Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@09:15:21 GMT

کودتای نظامی در برمه، علل داخلی یا خارجی؟

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۰۹۳۷

کودتای نظامی در برمه، علل داخلی یا خارجی؟

ایسنا/اصفهان پس از بازداشت "آنگ سان سوچی" و کودتای نظامی‌ها در برمه این سؤال مطرح می‌شود که دلایل این کودتا چیست و تحولات سیاسی در این کشور به کدام سو می‌رود؟

ارتش برمه (میانمار) صبح روز دوشنبه یکم فوریه ۲۰۲۱ با انجام کودتایی نظامی رئیس جمهوری و تعدادی از رهبران این کشور واقع در جنوب شرقی آسیا و از جمله برجسته‌ترین آن‌ها "آنگ سان سوچی" را بازداشت و ساختمان تلویزیون رسمی میانمار را به کنترل درآورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتش میانمار ضمن تأکید بر بازداشت مسئولان بلندپایه دولتی به دلیل آنچه «تقلب در نتایج انتخابات سال گذشته» دانسته، برای مدت یک سال در این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.

در بیانیه‌ای که از سوی تلویزیون تحت مالکیت ارتش پخش شد، گفته شد که قدرت به ژنرال "مین اونگ هلیانگ" فرمانده عالی نیروهای مسلح این کشور منتقل شده است.

"آنگ سان سوچی" که از قدرت برکنار و بازداشت شده از مخالفان حکومت نظامی پیشین میانمار و برنده جایزه صلح نوبل بود. در انتخابات عمومی ۱۹۹۰ اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری او توانست ۵۹ درصد آرای ملی و ۸۱ درصد کرسی‌های مجلس را از آن خود کند. او که پیش از این انتخابات در حبس خانگی بود، مجموعاً ۱۵ سال از عمر خود را در حبس بود و در سال ۲۰۱۰ در اثر فشارهای بین‌المللی از حبس آزاد شد و مدتی بعد در یک انتخابات رئیس‌جمهور برمه شد و هم‌اکنون پس از برکناری در بازداشت است.

برای بررسی بیشتر تحولات رخ داده در برمه، ایسنا با محمدعلی بصیری- استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

برخورد گسل تمدن‌ها در برمه

بصیری گفت: مسائل برمه(میانمار) بسیار پیچیده است و به تعبیر "ساموئل هانتینگتون"- نظریه‌پرداز علم سیاست تحولات در چنین کشورهایی جزو برخورد ۷ تمدن مختلف است و جنگ تمدن‌هایی که این نظریه‌پرداز اشاره می‌کند گسل برخورد تمدن‌ها است که برخورد گسل تمدن بودایی و اسلام از برمه می‌گذرد و میان این گسل‌ها که شامل تمدن‌های مسیحی، اسلامی، اسلاو، هندوئیسم و بودایی است جنگ رخ می‌دهد.

وی افزود: برخورد این گسل‌های تمدنی در طول تاریخ رخ داده است و حدود یک دهه است که نظامی که در برمه با رهبری آنگ سان سوچی روی کار آمده بیشتر مورد حمایت جریان بودائیسم و غرب است که در برابر مسلمانان هستند و قبل از روی کار آمدن سوچی در دوره نظامیان کشتارهای عجیبی علیه مسلمانان رخ داد که در دوره سوچی هم ادامه پیدا کرد و هم‌اکنون نیز با کودتای نظامیان خانم سوچی برکنار شده است.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان تصریح کرد: بنابراین تا جامعه برمه روی گسل برخورد تمدن‌ها است عوامل پشت این تمدن‌ها در تحولات سیاسی این کشور بسیار حساس هستند. برای مثال در سودان برخورد تمدن مسیحی و اسلامی را در شمال و جنوب این کشور می‌بینیم و هم‌اکنون مشابه چنین برخوردی را در آسیای جنوب شرقی در برمه شاهد هستیم.

بصیری با بیان اینکه در گذشته قدرت در برمه دست نظامی‌ها بوده است، گفت: نظامی‌ها در این کشور تحت حمایت جریان رقیب غرب یعنی چین بوده‌اند و "آنگ سان سوچی" بیشتر مورد حمایت غرب و جریان‌های آزادی‌خواه متمایل به غرب است. علاوه بر بحث تمدنی که بحثی عام‌تر است رقابت‌های منطقه‌ای میان قدرت‌های غربی و شرقی در میانمار عامل بعدی است.

