Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-30@17:05:01 GMT

انتقاد پمپئو از راهبرد جدید آمریکا درباره ایران

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۱۲۰۶

آفتاب‌‌نیوز :

«مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا پنجشنبه به بیانیه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با عنوان «بازگشت آمریکا» واکنش نشان داد.

وی که با شبکه خبری «فاکس‌نیوز» مصاحبه می‌کرد، پرسید آیا منظور فرمانده کل قوا (بایدن) بازگشت به زمانی است که گروه داعش خلافت خود در سوریه و مناطقی به اندازه بریتانیا را داشت، است؟ امیدوارم اینگونه نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور ترامپ و تیم ما آنها را پایین کشاندند.

جو بایدن روز گذشته در ساختمان وزارت خارجه این کشور به تشریح محورهای سیاست خارجی خود پرداخت. 

رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفت: «طی دو هفته گذشته من برای احیای عادت همکاری و تقویت بازوهای ائتلاف دموکراتیک که طی چهار سال گذشته به دلیل غفلت آسیب دیده بودند با سران بسیاری از دوستان نزدیکمان شامل کانادا، مکزیک، انگلیس، آلمان، فرانسه، ناتو، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا صحبت کردم.»

پامپئو در ادامه این مصاحبه گفت: «زمانی که وی (بایدن) از بازگشت صحبت می‌کند آیا این به معنای بازگشت اجازه داده به چین برای راه رفتن بر روی تمام ما و نابود کردن میلیون‌ها شغل در مکان‌هایی نظیر کانزاس و کارولینای جنوبی است؟ امیدوارم که این چیزی نباشد که وی از بازگشت به دنبال آن است.»

وزیر خارجه سابق آمریکا اضافه کرد: «وی (بایدن) درباره متحدان صحبت کرد. زمانی که وی درباره بازگشت صحبت می‌کند آیا این به معنای بازگشت به متلاشی کردن متحدان و دوستانی نظیر اسرائیل و رفتار کردن با تروریست‌ها در ایران نظیر دوست بوده و تحویل 150 میلیارد دلار به صورت نقد به آنهاست؟»

دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ، اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» خارج شد و همه تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافق را علیه ایران بازگرداند.

دولت ترامپ پس از خروج از برجام سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفت و مدعی بود که ایران تحت این فشارها مجبور به انجام مذاکره مجدد با واشنگتن خواهد کرد و توافق بهتری با تهران با محدودیت‌های بیشتر اعمال خواهد شد.

پامپئو نیز که ابتدا در دولت ترامپ ریاست سازمان جاسوسی سیا را بر عهده داشت و پس از آن به وزارت امور خارجه رفته بود، لیستی با شروط متعدد به عنوان پیش‌نیاز هرگونه مذاکره با ایران ارائه کرده بود.

دولت ترامپ در حالی دوران خود را به پایان رساند که سیاست فشار حداکثری این کشور علیه ایران شکست خورد و با وجود اعمال فشار اقتصادی شدید علیه ایران اما نتوانست به هدف خود برسد.

پامپئو در ادامه مصاحبه خود افزود: «من فکر نمی‌کنم که مردم آمریکا این قابلیت را داشته باشند که به 8 سال دوران سیاست خارجی اوباما بازگردند.من امیدوارم آنها سیاست خارجی را در نظر بگیرند که بیشتر شبیه سیاست خارجی "نخست آمریکا" باشد.»

پامپئو در مصاحبه خود با فاکس‌نیوز گفت: «زمانی که من وزیر خارجه بودم به صراحت موضوع‌ها را اعلام می‌کردم. البته برخی واکنش‌های سرد در بروکسل و برخی کشورهای اروپایی بود اما تردیدی در آن وجود نداشت. من به کاری که انجام دادیم افتخار می‌کنم. ما حقیقت را گفتیم.»

وزیر خارجه سابق آمریکا اضافه کرد: «چیزی که ما انجام دادیم نتایج خوبی داشت. از "نارندا مودی" نخست وزیر هند، "شینزو آبه" نخست وزیر سابق ژاپن و "اسکات موریسون" نخست وزیر استرالیا در این باره بپرسید. تمامی این رهبران درک کرده بودند که آمریکا از آنها حمایت می‌کرد. ما دوستان و شرکای آنها بودیم.ما سرسختانه برای تامین امنیت آنها کار می‌کردیم. آنها دوستان و متحدان بزرگی بودند و من به اتحادی که این دولت ایجاد کرده بود افتخار می‌کنم.»

