Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@14:49:46 GMT

نگاه آفتاب زمستانه منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۳۶۴۲

نگاه آفتاب زمستانه منتشر شد

شماره دوم فصلنامه «نگاه آفتاب» ویژه زمستان ۹۹ با خوشنویسی اختصاصی استاد غلامحسین امیرخانی روی جلد منتشر شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ شماره دوم فصلنامه «نگاه آفتاب» ویژه زمستان 99 با خوشنویسی اختصاصی استاد غلامحسین امیرخانی روی جلد منتشر شد. 

این شماره گفت‌وگویی ویژه با استاد غلام‌حسین امیرخانی دارد که طی آن، این هنرمند شاخص دیدگاه خود در حوزۀ عرفان و مولانا و پیوند خوشنویسی ایرانی با آن را مطرح کرده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش حکمت، موضوع تنهایی به عنوان دغدغه‌ای بشری و جهانی از ابعاد مختلف مورد توجه قرار‌گرفته و آموزه‌های مولانا در باب تنهایی به تفصیل بررسی شده است.

در بخش کارنامه هفتاد و پنج سال پس از فقدان رینولد نیکلسون کارنامۀ علمی او به عنوان یکی از مراجع اصلی مولاناشناسان شرق و غرب بررسی شده است. در این بخش محمدجعفر یاحقی، عبدالله انوار، بهاءالدین خرمشاهی، نصرالله پورجوادی، همایون همتی، جمشید کیانفر، علی اشرف صادقی و رضا اشرف زاده درباره خدمات و کارنامۀ نیکلسون به طرح دیدگاه‌های خود پرداخته‌اند.

در بخش جستار مهناز قانعی، امیر اکرمی، محمدنوید بازرگان، ایرج رضایی، نسرین فقیه ملک مرزبان و ابراهیم خدایار به این پرسش پاسخ داده‌اند که کدام تصحیح، شرح و تفسیر و کدام تک‌نگاری از جهان فکری مولانا را می‌پسندند.

بخش هفت اقلیم به ظرفیت‌های موسیقایی شعر مولانا نگاهی ویژه دارد. در این بخش علیرضا میرعلی‌نقی، کیخسرو پورناظری، هوشنگ جاوید و بهزاد عبدی از نسبت مولانا با موسیقی اصیل ایرانی گفته‌اند. همچنین به مناسبت درگذشت استاد محمدرضا شجریان به کارنامۀ او و انتخاب‌هایش از اشعار مولانا نگاهی ویژه شده و مجدالدین کیوانی، شاهرخ تویسرکانی، سید ابوالحسن مختاباد و نورالدین میرفخرایی در باب شجریان قلم زده‌اند.

در بخش سنجه تأملی بازاندیشانه در نسبت عرفان و دین به قلم اردشیر منصوری را داریم. محمدجواد غلامرضا کاشی از شکاف پرناشدنی میان عرفان و جهان مدرن گفته و شهرام صحرایی مقاله‌ای دربارۀ عرفای نجف و ملای روم به رشتۀ تحریر درآورده است. این بخش همچنین شامل گفت‌وگو با محمدعلی همایون کاتوزیان درباره نظام اخلاقی سعدی و با مهدی نصیری درباره نسبت نص گرایان با میراث عرفان است.

رو نمایی از کتاب « در پی بهار» در فرهنگسرای ارسباران

بخش همسایه نگاهی به مولانا و مولاناگرایی در افغانستان دارد. در این بخش مطالبی به قلم سید جمال‌الدین موسوی، سید اسحاق شجاعی، نقشبند حیدری، سیدحسن اخلاق و جاوید مجددی آمده است.

در بخش نقد حال نیز هادی خانیکی، عبدالجبار کاکایی، محمد طلوعی و عبدالجواد موسوی از نسبت خود با مولانا گفته‌اند.

«مرگ از نگاه مولانا» از ویلیام چیتیک، «تاریخ اجتماعی مولانا: پیشنهادی نو» از ابراهیم موسی‌پور و «زمان زایشگاه توهم» از حسن فرامرزی عنوان مطالب بخش مقالات این شمارۀ نگاه آفتاب است.

در بخش قفسه یادکردی شده است از کتاب‌های «خمی از شراب ربانی» تألیف استاد محمدعلی موحد به قلم حسین مختاری، «طغیان خاموش مولانا و شمس (به انگلیسی)» تألیف مصطفی وزیری به قلم علیرضا رضایت؛ و «تصوف و طریقت‌ها در عصر عثمانی (به ترکی)» تألیف مصطفی کارا به قلم داود وفایی. همچنین به بهانه انتشار کتاب «هنر، خیال و زیبایی» گفت‌و‌گویی شده است با مریم جعفری نویسنده کتاب.

در بخش روایت نیز اخبار و گزارش‌های حوزه مولانا و مولاناپژوهی در ایران و سایر کشورهای جهان منتشر شده است.  طبق روال شماره پیشین، ترجمه خلاصه مجله به سه زبان انگلیسی، ترکی و عربی از دیگر بخش های این مجله است.

صاحب امتیاز فصلنامۀ نگاه آفتاب مؤسسه سروش مولانا و مدیرمسئول آن مریم موسوی است. سیدهدایت جلیلی، امیر یوسفی و پژمان موسوی اعضای شورای سردبیری این نشریه هستند. شماره دوم نگاه آفتاب را می‌توانید به قیمت 70 هزارتومان از وب‌سایت نگاه آفتاب به آدرس ww.negaheaftab.com یا کتابفروشی‌ها و کیوسک‌های معتبر تهیه کنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب کتاب نگاه آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۳۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوقات شرعی ۹ اردیبهشت به افق شهرکرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛
اذان ظهر ۱۲:۰۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۶
اذان مغرب ۱۹:۰۴
نیمه شب شرعی ۲۳:۲۰
اذان صبح فردا ۰۳:۵۴
طلوع آفتاب فردا ۰۵:۲۲

دیگر خبرها

  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • اوقات شرعی ۱۱ اردیبهشت به افق شهرکرد
  • اوقات شرعی یازدهم اردیبهشت در سمنان
  • نقد فیلم مست عشق + خلاصه، بازیگران و مدت زمان
  • رویکرد امتی و جهانی رسانه ملی
  • آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقا چیست؟
  • اوقات شرعی ۹ اردیبهشت به افق شهرکرد
  • «مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمی‌تواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد
  • اوقات شرعی نهم اردیبهشت در سمنان
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