وی با اشاره به رقابت آمریکا و چین، افزود: تنش و رقابت میان این دو کشور در تحولات تایوان و دریای چین رخ داده و ممکن است به یک رویارویی نظامی و اولتیماتوم بین دو کشور کشیده بشود که ماهیت این رقابت در آسیای جنوب شرقی در کشورهایی که دو طرف نفوذ دارند خود را نشان داده است و تحولات میانمار هم ناشی از همین رقابت میان طرفداران و مخالفان چین است که نتیجه این تنش را در کودتا و ساقط کردن خانم سوچی از قدرت شاهد هستیم.

تحولات کشورهایی مانند برمه به بازیگران خارجی وصل است

این کارشناس مسائل بین‌المللی در پاسخ به این سؤال که احتمال بازگشت "آنگ سان سوچی" به قدرت تا چه حد است؟ گفت: اصولاً تحولات سیاسی داخلی و خارجی کشورهایی مانند برمه به بازیگران خارجی وصل است و این تغییر و تحولات در زورآزمایی قدرت‌ها رخ می‌دهد و اگر این قدرت‌ها زمانی با یکدیگر معامله کنند و با یکدیگر کنار بیایند ممکن است در کشورهای کم‌اهمیت‌تر مانند برمه این تغییرات را پذیرا باشند. برای مثال اگر چینی‌ها با تنش‌هایی که با آمریکا بر سر مسئله تایوان دارند عقب‌نشینی آمریکا را ببینند ممکن است از حمایت ارتشِ کودتا کننده در برمه دست بکشند و خانم سوچی مجدداً بر سر کار بیاید، اما اگر چین در موضوع تحولات برمه عقب‌نشینی نکند ممکن است نظامیان سر کار باقی بمانند.

وی خاطرنشان کرد: خانم سوچی و نظامیان در کل با مسلمانان میانه خوبی نداشتند. اگر قتل و غارتی علیه مسلمانان در زمان نظامیان برمه رخ می‌داد شاید به دلیل ماهیت نظامیان برمه انتقاد زیادی از آن نمی‌شد، اما وقتی این کشتارها در زمان زمامداری "آنگ سان سوچی" که مدعی حمایت از حقوق بشر، اقلیت‌ها و آزادی ادیان بود رخ داد تعجب همگان را برانگیخت چراکه انتظار می‌رفت او از این کشتارها که به دست بودائیان انجام می‌شد جلوگیری کند.

دفاع نکردن سوچی از حقوق مسلمانان لکه‌ای سیاه در پرونده اوست

بصیری گفت: به احتمال قوی تبعیض‌ها و کشتارها علیه مسلمانان با روند موجود در برمه ادامه یابد. انتقادی که به سوچی می‌شد این بود که وقتی با عملکرد نظامیان مخالف است چرا در برابر آنان در حمایت از مسلمانان نمی‌ایستد و این یک لکه سیاه در پرونده و عملکرد "آنگ‌ سان سوچی" است که مدعی حقوق بشر بوده و حمایت غرب را هم با خود دارد.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: در جامعه‌شناسی سیاسی بحث‌های انقلاب، کودتا، جنبش، شورش و آشوب‌ها را داریم که مقوله کودتا معمولاً مرز و تعریف مشخصی در این مفاهیم دارد که بخشی از ارتش به پشتوانه سلاح، قدرت را در اختیار می‌گیرد و رژیم قبل را تغییر می‌دهند بدون اینکه برای مردم و اکثریت جامعه نقشی قائل باشند و این موضوع امروز در برمه رخ داده است و پیش‌بینی دقیق تحولات آینده در چنین کشورهای بی‌ثباتی که سیاست خارجی و داخلیِ تابع دارند ممکن نیست و هر تحولی ممکن است در آن‌ها رخ دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی کودتا در میانمار آنگ سان سوچی تاریخ تمدن ها آنگ سان سوچی خانم سوچی تمدن ها رخ داده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۰۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به رفح به یک درگیری سیاسی داخلی برای اسرائیل تبدیل شده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، یکی از رهبران جنبش حماس با اشاره به موضوع حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح تاکید کرد: کشورهایی که اقدام به صدور بیانیه‌های مشترک می‌کنند، بهتر است تحرکی عملی برای توقف جنگ در غزه داشته باشند.

اسامه حمدان تاکید کرد که با گروه‌های فلسطینی طرحی را برای تشکیل دولت اضطراری بر اساس قاعده توقف جنگ در غزه ارائه دادیم.

حمدان گفت ما در برابر فرصتی حقیقی برای وحدت فلسطینیان بر سر پروژه آزادسازی و تشکیل کشور مستقل فلسطین هستیم.