منبع: خبرگزاری صداوسیما

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مایک پمپئو آمریکا جو بایدن سیاست خارجی وزیر خارجه علیه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۱۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع: راهبرد نیروهای مسلح تامین امنیت خلیج فارس است

امیر آشتیانی در پیامی به مناسبت روز خلیج فارس تاکید کرد: راهبرد نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و جغرافیای منطقه است. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، امیرمحمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مناسبت 10 اردیبهشت «روز ملی خلیج فارس» پیامی صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

دهم اردیبهشت‌ماه که در تقویم رسمی کشور به نام روز ملی خلیج فارس نامیده شده است؛ روزی است که یادآور حماسه ازخودگذشتگی ملت سرافراز ایران در موضوع بازپس گیری جزیره هرمز از نیرو‌های متجاوز پرتغالی است.

در تاریخ ایران زمین، روز ملی خلیج فارس در امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای این سرزمین است؛ تمدنی که بر شالوده فرهنگ هنر و پایداری بنیان نهاده شده تا خلیج نیلگون همیشه فارس، از زمره مستحکم‌ترین اسناد حقوقی در جهان باشد.

این روز که مقارن با اخراج استعمارگران از منطقه است، بیانگر واقعیت‌ها، اسناد و مدارک تاریخی، سیاسی، جغرافیایی، باستان‌شناسی و مردم‌شناسی منطقه حیاتی و راهبردی خلیج فارس است. در واقع خلیج فارس یک نام جاودانه و عمری شش هزار ساله به موازات هویت جغرافیایی ایران می‌باشد.

خلیج فارس این پهنه آبی تمدن‌ساز، به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در طول تاریخ و از هزاره‌های پیش از میلاد تاکنون، همواره در همه زبان‌ها و به طور مستمر نامی شناخته شده در کتاب‌ها، سفرنامه‌ها، اسناد، نقشه‌ها، پژوهش‌های تاریخی و اسناد بین‌المللی و زبان‌های مختلف با نام کهن خلیج فارس پیوسته مورد اشاره، تصریح و تأکید مورخان و پژوهشگران به ویژه در منابع معتبر عربی و اسلامی بوده است.

در واقع قدیمی‌ترین اسناد موجود درباره خلیج فارس به دوران یونان باستان برمی‌گردد و تا زمان حال تمام اسناد و نوشته‌های مورخان و جهانگردان در طول چند سال گذشته همواره از خلیج فارس به عنوان نامی که از ابتدا روی این آبراه مهم و بزرگ وجود داشته است؛ یاد کرده‌اند.

کرانه‌های این آب‌های نیلگون از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب متأثر از فرهنگ عمیق و اصیل ایرانی- اسلامی و متأثر از این سرزمین بزرگ و کهن است. در این میان وجه برجسته ارزشمند تنگه هرمز خلیج فارس، گویای زیست فرهنگی و هنرمندانه مردمان این دیار است که با قدرت راهبردی و اندیشه مرزداری عجین شده است تا جلوه‌های دیرپای تمدنی را باشکوه‌تر و نمونه‌های تازه‌تر آن را غنی‌تر به نمایش گذاشته و جهان عرضه کنند.

آب‌های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان در دهه‌های اخیر به ویژه در مقطع جنگ تحمیلی که تهدیدات گسترده جهان‌خواران و دست‌نشاندگان آن‌ها بر این منطقه متمرکز شده بود، شاهد مجاهد‌ت‌ها و پایمردی‌های رزمندگان نیرو‌های مسلح در حفظ حراست از هویت و ماهیت تاریخی این آبراه حیاتی بوده و همسایگان جمهوری اسلامی ایران در این منطقه راهبردی نیز دلاورمردی و رشادت جوانان ایران در این زمینه را می‌ستایند.

ایران بزرگترین و مهم‌ترین کشوری به شمار می‌رود که همواره نقش مهمی را در تعاملات مناسبات منطقه و فرامنطقه‌ای به خصوص در منطقه خلیج فارس بر عهده داشته و اکنون نیز دارای جایگاه ویژه‌ای در منطقه غرب آسیا به ویژه در حوزه خلیج فارس است؛ بنابراین خلیج فارس در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت وافری برای ایران دارد و تصمیمات راهبردی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره با در نظر گرفتن جایگاه این منطقه اتخاذ و تدوین می‌شود که در این میان راهبرد نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و جغرافیای منطقه است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه انگلیس: ایران منطقه را بی ثبات می کند
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای تکراری وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود
  • کامرون: ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • وزیر دفاع: راهبرد نیروهای مسلح تامین امنیت خلیج فارس است
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • سفر احتمالی وزیر خارجه آمریکا به شهرک‌های اطراف غزه
  • ببینید | حرکت جنجالی وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور چین