Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا،‌ محمدصادق خیاطیان روز شنبه در نشست خبری بررسی چالش ها و برنامه های آینده شرکت های دانش بنیان و خلاق در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: در حال حاضر یک دهه از اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان می‌گذرد.

وی با بیان اهمیت و جایگاه شرکت های دانش بنیان در کشور بیان کرد: از سال ۹۲ قانون شرکت های دانش بنیان  به صورت مشخص تری به اجرا درآمده و شاهد توسعه شرکت های دانش بنیان بوده ایم و به ویژه در زمان پاندمی کرونا اهمیت این شرکت ها بیشتر شده است و توانستند در رفع نیازهای کشور در بخش‌های مختلف مؤثر واقع شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیاطیان ادامه داد: در ابتدای ارایه قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان نقش، جایگاه و عملکرد شرکت های دانش بنیان علاوه بر مردم عادی برای بسیاری از متخصصان حوزه فناوری نیز مجهول بود اما امروز با حمایت های ویژه رهبری و گفتمانی که در حوزه دانش بنیان اتفاق افتاد شاهد تبدیل شدن آن به گفتمان ملی هستیم.

وی گفت: در سال ۹۲ با اجرایی شدن این قانون ۵۵ شرکت دانش بنیان فعالیت می‌کردند، اکنون بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان از مرکز مؤسسات تأییدیه صلاحیت دریافت کردند و محصولات خود را تولید می‌کنند.

خیاطیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای رایانه‌ای را دارای بیشترین حضور شرکت‌های دانش بنیان دانست و به گفته وی پس از آن برق و الکترونیک و فوتونیک، مخابرات، سیستم‌های خودکار، ماشین آلات و نجهیزات پیشرفته قرار دارد.

وی با اشاره به درآمد شرکت‌های دانش بنیان طی سال های مختلف اظهارداشت: در سال ۹۷رقم ۸۰ هزار میلیارد تومان،سال ۹۸ رقم ۱۲۰ هزار میلیارد تومان و پیش بینی می‌شود در سال ۹۹رقم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد شرکت‌های دانش بنیان باشد.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با تأکید بر اینکه وضعیت شرکت‌های دانش بنیان نشان از شکل دهی اقتصاد دانش بنیان در کشور را دارند، گفت: مرکز مؤسسات و امور شرکت‌های دانش بنیان ۱۱۰ برنامه حمایتی از این شرکت‌ها را داشته است تا بتوانند به خوبی نقش آفرینی کنند و در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان گام بردارند.

رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: تاکنون ۱۲ هزارو ۹۱ شرکت دانش بنیان از خدمات معافیت مالیاتی، سه هزار و ۶۰۰ شرکت دانش بنیان (سه هزار و ۷۵۰ نفر) از  تسهیلات نظام وظیفه تخصصی، ۶۳۶ مورد معافیت گمرکی، هزار و ۶۱۷ قرارداد دانش بنیان در حوزه تأمین اجتماعی، ۳۴۴ شرکت تسهیلات استقرار در اماکن مسکونی، ۸۴۹ شرکت جواز تأسیس و پروانه بهره برداری، ۴ هزار و ۷۸۴ خدمت در حوزه توانمند سازی و ۵ هزار و ۸۹۱ جلسه مشاوره از سوی مرکز مؤسسات دانش بنیان استفاده کرده اند.

خیاطیان با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های خوبی برای ارائه مشاوره و خدمت به شرکت‌های دانش بنیان داشته ایم و از این خدمات تاکنون استقبال شده و کارآمدی داشته است، یادآور شد: تاکنون براساس آئین نامه ارزیابی، شرکت‌های دانش بنیان ۲ نوع یک و ۲ بوده اند که با سه معیار مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند.

ایجاد شرکت های دانش بنیان نوع ۳

رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان معاون علمی گفت: با توجه به اینکه در حوزه صنایع فرهنگی، ارزش افزوده ای وجود دارد و این صنایع فرهنگی و خلاق می‌تواند اشتغال زایی بالایی داشته باشد، از این رو یک دسته جدیدی از شرکت‌های دانش بنیان را در دسته بندی نوع سوم خود در مرکز موسسات قرار دادیم که این موضوع به تصویب کارگروه رسیده است.

