Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@18:14:02 GMT

هزینه ساخت و ساز در کشور افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۳۷۷۷

هزینه ساخت و ساز در کشور افزایش یافت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما، احمد خرم افزود: میانگین هزینه ساخت و تولید ساختمان در کشور متری ۵ میلیون تومان است.

وی گفت: در شهرها به طور میانگین ۶ تا ۶ و نیم میلیون تومان و در روستاها ۳ تا ۳ و نیم میلیون تومان به ازای هر مترمربع هزینه می‌شود.

خرم افزود: در دنیا ۵ تا ۸ درصد هزینه ساخت ساختمان خرج خدمات مهندسی می‌شود، اما در کشورمان حتی یک درصد هم صرف خدمات مهندسی نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در دنیا ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از هزینه ساخت، ساختمان به فروش می‌رسد در حالی که در ایران اگر به طور میانگین ۵ میلیون تومان به ازای هر مترمربع هزینه شود، ۱۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد یعنی ۳ دهم درصد هم خرج خدمات مهندسی نمی‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به وجود اشکال جدی در مقررات و قوانین ساختمان اشاره کرد و افزود: تناسب نداشتن مجازات با تخلف در ساخت ساختمان مشکلی است که درصدد اصلاح قانون و آئین نامه‌ها و مقررات آن هستیم و در حال حاضر متخلف با استفاده از کمیسیون ۹۹ و ۱۰۰ مثلاً ساختمانی به ارزش متری ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان می‌سازد و با پرداخت ۶ میلیون تومان تخلف را قانونی می‌کند، پس این جریمه با تخلف تناسب ندارد، چون جریمه باید بیش از ارزش هر مترمربع ساختمان باشد و وقتی این رقم کمتر است یعنی متخلف را تشویق می‌کنیم.

خرم گفت: ایراد دیگر در قوانین و مقررات ساختمان این است که اجازه برخورد با تخلف مشهود را نداریم و در صورت مشاهده تخلف اول باید به شهرداری‌ها گزارش شود و در صورتی که شهرداری تأیید کند امکان برخورد وجود دارد و اغلب شهرداری‌ها به خاطر کسب درآمد گزارش تخلف را نمی‌پذیرند.

وی ادامه داد: اگر هم پذیرفته شود پرونده به کمیسیون ۹۰ یا ۱۰۰ می‌رود و بین یک تا سه سال روند رسیدگی به آن طول می‌کشد که در این مدت مراحل ساخت ساختمان تمام و اصل موضوع به فراموشی سپرده می‌شود.

خرم تصریح کرد: هر تصمیمی که برای مبارزه با فساد در کشورمان گرفته می‌شود دو تا سه ماه بیشتر عمر ندارد در حالی که باید تداوم و پایداری در برخورد با تخلف و جرم وجود داشته باشد تا به نتیجه برسد و در کنار آن کار فرهنگی انجام شود.

وی تأکید کرد: مردم برنامه‌های اصلاحی و مثبت را می‌پذیرند بنابراین باید با مردم هماهنگ شویم، چون فکر دولتی و اصلاح امور توسط دولت و نادیده گرفتن بخش خصوصی و سازمان‌های غیردولتی و نهادهای مدنی این مشکلات را به وجود می‌آورد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درباره مصالح به کار رفته در ساختمان گفت: حتی یک کاشی غیراستاندارد نباید وارد هیچ کارگاهی حتی ساختمان‌های روستایی شود چه برسد به میلگرد، تیرآهن و ورق غیراستاندارد.

خرم افزود: اما متأسفانه مصالح غیراستاندارد استفاده می‌شود و چشم‌ها هم آن را نادیده می‌گیرند، گرچه آمار دقیقی نداریم، اما درصد قابل ملاحظه‌ای مصالح غیراستاندارد در ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

وی گفت: سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها و شوراها به عنوان مرجع صادرکننده پروانه موظف هستند در اصلاح امور هماهنگ عمل کنند و همکاری جدی و هم فکری داشته باشند که این همکاری و هماهنگی در حال حاضر وجود ندارد.

خرم افزود: برای حصول این همکاری و هماهنگی اخیراً با وزارت کشور یعنی شوراها و شهرداری‌ها جلسه‌ای برگزار شد تا مبدا یک حرکت و اصلاح در این موارد شود.

پربیننده ترین مسکن در تهران چقدر گران شده ‌است؟/ خرید خانه؛ سخت و شاید غیرممکن آپارتمان‌های پونک چند؟/ واحدهایی که خریدار ندارد! مسکن در جنوب تهران چند؟ دولت بعد پاسخگوی طرح مسکن ملی خواهد بود؟ پردیس‌نشینان صاحب مترو می‌شوند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ساخت و ساز میلیون تومان هزینه ساخت شهرداری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۳۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام هزینه های ساختمان بر عهده مالک و کدام بر عهده مستاجر است؟

یکی از مسائلی که مالک و مستاجر بر سر آن اختلاف دارند، هزینه‌های مربوط به ساختمان است. قانون مشاوران املاک کشور به این سوالات پاسخ داده است.

به گزارش روزیاتو، هزینه‌های کلی و تعمیرات اساسی برعهده مالک است؛ مانند خرابی آسانسور. هزینه تعمیرات ترکیدگی لوله یا مشکلاتی از این دست هم باید از سوی مالک پرداخت شود. رنگ‌آمیزی ساختمان از هزینه‌های مربوط به مالک و هزینه‌هایی مانند تعمیر فاضلاب مشاع و پارکینگ نیز از همین سری است.

تمامی هزینه‌های جزئی که پس از اقامت مستاجر به‌ وجود بیاید، برعهده مستاجر است.

تعویض لامپ‌ها نیز از سری هزینه‌هایی است که مستاجران باید پرداخت کنند. تعمیر قفل در به‌ طور اصولی از سوی مستاجر پرداخت می‌شود.

تعمیرات اختیاری واحد از آن سری هزینه‌هایی است که مستاجر و مالک می‌توانند بر سر آن توافق کنند. مستاجر می‌تواند در صورت توافق هزینه‌های مربوط به مالک را بپردازد تا ماه بعد از اجاره کسر شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بررسی بودجه آموزش و پرورش در لایحه ۱۴۰۳/ همان چالش همیشگی باطعم بی قانونی!
  • سمپاشی دقیق‌تر و کم هزینه‌تر با پهپاد کشاورزی ایران ساخت
  • تغییرات بودجه شهرداری تهران در این دو سال | اعتبارات نسبت به دو سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است
  • رونمایی از خودروهای ثبت تخلف ویژه ناوگان بار درون شهری در اصفهان
  • کدام هزینه های ساختمان بر عهده مالک و کدام بر عهده مستاجر است؟
  • هزینه‌ها کلانی که هوش مصنوعی روی دست مایکروسافت می‌گذارد
  • ساخت هر کیلومتر مربع آسفالت چقدر هزینه دارد؟
  • گران شدن ورزش به معنای تحمیل هزینه های بیشتر درمانی در آینده است
  • بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه در پیچ و خم شورای شهر
  • تصویب لایحه کاهش هزینه پروانه و عوارض ساختمانی در شیراز