Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@10:54:06 GMT

 علت تنش‌های اخیر میان بحرین و قطر چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۰۷۷۵

 علت تنش‌های اخیر میان بحرین و قطر چیست؟

به گزارش ایرنا، در کنار عربستان، امارات متحده عربی و مصر، بحرین نیز در نشست العلا برای از سر گیری کامل روابط دیپلماتیک و تجاری با قطر توافق کرد اما از زمان این توافق، منامه سیگنال‌های متفاوتی مخابره کرده است و چه‌بسا عدم یقین درباره از سرگیری سفرها میان قطر و بحرین، نمودی برجسته از تداوم اختلافات میان دو کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پایگاه خبری میدل ایست نیوز در این باره به نقل از تارنمای سوئیس اینفو نوشت که منابع مسئول در صنعت گردشگری بحرین تصریح کردند هنوز روند مناسبات منامه و دوحه روشن نیست و نمی‌توان برنامه‌ریزی سفر یا رزرو اتاق در منامه را انجام داد؛ این در حالی است پروازها و سفرها از عربستان و امارات به قطر و برعکس از سر گرفته شده است.
سازمان هواپیمایی بحرین پیشتر اعلام کرده بود ،منامه حریم هوایی خود را از ۱۱ ژانویه به روی هواپیماهای قطری گشوده است اما مناسبات دو کشور هفته گذشته شاهد اظهارنظرهای متفاوتی بود به طوری که رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس بحرین تأکید کرد که قطر هیچ جدیتی در اجرای تعهدهای خود برای حل اختلافات با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نشان نداده است.
«محمد السیسی البوعینین»، رئیس کمیسیون روابط خارجی بحرین در دیدار با «عبداللطیف بن راشد الزیانی»، وزیر امور خارجه بحرین، از تلاش های این وزارتخانه برای تقویت روابط دیپلماتیک بحرین با کشورهای جهان قدردانی و تشکر کرد.
او گفت که بحرین همچنان با حسن نیت پایبندی خود را به اجرای توافق نامه «العلا» نشان داده و آن را گامی مهم در حل اختلافات با قطر می داند اما قطر تاکنون هیچ جدیتی در عمل به تعهداتش نشان نداده است.
در این راستا، وزارت شهرسازی بحرین اقدام به مصادره ۱۳۰ مِلک متعلق به «خالد بن ناصر بن عبدالله المسند» کرد که از عموزادگان امیر قطر است همچنین قطر، هواپیماهای بحرینی را به نقض حریم هوایی این کشور و بازداشت صیادان قطری متهم کرد که منامه این اتهامات را نادرست خواند.

ابهام عمدی
وزارت امور خارجه بحرین پیشتر با صدور بیانیه‌ای قطر را به برنداشتن هیچ گامی بعد از نشست العلا برای حل مسائل مورد اختلاف با این کشور متهم کرد همچنین در این بیانیه، قطر به پاسخ ندادن به دعوت بحرین در اعزام هیات رسمی در زود ترین زمان ممکن برای آغاز مذاکرات دوجانبه درباره مسائل اختلافی متهم شده است.
در همین پیوند، «کریستیان کوتز اولریخسن»، پژوهشگر مرکز بیکر در دانشگاه رایس آمریکا تاکید کرد: چه‌ بسا اظهارنظرهای مبهم مسئولان بحرینی عامدانه بوده و به مساله‌ای مشخص اشاره نکرده اما این امر نشانگر آن است که رهبران بحرین از تصمیم دیگر کشورها برای پایان دادن به اختلافات راضی نبوده اند و احتمالا مجبور به تبعیت از عربستان شده اند.
وی افزود: بحرین و قطر در گذشته اختلافات مرزی از جمله بر سر جزایر «حوار» با یکدیگر داشتند همچنین دو کشور در زمینه رابطه با ایران اختلاف‌نظر جدی باهم دارند.
«جاستن گینگلر»، تحلیلگر و کارشناس مسائل بحرین در دانشگاه قطر هم تصریح کرد: در رابطه با مقاومت کنونی بحرین بعد از توافق العلا برای عادی‌سازی واقعی مناسبات با قطر باید به تاثیرگذاری فزاینده امارات بر روند تصمیم‌گیری بحرین در مقابل کاهش تاثیرگذاری عربستان اشاره کرد.


نبرد بر سر تسلط بر شبه جزیره میان عربستان و امارات
بحرین به عنوان تولیدکننده کوچک نفت از دیرباز به همسایگان خود به ویژه عربستان در زمینه تامین انرژی مورد نیازش وابسته بوده است.