خیاطیان افزود: شرکت‌ها می‌توانند خلاق ودانش بنیان باشند و با تأییدیه هایی که از مرکز دریافت می‌کنند به فعالیت‌های خود در زمینه‌های فرهنگی و غیره ادامه دهند، لازم بود که دربرخی از حوزه‌ها، نگاه ویژه داشته باشیم از این رو توانستیم نوع سوم شرکت‌های دانش بنیان را به این دسته بندی ها اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس ۳ معیار شرکت‌های نوع ۱ و نوع ۲ دانش بنیان معرفی می‌شوند، ادامه داد: از این روش بیش از ۵ هزار شرکت دانش بنیان احراز هویت شدند ولی لازم بود که در برخی از حوزه‌ها نگاه ویژه‌تری صورت گیرد، ما نمی‌توانیم ظرفیت فناوری و اقتصادی موجود در تهران و سایر شهرهای بزرگ را با ظرفیت‌های استان‌ها و مناطق کمتر برخوردار مقایسه کنیم، نمی‌توان شرکتی که در سطح یک فناوری در کنار دانشگاه شریف فعالیت می‌کند را با مجموعه‌ای در مناطق کمتر برخوردار با یک معیار مورد ارزیابی قرار داد.

خیاطیان اظهار داشت: از سوی دیگر ما درگیر جنگ اقتصادی و تحریم هستیم و اگر چه این تحریم‌ها در حوزه فناوری‌ها برکاتی داشته است ولی مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرد از این رو لازم بود مجموع شرکت‌های دانش بنیان که توانسته بودند نقش آفرینی جدی در مقابله با کرونا و سایر حوزه‌هایی که کشور دچار تحریم است و اجازه ورود کالاها به کشور داده نمی‌شد، داشتند، باید توسعه یابد.

وی با تاکید اینکه در حال حاضر مسایل راهبردی بسیاری در کشور وجود دارد که باید از سوی شرکت‌های دانش بنیان مرتفع شوند، گفت: ما به عنوان حوزه معاونت علمی موظف هستیم که این شرکت‌ها را به این سمت سوق دهیم.

خیاطیان حوزه‌های امنیت غذایی، سلامت، واکسن، تجهیزات، نفت و گاز، لوازم خانگی و غیره را از حوزهایی نام برد که در برخی از آنها به شدت وابسته هستیم، اظهارداشت: در صدد هستیم اگر زمینه مساعدی برای حضور صاحبان فناوری و نوآوری در قالب شرکت‌های دانش بنیان فراهم کنیم، حتما می‌توانند نقش آفرینی جدی داشته باشند.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با تأکید بر اینکه ما در حوزه امنیت غذایی، سلامت، واکسن، تجهیزات، نفت و گاز، لوازم خانگی و غیره وابسته هستیم، اظهار داشت: در صدد هستیم اگر زمینه مساعدی برای حضور صاحبان فناوری در این حوزه‌ها فراهم شود، بتوانیم صاحب نقش آفرینی آنها در این زمینه‌ها و عدم وابستگی کشور باشیم.

رییس شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی با اشاره به ظرفیت پارک‌های فناوری، مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در آن ها یادآور شد: زمینه تربیت و توسعه نیروهای فناور در این مراکز فراهم شده است و لازم بود پارک‌هایی که دارای نظام ارزیابی مورد تایید وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین معاونت علمی هستند وارد سیکل ارزیابی شوند و شرکت‌های مستقر در این پارک‌ها از ظرفیت‌های دانش بنیانی بهره مند شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر آنها در حوزه علوم انسانی و صنایع خلاق مقام معظم رهبری بارها و بارها بر کاربست اجتماعی این دو حوزه را تاکید کردند و فرمودند که علوم انسانی باید در بستر اجتماع قرار گیرد و مردم آن را لمس کنند، ما مشاهده کردیم که این ظرفیت در بخش شرکت‌های دانش بنیان خالی مانده است.

خیاطیان با بیان اینکه این ظرفیت در شرکت‌های خلاق ایجاد شده بود، بیان کرد: ولی به دلیل اینکه این شرکت‌ها از برخی از مزایای شرکت‌های دانش بنیان محروم بودند از این رو تلاش کردیم که با یکسری معیارهایی؛ شرکت‌های دانش بنیان را در زمره شرکت‌های دانش بنیان قرار دهیم.

به گفته وی بر اساس مصوبه‌ای شرکت‌های خلاق که بتوانند معیارهای دانش بنیانی را کسب کنند به عنوان شرکت‌های دانش بنیان نوع ۳ می‌توانند از تسهیلات شرکت‌های دانش بنیان بهره مند شوند.

