Web Analytics Made Easy - Statcounter

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که درتماس تلفنی با وزیر دفاع آمریکا، ضمن بررسی اوضاع امنیتی و روند مذاکرات صلح افغانستان، خلاءهای موجود در توافقنامه صلح آمریکا با طالبان مورد بررسی قرار گرفته است.

 صالح امروز شنبه در نشست شش ونیم صبح اعلام کرد که در تماس تلفنی با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در ارتباط با اوضاع جاری افغانستان سخن گفته و دو طرف در مورد برخی مسایل مورد نظر طرفین، مطالبی را مطرح کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: این گفت‌وگوی تلفنی صمیمی و بسیار مهم بود و بحث در ارتباط با اوضاع کنونی و خلاء‌های توافقنامه دوحه صورت گرفت.

صالح افزود: یکی از مشکلات جدی در این توافقنامه مکانیزم و یا روش راستی آزمایی طالبان است که در توافقنامه وجود ندارد. متاسفانه به تعهدات شفاهی طالبان اطمینان شده ولی طالبان به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده است.

معاون اول رئیس جمهوری افغانستان گفت: جامعه جهانی می‌داند که ترورهای هدفمند و تمام حملات کورکورانه به زیربنای اقتصادی و جامعه مدنی کار طالبان است.

وی افزود: مسئله دیگر حمایت وسیع و بی دریغ پاکستان از طالبان در عرصه آموزش و تجهیز تسلیحاتی و راهنمایی های استراتژیک است. توافقنامه دوحه به این بخش اصلا توجهی نکرده است.

صالح گفت: بدون از بین بردن این خلاء‌ها، کلید صلح از سیاه چاله خارج نخواهد شد.

معاون اول رئیس جمهوری افغانستان اضافه کرد: روابط میان کابل- واشنگتن که ما آن را بنیادی و اساسی تلقی می‌کنیم، پس از آغاز بکار بایدن تغییر مثبت و قابل لمسی داشته و واشنگتن بیشتر از قبل شنوا شده است.

این گفت و گو در حالی صورت می‌گیرد که محمداشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان هم جمعه شب (۱۷ بهمن) در تماس تلفنی با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا، در مورد روابط میان دو کشور و رویدادهای اخیر در روند صلح افغانستان، بحث و تبادل نظر کرد.

به گزارش دفتر مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری، وزیر دفاع آمریکا در این گفت و گو با اشاره به قربانیان نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، گفت که حکومت جدید کشورش از صلح پایدار که به نفع افغان ها باشد و ایجاد آتش بس دایمی حمایت می کند.

در این گفت و گوی تلفنی، همچنین حمدالله محب مشاور امنیت ملی در خصوص وضعیت عمومی امنیتی کشور و اصلاحات در بخش امنیتی و دفاعی، اطلاعاتی ارائه کرد.
این در حالی است که مقام‌های دولت جدید آمریکا گفته‌اند، توافقنامه صلح آمریکا با طالبان ضمن بررسی مجدد، بازنگری خواهد شد.

دولت افغانستان معتقد است با تغییر قدرت در کاخ سفید و بازنگری توافقنامه دوحه، اوضاع به نفع دولت کابل بازخواهد گشت اما کارشناسان افغان تأکید می کنند که وضعیت تغییر قابل ملاحظه ای نخواهد کرد./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وزیر دفاع آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۲۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد

وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان در رأس هیئتی با هدف تسهیل تجارت و ترانزیت وارد سیستان و بلوچستان شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «نورالدین عزیزی» وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان، امروز (چهارشنبه 12 اردیبهشت) در رأس یک هیئت بزرگ اقتصادی و تجاری وارد استان سیستان و بلوچستان شد.

شرکت در نشست «امکان‌سنجی و تسهیل روند همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور» و رایزنی درباره توسعه روابط تجاری و ترانزیتی بین ایران و افغانستان با محوریت سیستان از اهداف این سفر است.

عزیزی پیش از این نیز در دیدار با مقامات ایران گفته بود پس از حکومت جدید در افغانستان زمینه افزایش دادوستد مساعد شده است و با ظرفیتی که افغانستان و ایران در بخش‌های مختلف دارند، می‌توان میزان تجارت را افزایش داد.

وی همچنین اعلام کرده بود: در شرایط کنونی روند طی مراحل اسناد و صدور مجوز نسبت به گذشته سهل‌تر شده است و سرمایه‌گذاران ایرانی نیز می‌توانند مانند یک افغان در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

امضای تفاهم‌نامه 55ماده‌ای ایران و افغانستان برای همکاری در حوزه کشاورزیسند همکاری‌ حمل‌ونقل جاده‌ای ایران و افغانستان امضا شدبرگزاری نشست مشترک فنی حمل‌ونقل جاده‌ای ایران و افغانستان در کابل

انتهای پیام/.+

دیگر خبرها

  • رایزنی ایران و افغانستان بر تقویت ترانزیت از مسیر چابهار
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان
  • رایزنی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر در مورد آخرین تحولات فلسطین
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها