Web Analytics Made Easy - Statcounter

"فضای وسایل نقلیه عمومی در شیوع کرونا خیلی خطرساز نیست و نباید نگران باشیم. مردم ترجیحاً از آن‌ها استفاده کنند ضررش کمتر از این است که همه با خودروهای تک‌سرنشین آلودگی هوا را تشدید کنیم، که در این آلودگی ریه‌های آسیب‌پذیر در مقابل کرونا آسیب‌پذیرتر شوند."

به گزارش خبرنگار ایمنا، "وضعیت شیوع کرونا در تهران دوباره نگران کننده شده است" این هشدار مسئولان ستاد مقابله با شیوع کرونا تهران است، آنها نسبت به روند افزایشی آمارهای مبتلایان به کرونا و جمعیت جوانی که در چند هفته اخیر به این ویروس مبتلا شده، ابراز نگرانی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگزاری جشنواره فیلم فجر و ضعف در رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در حاشیه جشنواره و سایر تجمعات نیز احتمال خطر را بالا برده است.

تجربه اردیبهشت‌ماه که محدودیت‌های کرونایی و وحشت مردم از شیوع ویروس جدید و اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی، مبتلایان و مرگ و میرها را کاهش داده بود و اوج‌گیری در خرداد و تابستان نشان داده همچنان باید نگران موج چهارم مبتلایان به این ویروس بود. ویروسی که هر روز تغییر شکل می‌دهد.

با وجود آن که اولین محموله واکسن وارد ایران شده است هنوز زمان دقیقی برای واکسیناسیون فراگیر اعلام نشده است؛ ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا در تهران می‌گوید "تا زمانی که یک مورد مبتلا به کرونا وجود داشته باشد احتمال این که به وضعیت گذشته بازگردیم وجود دارد. " متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

در دو هفته‌ای که بعد از محدودیت‌های گسترده پشت سر گذاشتیم وضعیت بسیاری از شهرها مناسب بود اما دوباره رنگ برخی از شهرها نارنجی شده و مسئولان بهداشتی کشور نسبت به وضعیت شکننده تهران هشدار داده‌اند، اتوبوس‌ها و متروها دوباره شلوغ شده و در مراکز تجاری هم شاهد ازدحام هستیم؛ آیا این احتمال وجود دارد که دوباره وضعیت گذشته را تجربه کنیم؟

من بارها گفته‌ام تا زمانی که ما حتی یک مورد مثبت ابتلا به کرونا داشته باشیم شرایطمان ویژه و بحرانی است مرگ که جای خود دارد؛ در حال حاضر هم روزانه ۱۹ تا ۲۰ مرگ کرونایی در تهران به ثبت می‌رسد که نشان می‌دهد که کرونا همچنان در تهران جان می‌گیرد و مبتلا می‌کند و همه مردم، شهروندان و ادارات و سازمان‌های مختلف چه نهادهای عمومی و چه خصوصی باید بدانند که شرایط کشور بحرانی است و همه باید تمام پروتکل‌ها را رعایت کنند.

با وجود این، به نظر شما بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها درست است؟

مطالعات اپیدمولوژیک شهر تهران نشان داده که بیشترین مکانی که افراد مبتلا شده و احتمال دارد که خطر ابتلا را افزایش دهد، مهمانی‌ها و تجمعات خانوادگی است. حالا می‌خواهد مجلس شادی باشد یا خدای‌ ناکرده مجلس سوگ یا مراسم دیگری که برگزار می‌شود.

بنابراین تاکید ما این است که حتی‌الامکان از برگزاری هر نوع تجمع در فضای بسته خودداری شود. به دلیل اینکه اکنون فصل سرد سال است و معمولاً تجمعات در فضای بسته انجام می‌شود که باید از آن اجتناب شود، به ویژه آنکه این تجمع یک مهمانی در رستوران سربسته، در منزل یا در محیط کار باشد.

ازدحام در اتوبوس و مترو چطور، به ویژه که در حال حاضر بسیاری از مسافران می‌گویند دیگر ازدحام محدود به زمان‌های پیک نیست و اغلب ساعات شلوغی مترو را شاهد هستیم؟

فضای وسایل نقلیه عمومی خیلی خطرساز نیست و نباید نگران باشیم. مردم ترجیحاً از آن‌ها استفاده کنند ضررش کمتر از این است که همه با خودروهای تک‌سرنشین آلودگی هوا را تشدید کنیم، که در این آلودگی ریه‌های آسیب‌پذیر در مقابل کرونا آسیب‌پذیرتر شوند.

در جریان مطالعات اپیدمیولوژیک شهر تهران که در دو فاز انجام شد، وقتی از افراد مبتلا می‌پرسیدیم که در دو هفته قبل از ابتلا در چه مکان‌هایی تردد داشتید، در مترو و اتوبوس تقریباً ۲.۶ درصد بود. وقتی به آمار دنیا هم نگاه می‌کنیم می‌بینیم که رتبه‌ استفاده از حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان یک محیطی که می‌تواند باعث پراکندگی و گسترش کرونا ویروس باشد، زیر سه درصد است، یعنی رتبه آن سیزدهم است بنابراین ما خیلی نگران وسایل حمل‌ونقل عمومی نیستیم، اما نگران تجمعات و گردهمایی‌های مختلف هستیم که حتماً باید از آن اجتناب کنیم.

تا چه زمانی همچنان باید نگران باشیم؟

ما حداقل تا دو سه ماه دیگر همچنان باید خودمان را در وضعیت آماده‌باش نگاه داریم و مردم همچنان تا می‌توانند رفت‌وآمدهایشان را کنترل کنند، چراکه این زنگ خطر به گوش می‌رسد که ممکن است جهش دیگری داشته باشیم.

هشدار را باید در دو حوزه جدی بگیریم؛ نخست پیک دیگری را ممکن است تجربه کنیم؛ یعنی همین وضعیت مجدد بحرانی شود و دوم این که ممکن است جهش ویروس را از نوع ایرانی آن در کشورمان شاهد باشیم چون طبیعت ویروس‌ها این است که وقتی مدت زیادی در یک جایی گسترش پیدا می‌کنند و می‌مانند احتمال جهش یافتنشان زیاد است و این خطرناک است. اینطور نیست که ویروس کرونا تنها در انگلستان یا آفریقای جنوبی جهش پیدا کند بلکه احتمال اینکه ویروس یک جهش جدید در ایران هم پیدا کند مطرح است.

آخرین آمار فوت شدگان کرونایی در تهران چقدر است؟

تقریباً نزدیک به ۲۴ هزار نفر در تهران تاکنون جان خود را از دست داده‌اند. آمار مرگ بین ۱۵ تا ۲۰ نفر در روز متغیر است. آمار موارد جدید ابتلا هم با اینکه تا چندی پیش رو به کاهش بود، ولی افزایش ملایمی را نشان می‌دهد که البته یکی از دلایل آن، انجام طرح غربالگری موسوم به طرح شهید سلیمانی است و بیماریابی تشدید پیدا کرده و وسیع‌تر شده است, به هر حال تعداد مبتلایان مثبت درحال افزایش است.

شهرداری تهران چقدر در مقابله با شیوع کرونا موفق عمل کرده است؟

شهرداری یکی از نهادهای موفق مدیریت در شرایط اپیدمی بوده است که در حوزه خدمات مورد نیاز سلامت که در دوران اپیدمی بسیار حائز اهمیت است به بهترین نحو عمل کرده است. البته باید فردای پساکرونا را دریابیم، از اسفند ۹۸ تاکنون و در پی شیوع کرونا شاهد تعطیلی‌ها و اجرای محدودیت‌های اجتناب ناپذیر بوده‌ایم و شرکت‌های خصوصی و کسب و کارهای کوچک زیان‌های بسیاری دیدند و بسیاری از کارگران فصلی شغل خود را از دست داده‌اند.

اغلب خانواده‌های تهرانی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، تحت تأثیر تبعات این همه‌گیری قرار دارند لذا توجه به شرایط خانواده‌هایی که عزیزان خود را از دست داده‌اند و برخی با مشکلات روحی و روانی و برخی از نظر اقتصادی در معرض فقر و انواع آسیب‌های روانی قرار دارند در دستور کار قرار گیرد تا اگر سال ۱۴۰۰ پاندمی پایان یابد به سالی مصیبت‌بار و با از هم گسیختگی خانواده‌ها تبدیل نشود.

بدین سبب شهرداری می‌تواند تلاش کند تا دولت و مجلسبرای بهبود شرایط پساکرونا بودجه کافی به شهرداری‌ها اختصاص بدهند.