وی افزود: عملیات رفح بیشتر از اینکه یک تحرک نظامی باشد، به یک نزاع سیاسی داخلی برای اسرائیل تبدیل شده است.

اسامه حمدان تاکید کرد شاخه نظامی حماس مادامی که اشغالگری وجود داشته باشد، پابرجا خواهد بود و پس از تشکیل کشور فلسطین هم در مورد آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

از سوی دیگر، جنبش مقاومت اسلامی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد با ادامه تلاش تیم‌های پزشکی برای یافتن اجساد شهدایی که توسط ارتش جنایتکار رژیم صهیونیستی اعدام شده و در گورهای دسته جمعی در بیمارستان ناصر در خان یونس دفن شدند، مجدداً از سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی ذی‌ربط می‌خواهیم تیم‌های تخصصی پزشکی قانونی و تجهیزات لازم را برای جست و جوی مفقودین و شناسایی اجساد شهدا به نوار غزه اعزام کنند، به ویژه اینکه بیش از نیمی از ۲۹۲ جسدی که تاکنون در بیمارستان ناصر کشف شده‌اند، هویت آن‌ها مشخص نشده است.

در این بیانیه آمده است: ما بر ضرورت تشکیل فوری کمیته مستقل بین‌المللی برای تحقیق در مورد این جنایت وحشیانه تاکید داریم که روز به روز ابعاد تازه‌تری از آن مشخص می‌شود، از جمله کشف گورهای دسته جمعی شامل اجساد بیماران و مجروحان غیرنظامی و زنان و کودکان که مورد شکنجه وحشیانه قرار گرفتند، علاوه بر وجود نشانه‌هایی دال بر دفن زنده بعضی از آن‌ها.

حماس تاکید کرد که ما نسبت به چشم‌پوشی از این جنایات و ادامه سیاست حمایت از رژیم اشغالگر و سرپوش نهادن بر جنایات آن و مصون نگه داشتن جنایتکاران اسرائیلی از هرگونه مجازات هشدار می‌دهیم.

از سوی دیگر، با افزایش گمانه زنی‌ها در خصوص احتمال حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح انتقادات در محافل سیاسی از حمله مذکور افزایش یافته است.

در همین راستا اسرائیل زیو رئیس سابق شعبه عملیات رژیم صهیونیستی تاکید کرد: ورود به رفح منجر به تحقق پیروزی نخواهد شد. ترس من این است که این حمله به سلسله شکست‌های دیگری بیانجامد.

از سوی دیگر عیران عتسیون معاون سابق رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تصریح کرد: ورود به رفح از لحاظ راهبردی هیچ اهمیتی ندارد. این عملیات موفقیت آمیز نخواهد بود.

روز گذشته رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد چند تیپ از نیروهای لشکر ۹۹ ارتش این رژیم مجدداً به بخش‌های مابین جنوب و شمال نوار غزه بازگشتند تا جایگزین نیروهای تیپ موسوم به ناحال شوند.

رسانه‌های عبری در روزهای اخیر گفته‌اند که تیپ ناحال همان تیپی است که در حال آمادگی برای حمله به رفح است.

این در حالی است که در روزهای اخیر برخی از تیپ‌های ارتش رژیم صهیونیستی از برخی منطقه‌های غزه از جمله خان یونس خارج شده بودند.

همچنین ارتش رژیم صهیونیستی آمار جدیدی را از تلفات نظامیان صهیونیست در نبردهای جاری در نوار غزه اعلام کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد که در نبردهای ۲۴ ساعت گذشته میان مبارزان فلسطینی و نظامیان صهیونیست در نوار غزه ۱۱ نظامی صهیونیست زخمی شده‌اند.

همچنین ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که از هفتم اکتبر سال گذشته میلادی تاکنون ۳۳۰۵ نظامی صهیونیست به دست مبارزان مقاومت فلسطین زخمی شده‌اند.

بر اساس اعلام ارتش رژیم صهیونیستی از مجموع این ۳۳۰۵ نظامی صهیونیست ۱۵۸۴ نفر در جریان حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه زخمی شده‌اند.

کد خبر 6088816

دیگر خبرها

  • دعوت معاون استاندار فارس از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
  • رسانه‌های جبهه مقاومت روز به روز قدرت بیشتری می‌گیرند
  • قیمت خودروهای داخلی و خارجی +جدول
  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه هشتم اردیبهشت
  • تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف
  • حماس: حمله به رفح به یک نزاع سیاسی داخلی برای اسرائیل تبدیل شده است
  • حمله به رفح به یک درگیری سیاسی داخلی برای اسرائیل تبدیل شده است