Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: سؤال اساسی اینست که فعالیت نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بنیاد مستضعفان و... که امام خمینی آنها را برای کمک به محرومین تأسیس کردند، باید ابدی باشد یا وظیفه‌ای برعهده آنها گذاشته شده که باید در یک دوره زمانی معقول و منطقی آن را به انجام برسانند و روزی نیز پایان مأموریت خود را اعلام نمایند؟
به گزارش خرداد ،حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: تأسیس نهادهای حمایتی به فرمان امام خمینی، هدف مهمی داشت که با گذشت زمان، این هدف فراموش شد و این نهادها به بخش‌های جدیدی از دستگاه عریض و طویل حاکمیتی تبدیل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اکنون سؤال اساسی اینست که فعالیت نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بنیاد مستضعفان و... که امام خمینی آنها را برای کمک به محرومین تأسیس کردند، باید ابدی باشد یا وظیفه‌ای برعهده آنها گذاشته شده که باید در یک دوره زمانی معقول و منطقی آن را به انجام برسانند و روزی نیز پایان مأموریت خود را اعلام نمایند؟
پاسخ این سؤال را می‌توان از خود امام خمینی دریافت کرد. ایشان در موارد متعددی از سخنان و پیام‌هایشان با صراحت اعلام می‌کنند فقر و محرومیت باید ریشه‌کن شوند و روزی فرا برسد که در جامعه اسلامی فقری وجود نداشته باشد. یک مورد از این سخنان، این جمله کوتاه است که: «محرومیت‌زدائی، عقیده و راه و رسم زندگی ماست».
استفاده از عبارت «محرومیت‌زدائی» تکلیف را کاملاً روشن می‌کند و تردیدی باقی نمی‌گذارد که هدف امام خمینی، پایان دادن به فقر و محرومیت و حتی جلوگیری از پیدایش مجدد آن در جامعه اسلامی بوده است.
نگاه عمیق امام خمینی به موضوع مبارزه با فقر و محرومیت، متأسفانه مورد توجه مسئولین نظام جمهوری اسلامی قرار نگرفته است. ماندگاری نهادهای حمایتی تا امروز که 42 سال از تأسیس آنها گذشته، نشان از برداشت نادرست کارگزاران نظام از منظور و مقصود امام دارد. به همین دلیل، این نهادهای حمایتی به جای اینکه فقرا و محرومین را از فقر و محرومیت نجات دهند، بر تعداد فقرا افزوده‌اند و منجر به فربه شدن این نهادها و اضافه شدن بر کارمندان و مدیران و ساختمان‌های آنها شده‌اند.
اینکه بعد از چهار دهه که از شکل‌گیری این نهادها می‌گذرد، هنوز در شرایط استثنائی کشور توسل به توزیع میلیون‌ها بسته معیشتی یکی از رایج‌ترین راه‌حل‌هاست، مفهومی غیر از این ندارد که نهادهای حمایتی در مأموریتی که داشتند شکست خورده‌اند. روش صدقه دادن به مردم تحت عناوینی از قبیل یارانه و کمک‌های متفرقه معلوم نیست تا چه وقت قرار است ادامه پیدا کند. به نظر می‌رسد مسئولان این نهادها فکر می‌کنند تا روز قیامت بایدمحرومیت و فقر ادامه داشته باشد. برچسب ها: مسیح مهاجری

منبع: خرداد

کلیدواژه: مسیح مهاجری نهادهای حمایتی فقر و محرومیت امام خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۲۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی 3 هزار و 741 مشترک نهادهای حمایتی از خدمات رایگان شرکت گاز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرعامل شرکت گاز استان  از واگذاری 1 هزار و 358 اشتراک رایگان و گازکشی رایگان داخلی 2 هزار و 383 مشترک تحت پوشش نهادهای حمایتی در استان طی سال 1402 خبر داد.

رحمان محمودی گفت: در راستای ایفای بخشی از مسئولیت های اجتماعی شرکت گاز استان  در سال گذشته  1 هزار و 358 اشتراک رایگان به مددجویان نهادهای حمایتی با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 752 میلیون ریال واگذار شده است. 

وی گفت:  از این تعداد اشتراک  رایگان واگذار شده، 1157 اشتراک مربوط به مددجویان  کمیته امداد و 201 اشتراک رایگان مربوط به مددجویان  سازمان بهزیستی بوده است.

محمودی با اشاره به گازکشی داخلی 2383 مشترک نهادهای حمایتی استان طی سال گذشته افزود: هزینه گازکشی داخلی این مشترکین حدود 129 میلیارد ریال بوده که به صورت رایگان انجام شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان گفت: مددجویان نهاد‌های حمایتی که تاکنون از امتیاز و اشتراک رایگان گاز بهره‌مند نشده‌اند، می‌توانند با دریافت معرفی‌نامه از نهاد مربوطه و ارائه آن به شرکت گاز، صرفاً یکبار از واگذاری امتیاز کنتور و اشتراک رایگان گاز استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • اعطای ۹۱۰ میلیارد تومان تسهیلات به مدد جویان البرز
  • نصب پنل‌های خورشیدی برای مددجویان خاتم
  • بازدید رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) از آسایشگاه کهریزک
  • بهره مندی 3 هزار و 741 مشترک نهادهای حمایتی از خدمات رایگان شرکت گاز
  • پوشش ۵۱۶ هزار فرزند یتیم توسط حامیان
  • حمایت کمیته امداد از بیش از ۸۰۰ هزار دانش‌آموز و ۵۰ هزار دانشجو
  • حمایت ۵۱۴۰ معلم لرستانی از ایتام
  •  رشد ۴۶ درصدی جمع‌آوری زکات فطره و کفاره در نطنز 
  • مشارکت ارتش در اجرای طرح مردم یاری در مناطق مرزی و محروم کرمانشاه
  • ۳۶۰۰ نفر به جمعیت حامیان ایتام در قزوین افزوده شد