کد خبر 473226

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شوراي شهر تهران کرونا در تهران متروی تهران ویروس کرونا کرونا ویروس آخرین اخبار ویروس کرونا کرونای ایرانی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شیوع کرونا باید نگران محدودیت ها داده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۰۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار هواشناسی برای ۱۳ استان؛ آخرین وضعیت شهرتان را ببینید

سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی روز دوشنبه خبر داد و برای ۱۳ استان هشدار نارنجی تشدید فعالیت سامانه بارشی و بارش‌های سیل‌آسا صادر کرد.

ایلنا در خبری نوشت: بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق و برخی مناطق استان‌های بوشهر، شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کرمان و خراسان جنوبی ابرناکی وزش باد و بارندگی ادامه خواهد داشت.

یکشنبه در ارتفاعات البرز شرقی، برخی نقاط واقع در شمال غرب و غرب کشور افزایش ابر و رگبار پراکنده روی می‌دهد. طی روزهای شنبه و یکشنبه در شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید انتظار می‌رود.

دوشنبه با ورود سامانه بارشی به غرب کشور بارش در نوار غربی دامنه‌های جنوبی البرز واقع در قزوین، البرز، تهران، غرب سواحل دریای خزر و در برخی نقاط استان اصفهان ابرناکی و رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد پیش بینی می‌شود. شدت بارش‌های این روز برای کرمانشاه، غرب کردستان، شمال آذربایجان شرقی، زنجان و گیلان است.

سه‌شنبه بارندگی در جنوب غرب و جنوب کاهش یافته و در کل نوار شمالی ابرناکی گاهی رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد همراه با کاهش نسبی دما پیش‌بینی شده است.

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گستره بارش در شمال غرب سواحل دریای خزر خراسان شمالی و خراسان رضوی است و در نوار شرقی کشور وزش باد افزایش می‌یابد. همچنین امروز خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و از بعدازظهر دوشنبه تا پنجشنبه دریای خزر مواج خواهد بود.

هشدار نارنجی: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدو برق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

زمان و منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۵: خراسان رضوی، خراسان شمالی، جنوب غرب فارس، نیمه شمالی خراسان جنوبی، شرق و شمال شرق سمنان، نیمه جنوبی بوشهر، شمال غرب کردستان، جنوب غرب آذربایجان غربی.

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۷: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، شمال قزوین.

اثر مخاطره: اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، از جمله حمل سریع محصولات قابل برداشت به نواحی امن، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش.

هشدار زرد: فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک، با احتمال تگرگ در نقاط مستعد.

زمان و منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۵: نیمه غربی فارس، بوشهر، غرب هرمزگان، خراسان جنوبی.

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۶: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، غرب کردستان، کرمانشاه، خراسان شمالی، خراسان رضوی، گلستان، شمال سمنان، شمال ایلام.

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۷: گیلان، مازندران، قزوین، تهران، البرز، همدان، مرکزی، لرستان، ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، شمال غرب فارس، ارتفاعات استانهای سمنان و گلستان، غرب اصفهان.

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۸: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، قزوین، تهران، البرز، سمنان، قم، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال غرب فارس، شرق اصفهان.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب‌پذیر و محصولات باغی و زراعی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش.

دیگر خبرها

  • هشدار هواشناسی برای ۱۳ استان؛ آخرین وضعیت شهرتان را ببینید
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • تعطیلی جایگاه زباله غیر مجاز دستک آستانه اشرفیه
  • ناوگان حمل‌ونقل عمومی جدید تهران چگونه خواهد بود؟ | تغییرات جدید در اتوبوس، مترو و موتورسیکلت ها
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند
  • تعدادی از اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی به دلیل نبود راننده پایه یک در پارکینگ‌ها مانده است
  • بازدید عمومی مردم، مدیران و کارشناسان همراه با خانواده از رویداد حمل‌ونقل دانش‌بنیان
  • نبود ناوگان حمل ونقل عمومی از مشکلات ایجاد ترافیک سنندج
  • ارتقای حمل‌ونقل عمومی در پرند ضروری است
  • کمبود پارکینگ و نبود ناوگان حمل ونقل عمومی از مشکلات ایجاد ترافیک در سنندج