رییس شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی با تاکید بر اینکه ایجاد شرکت‌های دانش بنیان نوع ۳ به تصویب کارگروه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی رسیده است، افزود: شرکت های خلاق که در ردیف شرکت های دانش بنیان نوع 3 قرار  می گیرند از تمامی حمایت های شرکت های دانش بنیان به غیر از معافیت مالیاتی و گمرکی برخوردار خواهند شد و امیدواریم این مصوبه به زودی اجرایی شود و عیدانه‌ای برای فعالان این حوزه باشد.

۱۵۰۰ شرکت از گردونه دانش بنیانی خارج شدند

وی با اشاره به ارزیابی مداوم معاونت علمی در شرکت‌های دانش بنیان اظهارداشت: شرکت‌های دانش بنیان همواره در دوره های  ۲ تا ۳ساله، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و اگر فعالیت نوآورانه ای نداشته باشند از لیست دانش بنیانی حذف می‌شوند، تا پایان سال ۹۸، هزار و ۵۰۰ شرکت از گردونه دانش بنیانی خارج شدند، امیدوار هستیم که این شرکت‌ها با فعالیت‌هایی که دارند بتوانند دوباره وارد سیکل دانش بنیانی شوند.

خیاطیان گفت: از ابتدای تشکیل مرکز مؤسسات و امور دانش بنیان‌ها، ۳۲ هزار پرونده برای اخذ تأییدیه دانش بنیانی  شرکت ها تشکیل شده که از این میزان ۲۶ هزار پرونده مورد ارزیابی قرار گرفته اند که حاصل آن تأییدیه ۵ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان است، آمار کلی نشان می‌دهد که ۳۰ تا ۳۵ درصد  درخواست ها مورد تأیید مرکز مؤسسات و امور دانش بنیان، معاونت علمی و فناوری قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانش‎ بنیان ‎ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانش بنیان ها شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانش بنیان ها اخبار کنکور شرکت های دانش بنیان نوع دانش بنیان معاونت علمی شرکت های دانش بنیان مورد ارزیابی قرار شرکت دانش بنیان دانش بنیانی مرکز مؤسسات شرکت ها نقش آفرینی شرکت ها حوزه ها ۵ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۳۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش بین‌المللی فرصت‌های صادراتی شرکت های فناور و دانش بنیان در کشورهای آسیای میانه به‌ویژه ازبکستان به میزبانی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و همکاری اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان، امروز در سالن جابرحیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

امید رضایی‌فر، مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم درباره ظرفیت های نظام دانشگاهی کشور در حوزه فناوری گفت: نظام دانشگاهی ایران به‌عنوان یک حلقه متصل به حوزه صنعت و فناوری، موفق به تربیت نیروی انسانی متخصص بسیاری در جهان فناوری شده است.

وی ادامه داد: اکنون حدود بیش از ۳ میلیون دانشجو، در‌حوزه‌های مختلف درحال تحصیل هستند. از این میان حدود ۱۰۰ هزار نفر دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف جهان در‌ ایران تحصیل می‌کنند.

رضایی‌فر به اهمیت پارک‌های علم و فناوری در کشور اشاره کرد ‌و گفت: حدود ۶۰ پارک علم و فناوری در کشور درحال فعالیت هستند که در این پارک‌ها، ۱۲ هزار شرکت فناور در این فضا مستقر شده شده‌اند.

وی درباره گام‌های توسعه‌ای اکوسیستم فناوری در ایران توضیح داد: اکنون به دنبال آن هستیم که بتوانیم تاثیرگذاری دانش در اقتصاد را در فضاهای فناورانه ایران توسعه بدهیم.

رضایی‌فر ادامه داد: منظور از توسعه دانش در حوزه اقتصادی، اتصال هرچه بیشتر شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان ایرانی به بازار و اقتصاد داخلی و بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: به‌طور حتم، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در کشورهای مختلف با اهداف مشترک بسیار مثمرثمر خواهد بود.

رضایی‌فر گفت: اکنون به‌دنبال تشکیل اتاق مشترک بازرگانی و دبیرخانه‌ای برای اتصال هرچه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به بازار کشور های آسیای میانه از جمله کشور ازبکستان هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است
  • حرکتی بزرگ برای تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه امیرکبیر
  • دیدار معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با آیت الله حسینی بوشهری
  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است