در همین باره، «توبی ایلز»، تحلیلگر امور بحرین تصریح کرد:بحرین علیرغم اقدامات اصلاحی، نیازمند حمایت‌های مالی بیشتر همسایگان خود است و وضعیت مالی دشوار آن می‌تواند در درک تبعیت متغیر این کشور از عربستان به امارات کمک کند به طوری که امارات در یک دهه اخیر سرمایه‌گذاری بسیاری در بحرین انجام داده است.

گینگلر هم اظهار داشت: بر کسی پوشیده نیست که امارات با اکراه در نشست العلا حضور یافت و من معتقدم که لجاجت ادامه‌دار بحرین پیامی به دوحه و ریاض است و فراتر از آن، من بر این باور هستم که بحرین به میدان نبرد جدیدی برای تسلط امارات و عربستان در شبه جزیره تبدیل شده است.

در همین ارتباط، «لولوه خاطر»، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر ضمن اعلام اینکه تلاش‌ها برای حل اختلافات میان قطر و کشورهای همسایه نظیر بحرین و امارات ادامه دارد، در پاسخ به سوالی کم‌ رغبتی این دو کشور در مقایسه با عربستان برای حل بحران گفت: ما خواهان تمرکز بر جنبه مثبت ماجرا هستیم، اقداماتی که تاکنون از عربستان مشاهده کردیم، نشانه بسیار مثبتی است.

وی اظهار داشت: برخی گزارش‌های رسانه‌ای از مشکلات قطر با برخی دیگر از کشورهای شورای همکاری سخن گفته‌اند اما ما بر این مسائل تمرکز نمی‌کنیم بلکه خواهان تمرکز بر وحدت کشورهای شورای همکاری هستیم، آنچه که ما می دانیم این است که عربستان نماینده دیگر کشورهای شورای همکاری هم است لذا نگران این شایعات نیستیم.

عربستان، بحرین، امارات و مصر در ماه گذشته میلادی در نشست سران شورای همکاری در شهر العلای عربستان توافق نامه ای برای حل اختلافاتشان با قطر امضا کردند.

این کشورها از سال ۲۰۱۷ ضمن قطع کامل روابط دیپلماتیک با قطر این کشور را تحریم کرده و آسمان خود را به روی تردد هواپیماهای قطری بسته بودند.

اما از اواخر سال گذشته با وساطت کویت و ایالات متحده این اختلافات رو به کاهش نهاد و این کشورها توافقی برای حل اختلافات و برقراری روابط امضا کردند.

برچسب‌ها بحرین قطر عربستان سعودی شورای همکاری خلیج فارس امارات‌ متحده ‌عربی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بحرین قطر عربستان سعودی بحرین قطر عربستان سعودی شورای همکاری خلیج فارس امارات متحده عربی اخبار کنکور کشورهای شورای همکاری برای حل اختلافات دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۰۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکستان بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه پاکستان بر اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد، گفت: اجرای خط لوله گاز صادراتی ایران به پاکستان در چارچوب موافقت‌نامه دو کشور، جزو موضوعات مهم اقتصادی دو کشور است.

به گزارش شانا، ناصر کنعانی امروز (دوشنبه، دهم اردیبهشت‌) در نشست خبری که در نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، بیان کرد: این نمایشگاه مصداقی خوب برای همکاری میان دستگاه‌های مختلف کشور است. همان‌طور که ما شاهد همکاری میان دیپلماسی و میدان برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بودیم، برگزاری چنین نمایشگاهی هم نشان‌دهنده هم‌افزایی مطلوب میان دستگاه‌های اجرایی کشور است.

وی افزود: افزایش نرخ تبادلات و توافق‌های ایران با شریکان خارجی و افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی و تحقق برخی پروژه‌های مشترک، چه در حوزه‌ همسایگان و چه با کشورهای دورتر، نشان‌دهنده موفقیت نسبی ایران بوده است و البته ما به تلاش خود همچنان ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پروژه خط لوله گازی آی‌پی نیز تصریح کرد: اجرای خط لوله گاز صادراتی ایران به پاکستان در چارچوب موافقت‌نامه دو کشور، جزو موضوعات مهم اقتصادی دو کشور است که در سفر اخیر رئیس‌جمهوری مورد اهتمام بوده است؛ ازاین‌رو در چارچوب توافق دوجانبه انتظار داریم این پروژه مهم و راهبردی به نتیجه برسد.

کنعانی با بیان اینکه طرف پاکستانی بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید کرده است، گفت: مذاکرات کارشناسی انجام‌شده، همچنین مذاکرات سطح عالی انجام‌شده پیشین دو کشور، زمینه‌ساز آغاز فاز اجرایی ٨٠ کیلومتری اجرای این خط لوله در خاک پاکستان بوده است.

دیگر خبرها

  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • ارتباط اتاق ها با هدف ارتقا شبکه سازی ارتقا یابد
  • پاکستان بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو