Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@03:28:37 GMT

کاهش صادرات نفت باعث کاهش منابع درآمد ارزی شده است

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۳۳۹۴

کاهش صادرات نفت باعث کاهش منابع درآمد ارزی شده است

به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق جهانگیری ظهر امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی چهارم استان، صنعت پتروشیمی کشور را از مهمترین پیشران‌ها برای توسعه اقتصادی کشور دانست و اظهار کرد: هر کشوری برای توسعه احتیاج به صنایع پیشران داشته که این صنایع می‌تواند نقش لوکوموتیو را برای صنعت آن کشور ایفا کند.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی کشور می‌تواند به تنهایی صنایع پایین دستی بسیاری را فعال کند، افزود: در دولت‌های گذشته و این دولت اقدامات وسیعی در این خصوص صورت گرفته است، به طوری که افزایش ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور به نقطه‌ای رسیده که در سال ۱۴۰۰ این ظرفیت به ۱۰۰ میلیون تن و به ارزش بیش از ۲۵ هزار میلیارد دلار خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه در دوران جنگ اقتصادی که آمریکا علیه کشور ما با هدف از برپایی درآوردن جمهوری اسلامی و از هم پاشیدن اقتصاد کشور راه انداخته است، گفت: ما توانستیم با تکیه بر برخی رشته‌های صنعت از جمله صنعت پتروشیمی با سر بلندی از تمام مشکلات عبور کنیم.

جهانگیری ادامه داد: کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا گمان می‌کردند نقطه حیاتی منابع کشور، صنعت نفت است که با فروش نفت خام منابع ارزی وارد کشور می‌شود.

وی گفت: آمریکایی‌ها گمان می‌کردند که شاهرگ حیاتی ایران نفت است و با تحریم نفت قصد داشتند که صادرات نفت کشور را به صفر برسانند، اما هیچ وقت موفق به این کار نشدند.

جهانگیری به کاهش صادرات نفت طی سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: طی این سه سال بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار منابع درآمدی ارزی از راه صادرات نفت را از دست داده‌ایم که اگر این منابع را در اختیار داشتیم حتماً وضعیت امروز کشور در شرایط بهتری بود.

وی تاکید کرد: صنعت پتروشیمی با صادرات مواد پتروشیمی به خارج از کشور یکی از صنایعی بود که در زمان نیاز کشور به ارز برای فعال نگه داشتن چرخ اقتصادی و تأمین نیازهای اساسی در شرایط تحریم به کمک کشور آمد.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه باید صنایع پتروشیمی و مدیران این صنایع را قدر دانست، گفت: خوشبختانه طرح‌های توسعه پتروشیمی کشور یکی بعد از دیگری در حال اجرا است و مهمترین این طرح‌ها، افتتاح پتروشیمی چهارم اسلام آبادغرب در ایام الله دهه مبارکه فجر است.

جهانگیری به وابستگی کشور پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به کشورهای خارجی اشاره و بیان کرد: امروز در مهمترین و پیچیده‌ترین صنایع مانند پتروشیمی با افتخار اعلام می‌کنیم که دانش فنی این کار که تا پیش از این در انحصار تعداد کمی از کشورها بود، بومی است.

جهانگیری گفت: پروژه پتروشیمی چهارم اسلام آباد غرب با سرمایه گذاری ۵۴۵ میلیون دلاری از مرحله دانش و مدیریت پروژه تا مرحله تجهیز توسط فرزندان این کشور انجام خواهد شد و این نشان کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه باید صنایع پایین دستی صنایع پتروشیمی نیز ساخته شود، افزود: کرمانشاه از مهمترین استان‌های کشور است که استعدادهای طبیعی فراوانی داشته و با تکیه بر این استعدادها می‌تواند دغدغه‌ای به نام بیکاری را رفع کند.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه آمار بیکاری در کرمانشاه بالا است، تصریح کرد: سرمایه گذاری بر روی پروژه پتروشیمی چهارم اسلام آباد غرب از منابع داخلی وزارت نفت انجام و بخش خصوصی باید برای ایجاد صنایع دستی در استان وارد عمل شود.

کد خبر 5140258

منبع: مهر

کلیدواژه: کرمانشاه معاون اول رئیس جمهور اسحاق جهانگیری نفت پالایشگاه نفت پتروشیمی بیکاری اشتغال زایی دهه فجر ویروس کرونا چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کرمانشاه خطبه های نماز جمعه گرگان بوشهر شیراز آمار کرونا عکس استانها انقلاب اسلامی ایران شهرستان کرج ایلام مشهد پتروشیمی چهارم پتروشیمی کشور صنعت پتروشیمی صادرات نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۳۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از منابع مسدودی آزاد شده ارزی کلید خورد | ارز حج امسال از این طریق به کشور عربستان منتقل شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، محسن کریمی در حاشیه اجلاس‌ بانک توسعه اسلامی درباره روابط پولی کشور اظهار کرد: در این اجلاس‌ زمینه‌ای فراهم شد تا با مقامات و بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف گفت‌وگو کنیم.

معاون بین‌الملل بانک مرکزی ادامه داد: روابط پایدار پولی - بانکی ایران و عربستان در دستور کار تهران و ریاض قرار گرفت.

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

وی افزود: در نتیجه این مذاکرات، اتفاقات خوبی در خصوص گشایش منابع مسدود شده ما صورت پذیرفت که در آینده خبرهای خوبی ارائه می‌شود.

کریمی تاکید کرد: برای حج عمره در روزهای گذشته از منابع مسدودشده کشور مبالغی به کشور عربستان منتقل شد که علاوه بر حل مشکل حجاج، منابع کشور نیز آزاد شده است.

کد خبر 848398 برچسب‌ها حج عمره ارز - بازار داخلی خبر مهم بانک مرکزی عربستان تهران بانک‌ توسعه‌ اسلامی ایران دلار آمريكا

دیگر خبرها

  • سیگنال بانک مرکزی به بازار ارز/ استفاده از منابع مسدودی آزادشده ارزی کلید خورد
  • متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود
  • متانول به‌جای صادرات تبدیل به بنزین می‌شود
  • استفاده از منابع مسدودی آزاد شده ارزی کلید خورد | ارز حج امسال از این طریق به کشور عربستان منتقل شد
  • بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • اجرای طرح‌های مهم برای شکوفایی صنعت پتروشیمی
  • راهبردهای صنعت پتروشیمی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ تشریح شد
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!