسی نظرات نمایندگان استان اردبیل درباره‌ی طرح شفافیت آراء، ضروری است به چند نکته اشاره کنیم؛ مورد اول این است که قطعا عملکرد نمایندگان مجلس یازدهم در این باره بهتر از نمایندگان مجلس دهم بوده است و این نقطه‌ی قوت آن‌ها به شمار می‌آید.

نکته‌ی دوم نیز این است که اکثر نمایندگان اردبیل قبل از عدم رای‌گیری برای این طرح در ۱۵ بهمن ماه نظرات خود را اعلام کرده‌اند و همین مسئله نشان‌دهنده این است که آن‌ها تحت تاثیر فشار رسانه‌ای اقدام به اعلام یا اعلام موضع مثبت نکرده‌اند و از ابتدا نظر موافق داشته‌اند.

نکته نهایی نیز بر این موضوع استوار است که تا زمانی که این طرح در مجلس رای نیاورد، اتفاق اصلی رخ نداده است و تمامی آن‌ها باید برای تصویب این طرح تلاش نمایند.

انتهای پیام/۳۴۶۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: صدیف بدری سید کاظم موسوی ولی اسماعیلی محمود عباس زاده غنی نظری طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس مجلس یازدهم طرح شفافیت آرا استان اردبیل نماینده مردم شفافیت آراء برای تصویب اعلام کرده ی این طرح رای گیری مجلس دهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۰۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات اجرایی پل خورگو آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری هرمزگان، مهدی دوستی استاندار هرمزگان صبح امروز با همراهی احمد مرادی محمد آشوری تازیانی و فاطمه جراره نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با حضور در روستای خورگو از توابع بخش مرکزی بندرعباس، عملیات اجرایی پروژه احداث پل این روستا را کلنگ زنی کرد.

استاندار هرمزگان ارائه خدمات مناسب و توسعه متوازن تمام مناطق کشور را برنامه مهم دولت برشمرد و گفت: یکی از سیاست‌های اصلی ما در حوزه محورهای مواصلاتی کاهش نقاط حادثه خیز و رفع این معضل اساسی است که برنامه ریزی برای اصلاح آن‌ها انجام گرفته و این مسیر نیز جز برنامه‌ی اصلاحی می‌باشد.

دوستی بالندگی کشور را برکت خون شهدا دانست و افزود: مردم شهید پرور منطقه خورگو بالغ بر ۳۰ شهید تقدیم نظام و انقلاب کرده‌اند و ایمن شدن تردد مردم و تأمین آرامش خاطرشان وظیفه دولت است که امروز با آغاز احداث این پل و تأمین مالی که به صورت مداوم انجام می‌شود گامی در مسیر تحقق خواسته عمومی مردم برداشته شد.

وی تصریح کرد: در خصوص سایر مطالبات مردم از جمله بهسازی مسیر ۲۶ کیلومتری، پس از برآورد بودجه توسط اداره کل راهداری برنامه ریزی لازم را خواهیم داشت.

نماینده عالی دولت در هرمزگان با قدردانی از تلاش‌های نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تعامل و همکاری خوب میان مسئولان استانی و نمایندگان استان در مجلس فرصت مغتنمی برای پیگیری و تحقق اولویت‌های استان در راستای توسعه است.

گفتنی است این پروژه بناست با اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان در مدت زمان ۱۸ ماه احداث و به مردم تقدیم شود.

کد خبر 6089122

دیگر خبرها

  • هشدار نمایندگان استان تهران به وزیر کشور
  • داستان شفافیت؛ قسمت اول
  • نمایندگان مجلس دوازدهم «یقه‌گیری» نخواهند کرد
  • شاهد «یقه‌گیری» نمایندگان مجلس دوازدهم نخواهیم بود
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • پل خورگو وارد مرحله اجرا شد
  • پل خورگو وارد فاز اجرا شد
  • عملیات اجرایی پل خورگو آغاز شد
  • موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم
  • حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند